چاپ مطلب چاپ مطلب

هادی حق شناس در مصاحبه اختصاصی با همای گیلان گفت: رشد اقتصاد امکان پذیر نیست مگرآنکه دولت به معنای واقعی از اقتصاد خارج شود و سهم خصوصی افزایش یابد


به گزارش همای گیلان، دکترهادی حق شناس دارای مدرک دکترای اقتصاد« با گرایش بودجه عمومی »٬ که سوابقی همچون مدیرکلی بنادر و دریانوردی استانهای مازندران، خوزستان و گیلان، عضویت در هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی بندرانزلی، ریاست هیئت قایقرانی استان گیلان، نمایندگی مردم بندر انزلی در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، مشاورت مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و…رادر کارنامه خود دارد‌ ٬طی گفتگویی به خبرنگار همای گیلان در پاسخ به این سوال که چرا در دوره ی اول دولت روحانی بازار و اقتصاد به نسبت دوره دوم ثبات بیشتری داشته و به عنوان کارشناس اقتصاد٬ برای برون رفت از این تنگنا چه پیشنهادی دارید ؟ گفت:تفاوتی که بین دوره اول با دوره ی دوم روحانی وجود دارد به این دلیل است که شروع دوره اول همراه با موضوع برجام بود و امیدی که ایجاد گردید شوک های خارجی در اقتصاد ایران را به حداقل ممکن رساند اما در دوره دوم عکس قضیه اتفاق افتاد و شوک منفی ایجاد شد که البته به دلیل شروع به کار ترامپ نبود بلکه قبل از آن نیز بود.
وی افزود: در ظاهر قضیه ٬ ترامپ اردیبهشت ماه از برجام خارج شد اماشوک آن از سال قبل شروع شده بود و آثار آن همچون رشد نرخ تورم و کاهش رشد اقتصادی رادر یران مشاهده نمودیم.
حق شناس اضافه کرد: برای حل این موضوع اول باید ببینیم مشکل از کجا بوده است و بعد راهکار بدهیم و اگر بپذیریم که فقط بخشی از این تنش ها ناشی از شوک خارجی بوده است و بخش دیگر آن به اقتصاد ایران برمی گردد که بخش غالبی از اقتصاد ایران دولتی است.
وی خاطرنشان کرد: مشکل اقتصادایران را نمی توان با یک نسخه و فرمول و در مدت کوتاهی چون مصاحبه درمان کرد و به تمام ابعادآن پرداخت .
این دکترای اقتصاد اظهار کرد: باید به ظرفیت های موجود در کشور توجه شود و دولت به معنای واقعی از اقتصاد خارج شود و سهم خصوصی افزایش یابد که البته اجرایی شدن آن چندین سال به طول می انجامد
وی در ادامه ی برای رهایی از بحران اقتصادی کشور گفت:یکی دیگر از راه های شکوفایی اقتصاد در کشور وضعیت مالیات در اقتصاد ایران است که فقط از ۴۰ درصد مالیات اخذ می گردد و مابقی یا فرار مالیاتی و یا معاف از مالیات هستند.
حق شناس یادآور شد: مورد دیگر رشد اقتصاد، ساختار دولت می باشد که حداقل در ۳ برنامه ۵ ساله گذشته گفته شد که دولت باید کوچک و چابک سازی شود که عملا چنین اتفاقی نیفتاد.
وی در خصوص خروج کالاها از دلار گفت: این موضوع آرزوی اکثر کشورها می باشد و در بلند مدت باید صورت گیرد.
حق شناس در مورد برجام که مخالفان و موافقان زیادی داشت عنوان کرد: دولت اگر این ذهنیت را داشته که تنها راهکار نجات اقتصاد ایران برجام است طبیعی است که نگاه درست و کاربردی نبوده و از طرف دیگر تفکرکسانی که برجام را بی فایده می دانستندنیز درست نبود زیرا اگر برجام درست نبوده پس چرا خیلی از شرکت های اروپایی دارند از کشور ایران خارج می شوند؟
وی خاطرنشان کرد: ما از فرصت های بین المللی به درستی استفاده نکردیم و حتی تهدیدها را نیز به فرصت تبدیل نکردیم
حق شناس با ذکر یک مثال گفت: اوج چالش و تنش ترکیه با روسیه بر سر هواپیمایی بود که به اشتباه زده بودند اما چون این تنش به اقتصادشان لطمه زده بود تدبیری اندیشیدند و از آن مشکل خارج شدند اما ایران خیلی دیر از چالش ها خارج می شود.
وی در پایان درزمینه آینده دوسه سال اخیراقتصاد ایران اظهار نمود: طبق آمار صندوق بین المللی رشد اقتصادی امسال -۱٫۵ درصد و سال آینده-۲٫۵ درصد می باشد که اگر این آمار درست باشد در مجموع -۴ درصد رشد منفی داشته ایم اما در سال ۹۱-۹۲ ما ۸ واحد رشد منفی داشتیم .این مقایسه نشان می دهد که بنیه اقتصاد ایران قوی تر شده است و اگر در داخل کشور تدبیری اندیشیده شود و از ظرفیت ها بدرستی استفاده گردد می توان درصدی از رشد اقتصادی را از جانب بخش هایی مثل کشاورزی (به دلیل پربارش بودن امسال) جبران نمود.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …