چاپ مطلب چاپ مطلب

چهارمین نشست انجمن ادبی لاهیجان با برگزاری آیین نکوداشت روز حکیم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی

چهارمین نشست انجمن ادبی لاهیجان با برگزاری آیین نکوداشت روز حکیم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی
به مناسبت روز حکیم فردوسی آیین نکوداشتی با حضور علاقمندان به شعر وادبیات در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان برگزار شد .
همای خبر به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان ؛ در چهارمین نشست انجمن ادبی حزین لاهیجان آیین نکوداشت روز حکیم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور جمعی از علاقمندان به شعر در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان برگزار شد .
در ابتدای این برنامه مسعود تاکی استاد ادبیات در خصوص اشعار فردوسی گفت: در زمان فردوسی قیام جهان بیرون، به قیام درونی اندیشه والای فرهنگ اسلامی پیوند زده شد. فردوسی شاعر حماسه سرای بلند والای زبان فارسی است که غیرت و تعصب خاصی دارد .در کتاب “از گذشته های ایران ” و کتاب ” اسطوره های فرهنگ و زبان ” اثر ژاله آموزگار به تفصیل در مورد اساطیر ایران توضیح داده شده است.
وی در ادامه افزود: استاد جلال الدین همایی مقاله ای در مورد فردوسی دارد که در آن اذعان شده که ما می توانیم ۴۱ درس زندگی از شاهنامه بگیریم.
خرسندفر دیگر سخنران این برنامه در مورد زبان و ادبیات فارسی گفت: ما گرفتار شلختگی زبان فارسی به ویژه در دنیای مجازی شده ایم به گونه ای که در نوشتار کلمات به معانی مختلف آن توجه نمی شود. وی افزود: در زمان خوشی مردم شاهنامه می خوانند در صورتی که شاهنامه غزل نیست بلکه یک کتاب حماسی است خرسند فر در ادامه مطالبی را در خصوص اشعار فردوسی بیان کرد.
نیما اسدی ، بانو سلطان زاده و قاسمی از شاعرانی بودند که در این محفل ادبی به شعر خوانی پرداختند.
عباس فتحی زاده شاعرو عضو هیات امنای انجمن ادبی در مورد زمان ظهور فردوسی گفت: فردوسی به موقع و بهنگام در زمان ادبی ما زاده شد، او توانست رسالتی که بر دوشش بود را انجام دهد. وی در ادامه افزود: به اعتقاد من فردوسی بیش از سی سال برای شاهنامه زحمت کشید یکی از اعجازهای شعر، پیوند بین اذهان است . یک متن که به صورت نثر نوشته شده است را نمی توان حفظ کرد و از آن لذت برد ولی یکی از ویژگیهای شعر این است که می توانید آن را حفظ کنید. شاهنامه ابومنصوری که فردوسی آن را به نظم درآورده ، هم اکنون از آن چیزی نمانده است . فردوسی براین مسئله واقف بود که اگر قرار است شاهنامه ماندگار بماند باید به نظم در بیاید .اکثر شخصیت های شاهنامه سمبل و نماد چیزی هستند به عنوان نمونه رستم سمبل یک مبارزه وطن پرست ایرانی است.
وی در ادامه افزود: از نظر جامعه شناسی شاهنامه چهار دوره پادشاهی را مطرح می‌کند: پیشدادیان، اشکانیان ،کیانیان و ساسانیان که در هر مورد فردوسی پرداخت‌های جذابی به آن داده است . اساس شاهنامه بر پایه سه مسئله انسانی است :خرد در مقابل جهل؛ نیکنامی در مقابل ننگ؛ داد در برابر بیداد . این سه اصل در سراسر شاهنامه فردوسی وجود دارد .وی در پایان به جوانان توصیه کرد اگر می خواهند در حوزه ادبیات پیشرفت کنند حتماً راه خود را با شاهنامه و سپس سعدی آغاز کنند.
در پایان امیر تنها برنامه جذاب نقالی را با عنوان “رستم و اشکبوس” برای حاضرین اجرا کرد.

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …