چاپ مطلب چاپ مطلب

نگاهی به تحولات جمعیت روستایی و شهری ایران (۱۳۳۵_۱۳۹۵ ) [ ۴ ] / علی رحیم پور ، دکترای اقتصاد

اختصاصی همای گیلان: ۶ – ایران است که ( ۸ شهرش۲۰ میلیون نفر ) و ( ۱۲۳۸ شهر دیگر آن ۳۹میلیون نفر )جمعیت دارد و ۳۰سال است که جمعیت روستایی اش در مرز ۲۱ میلیون ثابت مانده است.

۷ – اصلاحات ارضی که کاری انسانی و عادلانه بوده و هست. توسط چه کسی به شاه پیشنهاد شد ؟ آمریکا!چرا؟!الف )خاورمیانه در آتش و خون می سوخت .

%d8%b1%d8%ad%db%8c%d9%85-%d9%be%d9%88%d8%b1
ب ) در سال ۱۹۶۰ (۱۳۳۹) دوران جنگ سرد شوروی و آمریکا بود و نفوذ سوسیالیست های روسی و کمونیست های چینی در کل جهان از جمله خاور میانه زیاد بود.
ج) تمامی کشورهایی که در قرن بیستم ؛ نظام ارباب و رعیتی داشتند به تهدید یا ترغیب یا تطمیع آمریکا ؛ تن به اصلاحات ارضی دادند!
۸ – اصلاحات ارضی فایده ای چهار گانه داشت:
۱ ) قدرت اربابان را در روستاها از بین برد و محبوبیت شاه را بین کشاورزان نو مالک؛ افزایش داد و ” پدر تاجدار” شد.
۲) سوسیالیست ها و کمونیست ها را از نظر شعارخلع سلاح کرد.
۳) قدرت مادی و معنوی روحانیت را در روستاها ازبین برد
۴ ) آمریکا در مرحله تولید انبوه (Mass Production ) بود.
وقتی یوغ اربابان زمین دار از گرده ی رعایا برداشته شد. رعیت دیروز در روستا به کارگر امروز در شهر تبدیل شد و آواز می خواند”به جای آو ؛ دارم کو کا می نوشم ؛ دیگه نمی رم ولایت! صاحب کوکا کولا اول و آخرش ؛ آمریکا بود.
از قدیم در جامعه شناسی روستایی ؛ “قناعت” ، فضیلت بود . اما در جامعه شناسی شهری ؛ ریخت و پاش “!
«انواع سیگار جای چپق »« کوکا و پپسی و فانتا جای چای»«سینما جای مسجد »«تاتر جای تعزیه »« خودرو جای خر”، وانت جای اسب و استر و شراب جای دوشاب را
گرفت.
صاحب همه این کالاها هم در آن سال ها در غرب به رهبری آمریکا بود. بعد هم افزایش قیمت نفت و مسابقه تسلیحاتی شاه و ژاندارمی منطقه. مدیریت نشدن اصلاحات ارضی و عدم سرمایه گذاری در روستا ها و واردات کودهای سفید و سیاه، برنج تایلندی، پنیر دانمارکی، مرغ هلندی، شلوار اسرائیلی، توشیبای ژاپنی، فورد آلمانی، شورولت و وینستون چهار خط آمریکایی، پیکان انگلیسی و فیات ایتالیایی و… .سبب مترو ک و مطرود ماندن روستا و روستایی شد!
۹ – طنز تلخ تاریخ این است که ذوب آهن اصفهان و نیروگاه هسته ای بوشهر و تراکتوری سازی تبریز را رفیق شرقی ( شوروی و اقمارش ) ساخته اند که قبل و بعد از انقلاب عوام الناس , به آن ها فحش می دادند!
۱۰- امروزه بحثی در اقتصاد است به نام «مکانیزاسیون» یعنی ماشینی شدن. ژاپن فوق پیشرفته ۱۴۰ میلیون نفری که بیکار ندارد، مجبور است یک ” ربات”جای آدم بگذارد تا به جای ۱۹ نفر کار کند ولی چین کمونیست که اینک دومین قدرت اقتصادی جهان است این ” ربات” را بکار نمی گیرد !چرا ؟! زیرا چند صد میلیون نفر جویای کار را چکار کند؟! درخیابان سوت بزنند و راست راست بگردند و حقوق بگیرند؟!
ایران در دهه های چهل و پنجاه در وضعی نبوده که« مکانیزاسیون» را انجام دهد. در دهه های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ ایران ۱۰ میلیون نفر بیسواد مطلق داشته، ضمنا ظرفیت دانشگاه های ایران بسیار محدود بوده است.
منابع:
۱- بانک مرکزی ۲-سالنامه آماری ۳- سایت های اصلاحات وحاشیه نشینی وجنگ

علی رحیم پور، دکترای اقتصاد

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …