چاپ مطلب چاپ مطلب

شیوع فاویسم در گیلان

همای گیلان:مصرف زیاد «باقلای خام محلی» موجب شیوع بیماری فصلی «فاویسم» در گیلان شده و نیاز به فرآورده‌های خونی را افزایش داده است.
مصرف باقلای محلی به‌ویژه از نوع خام آن یکی از عوامل مهم در بروز بیماری فاویسم فصلی بوده و این روزها شیوع زیادی در گیلان پیدا کرده است.

 

فاویسم از جمله بیماری‌هایی است که در اثر نقص آنزیم G6PD در گلبول‌های قرمز خون بروز می‌کند به طوری که موجب ترک خوردن این گلبول‌ها می‌شود.

درد شکم، تهوع و استفراغ، زردی و رنگ پریدگی و در نهایت دفع ادرار خونی از شایع‌ترین علایم بیماری فاویسم به ویژه در کودکان است.

*شیوع فاویسم و نیاز به گروه‌های خونی در گیلان

مدیر کل انتقال خون گیلان با اشاره به شیوع بیماری فصلی فاویسم در این استان اظهار کرد: این بیماری در فصل بهار بیشتر از فصل‌های دیگر شیوع می‌یابد.

علی داودی، دلیل این شیوع بیماری فاویسم را خوردن «باقلای خام، دانست و تصریح کرد: با توجه به افزایش مصرف باقلای خام، آمار بیماران فاویسمی نیز بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه فاویسم در کودکان و مردان بیشتر از زنان بروز دارد، گفت: بیماری فاویسم در بیشتر نقاط کشور وجود دارد اما در گیلان این آمار بالاست و سالانه ۴۶۰ نفر بیمار فاویسمی به خون نیاز پیدا می‌کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه فاویسم موجب افزایش فر‌آورده‌های خونی در گیلان می‌شود، تصریح کرد: این بیماری به صورت خانوادگی بروز می‌کند زیرا تمام اعضای خانواده از باقلای خام استفاده می‌کنند.

*گیلان نیازمند فرآورده‌های خونی تازه

وی با بیان اینکه اکنون نیاز به فرآورده‌های خونی در گیلان به دلیل مصرف باقلا و شیوع بیماری فاویسم افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: گیلان نیازمند تمام گروه‌های خوبی به ویژه از نوع A مثبت است.

داودی با اشاره به اینکه نیاز خونی گیلان در هر فصل حدود ۲۷ هزار واحد است، یادآور شد: به دلیل شیوع بیماری فاویسم در فصل بهار نیاز خونی به بیش از این مقدار می‌رسد و تا سقف ۲۷ هزار و ۵۰۰ واحد افزایش می‌‌یابد.

وی بستری شدن بیماران فاویسمی را در ۳۱ بیمارستان گیلان عنوان کرد و متذکر شد: این بیماران نیازمند اهدای خون از طرف هموطنان هستند.

مدیر کل انتقال خون گیلان با تاکید بر ضرورت مصرف نکردن باقلای خام در این استان خاطرنشان کرد: مردم از مصرف باقلای خام پرهیز کنند و بیماری فاویسم را جدی بگیرند.

About

Check Also

۵۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض

۵۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض کارشناس دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط …