چاپ مطلب چاپ مطلب

دهیار روستای لیش سیاهکل : وجود امامزاده لیش و بافت مناسب گردشگری این روستا موقعیت فروش محصولات محلی را فراهم نموده است

 

اختصاصی همای گیلان: بی شک جای جای استان گیلان به دلیل شرایط جغرافیایی و پتانسیل های موجود خدادادی می تواند هم فضای اشتغال را فراهم کند وهم منبع کسب در آمد برای مردم باشد.آب وهوای مرطوب باعث به وجود آمدن جنگل های هیرکانی در بسیاری از نقاط این استان فراهم نموده است .منطقه ای که اگر به آن توجه کافی بشود در واقع با تولید اکسیژن خالص باید درمان بسیاری از دردها شود. اما عدم توجه مسئولین به زیر ساخت های گردشگری ونبود کمترین امکانات همچون سرویس بهداشتی و یا جایگاه زباله، این دیار خوش آب و هوا را تبدیل به زباله دانی نموده است و نکته غم انگیزتر آن این است که شهرداری ها هم که در سطح شهر وظیفه دفع زباله های شهری را برعهده دارندجز دفن زباله در دل این جنگل ها و نابودی هزاران هکتار اقدام دیگری نتوانسته اند انجام دهند و تمام اقدامات آنها در زمینه کارخانه زباله سوز وغیره در حد شعار باقی مانده است ودولتمردان هم استان های شمالی را به حال خود رها نموده اندوهیچ اقدام موثری در این زمینه نتوانسته اند انجام دهندوجاری شدن شیرابه ها در دل جنگل ها محیط زیست وروستاهای ما را نظاره گرفته است و مردم روستاکه قرار بود از آب وهوای خوش روستا بهره ببرند در حقیقت تاوان بدی آب وهوای شهرها را پس می دهند.دهیاران در روستاها به منزله معماران سازندگی هستند اینها می توانند با در اختیار داشتن منابع مالی رشد وشکوفایی را در روستا فراهم کنند وبا تدبیر وفراهم نمودن امکانات اولیه و سوق دادن مردم از زباله به کمپوست ،شاهد مهاجرت معکوس باشندبا این متن کوتاه خبرنگار ما به روستای سر سبزلیش سیاهکل رفته تا گفتگویی با میثم امیدی دهیار این روستا داشته باشد.باهم این گفتگو را که به صورت پرسش و پاسخ تنظیم شده است می خوانیم:


س۱-لطفا خود و اعضای شورای روستای لیش را معرفی کنید؟
ج : میثم امیدی گلرودباری دانشجو ترم آخر مهندسی اجرائی عمران به عنوان دهیار روستای لیش انجام وظیفه می کنم . ضمن آنکه آقایان خشایار محمدی ( شهریار) رئیس شورا، حسام الدین یکتا نایب ریس و مهرگان امیدی منشی شورامی باشند.
س۲-کمی در مورد روستای لیش برای ما توضیح بفرمایید؟
ج : روستایی لیش از توابع بخش مرکزی شهرستان سیاهکل میباشد که در مسیر راه منطقه توریستی دیلمان قرار دارد به علت اینکه درحاشیه رودخانه شمرود معروف و همچنین پای کوه های قلعه کتول شاه و کاکوه قرار دارد، توانسته است توجه گردشگران را به سمت خود جذب نماید. ضمن آنکه فاصله یین روستا تا شهر بسیار اندک بوده و دارای تمام امکانات اولیه می باشد . این روستا دارای ۷۵۱ نفر جمعیت ساکن دائم ۳۸۳ نفر زن ۳۶۸نفر مرد در قالب ۲۴۸ خانوار بومی ساکن دائم است.
این روستا با توجه به شرایط مذکور سرمایه گذار زیادی به خود جذب نموده و در معکوس نمودن جمعیت حرف زیادی برای گفتن دارد . ۹۷%جمعیت روستا آسفالت، دارای نانوایی خانه بهداشت دفتر پیشخوان دولت می باشد .

س۳- در مورد خدمات انجام گرفته در روستا علی الخصوص اقدامات انجام شده در زمان دولت تدبیر و امید توضیح بفرمائید ؟
ج -از تاریخ ۷ اسفند ۱۳۷۷ اولین دوره شورای شهر روستا برگزار شد به برکت دولت اسلامی با توجه به طرح هادی ۹۷% داخل بافت روستا آسفالت گردیده و ساخت ساختمان شورا و دهیاری ،ساخت پیشخوان دولت ،ساخت دفتر مخابرات ، خانه بهداشت ،احداث نانوایی ،ساخت مسجد به متراژ ۷۰۰ متر در دو طبقه جزء بزرگترین مساجد سیاهکل میباشد . گاز رسانی به تمام روستا و از همه مهمتر سند دار کردن ۹۹% روستاییان رایکی از افتخارات و یادگارهای دوره خدمت خود میدانم . ساخت و راه اندازی بازار هفتگی به جهت حمایت از تولید کنندگان بومی جهت عرضه محصولات ارگانیک خود ،جاگذاری ۴ ترانس برق برای رفع ضعف برق ،روکش آسفالت به طول ۱۵۰۰ متر، برگزاری کلاس های آموزشی چرم دوزی ،فرش بافی با اهدایی مدرک فنی احداث خانه هلال احمر ،بیمه نمودن ۵۰% زنان خانه داراز جمله خدماتی است که برای روستا انجام گرفته است .

س۴ مشکلات روستای شما چه هستند؟
ج۴: مشکلات روستا در۴ بخش آب، کشاورزی، اشتغال و پسماند خلاصه می شود که در حال حاضر کشاورزی به دلیل واردات بی رویه برنج که بیشتر مردم این روستا از این راه امرار معاش می کنند اوضاع مناسبی ندارد و همان بلایی که بر سر کرم ابریشم آمد بر سر برنج هم آمده است . یکی از مشکلات روستاها نبود شغل مناسب است که موجب فرار جوانان از روستا ها شده است .
یکی دیگر از مشکلات روستاها دفع زباله است وجمع آوری پسماند زباله هزینه زیادی برای دهیاری دارد و با توجه به نبود منابع در آمدی ،این هزینه برای روستا سنگین میباشد که دولت میتواند از صندوق توسعه ملی برای حل مشکل پسماند اقدام نمایدو از تبدیل زباله به انرژی بهره ببرد .

س۵:درخصوص حوزه گردشگری و زیارتی در روستای لیش توضیح بفرمایید؟
ج:امروزه گردشگری به یکی از بزرگترین و پر منفعت ترین صنعت در اقتصاد جهان تبدیل شده است و در بسیاری از نقاط روستایی و کشورهای در حال توسعه رواج دارد .
همانگونه که مستحضرید مقبره امام زاده ای جلیل القدر در روستای لیش واقع شده است از اینرو مردم روستا و روستاهای همجوار با توجه به اعتقادات مذهبی صبح روزهای چهارشنبه به زیارت می آیند و این تجمع در جوار امام زاده موجب می گردد اهالی روستا به صورت خود جوش محصولات خود را(ارگانیک)به معرض فروش بگذارند که بیشتر مصرف کنندگان زائرین و گردشگران ‌میباشند و این امر باعت ایجاد رضایت مندی برای عرضه کنندگان محصول گردیده است.

س۶: لطفاٌ بفرماییداقتصادمردم برچه پایه ایی استواراست؟
ج:روستای لیش تک محصول بوده و تنها درآمد مالی بخش کشاورزی آن برنج میباشد، در سالهای گذشته کرم ابریشم نیزدر کنار برنج جزء مشاغل محسوب می شد که عدم توازن قیمت ، تخم نوغان نامناسب در سالیان دورتر و همچنین عدم حمایت دولت موجب نابودی کرم ابریشم(نوغان)شد.

س۷: چه تقاضایی ازمسئولین دارید؟
ج :از مسئولین علی الخصوص رئیس جمهور محترم تقاضا دارم جلوی واردات بی رویه محصولات کشاورزی را بگیرند تا مردم برای فروش محصولات خود دچار مشکل نشوند ،
وام های کم بهره جهت ایجاد اشتغال و راه اندازی کسب و کار در اختیار روستائیان قرار داده شود تا اشتغال پایدار در روستاها فراهم گردد. همچنین ایجاد بستر مناسب برای گردشگری در روستاها و سهولت در دریافت وام بوم گردی دیگر تقاضایی است که از مسئولین داریم .
س۸: یکی ازمشکلات استان گیلان ،هجوم برخی از هم وطنان خارج استانی جهت خرید زمین ها و اراضی کشاورزی و تغییر کاربریست آیا این امربرای روستای شما نیز صدق می کند؟
ج : با توجه به این که حیات انسانها وابسته به کشاورزی میباشد ، نبود ابزارهای ترغیب و کمبود درآمد موجب گردیده تا کشاورزان زمین های خود را خرده فروشی نمایند و به دلیل نبود بستر مناسب برای کشاورزان سالانه مقدار زیادی از زمین های کشاورزی از چرخه تولید خارج میشوند، هیچ کشاورزی تمایل به فروش زمین خود ندارند اما با توجه به نبود کسب و کار مناسب مجبور به فروش قطعه ای از زمین خود میشوند تا بتوانند سر پناهی برای خود و فرزندان خود فراهم نمایند و امرار معاش کنند
س۹: بفرمایید باتوجه به خرده مالکیت در روستاها و نبود کسب و کار ،وضعیت حضورجوانان در محل چگونه است؟ و بیشتر از چه اموری کسب معاش می کنند؟
نبود فضای مناسب اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، طبیعی و کشاورزی موجب گردیده جوانان ‌برای بهبود زندگی خویش یا درامد زایی بیشتر، دست به مهاجرت بزنند، فاصله طبقاتی و ثروت اندوزی برخی از مسئولان نیز مزید بر علت شده و موجبات محرومیت روستائیان زحمت کش را فراهم آورده که موجب گردیده جوانان زندگی در شهر را بر اقامت درروستا ترجیح دهند که پیامد خوبی برای عرصه کشاورزی ندارد.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …