چاپ مطلب چاپ مطلب

بررسی علل و ریشه های رشد و گسترش بی عفتی و بدحجابی در جامعه

اختصاصی همای خبر/امروزه دشمنان اسلام از راه های مختلف می کوشند تا زشتی محرّمات و گناهان و منزلت حیا و عفت و حجاب را ضعیف جلوه دهند. ازاین رو، چنین القا می کنند که ارزش، شخصیت و تمدن، تنها در پیروی از فرهنگ آنان است. در حالی که امام صادق علیه السلام می فرماید:
خداوند سبحان به یکی از پیامبران وحی کرد که به مؤمنان بگو: در لباس و آداب و رسوم، دشمنان خدا را سرمشق خود قرار ندهید. اگر چنین کنید، شما هم مانند آنها جزو دشمنان خداوند به شمار می آیید.
باید دانست تنها چیزی که سبب نابودی فرهنگ مصرفی غرب و عامل رکود و بی رونقی بازارهای رنگین آنهاست، پیروی ملت ها از حجاب به ویژه حجاب برتر است. کسانی که هویت دینی و ملی آنان استحکام لازم را ندارد، همواره از فرهنگ غیرخودی الگو می گیرند و هر آنچه دستاورد بیگانگان به ویژه غربی ها باشد، در نظر آنان زیبا و ارزشمند جلوه می کند. ازاین رو، در پوشش و نیز فرهنگ روابط زن و مرد و رفتار اجتماعی، از فرهنگ غربی به سرعت پیروی می کنند، در حالی که حفظ حجاب در رعایت حریم میان زن و مرد، از دستورهای مهم دین اسلام است. پس هر اندازه انگیزه های الهی در این افراد قوی تر باشد، پای بندی به حجاب و عفاف در آنان افزایش می یابد. سستی در باورها و وظایف اسلامی، برخی را از مسئولیت دینی شان دور می سازد و دیگر مراقبتی در امر حجاب به عمل نمی آورند.
حضرت علی علیه السلام در سخنی می فرماید:
پیوسته امت مسلمان به راه خیر قدم می نهند، تا زمانی که از فرهنگ و آداب و رسوم از کافران تقلید نکنند و اگر چنین کنند، خداوند قادر آنها را خوار می سازد.
مسأله بدحجابی زنان از پدیده های جدید اجتماعی نیست، بلکه از دیرباز این عنصر ضد اخلاقی در جامعه وجود داشته است، لکن در سالهای اخیر و به موازات تحولات اجتماعی و سرازیر شدن انواع محصولات فرهنگی بیگانه و تساهل و تسامح در مقولات فرهنگی، بدحجابی ابعاد تازهای به خود گرفته است.
در یک نگاه کلی، عوامل و زمینه های مؤثر بر رشد بدحجابی عبارتند از:

۱. تضعیف باورها و اعتقادات مذهبی در جامعه.
رفتار انسان محصول اندیشه و بینش او است. در جامعه اسلامی هر فرد مسلمان بر اساس جهانبینی و باورهای اعتقادی خویش عمل میکند. حجاب نیز نماد و تبلور اعتقادات فردی است. هر اندازه افراد از نظر اعتقادی و مذهبی قوی تر باشند، رفتارها، عملکردها و نوع پوشش و لباسشان نیز مطابق با اصول و معیارهای مذهبی و دینی خواهد بود.
شواهد نشان میدهد که در سالهای پس از انقلاب باورها و اعتقادات مذهبی در جامعه به ویژه در میان نسل جوان و نوجوان کمرنگ شده است. البته این به معنای نفی گرایشهای قوی مذهبی نیست، بلکه نشان دهنده افزایش بزهکاری در جامعه است.
تضعیف باورها و اعتقادات مذهبی خود معلول چندین عامل است. یکی از عوامل عمده آن القای این تفکر است که دین توانایی حلّ مشکلات بشر را در این زمان ندارد. این تفکر انحرافی باعث شده است تا برخی جوانان و نوجوانان، قوانین و احکام مذهبی را زیر پا بگذارند و به انواع انحرافات اخلاقی از جمله بدحجابی و بی حجابی، رو آورند.
۲. تهاجم فرهنگی دشمن
یکی از عوامل رواج بدحجابی و بی حجابی تهاجم فرهنگی غرب در جامعه ما است.
از آنجا که در غرب و اروپا، معنویت و مذهب به حاشیه زندگی خزیده است، همه وجود زن برای استفاده های ابزاری و جنسی مطرح شده است. غرب با تبلیغات فراوان زمینه گریزان کردن دختران از پوشش و حجاب را ایجاد نموده است و در واقع بین جوانان و ارزشهای انسانی فاصله ایجاد کرده است. کشورهای غربی به شیوه های مختلف این ایده و تفکر را در جوامع اسلامی ترویج نموده و تا حدودی موفق بودهاند.
۳. گسترش روحیه غربگرایی و غربزدگی.
علاوه بر تهاجم فرهنگی که از برون مرزها اعمال میشود، نوعی روحیه غرب گرایی و غربزدگی در برخی جوانان و نوجوانان نیز به چشم میخورد. تلقی برخی افراد این است که اگر بخواهیم متمدن و پیشرفته شویم باید در رفتار عملکرد، نوع و مدل لباس از غرب تقلید کنیم. در این رویکرد، متمدن شدن به معنای غربی شدن و تقلید از الگوها و هنجارهای غربی است. لذا برخی جوانان و نوجوانان که از نظر اعتقادی و دینی باورهای لازم را ندارند، تلاش میکنند در نوع پوشش و لباس از غرب تقلید کنند.
۴. تقلید از الگوهای غربی و خارجی
از دیگر عوامل و زمینه های رشد بدحجابی و بی حجابی در میان جوانان و نوجوانان نادیده گرفتن الگوهای خودی و رویآوری به الگوهای بیگانه است. روشن ترین و صریح ترین بروز اجتماعی این پدیده الگو قرار گرفتن هنرپیشه های مبتذل سینمای غرب و شرق در اندیشه و رفتارهای برخی جوانان است.
۵. خلأ فرهنگی در جامعه
یکی از مهمترین ریشه های ترویج بی حجابی و بدحجابی، پیدایش خلأ فرهنگی در جامعه است. هیچ جامعه ای تا آمادگی نداشته باشد، از فرهنگ بیگانه تأثیر نمی پذیرد. بنابراین تهاجم فرهنگی و وجود الگوهای نامناسب به خودی خود کارساز نیست بلکه نیاز به زمینه مساعد یعنی خلأ فرهنگی و فکری دارد.
۶. ضعف و ناهماهنگی نهادهای اجتماعی
هر یک از نهادهای اجتماعی هم چون خانواده، مدرسه، نهاد دولت و… عهده دار مسئولیت و وظایف شخصی از کارکردهای یک جامعه هستند. فرایند عملکرد این نهادها و نیز تعامل و همسویی آنها، چگونگی حرکت فرهنگی یک جامعه را مشخص میکند. اگر هر یک از نهادهای اجتماعی وظایف خویش را به خوبی و در راستای اهداف اسلامی انجام داده و گرایش دختران نوجوان را به حجاب و دیگر مسایل اسلامی تقویت کنند، بی حجابی و بدحجابی در جامعه پدیدار نخواهد شد. آسیب پذیری زمانی آغاز می شود که هر یک از نهادها، یا وظایف خویش را انجام ندهند و یا همسو و هم راستا با اهداف کلی جامعه حرکت نکنند. در چنین شرایطی تهاجم فرهنگی و بی حجابی و بدحجابی در جامعه رواج خواهد یافت.
جامعه یکپارچه و آسیب ناپذیر در برابر تهاجمات دشمنان، جامعه های است که بین نهادهای اجتماعی آن پیوند عمیق و گسست ناپذیر وجود داشته باشد. جامعه های که به صورت یکپارچه، با وحدت واقعی و همگانی در تمام صحنه های اجتماعی و فرهنگی شکل گرفته است نه تنها مرعوب و مقهور تهاجم بیگانگان نمیشود بلکه همچون دژی مستحکم در مقابل تهاجم آنان پایداری میکند. نمونه این پاسداری را میتوان در دفاع مقدس در برابر تهاجم نظامی و اقتصادی بیگانگان به خوبی نظاره کرد. در آن زمان که ارزشها بر جامعه حاکم بود، انحرافات اخلاقی، بی حجابی و بدحجابی و استفاده از مدها و الگوهای غربی در جامعه دیده نمی شد.
بعضی از زمینه ها و ریشه های بی عفتی و بدحجابی عبارتند از:

۱- عدم آگاهی از فواید عفاف و ضررها و آثار بی عفتی در میان افراد جامعه.
۲- عدم اعتماد به نفس و استقلال شخصیت در مقابل افراد بی عفت
۳- لجبازی با افراد با ایمان و با عفت
۴- برخورد نا صحیح از طرف افراد متدین و عفیف
۵- بی عفتی با هدف تعرض به نظام جمهوری اسلامی.
۶- بی بند و باری و گسترش فساد.
۷- آزادسازی مدیریت نشده انرژی متراکم جوانی و نوجوانی.
۸- خود نمایی، زیبا نمایی و حس زیبایی دوستی نامتعارف.
۹- برنامه ریزی و استفاده دشمنان از غفلت و نقاط کور خودی ها.
۱۰- فشارهای مالی و اقتصادی.
پیشنهاد:
به منظور پیشگیری از رواج  بی عفتی و بد پوششی در جامعه و گرایش نسل جوان آینده به این ورطه پیشنهاد می کنم حدود شرعی حجاب و مصادیق بدپوششی در کتب درسی و دیگر منابع آموزشی در دسترس نوجوانان و خانواده ها قرار گیرد. به شبهات مربوط به پوشش و ضرورت های آن پاسخ داده شود. مسئله حجاب در مدارس، دانشگاه ها و خوابگاه های دخترانه توسط مبلّغان آگاه، جوان، روانشناس تبیین شود.
الگوسازیِ حجاب و عفاف از راه های مختلف، به ویژه رسانه ملی برای نسل جوان و رفع تناقض های الگویی موجود در این زمینه صورت گیرد. بر فیلم های سینمایی و تلویزیونی به منظور پرهیز از تبلیغ و ترویج روابط ناصحیح اجتماعی و بد پوششی نظارت دقیق صورت گیرد.
تهیه کننده: معین رمضانی- کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …