چاپ مطلب چاپ مطلب

مهدی خدمت بین دانا، سرپرست اداره کل بهزیستی گیلان: بهزیستی استان به تنهایی کار درمان معتادان را انجام می دهد

همای خبر/سرپرست اداره کل بهزیستی گیلان همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد، در جمع خبرنگاران استان گفت: اداره کل بهزیستی گیلان با همکاری ۱۹ دستگاه در دو بخش درمان و پیشگیری از اعتیاد بویژه برای گروه های سالم و در معرض آسیب ،فعالیت می کند.

خدمت بین دانا با اشاره به برنامه های هفته مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد افزود: برگزاری کارزار در ۱۶ شهرستان استان به جزء شهرستان خمام ، نصب بنر ، ورزش صبحگاهی ، پیاده‌روی و کوهنوردی در ۱۶ شهرستان استان،به طور همزمان ، تهیه موشن ، برگزاری نمایش خیابانی ،پخش کلیپ ، بازدید از نمایشگاه ، دیدار با خانواده شهدا و گلباران مزار شهدا از جمله برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر استان گیلان است.
وی در ادامه عنوان کرد. خط ملی ۰۹۶۲۸ ، خط ملی بهزیستی برای موارد مربوط به اعتیاد است که سالانه در حدود ۲۶ هزار نفر به این سامانه زنگ می زنند.
سرپرست اداره کل بهزیستی گیلان افزود: در بحث ماده ۱۶ و معتادان متهاجر ، بهزیستی استان به تنهایی کار درمان معتادان را انجام می دهد که لازم است نهادها و دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز در این راستا بویژه در بحث پیشگیری از اعتیاد برای جامعه سالم و در معرض خطر، در کمیته فرهنگی بهزیستی. مارا بیشتر یاری و همراهی نمایند.
وی در ادامه عنوان کرد؛ از شهرداری ها و دانشگاه علوم پزشکی استان استان در خواست می کنیم که در بحث ماده ۱۶ و درمان معتادان به ما کمک ویژه ای داشته باشند.
خدمت بین دانا در ادامه اظهار داشت: علت اول طلاق در گیلان اعتیاد است و در این راستا گیلان رتبه پنجم اعتیاد را در کشور دارد.
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در بحث پیشگیری از اعتیاد ، فرهنگ سازی مهم است، افزود: متأسفانه ما در بحث پیشگیری از اعتیاد در گذشته خوب کار نکردیم.
سرپرست اداره کل بهزیستی گیلان در ادامه تصریح کرد: فرهنگ سازی ، بیکاری ، عدم آموزش و عدم حساسیت همه آحاد به روش های پیشگیرانه از اعتیاد ،از جمله عوامل بروز معضل اعتیاد به شمار می آید.
وی افزود: اعتیاد پشت در تمام خانه ها است و برای پیشگیری ،فرهنگ سازی و آموزش همگانی و مستمری را می طلبد.
خدمت بین دانا میانگین سن اعتیاد را ۲۴ سال برشمرد و گفت: در گروه سنی ۱۰ تا ۱۲ سال نیز اعتیاد دیده شده و متأسفانه سرعت گرایش بانوان به اعتیاد در استان افزایش یافته است.
وی در ادامه با بیان این مطلب که ۷۷۸ بیمار مزمن روانی را در مراکز بهزیستی نگهداری و درمان می کنیم، افزود: یکی از علت های نگهداری این افراد مصرف مواد مخدر است.
سرپرست اداره کل بهزیستی گیلان هم چنین گفت: ظرفیت پذیرش معتادان در مراکز تحت حمایت بهزیستی تکمیل است و در مواقع پذیرش بیش از حد ظرفیت، بیماران را برای معالجه در راه روها بستری می کنند.
وی افزود: متأسفانه مراکز نگهداری معتادان زیر ۱۸ سال در استان نداریم .
خدمت بین دانا در ادامه عنوان کرد: در سال گذشته ۲۳۱ میلیون تومان بودجه برای نگهداری گروه اجتماع محور و پیشگیری از اعتیاد هزینه شده است.
وی افزود: ما در شهرستان املش مشکل نبود کمپ برای معتادان را داریم.
سرپرست اداره کل بهزیستی گیلان در ادامه اظهار داشت: از ۵۷ مرکز ترک اعتیاد در استان ۴۸ مرکز در حال حاضر فعال هستند.
وی افزود: در بحث مبارزه با اعتیاد گیلان رتبه هفتم کشوری را دارد.
خدمت بین دانا در ادامه عنوان کرد: باید مهارت های نه گفتن به جوانان را به آن ها بیاموزیم تا ضمن آگاه سازی ، افزایش اعتماد به نفس و فرهنگ سازی در حوزه اعتیاد ، در جهت کاهش معتادان گام برداریم.
معاون امور پیشگیری بهزیستی گیلان نیز در این نشست گفت: ظرفیت مراکز ترک اعتیاد ما ۵۵ نفر است که امیدوارم با مساعدت شهرداری ها به ۲۵۰ نفر برسد.
طوفانی افزود: برای نگهداری معتادان روزانه ۳۵ هزار تومان در گیلان در نظر گرفته شده که
اصلا کافی نیست و امیدواریم با مساعدت استانداری و شهرداری ها این مبلغ افزایش یابد.

لازم به ذکر است در حاشیه نشست خبری ،خبرنگاران از نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد نیز دیدن کردند.

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …