چاپ مطلب چاپ مطلب

قلمه‌کاری در حاشیه رودخانه‌ها و تالاب‌های گیلان

همای گیلان: داوود زارع  با اشاره به عملیات آبخیزداری در نقاط مختلف گیلان اظهار کرد: عملیات کپه‌کاری در مراتع بدون پوشش گیاهی در حال انجام است و از آنجا که در کپه‌کاری در هر کدام از چاله‌ها مقداری بذر کاشته می‌شود، این روش برای اصلاح مراتع فقیر کاربرد خوبی دارد.

وی از روش قلمه‌کاری در اراضی مربوط به حاشیه رودخانه‌ها، تالاب‌ها و مخزن سدها که خاک آنها دارای رطوبت کافی باشد در گیلان خبر داد و افزود: قلمه‌کاری از لحاظ بافت مناسب بوده و مورد استفاده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه قلمه‌کاری روشی ساده و کم هزینه است، تصریح کرد: قلمه‌کاری به دو روش در عرصه‌های مورد نظر انجام می‌شود.

زارع، روش نخست قلمه‌کاری را کاشت به طور مستقیم در محل‌های تعیین شده خواند و بیان کرد: در روش دوم قلمه‌های آماده شده در گلدان‌ها یا خزانه‌های مناسب پرورش یافته و پس از ریشه دوانی به عرصه اصلی انتقال می‌یابند.

وی به روش نهال‌کاری در اراضی با کاربری جنگل و باغ و همچنین در پروژه‌های مربوط به تلفیق زراعت و نهال‌کاری اشاره کرد و گفت: نهال‌های مورد استفاده در پروژه‌های نهال‌کاری ممکن است مثمر یا غیرمثمر باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان خاطرنشان کرد: نهال‌های غیرمثمر در اراضی جنگلی و نهال‌های مثمر در باغ‌ها یا اراضی چندمنظوره استفاده می‌شوند.

زارع، عملیات بیومکانیکی را از روش‌های آبخیزداری ذکر کرد و یادآور شد: عملیات بیومکانیکی تلفیقی از عملیات مکانیکی و بیولوژیکی است ضمن اینکه اقدام مکانیکی مقدمه و بستر کار بیولوژیکی قرار گرفته و فعالیت بیولوژیکی کامل‌کننده و تداوم‌دهنده کار مکانیکی است.

وی ادامه داد: به دلیل سادگی سازه‌های مکانیکی و احداث بانکت، تراس و سودآور بودن عملیات بیولوژیکی، این نوع عملیات می‌تواند با کمک و همکاری متقابل دولت و مردم نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اینکه کمبود مواد غذایی یکی از عوامل محدودکننده رشد گیاهان است، اظهار کرد: در قسمتی از اراضی که با کمبود مواد غذایی مواجه هستند می‌توان با دادن کودهای آلی و شیمیایی به رشد گیاهان کمک کرد.

زارع بر کودپاشی در خاک‌های عمیق با بافت متوسط که میزان بارندگی بیش از ۳۵۰ میلی‌متر دارند، تأکید کرد و افزود: میزان کود مصرفی به نوع کود، میزان فقر اراضی و میزان بارندگی بستگی دارد اما بیشتر محققان میزان مطلوب مصرف کودهای شیمیایی را ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار می‌دانند.

وی با بیان اینکه «بانکت‌بندی» از دیگر عملیات آبخیزداری است، تصریح کرد: «بانکت» احداث جوی‌ها، پشته‌ها یا حفره‌هایی روی خطوط تراز است و به منظور جمع‌آوری آب‌های حاصل از بارش برف و باران، کاهش سرعت آب و افزایش نفوذ آن به داخل زمین احداث می‌شود.

//فارس

About سردبیر

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …