چاپ مطلب چاپ مطلب

حسین کیهانپورنایب رئیس شورای شهر اطاقور: نداشتن طرح تفضیلی وجامع موجب محدویت ساخت وساز در اطاقور شده است

اختصاصی همای گیلان/بی شک توجه به پروژه های عمرانی،عنایت به کارهای فرهنگی واجتماعی وپرداخت حق وحقوق کارکنان شهرداری مهمترین دغدغه های شورای شهروشهرداری ها می باشد. البته درشهرهای تازه تاسیس این معضل به دلیل ضعف مالی شدت بیشتری دارد ; به طوری که این امردرعصرحاضربه حدی برجسته شده است که تمام انرژی شوراهارا که قراراست جهت تصمیم سازی وتصمیم گیری امورشهری صرف شود به خود اختصاص می دهد .شایدتخصیص ارزش افزوده برمبنای جمعیت ، خود معضل بزرگی برای شهرهای کم جمعیت باشد.با این توصیف ،توسعه امورشهری توسط شهرداری ها، برای شهرهای کوچک، امری غیرقابل باور است؛ زیرا عدم تمکن مالی، مانع ازتوسعه شاخص هامی شودودرنتیجه میل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری اندک شده ، تمام انرژی شهرداری ها بایددرمسیرزیباسازی در ایام شادی ونهایتا بخث آسفالت خلاصه شود . برای اینکه با دردشهرداری ها درشهرهای کوچک بیشتر آشناشویم ، مصاحبه ای به صورت سوال وجواب با نائب رئیس شورای شهراطاقور ،حسین کیهانپورانجام داده ایم که باهم آن رامی خوانیم؛
بودجه شهرداری اطاقوردرسال جدیداز ۵میلیارد به ۶میلیاردارتقاء یافته است
س:جناب کیهان پور لطفاً ضمن معرفی خود توضیحاتی درخصوص شهر اطاقور ،جمعیت آن و میزان بودجه در سال گذشته ،همچنین میزان تحقق بودجه درسال گذشته داشته باشید در ضمن بفرماییدبودجه ۱۴۰۰به چه میزان می باشد؟
ج: در ابتدا ازشمابه جهت کار ارزشمند ومهمی که برعهده گرفتیدتشکر می کنم . اینجانب حسین کیهان پور ، نایب رئیس شورای شهر اطاقور هستم. میزان بودجه در سال گذشته حدود ۵ میلیارد تومان بودکه به طور کامل محقق شده است و این میزان در سال جدید ۶ میلیاردتومان اعلام شده است.
ارزش افزوده شهراطاقور به خاطرجمعیت کم بسیار اندک است
درخصوص قسمت دوم سوال بایدعرض کنم شهرداری اطاقور از نظر رده بندی در رده ۲ قرار دارد . یعنی جمعیت آماری حدود ۲ هزار نفر است که این میزان جمعیت باعث شده میزان ارزش افزوده که توسط امور مالیاتی به شهرداری ها پرداخت می شود ، با توجه به جمعیت کم شهر، مبلغ بسیار ناچیزی می باشدکه از این لحاظ در مضیقه هستیم .
س: لطفاً درباره مصوبات خود در سال گذشته توضیحاتی ارائه دهید؟
ج: از مهمترین مصوبات سال گذشته می توان به جمع آوری آب های سطحی به میزان ۲ هزار متر مربع اشاره کردکه محقق گشت. از دیگر مصوبات می‌توان به پروژه چهار بانده کردن پل ورودی اطاقور اشاره نمود که هرچنداین پروژه ملی می باشدو توسط اداره راه و ترابری در حال اقدام است ، ولی قسمت داخل شهر اطاقور توسط شهرداری انجام شده و تاکنون نزدیک به ۲ میلیارد تومان توسط شهرداری برای انجام این پروژه هزینه شده است و فقط ده درصد تا اتمام آن مانده است.
از دیگر مصوبات ما انجام دو هزار متر آسفالت در کوچه‌های اطاقور بود که میزان ۲۰۰۰ متر دیگر در آینده نزدیک انجام می‌شود.
ازدیگرمصوبات این شورا
نهالکاری بلوارهای سطح شهراست که تاکنون ۵۰۰ اصله نهال نارنج کاشته شده است. نقاشی های دیوارهای سطح شهر نیز از دیگر مصوبات این شورای می باشدکه توسط شهرداری اقدام شد.
نداشتن طرح تفضیلی وجامع موجب محدویت ساخت وساز در اطاقور شده است
س: اقای کیهانپوردرخصوص مشکلات شهراطاقوربگویید؟
ج: از عمده مشکلات شهرداریها به خصوص شهرداری های کوچک این است که اعتبار بسیار اندکی دارد و در واقع اعتبار آن از مردم است و در بخش عمرانی اقدامات کمی انجام می‌گیرد.چرا که اعتبارات اندک است.
مشکل دیگرما این است که اطاقور طرح تفصیلی وجامع ندارد .درحال حاضرطرح هادی داریم از نظر ساخت و ساز در شهر محدودیت داریم . امیدوارم طرح جامع شهری به ما ابلاغ شود و زمانی که طرح جامع شهری از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شود بتوانیم از لحاظ عمرانی پیشرفت کنیم.درحال حاضر از نظر درآمد ساخت و ساز صفر هستیم . ضمن انکه از نظر برداشت شن درمضیقه هستیم.شهرداری متولی کارعمرانی است ، امانمی تواندمصالح راتامین کند . این در حالی ست که گاهامشاهده می کنیم که یک شرکت یا اشخاصی مبادرت به برداشت شن می کنندوآن را در بازار به قیمت مضاعف به فروش می رسانند .ولی ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم . در صورتی که دربسیاری مواردشهرداری در لایروبی انهار کمک حال اداره ابیاری می باشد.
مشکل دیگراین منطقه که ماراهم باآن درگیرکرده است ، مشکل آب شرب وکشاورزی است که متاسفانه ۷۰ روستا مشکلات عمده آب دارند و دارای آبی بی کیفیت هستند و به همین خاطر ما از آب سپیدرود استفاده میکنیم . چون آب خود منطقه گل آلود است و لوله ها فرسوده هستند.
س: آقای کیهان پور فرمودیدبه دلیل عدم تامین مصالح در بخش ساخت و ساز مشکل دارید این درحالیست که افرادحقیقی به راحتی نسبت به برداشت مصالح اقدام می کننددراین خصوص بیشترتوضیح دهید؟
ج: بله از این لحاظ معتقد هستم که اگر استانداری ها یا فرمانداری ها یا دادستانی ها درروندکارشهرداری تسهیل ایجاد کنندو تمام ساخت و ساز منطقه را در اختیار شهرداری بگذارند و خود شهرداری بانظارت صنعت ،معدن وتجارت نسبت به برداشت اقدام کندشهرداری هاکمتردرگیربروکراسی اداری می شوند.
س: بیشترین خواسته مردم چیست؟
ج: شوراهادرشهرهای کوچک‌باهمه مشکلات مردم درارتباطند . هرچندمشکل اب شرب یا کشاورزی مریوط به مانیست ، امابیشترین خواسته مردم حول این مسائل است . مخصوصاً در فصل زراعت یعنی اردیبهشت‌ماه دچار مشکل آب هستیم . ولی شهرداری در خدمت مردم است و به آنها کمک می کند.
اطاقورروستاهای زیادی دارد و شهرداری و بخشداری اطاقور در مرکز شهر ، با هم تعامل خوبی جهت حل مشکلات مردم دارند.
بودجه چمن مصنوعی برای اطاقور اخذ شداما به یکباره به شهر دیگری انتقال یافت
س: آقای کیهان پورباتوجه به اینکه حضرتعالی مدت هامسئول فوتبال اطاقور بودید ، بفرماییدشهرداری در خصوص بخش ورزشی و رفاهی چه اقداماتی انجام داده است ؟کدام کمیسیون؟
ج: بله اینجانب در کمیسیون فرهنگی ورزشی و اجتماعی هستم ‌از نظر ورزشی در اطاقور ، هیچ کاری انجام نشده است . همانطوریکه اشاره کردید ، فقط در زمان مسئولیت اینجانب در ورزش فوتبال این شهر ، اماکن ورزشی را سنددارنمودیم که بدون سند هیچ امکاناتی از قبیل یک توپ هم نمی دادند‌. اطاقور دارای اماکن ورزشی شامل سالن آزادگان ،زمین فوتبال و یک ساختمان ورزشی می باشد که برای تمام این ها سند گرفته شد و قرار بود هیئت ورزشی اطاقورایجاد بشود که این امتیاز برای شهر دیگررفت.
زمین ورزشی متعلق به کل بخش می باشد .تمام کارهای اولیه را شهرداری انجام می دهد.
درآن زمان با پیگیری، بودجه چمن مصنوعی اخذشدولی بودجه یک باره در جای دیگر استفاده شدو ساختمان ورزشی در اختیار کمیته امداد قرار گرفت.با اینکه
از سوی شهرداری، زمین به کمیته امداد جهت ساخت اهدا شدولی کمیته امدادهمچنان درساختمان ورزشی جا خوش کرده است درکل از نظر ورزشی تقریبا صفر هستیم .
س:از نظر استعداد ورزشی بخش اطاقور راچگونه ارزیابی می کنید؟
ج: استعداد ورزشی منطقه بسیار بالاست . بهترین استعدادهای فوتبالی دراین منطقه هستند . مریدان که درجوار اطاقور قرار دارد ،
دارای بازیکنانی درلیگ‌ می باشد .حتی آقای عسکرمحمدی داور برتر در لیگ برتر ، اهل همین محله می باشد.
س: به عنوان کسی که ازیک سو مدتی در ورزش فوتبال این بخش بودید وازسوی دیگر یک دوره هم شورای شهرهستید ، پس مشکلات شهر راخوب می شناسید . بفرمایید درخواست شما از مسئولین چیست؟
ج: تنها خواسته بزرگ ما این است که طرح جامع شهر مشخص شود.اگر این طرح اجرانمی شود ، لااقل در طرح تفصیلی، کمک حال ماشوند . چون شهرداری کوچک با درآمداندک نمی توانند شهر را حفظ کند .شهر اطاقور ماهانه باید ۴۰۰ میلیون پول داشته باشد تافقط نسبت به پرداخت حقوق کارکنان اقدام کند . خوشبختانه تاکنون حقوق ها به جز مقدار کمی پرداخت شده است ؛ آن هم به خاطر عملکرد خوب شهردار جدید می باشد .ازمسئولین می خواهیم دست شهرداری رابگیرند. مثلاً آقای لاهوتی یکبار اعتبارمناسبی ، برای شهرداری اخذنمود از آقای دکتر محمدنژاد هم همین انتظارمی رود . هرچندمکاتباتی انجام گرفته است اماتاکنون کمکی تخصیص داده نشده .درحال حاضر شهرداری روپای خودش ایستاده ا ست . طرح احداث مغازه تصویب نمودوبه فروش رساند تاصرف هزینه های داخلی شودو بتواند حقوق پرسنل را پرداخت کند یا در آینده قراراست ۴۰باب مغازه بعد از پل احداث شود به عنوان درآمد ثابت برای شهردازی جایگاه سی ان جی داریم هم‌اکنون در اختیار شهرداری است.ولی اصلا مقرون به صرفه نیست حتی نمی تواندهزینه های خود را تامین کند .
احداث پارک ساحلی مهمترین برنامه آتی این شهرداری می باشد
س: دعوت ازافراد بومی سرمایه گذار که در جای دیگری زندگی می کنند تا چه میزان می تواند در پیشرفت اثرگذار باشد؟

ج: درحال حاضرما طرح پارک ساحلی اطاقور از پارک تا پل کوه گاه مصوب نمودیم . به دنبال سرمایه گذار هستیم . اخیراً آقای دکتر پرویزی آمدند و ایده ایشان روی گردشگری است. اما فعلادرحدحرف باقی مانده است . حال ما به دنبال این هستیم که کسی بیاید و این پروژه را دست بگیرد و یک کار بزرگ برای شهر اطاقور انجام شود.
هدف اصلی ما پیشرفت کار است .اطاقور شهری توریستی ست که ثبت کشوری دارد . برای شهرگردشگری زیرساخت باید آماده شود. متاسفانه تا جاده لنگرودبه اطاقورچهاربانده نشود ، سرمایه گذارتمایل به سرمایه گذاری دراین منطقه راندارد

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

آئین ها وخرده فرهنگ های کشاورزی در گیلان

آئین ها وخرده فرهنگ های کشاورزی در گیلان هرساله برای آماده سازی زمین مراحل وفرآیندی …