چاپ مطلب چاپ مطلب

در نشست روسای اتحادیه تجهیزات پزشکی و عینک سازان گیلان مطرح شد؛ گیلان تبدیل به هاب عینک‌سازان کشور شد/ ایجاد دو رشته تخصصی دانشگاهی در حوزه ساخت عینک‌های طبی در گیلان

در نشست روسای اتحادیه تجهیزات پزشکی و عینک سازان گیلان مطرح شد؛

گیلان تبدیل به هاب عینک‌سازان کشور شد/ ایجاد دو رشته تخصصی دانشگاهی در حوزه ساخت عینک‌های طبی در گیلان

اتحادیه های صنفی باید کارآمد باشند و اعضای تحت پوشش را حمایت کنند/سازمان صمت در کنار اصناف و اتحادیه‌هاست/

هدف‌گذاری برای استانی شدن اتحادیه تجهیزات پزشکی و عینک سازان

 

در نشست تخصصی هیات رئیسه ی اتحادیه تجهیزات پزشکی وعینک سازان رشت که با مدیرکل صمت برگزار شد اعلام شد:
اتحادیه ی تجهیزات پزشکی و عینکسازان رشت با ایجاد دوره های آموزشی
کاردانی و کارشناسی در دو رشته ” ساخت فریم عینک و محافظ های چشمی ” و ” ساخت عدسی و قطعات اپتیکی” هم اکنون به هاب آموزش عینکسازان کشور مبدل شده است.

اختصاصی همای خبـر

اتحادیه های صنفی باید کارآمد باشند و اعضای تحت پوشش را حمایت کنند/ سازمان صمت در کنار اصناف و اتحادیه‌هاست

تیمور پورحیدری مدیر کل سازمان صمت گیلان در نشست رؤسای اتحادیه تجهیزات پزشکی و عینک سازان شهرستان رشت عنوان کرد: اتحادیه ها از رئیس و معاون تا اعضا باید کارآمد باشند و اصناف تحت پوشش خود را حمایت کنند و کارآمد ظاهر شدن اتحادیه ها از اهداف اصلی،هیآت عالی نظارت نیز بوده است.

تیمور پورحیدری با ابراز خرسندی از اینکه اولین هاب آموزش عینک سازان کشور در گیلان ایجاد شده است گفت: این خبر مسرت بخشی است و شهر رشت نیز از دیرباز به شهر اولین ها معروف بوده است.
پورحیدری گفت: در سالیان اخیر اتحادیه ها قدرت اجرایی یافته اند و آقای یونسی رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی و عینک سازان از رؤسای متخصص، دلسوز و کارآمد اتحادیه‌ای گیلان هستند و پیش از آنکه به ایشان گفته شود به امور رسیدگی میکنند.

پورحیدری گفت: نه بنده و نه مجموعه صمت به هیچ عنوان راضی نیستیم که هیچ صنفی از سوی سازمان صمت اسیب ببیند و در این میان اتحادیه تجهیزات پزشکی به لحاظ ارتباط مستقیم با سلامت آحاد جامعه از اهمیت ویڗه برخوردار است.
وی گفت: در این جلسه از سوی فعالان حوزه اصناف تذکراتی در رابطه با رفتار دوستانه و پرهیز از برخوردهای ضربتی با فعالان خوزه اصناف شد که این مطلب با بازرسان در میان گذاشته میشود و باید گفت اکثریت بازرسان نیروهای با اخلاق و وظیفه شناس مجموعه هستند.
وی در رابطه با تشکیل اتحادیه استانی برای صنف عینک سازان نیز گفت به آقای شیرازی توصیه میشود مطلب را پیگیری نماید.

هدف‌گذاری برای استانی شدن اتحادیه تجهیزات پزشکی و عینک سازان

دکتر محمد تقی یونسی رستمی رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی و عینک سازان در این نشست نیز با اشاره به اینکه به دنبال تقویت مباحث آموزشی در این صنف هستیم گفت: هدفگذاری ها را باید بر این مبنا قرار دهیم که اتحادیه تجهیزات پزشکی و عینک سازان استانی شود.
یونسی گفت: این اتحادیه هم اکنون دارای ۳۵۲عضو تجهیزات پزشکی و عینکساز می باشد که از این تعداد ۱۰۲ عضو عینکساز و ۲۵۰نفر نیز عضو رسته ی تجهیزات پزشکی می باشندکه میتوان برای استانی شدن اتحادیه درهر دو وارد اقدامات شد و حمایتهای بیشتری با اختیارات مشخص تر از فعالان این صنف بجا آورد.

وی توضیح داد: کم تعداد بودن اعضا سبب میشود اصناف، تحت پوشش اتحادیه های نا همگن قرار گیرند که سنخیت چندانی با یکدیگر ندارند.

صفرپور نایب رئیس این جلسه نیز در این نشست با ذکر اینکه صنف تجهیزات پزشکی دارای دو متولی است باید دارای دو مجوز از وزارت بهداشت و اداره صمت باشد گفت: دو متولی بودن باید تعیین تکلیف شود.

هما راعی نایب رئیس دوم اتحادیه نیز با ذکر اینکه متاسفانه بسیاری از فعالان این صنف رو به ورشکستگی و تعطیلی هستند فشار کار بر صنف تجهیزات پزشکی را مورد توجه قرار داد و گفت: لازم است با سودجوییهای برخی مغرضان در این عرصه برخورد شود.

راعی یادآور شد برخی پزشکان و مراکز درمانی بدنبال سودجوییهای غیر متعارف هستند گفت:پزشکان بر طبق قوانین موجود نباید در مطب‌های خود مبادرت به فروش کالا نمایند که در بسیاری موارد باعث خسارت و اجهاف به بیمار می گردد.

تعامل سازمان بازرسی اداره صمت با اتحادیه ها دوسویه است و ارتقاء کیفی اتحادیه ها به نفع همه است/

علیرضا حسینیان معاون بازرسی و نظارت اداره صمت نیز در این نشست با ذکر اینکه تعامل اداره بازرسی و سازمان صمت با اتحادیه ها دو سویه است گفت: ارتقاء سطح کیفی اتحادیه ها هم به نفع اصناف است و هم به نفع مصرف کننده.

حسینیان گفت: برای وجهه شغلی ما نیز زشت است که تخلفات زیاد باشد و لازم است راهکارهایی اجرایی کنیم که آسیب پذیری کمتری برای اصناف داشته باشد.

حسینیان با بیان اینکه ما در این حوزه دارای ۱۴۰ هزار واحد صنفی هستیم گفت: شکایات کتبی زیادی در حوزه های مختلف سامانه ۱۲۴ به ثبت رسیده و از طرفی، ما هم متولی تولید هستیم و هم متولی بازار و باید از هر دو جایگاه صیانت کنیم.

وی به دو سامانه مهم جامع تجارت و سامانه انبارها اشاره داشت و گفت : صنف تجهیزا بیشتر با سامانه انبارها در ارتباط است و از چالشهای پیش روی فعالان این اصناف این است که بسیاری از مراکز خرید اصناف که بعضا سابقه همکاری طولانی با اصناف نیز دارند ثبت شده در سامانه انبارها نیستند.

وی گفت: قانون میگوید خرده فروش نمیتواند فروش عمده داشته باشد و پروانه کسب عمده فروشان متفاوت از خرده فروشان است.
حسینیان با ذکر اینکه ابهامات موجود باید از سوی مقامات مرتبط رفع شود گفت: با نزدیک شدن به ایام پایانی سال ذهنها به سوی تنظیم بازار متوجه میشود و با توجه به اینکه گیلان در ایام تعطیلات میزبان گردشگران نیز هست و ایام ماه مبارک رمضان را نیز در پیش داریم باید برای عرضه انواع خوار و بار و صنف نانوایان تمهیدات همه جانبه ای بسنجیم و بازار و اصناف را مدیریت کنیـم

مهندس امیرمحمد بخشنده بازرس اتحادیه لوازم پزشکی و عینک سازان شهرستان رشت در این جلسه که در حضور مدیر کل صمت گیلان، دکتر یونسی رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی وعینک
سازان، بابک صفرپور نایب رئیس اول ، هما راعی نایب رئیس دوم و محمد جوانپور خزانه دار و سرکار خانم گلچین دبیر اتحادیه علیرضاحسینیان معاون بازرسی ونظارت صمت گیلان برگزار شد توضیح داد: آموزشهای تخصصی و آکادمیک ساخت عینک در گیلان و در دو دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه آزاد ( واحد رشت) ، بر پایه آموزشهای مدرسه کارل زایس آلمان تدریس میشود و در این آموزش ها بر خلاف سالیان پیشین که عینکسازن فقط آموزشهای مربوط به مونتاژ را می آموختنداکنون به شکل تخصصی و کاربردی آموزشهای مربوط به جنس و متریال ، نحوه ساخت عدسی ها و طراحی انواع عینک و سپس مونتاژ و فیتینگ عینک وعدسی را فرامیگیرند.

وی با ذکر اینکه دانشجویان پس از ورود به این رشته معمولا خواهان فراگیری هر دو رشته ساخت عدسی و ساخت عینک و محافظ های چشمی هستند گفت این دو رشته لازم و ملزوم یکدیگرند و مزیت این فراگیری آن است که فارغ التحصیلان با توجه به این موضوع که همگی از شاغلین صنفی دارای پروانه کسب هستندوسرمایه گذاری کلانی درواحدهای کسب خود نموده اند ،بدون نیاز به وام میتوانند با پروانه کسب خود مانند خوشه های صنعتی عمل کنند و واحد صنفی خود را تبدیل به واحدهای تولیدو ساخت عینک نمایند
بخشنده با ذکر اینکه در کشور بیش از ۱۶۰۰۰هزار واحد صنفی عینک و بیش از ۵۰۰۰۰ شاغل صنفی وجود دارد گفت: کشور ما واردکننده محض عینک است و متاسفانه برخی مراکز تصمیم ساز کشور با قصد سودجویی تلاش دارند مانع روند تولیدات عینک در کشور شوند.

بازرس اتحادیه لوزام پزشکی و عینک سازان که دارای ۲۶ سال سابقه صنفی و سه شعبه فعال در صنف عینک در سطح شهرستان رشت و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد است در بیان درخواست خود از سازمان صنعت معدن تجارت گیلان خواست بعنوان متولی این رشته صنفی که به لحاظ وجهه رویکرد علمی در سطح ممتازی از دیگر شاخه های تولید گیلان قرار دارد از صنف تجهیزات پزشکی وعینکسازان حمایتهای ویژه انجام دهد.

وی توضیح داد متاسفانه برخی پزشکان و مراکز درمانی در محل مطب یا دفاتر کار خود،اقدام به فروش عینک میکنند که اولین متضرر این تخلف آشکارصنف مربوطه مصرف کنتدگان این کالا هستند.
بخشنده در این گفتگو با ذکر اینکه صنایع در گیلان همواره آمیزه ای از هنر و صنعت بوده اند گفت: اخیرأ در آموزشهای علمی ساخت عینک گیلان با استفاده از چوبهای مرغوب گردو، راش ، بلوط و … که‌در اصل ضایعات صنایع چوب و کارگاه‌های روکش دربهای چوبی در صنایع است، با استفاده از دستگاههای پرس که ابداعی اساتید و دانشجویان دانشگاه های ماست، اقدام به ساخت عینکهای زیبای چوبی نموده ایم که قابلیت صادرات داشته و در بازارهای خارجی قیمتی معادل ۸۰۰ الی ۱۲۰۰ یورو یافته اند.
وی افزود: ساخت عینکهای دست ساز و بعضأ نگین کاری شده در سالهای اخیر مشتریان خوبی در سراسرجهان دارد

انتهای پیام/

About نسرین عشقی

Check Also

رئیس شورای اسلامی شهر رشت: افزایش اختیارات شوراها سبب جلب رضایت شهروندان می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر رشت: افزایش اختیارات شوراها سبب جلب رضایت شهروندان می‌شود/ شوراها نهادهای …