چاپ مطلب چاپ مطلب

مهندس مهدوی بخشدار رودبنه : پیشرفت رودبنه در سایه توجه به کشاورزی ، صنعت ، گردشگری ، توسعه دریا محور ، منطقه ویژه اقتصادی

اختصاصی همای گیلان: یکی از مولفه های مدیریت علاوه بر شناخت و آشنایی با جامعه تحت الشعاع ، برخورداری از دانش روزو داشتن بینش در راستای پیشرفت و برآوردن نیازها می باشد.

در این راستا مدیرانی که از فاکتورهای مذکور برخوردار هستند و مدیریتشان مربوط به جوامع در حال ترقی می باشد و یا مردمانشان از حیث برخورداری در مرحله بدوی بسر می برند صد البته وجود این فاکتورها میتواند نردبان ترقی آنان در بخش مدیریت به حساب آید.
این نوع مدیران ،مدیران روزمره ای نیستند ، بلکه در تاریخ مدیریتی خود، همواره نگاهشان به آینده است وذکرخیرشان بر زبانها جاری و ساری خواهد بود.
با قبول این تئوری کشوری می تواند رفع نیاز کند و به خواسته های مردم پاسخ مثبت دهد که به پرورش چنین مدیرانی همت گمارد .
این مدیران قادرند با شناسایی پتانسیلهای موجود دررفع مشکلات کشور که بزرگترین آنها بیکاری است گامهای موثر بردارند.
و شاید برای همه ما بارها این سوال پیش آمده که چرا در استان ما که هم کوه، هم دریا ، هم جنگل و هم دشت و هم … دارد، مردم باید در فقر زندگی کنند و جوانان ما بیکار باشند!
قطعا بایدیکی از دلایل ،روزمره مدیریت کردن مدیران ما باشد و در ثانی پتانسیل ها را شناسایی نکرده اند و ثالثا هم دل ریسک نداشتند و به جای مدیریتی که موجب انقلاب شود به میزوصندلی چسبیده اند وبه چندصباح مدیریت دلخوش نموده اند ، اما جامعه امروز ما مدیران ریسک پذیر می خواهد ، چرا که امروز تقریبا زیرساخت های دولتی تمام شده است و اکنون وقت بهره برداری از پتانسیل ها و قابلیت هاو استفاده بهینه از وجود سرمایه گذاران و حرکت در جهت خواسته ها ی مردم است .
خبرنگار همای گیلان در چهارچوب این مبحث با مهندس مهدوی بخشدار رودبنه گفتگویی ترتیب داده است و به نظر می رسد مهندس مهدوی راه رشد بخش را به خوبی شناسایی کرده و برای هر دردی هم نسخه ای پیچیده است.
با این امیدکه دیگرمدیران ما حداقل برجغرافیای تحت سیطره خود اشرافیت کامل داشته باشند ، با هم این گفتگوی شیرین و اثر گذار را می خوانیم:
بخشدار رودبنه در ابتدا بابیان این مطلب که یکی از مهمترین مولفه های توسعه پایداردر روستا، مدیریت پسماند ها است گفت : این مدیریت مستلزم ایجاد زیرساخت های لازم از جمله آماده سازی بستر فرهنگی ،اجتماعی، فراهم نمودن امکانات مالی و تجهیزات لازم می باشد.

photo_2016-09-20_09-40-00
مهندس رضا مهدوی افزود: اولویت کاری بهداشت محیط و برنامه ریزی لازم برای جلب مشارکت و حمایت برون بخشی ومسئولین ذیربط در راستای جمع آوری اطلاعات ، فرهنگسازی در روستاها و تبدیل مسئله به نیاز و خواسته عمومی، هماهنگی میان بخش با بخشداری ،محیط زیست ، منابع طبیعی، تعاونی دهیاری ها و … جهت تامین و هدایت منابع مالی و تجهیزات و نیز تعیین تملک محل دفن و تهیه گزارش ، فیلم و عکس از وضعیت موجود و ارسال به نهادهای ذیربط به منظورحساس سازی و جلب مشارکت می باشد.
بخشدار رودبنه گفت: شهرستان لاهیجان و بخش رودبنه از توانمندی زیادی در بخش کشاورزی ، صنعت ، گردشگری و تجارت دریایی برخوردار است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.
مهندس مهدوی خاطر نشان کرد: شهرستان لاهیجان و بخش رودبنه با توجه به نزدیک بودن به بزرگترین حوزه بندری شمال کشور ، منطقه آزاد و فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان و بندر چمخاله نقش مهمی در صادرات و حمل و نقل دریایی برای کشورهای حوزه نوستراک و cis و قفقاز و آسیای میانه ایفا می کند .
نقشه راه توسعه شهرستان لاهیجان و بخش رودبنه الزامی است
وی پیرامون ضرورت نقشه راه توسعه شهرستان لاهیجان و بخش رودبنه اظهار داشت : نقشه راه توسعه موجبات راه اندازی بانک های نشاء برنج و صیفی جات و نهال درخت ، راه اندازی کارگاه های حصیربافی، راه اندازی مراکز تولید خوراک دام، زمین های مساعد جهت احداث سوله های گاوداری، زمین های مساعد جهت احداث سوله های مرغداری، زمین های مساعد جهت احداث گلخانه ها را فراهم خواهد آورد .

بخشدار رودبنه بیان داشت: منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان به طول ۱۰ کیلومتر و شامل چهار روستای سحرخیز محله، حسن بکنده، امیرآباد و جیر باغ در بخش رودبنه می باشد.
وی احداث هتل های تفریحی، احداث شهرک های توریستی ، راه اندازی دهکده سلامت، راه اندازی استخرهای طبیعی در کنار مجتمع های تفریحی ، احداث مراکز خرید بین المللی و خدمات رفاهی ، احداث خانه و کاشانه ها،احداث شهربازی مدرن و آبی ، احداث سایت های ورزشی ساحلی و احداث پیست های دوچرخه سواری ،موتور سواری و اتومبیل رانی را از جمله پتانسیل های سرمایه گذاری در این بخش دانست که با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی حاصل خواهد شد .

photo_2016-09-20_09-39-52
مهندس مهدوی در خصوص ظرفیت های بخش کشاورزی گفت : احداث استخرهای پرورش ماهی های گرمابی ، بازسازی و مرمت ۱۲ آب بندان بازسازی نشده و غیرفعال بخش رودبنه جهت پرورش ماهی، راه اندازی جایگاه های تولید قارچ ، احداث کارخانه های شالیکوبی مدرن و چند منظوره از جمله این ظرفیت ها می باشد .
وی افزود : حسب منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و الزامات دولت تدبیر و امید جهت نیل به اهداف سند چشم انداز و رشد اقتصادی هشت درصد الزامیست که ۱۰۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری طی دوره ۵ ساله تحقق گردد که ۴۰ درصد آن از محل سرمایه گذاری خارجی است.
بخشدار رودبنه در ادامه عنوان کرد : اگر به توسعه بخش هایی مانند صنعت ،کشاورزی و گردشگری به عنوان موتور رشد و توسعه سایر بخش ها در استان و شهرستان توجه شود، خوب است ولی می بایست به توسعه دریا محور که شهرستان ما هم از این نعمت خدادادی برخوردار است توجه بیشتری معطوف گردد .
توجه به توسعه دریا محور ضروری است
مهندس مهدوی خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه بیشترین تجارت جهان ، بیشترین کلان شهرها مناطق آزاد و مناطق ویژه و فرودگاه ها در حاشیه دریاهاست وبیشترین اشتغال جهان نیز مربوط به این مناطق می باشد ( ۶۶% جمعیت دنیا در ۶۰ کیلومتری دریا سکونت دارند(و نیز با توجه به هزینه حمل و نقل و انبارداری بسیار کم بیشترین تولید در حاشیه دریاهاست صورت می گیرد توجه به توسعه دریا محور ضروری است . ضمن آنکه کشاورزی با محوریت دریا ، صنعت با محوریت دریا و مکمل بندر آزاد و بنادر نسل سوم و حمل و نقل چند وجهی ، گردشگری با محوریت دریا ،- مرز دریایی روسیه با گیلان و واردات ۳۶۰ میلیارد دلار روسیه لزوم توجه به توسعه دریا محور را آشکارتر می سازد .
وی در ادامه ضعف ساختاری در شبکه حمل و نقل هوایی و دریایی و زمینی از دیگر مشکلات شهرستان است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته و توجه به این مبحث به سنوات گذشته بر میگردد یعنی زمانی که دلار با قیمت پائین مطرح بود چیزی حدود ۷ تومان برای استان و شهرستان در این موضوع کوتاهی شده است. فی الحال می توان از اعتبارات مالی و فاینانس جهت سرمایه گذاری استفاده کرد و از طریق توانمندسازی واحدها و بنگاهای اقتصادی و توسعه بخش کشاورزی و گردشگری، می توان تهدیدات شهرستان و بخش را به فرصت تبدیل نمود که از این طریق هم اشتغال پایدار شکل می گیرد و هم به رشد اقتصادی منطقه کمک می کند .

photo_2016-09-20_09-39-18 photo_2016-09-20_09-39-36 photo_2016-09-20_09-39-39

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال   🔹رئیس کل دادگستری استان …