همای گیلان، به نقل از گیلان بهتر، فلسفه ی ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی در کشور این بود تا در بخش سرمایه گذاری و سرمایه پذیری ،تولید ،ایجاد اشتغال پایدار،صادرات و تجارت متوازن و ارز آوری منطقی و تولید ثروت برای ایرانیان در سطوح ملی و محلی مفید باشد.
ولی به نظر می‌رسد این مناطق از زمان تاسیس تا به امروز نتوانسته اند حتی به برخی اهداف خود نزدیک شوند ‌تجربه ی نا موفق منطقه ی آزاد کیش در حال تکرار برای تمامی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و اقتصادی می باشد.از هم اکنون می توان متصور بود که منطقه ی آزاد انزلی نیز در رسیدن به اهداف تعیین شده ی برای کمک به اقتصاد ملی و محلی و همچنین کمک به توسعه ی همه جانبه ی کشور به موفقیت مورد نظر مؤسسین و ایجاد کنند گان آن نخواهد رسید.
اساسأ نگاهی اجمالی به عملکرد منطقه ی آزاد تجاری_صنعتی انزلی و ضرورت ایجاد این منطقه از آغاز تا به امروز و میزان تاثیر گذاری آن بر روند توسعه ی ملی و منطقه ای و مباحث تولید ثروت و اشتغال پایدار و صادرات و..‌مباحثی است که مورد مناقشه ی صاحب نظران و فعالین اقتصادی می باشد.
صاحب نظران بر این باورند که منطقه ی آزاد تجاری_صنعتی بندر انزلی همانند سایر مناطق آزاد کشور از مشکلات ساختاری در ابعاد مختلف رنج می برد و همین مشکلات ساختاری که در نحوه ی شکل گیری این مناطق و همچنین مشکلات ساختاری که در اقتصاد ایران وجود دارد باعث شده تا مناطق آزاد و از جمله منطقه ی آزاد انزلی از اثرگذاری و هدف گذاری که برای آن در نظر گرفته بودند ، به نظر می رسد روز به روز دورتر می شود.
این در حالی است که منطقه ی آزاد انزلی به دلیل تک بودن در منطقه ی دریای خزر و حتی منحصر بفرد بودن در حوزه ی کشورهایGis ،می بایست در تسخیر بازار چند صد میلیونی آسیای مرکزی،روسیه و حتی برخی بازار های شرق دور نقش آفرین می بود ،ولی نه تنها به این هدف گذاری های اولیه نرسیده بلکه روز به روز به منطقه ای کوچک برای ورود اجناس نه چندان مرغوب چینی و سایر کشورها تبدیل شده است و بخش صادرات و تولید و اشتغال پایدار این منطقه عملاً به حاشیه رفته است و نقش فوق‌العاده کمرنگی در روند توسعه ی همه جانبه اقتصادی دارد.
در مقوله ی سرمایه گذاری نیز ،چشم انداز راهبردی از گذشته تا به امروز براساس آمارهای موجود و نظر صاحب نظران و کارشناسان دیده نمی شود.در بخش تولید و اشتغال و ثروت نیز در چنانچه درجه ی نازلی قرار دارد که حتی نمی‌تواند در فرآیند توسعه ی منطقه ای و استان گیلان نیز تاثیر گذار باشد ‌.
عدم حمایت همه جانبه و عملی از سرمایه گذاری بخش خصوصی

براساس تعریف فرآیند ها در ایجاد چنین مناطقی،نه بسترهای قانونی ونه بسترهای انگیزشی برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی توانمند در فعالیت های اقتصادی صورت نگرفته است.در ضمن به علاوه احاطه ی برخی از دست اندرکاران به رانت های اطلاعات اقتصادی و بی عدالتی در دسترسی به این اطلاعات اقتصادی ،در اندک فرصت های اقتصادی ،کسانی فعال هستند که به نظر می‌رسد با کمال تأسف به طرق مختلف به جایگاه های قدرت دولتی نزدیک ترند، رسیده است و آن عده معدود هم کمترین توجهی به بازدهی اقتصاد ملی و محلی ندارند و صرفاً به کسب در آمد های کلان خود مشغولند.
واردات خودرو های لوکس! و سراب توسعه

در این بخش از فعالیت های منطقه ی آزاد انزلی یعنی واردات خودروهای لوکس ،طوری عمل می شود که سرمایه ارزی کشور در شرایط نامناسب اقتصادی کشور،علاوه بر خسارت های اقتصادی غیر قابل جبران،تبعات اجتماعی منفی در بین شهروندان گیلانی ایجاد کرده است و باعث شده تا به فاصله طبقاتی بیشتر دامن زده شود و در ایجاد،، سراب توسعه،، نقش آفرین باشد.

پروپاگاندای غیر واقعی

با کمال تأسف منطقه ی آزاد انزلی،در حال دور شدن از اهداف تعیین شده می باشد.بطوری که یک منطقه تجاری و صنعتی و اقتصادی در حال تبدیل شدن به یک منطقه ی گردشگری و فرهنگی است و این با فلسفه ی ایحاد این نوع مناطق سازگاری ندارد. دور شدن از طرحها و برنامه های اقتصادی مولد و اشتغالزا و تولیدی و صنعتی و برگزاری همایش های مختلف ،کارکرد اصلی منطقه ی آزاد تجاری_صنعتی و اقتصادی انزلی را زیر سؤال برده است و این پرسش را در ذهن مخاطب ایجاد کرده است که آیا منطقه ی آزاد انزلی نیز مانند منطقه ی آزاد کیش با بن بست و شکست مواجه شده است که چنین کارکردهایی پیدا کرده است. صد البته گفته اند که با تبلیغات آنچنانی و پروپاگاندای غیر واقعی فقط می توان در یک محدوده ی زمانی کوتاه افکار عمومی را هدایت کرد.در دراز مدت چون عملکرد با واقعیت های موجود سازگاری ندارد ،به ضد خود تبدیل خواهد شد.

علی ایحال، منتظر پاسخ مدیران و دست اندرکاران محترم