چاپ مطلب چاپ مطلب

طلای کثیف (زباله) بندر کیاشهر بزرگترین مشکل شهرداری

اختصاصی همای گیلان:توجه به محیط زیست و حفظ سلامتی انسان و کلیه موجودات کره زمین یکی از اصول اساسی در بقای زندگی و استفاده از مواهب خدادادی است که به وفور در اختیار ما قرار دارد . از این جهت تخریب محیط زیست یعنی تخریب طبیعت و حیات در نهایت نابودی بشریت تلقی می شود . آنچه که در راستای کنفرانس ریو مطرح شد ، این بود که زمین ، تنها کره حیات را پاس داشته و آن را از انواع آلودگی ها حفاظت نماییم . عدم رعایت اصول و مدیریت دفع بهداشتی مواد زائد جامد و حضور سموم مختلف در شیرابه های زباله و ورود آن به محیط زیست می تواند آسیب ها ی جبران ناپذیری به موجودات زنده و کلا به سیستم های پویای اکولوژیکی وارد سازد.

IMG_9572

مسئله زباله مشکلی است که بیشتر جوامع دنیا به این معضل گرفتار بوده و در این خصوص سه عامل رشد جمعیت ، توسعه شهری و هم چنین رشد روز افزون صنایع ، طبیعتا همراه خود افزایش مصرف و ازدیاد زباله را به همراه داشته است در ضمن مواد زاید جامد و یا به عبارتی زباله از نظر اقتصادی نیز اهمیت ویژه ای یافته است ، عمل جمع آوری زباله و برگشت آن در چرخه تولید ، آنقدر زیاد است که به عنوان « طلای کثیف » معروف گردیده است.

لازم به یاد آوری است که تداخل زباله های خانگی یا بسیاری از مواد زائد شیمیایی و خطر ناک که در بسیاری از مراکز تولیدی ، خدماتی ، درمانی و هم چنین مراکز مسکونی اعمال می گردد خود مزید بر علت بوده ، که سبب افزایش مشکلات جمع آوری و دفع زباله می شود.

درکشور ایران با محاسبه ۸۰۰ گرم سرانه ، هر روز بالغ بر۰۰۰ /۵۰ تن مواد زائد جامد تولید می شود که هرنفردر سال ۲۹۲، کیلو گرم زباله تولید می کند. رشد روز افزون جمعیت شهری ایران به همراه ایجاد مراکز جمعیتی جدید ، فقدان و یا ضعف سیاستگذاری و ارزیابی عملکرد ها و فعالیتهای گوناگون شهری بر اساس برنامه جامع و کلان ملی و تداوم تخلیه انواع زایدات و فاضلابها به محیط زیست از جمله عوامل بحران زایی است که محیط زیست طبیعی و کیفیت بهداشت و سلامتی انسانها به ویژه شهر نشینان را در معرض خطرات و زیان های گوناگون قرار داده است.

بی تردید ایجاد و تولید مواد زاید موضوعی گریز ناپذیر است . این در حالی است که از یکسو روز بروز بر پیچیدگی روند تولید زایدات شهری افزوده شده و مقوله مواد زاید در بین مسایل و مشکلات متعدد شهر های کشور اهمیت فوق العاده ای یافته است و از سوی دیگر بسیاری از ویژگیهای مواد زاید جامد شهری ایران نظیر میزان متوسط تولید زباله و ترکیب اجزای آن ، شیوه های جمع آوری زباله های شهری ، روش های گوناگون دفع زباله و غیره ، متفاوت از کشور های توسعه یافته و صنعتی و حتی بعضی از کشور های در حال توسعه می باشد این واقعیت که نظام مدیریت مواد زاید شهری ایران در شرایط نسبتا بحرانی و به دور از وضعیت مطلوب قرار دارد بر کسی پوشیده نسیت . مساله مذکور هنگامی پیچیده و بغرنج تر می شود که اثرات منفی و زیانبار آن در ارتباط با سایر نظام های موجود شهری و از جمله نظام زیست محیطی آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد.

زباله مشکل همه جوامع دنیا است . رشد سریع جمعیت و توسعه شهری و همچنین رشد روز افزون صنایع همه در تولید بیش از حد زباله نقش داشته که در نهایت افزایش هزینه های جمع اوری زباله در گرو تولید بیش از اندازه زباله است . توجه به محیط زیست و حفظ سلامتی انسان و کلیه موجودات کره زمین یکی از اصول اساسی در بقای زندگی و استفاده از مواهب خدادادی است که به وفور در اختیار ما قرار دارد . کنترل آلودگی های محیط از جمله مواد زائد جامد ، بخش مهمی از این وظیفه را تشکیل میدهد که با توجه به اصول و موازین بهداشتی اقتصادی جایگاه ویژهای را در علوم و فنون جدید به خود اختصاص داده است . تجربه سال ها رکود در عمل آوردن کمپوست و پرداخت هزینه هایی گزاف جمع آوری و دفع زباله که تنها برای شهر های مختلف کشور، روزانه حدود ۲۰% بودجه شهرداریها را تشکیل می دهد.، نشانگر اهمیت این مسئله است . توجه به امر بهداشت و سلامت جامعه و رعایت جنبه های پیش گیری قبل از درمان بدون توجه به سیستم های جمع آوری و دفع مواد زاید که مسبب اصلی آلودگی در شهر ها و روستا ها ی کشور است امکان پذیر نیست.
آنچه مسلم است استان گیلان به دلیل موقعیت جغرافیایی وتراکم جمعیتی بیش از پیش از موضوع زباله رنج می برد شهر بندرکیاشهر از جمله شهرهایی است که طی سالهای اخیر گرفتار این معضل بوده به طوری که شهردار این شهر این مشکل را یکی از مهمترین مشکلات شهر بندر کیاشهر عنوان می کندوی طی گفتگویی با خبرنگار همای گیلان گفت:

یکی از بزرگترین چالش های شهرداری بندرکیاشهر جمع آوری و دفع پس ماند شهری ودپو ی زباله درمکان فعلی است که هم از نظر موقعیت و هم از نظر وسعت مناسب نمی باشد.
حمید خودشاد افزود : زمین این جایگاه به مساحت حدود ۲ هکتار به صورت موقت از سوی رئیس کمیته پسماند شهرستان در سال ۸۸ جهت تخلیه زباله در انتهای خیابان اسکله چسبیده به محل پارک ملی بوجاق در اختیار این شهرداری قرار گرفت.
وی با اشاره به این موضوع که این مکان دارای مشکلات زیادی است اظهار داشت : نزدیکی به رودخانه سپیدرود ، بالا بودن آبهای زیرزمینی و نیز قرار داشتن در مسیر بادهای غالب به سمت منازل مسکونی از جمله مهمترین این مشکلات می باشد.
شهرداری بندر کیاشهر با اعلام این مطلب که ظرفیت این جایگاه به دلیل حجم زیاد زباله ها تکمیل شده است اذعان داشت :نیاز به تغییر مکان و ایجاد محل جدید برای تخلیه زباله می باشد.
خودشاد خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه اراضی اطراف این محل دارای پوشش گیاهی جنگلی می باشد لذا شهرداری کاملامخالف از بین نبردن این پوشش گیاهی بوده و به فکر توسعه آن در وضع موجود نمی باشیم.
وی تصریح کرد : هم اکنون به دنبال شناسایی مکان جدیدی برای دفع پسماند که دور از رودخانه سپیدرود و پارک بوجاق باشد هستیم که آبهای زیر زمینی آن نیز بالا نباشد لذا با توجه به پیگیریهای به عمل آمده محلی تقریباً مناسب تر از موقعیت فعلی در حد فاصل جاده آستانه اشرفیه به بندر کیاشهر مورد شناسایی قرار گرفته که نیازمند به توجه و عنایت بیشتر مسئولین جهت جابجایی محل تخلیه زباله می باشد.

IMG_9573 IMG_9569 IMG_0323---Copy P1080125 IMG_0317---Copy

About

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …