چاپ مطلب چاپ مطلب

‍ فرماندار شهرستان رضوانشهر: دهیاران مکلف به تنظیم شناسنامه روستا هستند


اختصاصی همای گیلان، به مناسبت ۱۴ تیرماه روز شهرداری و دهیاری، همایش تجلیل شهرداران و دهیاران شهرستان رضوانشهر با حضور محمد مهدی مظفری فرماندار این شهرستان ، قربان خوشحال معاون سیاسی فرمانداری، حجت الاسلام والمسلمین عبدالهی امام جمعه شهرستان ،هادی صیادی بخشدار پره سر و بهیه انصاری بخشدار مرکزی برگزار شد .

فرماندار رضوانشهر ضمن تبریک ۱۴تیر روز دهیاری ها و شهرداری ها عنوان کرد:
مسؤلیت و مشغله دهیاران به دلیل جمعیت زیادی که در روستا ها وجود دارد بسیار زیاد است و‌ میزان مشکلات هم قابل توجه و برای رفع این مشکلات نیازمند تعامل ادارات و دهیاری ها در حوزه روستا را میطلبد و مدیران در بررسی مطالبات دهیاران جدیت بیشتری داشته باشند .وی گفت:
مدیران مردم را از خودشان دور نکنند تا مردم به آینده و مدیران امیدوار باشند

وی در ادامه افزود : دهیاران مکلف به تنظیم شناسنامه روستا هستند ، اهمیت این موضوع بسیار مهم است زیرا هر آنچه که در آینده نیازمندیم ، شناسنامه روستا است .

مطفری خطاب به دهیاران افزود : قانون فصل الخطاب است و تردیدی بر این موضوع نداریم ، اگر غیر این باشد مدیران و دهیاران قانون را روی صندلی بگذارند و بروند تا مردم به قانون مراجعه کنند.

مظفری در خصوص تصرف اراضی توسط دانشگاه ها بیان داشت: از ۲۳ کیلومتر نوار ساحلی ۱۶ کیلومتر آن در تصرف دانشگاه ها است ؛ ۴۵ سال است که دانشگاه ها نوار ساحلی ما را در تصرف دارند ولی نه خیری دارند و نه برکتی ، دهیارانی که نوار ساحلی دارند درگیر با دانشگاه هستند .
در هر شهرستانی که نامی از دانشگاه است باعث رونق میشود ولی به شهرستان ما از این تصرفات نه خیری رسیده و نه برکتی ؛ هر دانشگاهی که از اراضی این شهرستان را تصرف کرده اند و خودشان اینجا نیستند نیازی به وجودشان نیست و باید بروند .
دادستان ، منابع طبیعی ، ثبت اسناد و هرکسی که دستی در کار دارد برای اینکه این تصرفات برداشته شود حرکت کنند زیرا در مباحث مختلف برای رونق تولید میتواند اتفاق بیافتد .
از همه کسانی که سندی ، مدارکی برای رفع این تصرفات دارند را بیاورند تا من شخصا پیگیر شوم .

فرماندار رضوانشهر در بحث تصرفات حرایم راه ها و رودخانه ها بیان داشت : ما نمیخواهیم با مردم بجنگیم بلکه باید قانون را به درستی پیش ببریم ، ما مسؤلیم و باید پاسخگو باشیم و همه باید تکلیفشان را به درستی انجام دهند .

این مقام دولتی در بحث پایش تصویری افزود : پایش تصویری خود بازدارنده است و با یک هزینه محدود و اندک امنیت حوزه اجتماعی را بالا میبرد .
خیلی از مشکلات اگر پایش تصویری بود رخ نمیداد ؛ دهیاران اگر این موضوع را انجام بدهند آسایش خودشان ، مردم و هر آنجه که تصور می کنید برای خودشان به ارمغان می آورند و دهیارانی که این طرح را انجام ندادند به جدیدیت پیگیر و اقدام نمایند .

وحید رضایی دهیار رودبار سرا به نمایندگی از دهیاران بخش مرکزی با تبریک ۱۴ تیر و نامگذاری این روز به نام دهیاران و شهرداری در خصوص تایید مالکیت اراضی اجرا وتصویب طرح هادی وتعاملات اجرایی مرتبط با منابع طبیعی ودیرکردهای ان گفت: زمانی که طرح هادی مصوب میشود نماینده منابع طبیعی حضور دارد و نباید زحمت ضوابط دوباره اداری با سازمان منابع طبیعی و… را بر اهالی محترم تحمیل نمود.
وی گفت به عقیده بنده تخصیص بودجه نباید فقط به جمعیت وابسته باشد بلکه در این راستا باید وسعت و شاخصه‌های خاص هر روستا هم مد نظر قرار گیرد.
وی به مشکل دهیاران پاره وقت که ۱۵ روز تصویب گردیده اشاره کرد و گفت: این موضوع انگیزه ها را پایین می‌آورد.
رضایی افزود: فرمهای تغییر کاربری نیز بسیار زمان بر است و اهالی گاه به دلیل دیرکردهای طولانی ناگزیر به تخلف می شوند‌ .
وی یکی از کمبودهای روستای رودبار سرا را نبود زمینهای ورزشی عنوان کرد و گفت : زمین ورزشی یکی از خواسته های جوانان روستاهاست یکی از دلالیل اصلی کشانده شدن جوانان روستایی به بیراهه، نبود فضای ورزشی مناسب برای جوانان روستا که پتانسیل زیادی در تولید و پیشرفت کشور دارند میباشد که نیازاست منابع طبیعی دراین زمینه به دور ازقید و بندهای اداری وسخت همکاری لازم رابا دهیاران داشته باشد.
دهیار رودبارسرا همچنین افزود هجوم غیربومیها از استانهای مرکزی و جنوبی کشور یکی از مسائلی است که درسالهای آتی مشکلات زیادی را ازنظر فرهنگی و اجتماعی و تغییرکاربری اراضی برای استان گیلان بوجود خواهد اورد. وی همچنین به معضل زباله اشاره کرد و افزود: نبود راهکارمناسب برای مشکل زباله که یکی از دغدغه های اصلی دهیاران در روستاها بوده که دراین زمینه یک حرکت جهادی در زمینه فرهنگ سازی و همچنین تخصیص اعتبار لازم جهت افزایش کارخانه های کمپوست درغرب گیلان کاملا لازم و محسوس میباشد.
وی در پایان ۲توصیه به همکاران خود داشت که یکی باتوجه به اینکه استان گیلان یک استان گردشگر پذیر بوده لازم است که اعتبارات به سمت زیباسازی روستاها و ایجاد بوستانهای روستایی سوق داده شود و دیگری باتوجه به عدم امنیت شغلی برای دهیاران و نزدیک بودن انتخابات دهیاران باید مراقب باشند که در دام سوداگران سیاست گیرنیفتاده و با ایجادفضای بیطرفانه درجهت برگزاری انتخابات پورشور در روستاها قدم بردارند ، همچنین نبود فضای ورزشی مناسب در روستاها با توجه به داشتن جوانان با انگیزه که میتواند سهم مهمی درتولید وپیشرفت کشور داشته باشند یکی از دغدغه های اصلی روستائیان میباشد که دراین زمینه منابع طبیعی میتواند نقش شایانی را ایفا کند.همچنین مقامات قضایی میتوانند از پتانسیل دهیاریها در روستاها جهت حل پرونده های قضایی استفاده کنند.
در پایان از دهیاران نمونه خانم انسیه تقی پور از شفارود و وحید رضایی از رودبارسرا ی بخش مرکزی با اهدای لوح تقدیر شد.


خبرنگار عطیه نصرتی

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …