چاپ مطلب چاپ مطلب

فقدان درآمد، نقابی بر چهره طبیعت متمول روستای اشکجهانپهلوی سیاهکل

اختصاصی همای گیلان: روستای اشکجهان پهلو در سه کیلومتری بخش مرکزی سیاهکل قرار دارد این روستا به دلیل جاذبه های گردشگری و همچنین وجود دو آب بند و ویوی مناسب هر رهگذری را به سوی خود جذب می نماید. علاوه بر این قرار گرفتن این روستا در مسیر جاده سیاهکل به دیلمان موجب گردیده گردشگران بسیاری از این روستا دیدن نمایند و از مواهب الهی بهره مند شوند. اماعدم فراهم نمودن امکانات گردشگری امکان بیتوته توریست در این محل که منتج به درآمدزایی گردد را فراهم نمی آورد . این در حالیست که وجود دو آب بند با آفرینش مناظر زیبای خدادادی ،خود می تواندرافع بسیاری از مشکلات عمرانی و بیکاری محل با شد.
جمعیت این روستا در سرشماری نفوس مسکن ۹۵، ۴۳۵ نفردر قالب ۷۵ خانوار می باشد البته جمعیت شناور آن ۱۰۱ خانوار می باشد.
خبر نگارما به جهت آشنایی بیشتر با این منطقه ویژه برای گردشگری و همچنین اطلاع از میزان خدمات دولت توسط شورای محل گفتگویی با اعضای شورا جمشید کوه نورد ، ابراهیم کوره چی و رامین شهبازپورو جمعی از مردم محل انجام داده است .باهم این گفتگو را می خوانیم :
اعضای شورای اشکجهانپهلو در ابتدای این گفتگوتاریخ شروع کار شورای دوره پنجم را اول شهریورماه ۹۶ اعلام نمودندو افزودند با توجه به وضعیت کشور در شرایط بحرانی ٬توانستیم خدماتی از جمله شن ریزی ۱۴۰۰ متر از خیابان کرفپشته گالشی به این روستا٬ پل سازی و زه کشی آب های سطحی در این مسیر،شن ریزی کوچه بهار ۲ به طول ۵۰۰ متر راانجام دهیم .
ساخت وضوخانه و سرویس بهداشتی با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد برای مسجد محل نیز از جمله خدمات فرهنگی می باشد.
این اعضاعنوان داشتند : یکی دیگراز اقدامات ما نصب تابلوی ورودی محل بود با توجه به اینکه این روستا از جاذبه گردشگری مناسبی برخوردار، اما فاقد تابلوی ورودی قابل توجه بود، در این دوره به همت شورا این مهم انجام پذیرفت ایشان ادامه دادند : با توجه به اینکه شغل اصلی مردم این محل کشاورزی و عموما کشت برنج می باشد لذا در این دوره تصمیم گرفته شد تا این آب بند لایروبی گرددتا محلی برای ذخیره آب باران باشد .
خدمتگزاران مردم این روستا افزودند :این محل فاقد امکانات اولیه ورزشی بود که باتوجه به اهمیت ورزش برای جوانان ٬ در این دوره تصمیم گرفتیم برای زمین ورزشی این محل تیر دروازه همراه توپ و تور فراهم کنیم ضمن آنکه پلی جهت حمل و نقل خودرو تانزدیک زمین ورزشی احداث شده است .
ایشان خاطر نشان کردند :یکی دیگر از اقدامات ما تامین درآمد ازمحل اجاره استخر خاکی روستا می باشد تا از این طریق بتوانیم هم درآمدی برای محل تامین نماییم هم برای سه نفر اشتغالزایی نمائیم .
اعضای شورا با بیان اینکه این خدمات در خور شان مردم این محل نیست ٬لازمه مهاجرت معکوس را فراهم نمودن امکانات در روستا دانست که امیدواریم با همکاری دولت و مردم این مهم حاصل گردد.
اعضای شورای اشکجهانپهلو: عدم برقراری توازن میان دخل و خرج ، بسیاری از مشکلات جانبی برای ما فراهم نموده است
اعضای شورای اشکجهانپهلو اذعان داشتند: متاسفانه به دلیل عدم برقراری توازن میان دخل و خرج ، بسیاری از مشکلات جانبی دیگر برای ما فراهم می گردد زیرا خرج کرد ما بیشتر از درآمد ما است لذا ما مجبور به فروش پروانه هستیم .وقتی ساخت و ساز زیادی می شود با کمبود آب شرب و برق روبرو می شویم وضعیت این روستا درفصول گرم سال بسیار نگران کننده است .
در ادامه گزارش ،اهالی روستا در مورد مشکلات این محل عنوان داشتند :هرچند قانون برای همه بسیارحائزاهمیت و لازم الاجراست . گاه مشاهده می شود فردی از دوسه مترزمین در جلوی محل مسکونی خود برای تامین مایحتاج خود و کاشتن سبزیجات استفاده می کند منابع طبیعی دستور تخریب آن را می دهداما بسیاراتفاق افتاده که زمین های کشاورزی صرف ویلاسازی برای مرفهان بی درد شده است ! که نیازمند تدبیر مدبرانه مدیران منابع طبیعی است . برای بازگشت به روستا باید زمینه حضور مردم در روستاها فراهم گردد.
این اهالی اضافه کردند: تملک باعث قوت قلب در انجام کار می شود متاسفانه جای تاسف است که دم از تولید و حمایت ازتولید می زنیم و تاکید مقام معظم رهبری هم حمایت از تولید می باشد اما توجهی به این امر مهم نمی شود. چطور یک کشاورز سی٬ چهل سال باغ چای را احداث نموده است اما هنوز به دلیل متصرفات ٬ حق قطع درخت داخل محوطه باغ خود را ندارد؟ آنچه مسلم است یک چایکارباید اطمینان داشته باشد که خود مالک زمینی است که برایش ازجان مایه می گذارد وزحماتش هدر نمی رود در حالیکه بیشتر عمر خودرا صرف آبادانی زمینی کرده که تکلیفش مشخص نیست .مگر می شود حرف از تولیدو شغل بزنیم اما هیچ امنیت شغلی برای کشاورز فراهم نکنیم؟

مردم روستای اشکجهان پهلو ادامه دادند:اگرتکلیف تملک باغات چای مشخص می شد و بهای چای به موقع پرداخت می گردید و همچنین وضعیت بیمه آنها فراهم می شد امروز در این روستای ۷۵ خانواری ۲۰ جوان بیکار نداشتیم

هزاران ناهنجاری زائیده ی تعطیلی کشاورزی و تولید
وقتی وضعیت کشاورزی نامناسب است و شرکت های تولیدی تعطیل شده اند چگونه باید برای جوانان امکان اشتغال فراهم شود.؟بدیهی است چنین عوامل و صدها دلیل دیگر باعث فساد، بزه های اجتماعی و هزاران ناهنجاری در جامعه می گردد.
اهالی روستا:جهت هزینه درمان مجبور به فروش زمین های کشاورزی هستیم/ زمین کشاورزممری درآمدی برای تهرانی ها شده است
ایشان ادامه دادند : نتیجه عدم امنیت شغلی در روستاها این می شود که کشاورزان به دلیل رفع نیازهایی همچون ازدواج فرزندان یا هزینه درمان ٬ زمین های کشاورزی خود را به قیمت نازل به تهرانی ها می فروشندو تهرانی ها همان زمین را چند برابربه اشخاص دیگرمی فروشندو زمین کشاورزممری درآمدی برای تهرانی ها شده است . اینجاست که کشاورزان ما به جای اینکه تولید کننده باشند خود، مصرف کننده شده اند .
. شایان ذکر است اهالی روستا درختی را نشان دادند که با منزل مسکونی ۵ متر فاصله داشته وهرلحظه احتمال تخریب منزل می رود امامنابع طبیعی مانع قطع آن می شود .درصورت تخریب چه کسی پاسخگوخواهد بود ؟

این همان درختیست که فاصله آن با منزل مسکونی تنها چند متر است وهرلحظه احتمال تخریب منزل وجوددارد که متاسفانه منابع طبیعی از قطع آن ممانعت می کند

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …