چاپ مطلب چاپ مطلب

بنزین ۷۰۰ تومانی؛ اصلی ترین گزینه روی میز وزارت نفت/ ۳ دلیل اصلی دولت برای افزایش قیمت بنزین

در شرایطی که وزارت نفت بحث تک نرخی شدن بنزین را پیگیری می کند سناریوهای مختلفی درباره آینده قیمت بنزین مطرح شده است.

ImageThumb2

به گزارش نامه نیوز، این روزها موضوع ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه ها به اصلی ترین موضوع اقتصادی کشور تبدیل شده و کارشناسان در انتظار راهکار دولت برای اجرای فاز دوم این قانون هستند.

اما یکی از حاشیه ای ترین مسائل ورود به فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها موضوع افزایش قیمت حامل های انرژی است که براساس مصوبه مجلس ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های انرژی درآمد در سال ۹۳ در اختیار دولت قرار می گیرد.

با تصویب این رقم گمانه زنی ها درباره نرخ های احتمالی بنزین در سال ۹۳ آغاز شده و اخبار مختلفی در این زمینه مطرح می شود. نادر فریدونی عضو کمیسیون انرژی مجلس می گوید طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت این اجازه را دارد که در سال ۹۳قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین را افزایش دهد و من فکر می‌کنم بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت بنزین را داشته باشیم یعنی در نهایت بنزین ۷۰۰ تومانی با ۵۰ درصد افزایش ۱۰۵۰ تومان می‌شود.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز می گوید در رابطه با قیمت سه روش وجود دارد. روش اول این است که همانطور که آقای زنگنه هم مطرح کردند بنزین را تک‌نرخی کنیم و این از دو سوی ممکن است مورد بحث قرار بگیرد یک سوی ممکن است فشار به مردم وارد کند و یک سوی هم یک قیمت میانه‌ای داشته باشیم که باعث مصرف زیادتر نشود. دومین سناریو این است که دولت در ۱۲ماه از اول سال قیمت اعلام نکند و در هر فصل و دوره‌ای یک قیمتی اعلام کند.

وی معتقد است سومین بحث هم اینکه دولت این فشار را روی بازار و تولید واینها بگذارد.دولت باید در هر صورت یک راهی را پیدا کند. ممکن است بنزین مصرف عمومی نداشته باشد ولی برق ،آب ،گاز که مصرف عمومی دارند.

اما در حالی که مسئولان دولتی در حال برنامه ریزی برای ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه ها هستند جلسات کارگروه انرژی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به ریاست بیژن زنگنه وزیر نفت و حضور برخی از اعضای کابینه یازدهم همچون مجتبی شفیعی رئیس ستاد سوخت، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، محمدباقر نوبخت معاون راهبردی رئیس جمهور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حال برگزاری است و به جمع بندی برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده رسیده اند و سال آینده به احتمال زیاد بنزین آزاد با قیمتی بیش از یکهزار تومان و بنزین نیمه یارانه‌ای با قیمت بیش از ۷۰۰ تومان عرضه خواهد شد.

اما این در شرایطی است که قیمت حامل های انرژی در راستای قانون هدفمندی یارانه ها به دلیل اصلاح نحوه مصرف و همچنین مقابله با کاهش قاچاق سوخت صورت گرفت که البته با نوسان قیمت ارز در بازار در یک سال گذشته شاهد افزایش قاچاق سوخت هستیم.

در بحث میزان مصرف نیز در صورتی که در ماه های نخست افزایش قیمت بنزین به ۴۰۰ تومان مصرف بنزین در کشور کاهش یافته بود طی ماه های اخیر مصرف بنزین مجددا افزایش یافته و میانگین مصرف بنزین در ایران به مرز ۷۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از آغاز سال جاری تا ابتدای اسفندماه ( طی ۱۱ ماه) معادل ۲۴ میلیارد لیتر بنزین در باک خودروها مصرف شده است که با منابع مالی که این حجم مصرف بنزین به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند، می توان منابع سرمایه‌ای ساخت ۱۵ پالایشگاه نفت، گاز، پتروشیمی، خطوط لوله و انبارهای نفت را در طول یکسال تامین کرد.

بر همین اساس به نظر می رسد یکی از اصلی ترین دلایل دولت برای افزایش قیمت حامل های انرژی کاهش مصرف سوخت در کشور است که در ماه های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است.

در حالی که کمتر از دو هفته تا پایان سال ۹۲ باقی مانده است به نظر می رسد افزایش قیمت بنزین در سال ۹۳ قطعی شده و حجت الاسلام حسن روحانی نیز اخیرا در جلسه مشترک با نمایندگان مجلس اعلام کرده است که برخی گروه‌ها دلسوزانه درخواست می کردند که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را با توجه به شرایط فعلی کشور اجرا نکنیم اما ما سعی می‌کنیم در ارتباط با بحث تغییر قیمت‌ حامل‌های انرژی در مواردی که در امر تولید دخالت دارند، شیب ملایمی را داشته باشیم تا مانعی بر سر راه تولید ایجاد نشود اما در مواردی که به حوزه تولید ارتباط چندانی ندارد، همانند بنزین، شیب تندتری را در افزایش قیمت‌ها خواهیم داشت.

همچنین منصور معظمی معاون وزیر اخیرا اعلام کرده است وزارت نفت بحث تک نرخی شدن قیمت بنزین را بیشتر از جهت قاچاق و فساد موجود در آن پیگیری می‌کند.

معظمی با بیان اینکه وزارت نفت ۴ سناریو را برای قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاد داده است، می گوید در قانون هدفمندی یارانه‌ها سقف درآمدها دولت از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی ۴۸ هزار میلیارد تومان قرار داده شده است که بر اساس همین سقف قیمت نیز قیمت حامل‌های انرژی باید محاسبه شود. ما برای سال ۹۳ تلاش کردیم به گونه‌ای طراحی کنیم که مصرف فرآورده‌های اصلی مانند بنزین رشد زیادی نداشته باشیم. برای این کار تنها معتقد به سناریوهای قیمتی نیستیم و افزایش قیمت تنها یکی از سناریوها است.

با توجه به این که وزارت نفت به دنبال مقابله با قاچاق سوخت است و دولت نیز برای پرداخت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی نیاز به منابع مالی دارد می توان از این دو موضوع در کنار مقابله با افزایش بی رویه مصرف بنزین به عنوان اصلی ترین دلایل دولت برای افزایش قیمت بنزین نام برد.

About

Check Also

۵۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض

۵۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض کارشناس دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط …