چاپ مطلب چاپ مطلب

مخالفت لاهوتی و موافقت قربانی با کلیات لایحه بودجه ۹۵ / بازیکنی که هیچ وقت قایقران نبود / به صدا آمدن زنگ خطر نابودی تالاب انزلی

همای گیلان: مخالفت لاهوتی و موافقت قربانی با کلیات لایحه بودجه ۹۵

 مجلس شورای اسلامی از صبح روز یکشنبه؛ ۲۲ فرودین جلسه علنی خود را برای بررسی بودجه سال ۹۵ در دو نوبت صبح و بعدازظهر آغاز کرد؛ بنابراین کمیسیون‌های تخصصی تشکیل جلسه نخواهند داد.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه ۹۵ با ۱۳۵ رای موافق، ۳۷ رای مخالف و ۶رای ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در مجلس با کلیات لایحه بودجه ۹۵ موافقت کردند.
میرقسمت موسوی، سیدمحمدحسین میرمحمدی، محسن علیمردانی، عبدالرحمان رستمیان، نادر قاضی‌پور، مهرداد لاهوتی، علیرضا سلیمی،‌ حسن کامران، عوض حیدرپور و سیدمهدی موسوی‌نژاد به عنوان مخالف لایحه بودجه صحبت و سبحانی‌فر،‌ قربانی، جلیلی،‌ تابش، موسوی لارگانی،‌ مصری،‌ ثروتی،‌ صابری،‌ نگهبان سلامی،‌ عثمانی و پیرموذن از لایحه بودجه دفاع کردند.

محمدحسین قربانی که به عنوان موافق لایحه کلیات بودجه سال ۹۵ کشور در جلسه علنی امروز مجلس سخن می‌گفت با اشاره به دسترسی به موقع و مطلوب بودجه در کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق با توجه به ظرایف خاص بودجه‌ای و همچنین نحوه اداره جلسات توانست لایحه بودجه را به سرعت مورد بررسی قرار دهد که در این میان شفافت بودجه و عدم تعارض با قوانین یکی از بهترین موارد و موضوعاتی بود که در بودجه دیده شد. اختصاص ۵۰ میلیارد دلار فاینانس برای طرح‌های زیربنایی که می‌تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را مرتفع کند؛ چرا که طرح‌های به جا مانده و نیمه‌کاره از سال‌های قبل کشور را در موج نارضایتی عمومی فرو برده بود.
وی افزود: همچنین افزایش سرمایه بانک‌ها در جهت تسهیل اعطای وام و اعتبارات بانکی به صنعت و افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی صنایع دانش‌بنیان نیز در بودجه ۹۵ به خوبی دیده شده است.
قربانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهتمام مجلس و دولت برای بهبود فضای بهداشت و درمان، گفت: اعتبارات جذب نیروهای جدید در حوزه بهداشت و درمان و افزایش بودجه حوزه سلامت در ادامه مسیر طرح ارتقاء نظام سلامت کشور نیز در نوع خود یک نقطه عطف برای بودجه ۹۵ است که امیدواریم با حمایت‌های مجلس این موضوع محقق شود.
نماینده آستانه اشرفیه و موافق کلیات لایحه بودجه در بخش پایانی صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی جوایز صادراتی برای تشویق تولیدکنندگان و صادرکنندگان به حضور در عرصه‌های صادراتی و اختصاص منابع برای حمایت از این بخش یکی دیگر از نقاط قوت بودجه ۹۵ است که در این مسیر، مجلس و کمیسیون ویژه حمایت از تولید نقطه نظرات مثبت و سازنده‌ای ارائه کرده است.

مهرداد لاهوتی به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۵ در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس به موضوع درآمدهای مالیاتی در بودجه اشاره کرد و افزود: درآمدهای مالیاتی در بودجه ۹۴، ۸۸ هزار میلیارد تومان بود که این میزان در بودجه ۹۵ به ۱۰۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. حال طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها متوسط طرح‌ها و درآمدهای مالیاتی از سال ۸۳ تا ۹۳ حدود ۹۱ هزار میلیارد تومان بوده است که این نشان می‌دهد در این میزان درآمد مالیاتی در سال جاری محقق نخواهد شد و دولت با کسری مواجه می‌شود.
وی ادامه داد: بخشی از درآمدهای مالیاتی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است که این رقم در سال گذشته ۲۹ هزار و ۸۰۰ میلیون تومان بوده که تنها ۱۳ هزار میلیارد تومان آن محقق شده است. این یعنی ۵۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده محقق نشده است که بخواهیم آن را در سال جاری افزایش دهیم. آن هم در شرایطی که نرخ تورم در سال جاری ۱۱.۵ درصد پیش بینی شده است ولی قرار است مالیات بر ارزش افزوده ۵۰ درصد افزایش داشته باشد.
لاهوتی با تأکید بر اینکه دریافت مالیات راهکار برون‌رفت از اتکا به درآمدهای نفتی است، گفت: دریافت مالیات منوط به داشتن پایگاه‌های اطلاعاتی شفاف و درست است که در غیر این صورت تنها فشار مضاعفی برا بر مردم وارد خواهد کرد.
وی با اشاره به هزینه‌های جاری دولت، گفت: هزینه‌های جاری دولت در سال گذشته ۱۷۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که پیش‌بینی شده این میزان در بودجه ۹۵ به ۱۹۷ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. آن هم در شرایطی که عملکرد ۹ ماهه دولت حاکی از هزینه ۱۳۲ هزار میلیاردی یعنی بالای ۸۰ درصد افزایش است. در این شرایط نرخ تورم ۱۱.۵ درصد در کنار نرخ افزایش هزینه‌های جاری ۱۲.۸ درصد تنها نشان دهنده انبساطی بودن بودجه ۹۵ خواهد بود.
نماینده لنگرود با طرح این پرسش که قرار است برای کوچک‌سازی چه کاری صورت گیرد به موضوع درآمدهای نفتی اشاره و اظهار کرد: در بودجه قیمت هر بشکه نفت حدود ۴۰ دلار و به دنبال آن درآمد ۶۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. حال اینکه متوسط فروش نفت به ازای هر بشکه در سال گذشته ۳۰ دلار بوده و هم اکنون ۳ میلیون بشکه بیشتر از ظرفیت اوپک نفت صادر می‌شود.
وی ادامه داد: ما از دولت برای تلاشش در جهت برگرداندن مشتری‌های از دست رفته نفتی‌اش به دلیل تحریم‌ها قدردان هستیم اما طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خوشبینانه‌ترین حالت تنها درآمد ۶۱ هزار میلیارد تومانی نفتی محقق می‌شود که این یعنی دولت با این موضوع دچار کسری می‌شود.
وی با اشاره به موضوع تملک دارایی‌ها، گفت: ۴۳ درصد از تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در ردیف‌های متفرقه پیش‌بینی شده است که این به معنای مخدوش شدن نظارت مجلس و باز گذاشتن دست دولت است.
لاهوتی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در طول سالیان گذشته به دلیل وارد شدن شوک‌های اقتصادی همچون افزایش یکباره قیمت نفت و بعد از آن تحریم‌های اقتصادی و به دنبال آن کاهش قیمت نفت تا مرز ۷۰ درصد، گفت: با وجود اینکه رشد اقتصادی کشور ۳ درصد ذکر شده است اما پیش‌بینی ما این است که آهنگ رشد اقتصادی به سمت کاهش سوق پیدا کند و سال آینده رشد اقتصادی منفی باشد که این موضوع باید در بودجه دیده شود.
وی ادامه داد: نکته دیگر در بودجه کسری عملیات دولت است که دولت برای تأمین کسری در نظر دارد مازاد سرمایه‌ای را بیش از ۴۶ درصد و مازاد تراز مالی را بیش از ۳۸ درصد افزایش دهد که این آثار مخربی برای اقتصاد به دنبال خواهد داشت.
وی همچنین گفت: دولت حدود ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان برای واگذاری شرکت‌های دولتی پیش بینی کرده است اما این میزان برای واگذاری نیست بلکه برای واگذاری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته است که دولت می‌خواهد اقساط آن را وصول کند. با توجه به اینکه ما این دولت را عاقل می‌دانیم انتظار داریم موضوع خصوصی‌سازی را پررنگ‌تر کند و تعداد بیشتری از سهام شرکت‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار نماید.


بازیکنی که هیچ وقت قایقران نبود
 لقب مازیار قایقران درحالی به زارع داده شده که سیروس قایقران به قول پروین سرش را برای جواب سلام دادن بالا نمی آورد اما مازیار چنان به بازیکن حریف حمله می کند که همه نگران می‌شوند.
وقتی مازیار زارع از نزدیکی‌های هجده قدم دروازه خودی به سمت محسن مسلمان دوید به نظر می‌رسید هیچکس جلودارش نیست، نگران او بودیم در آن ثانیه های وحشت، نکند محسن مسلمان از ترس از خود بیخود شود و به مازیار حمله کند، نکند مازیار آنقدر از خود بی‌خود است که باید به جای فوتبال تکواندو و کیک بوکسینگ در چمن ببینیم. نکند روح سیروس  گریه کند از این چمن و خاطراتش. مازیار چنان کینه‌ای از پرسپولیس بر دل دارد که انگار باید رکوردش را در گینش ثبت کرد.
دیدار در انزلی اولین بار برای این دو تیم نبود، این دو فینالی را در همین انزلی برگزار کرده‌اند که اتفاقا در آن ملوان با دو گل سیروس جام حذفی را در روزهایی که پرسپولیس جام ها را می‌بلعید از این تیم گرفت. آن روز سیروس قایقران، کاپیتان  ناو جنگی ملوان بود اما پس از بازی سرش را جلوی علی پروین، محمد پنجعلی و هواداران پرسپولیس بالا نیاورد. سیروس در محله کلویر بندر انزلی  به دنیا آمد و تا قهرمانی پکن با ایران رفت و با گلش کره جنوبی را با خاک یکسان کرد. اما او کجا این مازیار با آن چهره عصبانی کجا؟
این لقب برای مازیاری که در پرسپولیس هم بوده  و نان و نمک این تیم را خورده زیادی سنگین است و انگار با تریلی هجده چرخ هم نمی‌تواند آن را حرکت بدهد. بی‌انصافی نمی‌کنیم، هواداران فوتبال، هواداران پرسپولیس هم مثل آن سال‌ها نیستند.
دقایقی قایقران را تشویق می‌کنند و دقایقی هم نوروزی را اما پای موضوعی که وسط می‌آید مثل همه هواداران دیگر در فوتبال ایران شعارهای کرکننده سر می‌دهند و فضای مجازی را به لجن می‌کشند، همینطور هواداران ملوان، همینطور هواداران تراکتورسازی و استقلال و دیگر تیم ها.
با این حال مازیار قایقران حق چنین رفتارهایی را ندارد، او در بازی های مختلفی با پرسپولیس سر شاخ شده و رد پایش در بازی‌ها هست، از آن بازی که شش گل خوردند تا آن بازی که پنالتی گابریل را گرفت و پرسپولیس را از قهرمانی دور کرد.
اما مازیار کجا سیروس کجا؟ شاید برخی هواداران ملوان او را با همین شمایل دوست داشته باشند و این دعوا‌ها را نماد غیرت بدانند اما اینها تعصب نیست، تعصب در فوتبال یعنی خود قایقران که دو گل می‌زد و جام را به انزلی و مردمانش هدیه می‌داد نه مازیار که می‌رفت تا انزلی را به جنگ دعوت کند. سیروس به قول علی پروین برای جواب سلام دادن سرش را بالا نمی آورد اما مازیار می رفت تا جنجالی بزرگ به پا کند.
این کپی اصلا برابر اصل نیست، این مازیار قایقران نیست، کاپیتان هست اما قایقران نیست. تفاوتشان از زمین است تا آسمان از عرش است تا فرش، این یکی زود از کوره در می‌رود و مردم داری نمی‌کند و با هواداران دیگر تیم‌ها هم سرشاخ شده است.
مازیار باید آن لحظه دویدنش را دوباره نگاه کند و حالت چشم‌هایش را، قیاقه عجیبش را. او نمی‌داند اما باید بداند که اگر بین او و مسلمان زد و خوردی در پی این حرکت مازیار رخ می‌داد معلوم نبود در انزلی چه اتفاقی رقم می‌خورد. بله قایقران جام پرسپولیس را گرفت اما به آنها احترام گذاشت اما مازیار احترام را فراموش کرده است.


به صدا آمدن زنگ خطر نابودی تالاب انزلی

 رسوب و فرسایش خاک ناشی از جنگل‌ تراشی و حضور گیاهان مهاجم آزولا و سنبل آبی نفس‌های آخر تالاب انزلی را موجب شده است.

برداشت بی‌رویه همزمان جهت مصارف گوناگون، جنگل تراشی و ورود رسوب، تخلیه پسماندها و ورود سموم کشاورزی، کاهش تراز آب دریای خزر، احداث موج‌شکن و حوضچه‌ آرامش، رشد و تکثیر انفجاری سنبل آبی و آزولا هم دست نشانده اقدامات طبیعت ستیزانه ما انسان‌ها در بستر تالاب انزلی است که هم‌اکنون صدای آژیر نابودی این تالاب را به صدا در آورده و دیگر زمانی تا مرگ آن باقی نمانده است.

*ازجنگل تراشی تا غرق شدن تالاب در رسوبات
به دلیل برداشت بی‌رویه پوشش‌های گیاهی، مراتع و جنگل‌ها هم‌اکنون ظرفیت نگهداشت تالاب انزلی کم شده، چرا که بستر آن شاهد انباشت رسوبات شده است.
منصور سربازی معاون فنی اداره کل حفاظت استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مسدود شدن تالاب انزلی با رسوبات حاصله می‌گوید: تخریب بیش از حد پوشش گیاهی و جنگل تراشی، سالانه بالغ بر ۵۸۵ هزار تن خاک را به شکل رسوب در تالاب انزلی سرازیر می‌کند.
وی ادامه داد: ورود بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تن گل و لای ناشی از رسوبات حاصل از سال‌ها شست و شو، چهار هزار کیلومتر مربع خاک حوزه آبریز، ۱۱ رودخانه منتهی به تالاب و شریان‌های حیاتی آن را که زمانی عمقش به ۱۱ متر رسیده بود هم‌اکنون مسدود کرده است.
*زخم‌ عمیق و بی‌درمان گیاه مهاجم آزولا
با اشتباه کارشناسان و ورود گیاه مهاجم آزولا پیکر تالاب انزلی دچار آن‌چنان زخم عمیقی شده که عمق آب دراین تالاب را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
سربازی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: گیاهان غیربومی آزولا و سنبل آبی با رشد و تکثیر انفجاری و حتی وجود رسوبات ناشی از بقایای خود منجر به کاهش عمق تالاب انزلی در منطقه جنوبی سیاه کشیم و سلکه، بخش شرقی و مرکزی آن شده‌اند.
* از احداث حوضچه آرامش تا افت آب تالاب
تالاب بین‌المللی انزلی در سالیان اخیر متاسفانه شاهد احداث انواع موج‌شکن و حوضچه آرامش بوده که این امر منجر به یک طرفه‌شدن جریانات آب و افت بیشتر آن در تالاب انزلی شده است.
*  افت ۱۹ درصدی آب انزلی 
کاهش تراز آب دریای خزر و ارتباط بین رژیم آبی تالاب  و دریا منجر به کاهش سطح آب تالاب انزلی شده است.
سربازی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان دراین باره معتقد است: آمار رسمی اداره کل آب منطقه‌ای گیلان، حاکی از کاهش تراز آب دریای خزر به میزان ۱.۲ متر در طول ۲۰ سال گذشته بوده که این امر با توجه به ارتباط بین رژیم آبی تالاب‌ها و دریا بر کاهش آب تالاب انزلی به طور مستقیم تاثیر داشته است.
وی ادامه داد: به احتمال زیاد در سال‌های آینده شاهد کاهش بیش از تراز آب دریای خزر خواهیم بود.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان تاکید کرد: از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۵ میزان سطح آب تالاب انزلی به ۱۹ درصد کاهش یافته که این کاهش در سطح آب تالاب و محیط‌های اطراف آن امروزه کاملا مشهود است.
*تغییر اقلیم و برداشت بی‌رویه
تاثیر تغییر اقلیم در حوزه تالاب انزلی به شکل کاهش نزولات جوی در حوزه آبریز آن نمایان شده در نتیجه این تالاب و رودخانه منتهی به آن دچار کاهش ورودی شده است.
سربازی در این باره می‌گوید: تغییر اقلیم از یک سو و استفاده بی رویه از آب تالاب در جهت مصارف گوناگون به شکل همزمان، فشار مضاعفی رابر پیکره این اکوسیستم وارد کرده است.
*ورود فاضلاب و خشکی تالاب 
علاوه بر موارد ذکر شده ورود فاضلاب و پسماندها در خشک شدن تالاب انزلی بسیار چشمگیر بوده است به طوری‌که معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان دراین خصوص معتقد است: هر ساله بیش از ۳۲ میلیون متر مکعب فاضلاب‌های خانگی شهرستان‌های رشت، انزلی، صومعه سرا، هومن  و ماسال که حوزه‌های آبخیز تالاب انزلی محسوب می‌شوند، حجم عظیمی از پسماندها را راهی آب این تالاب می‌کنند.
*ورود سالانه ۲ میلیون لیتر سیم به تالاب
معیشت ۶۳ درصد از حاشیه نشینان تالاب انزلی با فعالیت کشاورزی محقق می‌شود و این امر به راحتی سم‌ها و کودهای شیمیایی را راهی تالاب می‌کند.
سربازی دراین باره معتقد است: حدود ۶۶ درصد از اراضی کشاورزی خانواده‌ها در حاشیه تالاب انزلی واقع شده و سالانه ۲ میلیون لیتر سم و کودهای شیمیایی از طریق مزارع کشاورزی وارد تالاب انزلی می‌شوند.
وی در ادامه می‌گوید: این مورد علاوه بر تاثیرات سوء بر زیست‌مندان تالاب ، باعث پرغذایی و شکوفایی جمعیت گیاهی آن شده که خود یکی از عوامل کاهش سطح آب تالاب انزلی شده است.
*خشکی تالاب و  افزایش شهرنشینی
توسعه شهرنشینی با موازین ارزیابی زیست‌محیطی منافات دارد و خشکی تالاب یکی از عوامل توسعه شهرنشینی است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان اظهار داشت: خشکی تالاب انزلی با افزایش ۸۵ درصدی مناطق شهری و روستایی همراه بوده است.
*اقدامات بعمل آمده محیط‌زیست
انجام مطالعات اجمال، تشکیل کارگروه و اجرای طرح احیاء به منظور کاهش رسوبات و آلاینده‌ها به تالاب، جلوگیری از برداشت، تثبیت پوشش گیاهی و خاک حوزه آبریز تالاب، پیگیری راه‌اندازی شبکه تصفیه خانه رشت و انزلی، رعایت حقابه در رژیم آبی تالاب، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و اطلاع رسانی مسئولان کشوری و مردم از مهم‌ترین اقدامات اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان برای نجات تالاب انزلی بوده است.//تابناک

About سردبیر

Check Also

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال   🔹رئیس کل دادگستری استان …