چاپ مطلب چاپ مطلب

نقد آیین پیامبر عشق؟ با کدام بضاعت علمی و تاریخی؟/جلال میرزااقایی

اختصاصی همای گیلان، زمانیکه مارتین لوتر بر سر پاپ ها و کاردینالهای کلیسای قرون وسطی فریاد می کشید که :
“آنچه شما می گویید و می کنید ،روح مسیح از آن بیزار است ” کسی نمیدانست که این فریاد ها ،ممّد حیات و بیدار باشی است بر قبرستان جهل و جور و خرافات ،که به نام آیین مسیح به خواب و یا بر سردار رفته بودند .
پژواک صدای لوتر ،تاریخ و تمدن بشری را دگرگون کرد و روحی جدید از مسیح بر کالبد بشریت دمید .رنسانس اروپا در واقع روح جدید مسیح بود که اینبار حواریونی مانند مکتب نو افلاطونی ،بن مایه های فکری و فرهنگی آنرا بنا نهاده بودند .
تاریخ اندیشه های سیاسی و فرهنگی از سقراط در مکتب یونان باستان ،شالوده و اساس تمدن جدید که روح آنرا” لوتر “جوان دمیده ،منشا تحولات بشر در قاره اروپا و سپس در جهان بوده است .
اینکه در طول تاریخ بنام دین حکومت تشکیل و ستم کردند به کدام قیاس و سبیل تاریخی ،آیین انسانی پیامبران را باید به محاکمه کشید؟
کدام جنگ صلیبی با اشاره مسیح و یا کدام هجوم اعراب به سرزمین دیگران ،بر اساس آموزه های پیامبر عشق و صلح بوده است ؟
آیا تاریخ گواهی بجز یک دعوت نامه به خسرو پرویز در انبان خویش دارد ؟نکند نظام خسرو پرویز نظامی دموکراتیک بود و تاریخ خبر نداشته باشد!!!؟

اینکه خرمن دانش و فهم و فحص و کلام و فرهنگ و دموکراسی و .. در آتش خشم استبداد دینی میسوزد به کدام دلایل تاریخی، آنرا منتسب به عصری بدانیم که هیچ سنخیتی چه به لحاط جغرافیایی و چه به لحاظ هرمنوتیک اندیشه تاریخی و دینی ،قرابتی وجود ندارد .
رنسانس اندیشه های ناب ایرانی و عرفانی ما را که از بطن آن مولانا و حافظ و ابی سعید ابی الخیر و سهروردی و عطار وووو.. زاییده شدند آیا عادلانه است که آنهارا در مسلخ شمشیر آغشته بخون امثال خالد بن ولید با قضاوت نا عادلانه به خون بکشیم ؟
در تاریخ غمبار این دیار ،بار ها مورد هجوم دشمنان قرار گرفتیم ،مغولان ،یونانیان و و حتی افغان ها و یا خودمان به کشورهای دیگر حمله ور شدیم و جنایت ها مرتکب شدیم .نادر شاه افشار در هند و آقا محمد خان قاجار به آسیای میانه و قفقاز که حتی موش و گربه و سگ هم از دستش در امان نماندند و یا کوروش بزرگ در بابل و کلده سرزمین سومریان و آشوریان و …البته کوروش بزرگ با مغلوبیان خویش رفتار انسانی داشت .
نفس هجوم به قبایل و حکومت ها در تاریخ بخشی از هویت و ماهیت سیایی حاکمان بوده و ابن عرف تاریخی فقط منتسب به اعراب یا ایرانیان و یا یونانیان نبوده و نیست و حتی تا امروز بشکل توجیهات متفاوت ولی در اصل برای حفط منافع کشورها و چارچوب های سیاست های خارجی وجود دارد .
اگر از دل آموزهای بشری در عصر ماشین چاپ و دانشگاههای معتبر، امثال هابر ماس و یا فوکویاما و یا ساموئل هانتینگتون و سروش و ملکیان و حسینی طباطبایی وو…بیرون می آیند زیاد جای تعجب نیست ولی در بیابان های تفتان عربستان هزارو چهارصد پیش از عربی راهزن ،انسانی ساخته شد که وقتی تحلیل دیالکتیکی نظام اشرافی را بیان میکرد !تو گویی که دانش آموخته فلسفه هاروارد می باشد و این میسر نبود الا در آیین پیامبر عشق .
اندیشه های اعراب مهاجم و یا شمشیر آغشته بخون امثال خالدبن ولید هیچ ارتباط تئوریک با آموزه های قرآنی نداشت همانطوریکه مبنای هجوم اسکندر مقدونی سنخیتی با مکاتیب فلسفی و علمی یونان باستان نداشت و همانطور بهانه های نادر شاه افشار و آقا محمد خان قاجار با فرهنگ غنی و بلند ایرانیان …
ادامه دارد …

جلال میرزااقایی

 

 

 

انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند دکتر …