چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس آبفار شهرستان سیاهکل:یکی از بزرگترین مشکلات شرکت آبفار، مستهلک بودن لوله ها و تأسیسات می باشد

اختصاصی همای گیلان: علیرغم اینکه آب منشاء سلامت ، نعمت بی نظیر خداوند ،مظهر زلالی وپاکی ودلیل اصلی ادامه هستی  است اما مردم بزرگترین دشمن این نعمت خدادادی محسوب می شوند. انسانها با همه دانش وآگاهی ، بدون توجه به برخی از تبعات اقدامات خود به منابع طبیعی آسیب وارد می کنند ودر جهت تضییع آنها از جمله آب گام بر می دارند وهر قدر به سوی صنعت وتکنولوژی  پیش می روند زندگی گذشتگان را به سخره می گیرند وخصومت خود را با طبیعت آشکار تر می سازند.

اما حقیقت این است که طبق  آمارهای رسمی ،ایرا ن در آستانه بحران آب به سر می بردو شرایط آب در کشور ما چندان امید بخش نیست پس باید علاوه براینکه مسئولین درجهت تا مین آب شرب سالم،کوشا باشندمردم نیز باید صرفه جویی آب  را در دستور کار قرار دهندوهشدار بحران آب را جدی بگیرند.

خبرنگار همای گیلان مصاحبه ای با مدیر آبفار شهرستان سیاهکل انجام داده که در ادامه آن را میخوانیم:

-در ابتدا لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه مدت است که سکاندار این مسئولیت هستند؟

یاسر علیزاده استواری هستم ، ۳۶ ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی که از سال ۸۱ در امور آبفار سیاهکل مشغول به فعالیت میباشم.. در ابتدای کار دو سال بعنوان مسئول امور مشترکین و پس از آن تا سال ۹۲ بعنوان مسئول بهره برداری شبکه و تأسیسات و همچنین ناظر مقیم شهرستان سیاهکل بوده ام. از بهمن ماه سال ۹۲ به سمت  مدیر آبفار شهرستان سیاهکل منصوب شدم و تا به امروز افتخار نوکری مردم شریف روستاهای شهرستان سیاهکل را دارم.

– وضعیت آب شرب روستایی این شهرستان را برای خوانندگان ما توضیح دهید؟

آبرسانی به روستاهای شهرستان سیاهکل از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توسط بهداشت محیط و جهاد سازندگی آغاز گردید و از سال ۷۷ که شرکت آب و فاضلاب روستایی تأسیس گردید ، آبرسانی و نگهداری از تأسیسات و شبکه آب به این شرکت واگذار شد .

-در خصوص مشکلات آب شرب روستایی این شهرستان توضیح بفرمائید؟

یکی از مشکلات بزرگ شرکت آبفار مستهلک بودن لوله ها و تأسیسات میباشد که اولاً با توجه به عمر بیش از ۲۵ سال، اغلب تأسیسات و لوله های موجود در روستاها فرسوده بوده  ثانیاً حجم و دبی آب و همچنین لوله های موجود با جمعیت همان موقع در روستا طراحی گردیده که با افزایش نامتعارف جمعیت در روستاها برای تأمین آب با مشکلات زیادی مواجه گردیده ایم.

-آب روستایی در بخش  از چه منابعی تغذیه می شوند؟

آب شرب روستاهای بخش مرکزی و دیلمان از طریق چشمه و چاه تأمین می گردد. قابل ذکر است در ۴۸ روستای بخش مرکزی در کنار چاه آب از تصفیه خانه رشت نیز جهت تأمین آب بهره میگیریم که جا دارد از مدیریت آب و فاضلاب شهری سیاهکل جناب مهندس امیدوار در خصوص همکاری بی شائبه شان در این ۴۸ روستا کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.

-چقدر از روستاهای شما از آب شرب بهره مند هستند و چه چقدر فاقد آب شرب؟

از ۱۹۴ روستا و آبادی ، ۱۳۷ روستا تحت پوشش آبفار می باشد.

-عملکرد شما طی چند سال؟

در این سه سال عمر کاری بنده در سمت مدیریت سیستم ،سعی نمودم از تمامی پتانسیل خود و همکاران جهت پیشبرد اهداف شرکت استفاده نمایم و امیدوارم در شرایط مالی محدود، رضایت مندی نسبی در سطح شهرستان ایجاد نموده باشیم.

یکی از افتخارات بنده و همکاران در این سه سال این است که ، آبرسانی با تانکر را که هر ساله بیش از سه میلیارد و پانصد میلیون ریال تحمیل هزینه برای شرکت داشته ، با بهسازی چشمه ها و احداث ایستگاه پمپاژ و همچنین لوله گذاری در این روستاها از میان برداشتیم بطور مثال ، روستاهای چالشم ، ملکرود ، گیل بام ، گاوکول ، بزگاه ، میکال ، گولک و …

-برنامه های شما؟

اگر خداوند توفیق ادامه کار در شهرستان خودم را بدهد با کمک مسئولین دلسوز شهرستان ، استانی و کشوری  دو کار مهم را در این بخش به کمک همکاران انجام می دهیم:

اول تعویض و اصلاح شبکه های فرسوده و پس از آن افزایش دبی و حجم آب روستاهایی که با افزایش جمعیت مواجه هستند.(با شناسایی چشمه های جدید و حفر چاه)

-طی این چند سال به تفکیک چقدر اعتبار جذب نموده اید؟

در سال ۹۳ یک میلیاردو شش میلیون تومان ، در سال ۹۴ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان ، سال ۹۵ نیز تا پایان دی ماه ۹۶ تخصیص می یابد.

-تقاضای شما از مردم؟

جا دارد از مردم فهیم و قدرشناس شهرستان تقدیر ویژه داشته باشم چون با تمام کاستی هایی که در امر آبرسانی وجود دارد همیشه همراه و همیار ما بوده اند.

تقاضای بنده از مردم شریف روستاهای شهرستان سیاهکل این است که با توجه به اینکه هر ساله با کاهش شدید و محسوس آب چشمه و چاه ها و سفره های زیر زمینی مواجه هستیم در مصرف درست و صحیح آب کوشا باشند و با همکاران ما در مقابله  با افرادی که از آب شرب برای مصارفی همچون کشاورزی (مخصوصاً در فصول بهار و تابستان ) بصورت غیر مجاز استفاده می کند همکاری داشته باشند ضمناً قابل ذکر است نگهداری و توسعه شبکه و تأسیسات نیاز به منابع مالی دارد که این اعتبارات از طریق مبالغی که عزیزان بعنوان آب بهاء پرداخت می نمایند تأمین می گردد لذا تقاضا دارم در پرداخت به موقع قبوض آب بهاء همکاری نموده تا بتوانیم جهت نگهداری صحیح از کیفیت و کمیت آب موفق باشیم و شرمنده شما مردم شریف نشویم.

برای عضویت در کانال همای خبر کلیک کنید

About سردبیر

Check Also

جلسه با مغازه داران مسیر رودخانه اصلی شهر از پل بتنی تا پل خاله جهت کمک به بازگشایی کنار رودخانه با  توافق  صاحبان اصلی مغازه ها باحضور شهردار محترم واعضای محترم شورای شهر لنگرود

جلسه با مغازه داران مسیر رودخانه اصلی شهر از پل بتنی تا پل خاله جهت …