چاپ مطلب چاپ مطلب

آنچه مدیر مسئول گیلان بهتر از سیاست ،نوروز تا اقتصاد گفت

اختصاصی همای گیلان:مشارکت حداکثری در انتخابات ؛هدف مجمع تشخیص مصلحت نظام

KARIMI

علی کریمی پاشاکی ـ رویکرد جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب بندهایی مختلف از سیاستهای کلی انتخابات در تطابق با استحاله شرایط داخلی و بین‌المللی، نشان‌دهنده ارزیابی جدیدی از شرایط کشور و اتخاذ تدابیر نو و متفاوت با گذشته برای برگزاری انتخابات، تعیین صلاحیتها با هدفمندی حضور حد اکثری مردم یا اقبال بیشتر و تکثر عقاید در کارزارهای انتخاباتی است. اینکه این نهاد فراقوه‌ای با آسیب‌شناسی انتخابات و دریافت چالشها و مشکلات و با عنایت به نقدها درصدد تصویب مقرره‌ای برآمده است که بر اساس آن شیوه نظارت به شکلی در حال سازماندهی است که ضمن رفع دغدغه‌های گذشته این امید یا تصور را ایجاد می‌کند که نهاد‌های مسئول با رویکردی متفاوت از گذشته در بحث صلاحیتها درصدد اجرای روشی هستند که تعیین صلاحیتها مانند قبل بدون نگاه جناحی و گروهی و با هماهنگی قوه مجریه و وزارت کشور که قانونا مسئول برگزاری انتخابات است و شورای نگهبان که نظارت قانونی و کلی بر فرایند انتخابات دارد، انجام گیرد. قطعا با توجه به اینکه انتخابات باید تبلور مشارکت مردمی در عرصه مشارکت سیاسی شود، مسلما از یک طرف این شانس و بستر فراهم می‌شود تا در بحث رد و تایید صلاحیتها امید به حضور نامزد‌های متفاوتی از جناح‌های مختلف سیاسی و به صورت فراگیر از تفکرات مختلف تقویت شود به گونه‌ای که ظرفیت جدیدی برای ورود افرادی که به هر حال در بزنگاه‌هایی نقدهایی را نیز به برخی مسائل داشته‌اند باز کند. این اقدام به نظر نوعی بازگشایی درها به سوی نامزدهایی است که ممکن است تا کنون به دلایل مختلفی شرایط حضور در عرصه انتخابات را پیدا نکرده‌اند. لذا اگر با چنین قصد و نیتی این مقرره تصویب شده باشد، قطعا می‌تواند موجی از امیدواری در میان افرادی پدید آورد که علاقه مند به ورود به عرصه خدمتگزاری به مردم بوده‌اند ولی تاکنون چنین شانسی برای آنها فراهم نشده است. اما از زاویه‌ای دیگر اقدام مثبت مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تعیین ظرف زمانی در تقسیم زمان انتخابات و تجمیع انتخاباتی که امکان برگزاری آنها در موقعیت زمانی واحدی باشد نیز از چند جهت نافع و مفید است.اولا با تجمیع انتخابات هزینه کمتری به کشور تحمیل می‌شود. ثانیا از صرف انرژی، وقت و انجام تشریفات زائد جلوگیری به عمل می‌آید و ثالثا امکان مشارکت و حضور مردمی در انتخابات نیز بدین ترتیب بیشتر می‌شود و از این حیث کیفیت انتخابات ارتقا داده می‌شود.این تدبیر نیز در صورتی که از لحاظ اجرایی با دستورالعمل و شیوه‌های موثر همراه شود می‌تواند زمینه‌ساز حضور بیشتری از افراد در برخی از انتخاباتها که مشارکت کمتری در آنها اتفاق می‌افتد، باشد.

 

 

***

   نگاهی به ۱۸  ماه فعالیت بولتن سازان علیه دولت یازدهم

بولتن‌ها نمی‌میرند!

علی کریمی پاشاکی ـ اینجاست که رئیس‌جمهور باید پشت تریبون برود و بگوید: «البولتن و ما ادراک ماالبولتن….» دوران آسایش بولتن‌سازان بیش از ۱۸ماه است که به پایان رسیده و آنها پس از استراحتی هشت‌ساله دوباره قلم در دست گرفته و به چاپخانه‌هایشان فرمان انتشار آنچه را می‌دهند که تصور می‌کنند به باور جامعه خواهد رسید و نفعی برایشان خواهد داشت اما غافل هستند که تکرار این شیوه تنها یک نتیجه دارد و آن هم بدبین‌تر شدن جامعه به طیف بولتن‌سازان است. در این میان تنها گروهی که سود می‌کند کاغذفروشان و چاپ‌کنندگان بولتن هستند که بر حسب اقتضای شغلی خود هر آنچه به دست آنها سپرده می‌شود منتشر می‌کنند.

  واکنش دولتمردان به بولتن‌سازان

دولتمردان از طیف باسابقه‌ای چینش شده‌اند و پخش بولتن علیه آنها چندان تعجبشان را برنمی‌انگیزد. چون می‌دانند بیشترین دارایی مخالفانشان، واهمه از آنهاست که با انتشار بولتن این دارایی را صرف می‌کنند و دیگر هیچ ندارند. «ما که جلوی بولتن را نمی‌توانیم بگیریم. ما نیروی قهریه‌ای نداریم که بخواهیم این کار را بکنیم. بالاخره برخی از نهادها بر اساس تشخیص شرعی و وظیفه انقلابی می‌خواهند به قول خودشان اطلاع‌رسانی کنند. متاسفانه الان مساله‌ای که جزو موانع جدی کار فرهنگی است حاشیه‌سازی‌هایی است که گاهی از متن بیشتر می‌شود و ذهن افرادی را که در حوزه فرهنگ برنامه‌ریزی می‌کنند را مرتب از این موارد حاشیه‌ای پر می‌کنند. اخبار کذب منتشر می‌کنند و ما مجبور می‌شویم جواب این و آن را بدهیم.» این پاسخ علی جنتی در قامت وزیر ارشاد به این سوال بود که «قبلا اشاره کرده بودید که بعضا بزرگان ما به جای اینکه از منابع رسمی اخبارشان را دریافت کنند، از بولتن‌ها می‌گیرند. چه تمهیدی اندیشیده شده است برای اینکه جلوی بولتن‌ها گرفته شود؟» وزیر اطلاعات هم از بولتن‌سازی‌های مغرضانه برای هجمه به دولت شاکی است و خودش هم موضوع بولتن‌سازان شده بود. خبرآنلاین چندی پیش نوشت: «وزیر اطلاعات به بولتن‌هایی اشاره کرد که به دست این وزارتخانه رسیده و در ارتباط با شخص وزیر و فرزند اوست. او  مطالب این بولتن‌ها را «صددرصد دروغ» دانست و گفت: «می‌گویند که جلسه‌ای میان فلانی، دکتر روحانی و فلان وزیر صورت گرفته که فلان صحبت‌ها بیان شده است، به این کلام‌ا… مجید، به این قرآن اصلا چنین جلسه‌ای نبوده است که چنین صحبت‌هایی بیان شود؛ من نمی‌دانم اینها چگونه می‌خواهند با دروغ گفتن ولایت، انقلاب و اسلام را حفظ کنند؟!» در تابستان هم بولتن علیه دولت پخش شد و این‌بار در قم. انتخاب نوشت: «در منطقه فیضیه قم یکسری بولتن در قطع A4 با چاپ سیاه و سفید با عنوان «سریال هتاکی به مبانی دینی توسط روزنامه‌های حامی دولت» توسط افراد ناشناس در بین مردم پخش شد. این بولتن که در قسمتی از آن عنوان «دلواپسیم!» درج شده را در منطقه‌ فیضیه، از میدان آستانه تا حوالی مسجد امام حسن عسگری(ع) بین مردم پخش می‌کرده‌اند؛ روز سه‌شنبه شلوغ‌ترین روز زیارتی شهر قم است. در این بولتن دو صفحه‌ای، متن‌هایی که یا تحریف شده و یا صراحتا از سوی کسانی تکذیب شده، به‌عنوان خبر به مخاطب منعکس شده است؛ از جمله در حوزه‌های فرهنگی، مذهبی، هسته‌ای و…. تهیه‌کنندگان این بولتن که از محتوای تحریف‌های آن پیداست از کمترین اخلاق و سواد سیاسی برخوردار نیستند، هیچ شناسنامه‌ای از خود منتشر نکرده‌ و ردی از خود به جای نگذاشته‌اند تا مسئولیت آن را نپذیرند. هر چند به‌راحتی می‌توان حدس زد چه کسانی پشت پرده‌ این گونه اقدامات در قم هستند و در چه چاپخانه‌هایی اینگونه مطالب نشر می‌شود.»

  بولتن‌سازی نمی‌میرد، از نسلی به نسلی منتقل می‌شود!

بولتن‌سازان البته زائیده سال ۹۲ نیستند بلکه سال‌های سال است حضور دارند و گویی این مشی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و هیچگاه از بین نمی‌رود. بولتن‌سازی در هر نسل پیشرفته‌تر می‌شود مثلا در دولت اصلاحات بولتن‌ها که خاصیت اصلی آن پنهان ماندن است، در کمتر موردی علنی نمی‌شد و پس از پایان مراسم‌های خاص به شکل علنی در میان مردم شرکت‌کننده در مراسم توزیع و برخی اوقات توضیحاتی هم از سوی پخش کننده به صورت شفاهی جهت تکمیل اطلاعات بولتن به مخاطب ارائه می‌شد. بولتن‌ها در دوره کنونی یعنی اعتدال تا حدودی به‌صورت مخفی توزیع می‌شوند و کمتر پیش می‌آید که گروهی مسئولیت آن را بر عهده بگیرد. برخی اوقات در کازیوی نمایندگان گذاشته می‌شود و در خارج بهارستان هم بولتن‌ها را در محل عبور و مرور طیف خاصی می‌گذارند تا هویت پخش‌کنندگان حتی مشخص نباشد چون می‌دانند این دولت به‌راحتی از کنار بولتن‌سازان نخواهد گذشت. در دولت اصلاحات بولتن‌سازان فعالیت زیادی داشتند و شاید هشت سال استراحت برای آنها دیگر کافی است تا بتوانند با روحیه بهتر و قوت بیشتر بولتن‌های مناسبی برای دولت بعد که همان دولت اعتدال است بسازند و پخش کنند. احمد شیرزاد از طیف اصلاح‌طلبان درمورد این بولتن‌ها می‌گوید: «اصطلاح «بولتن‌سازی» و مصادیق آن، از آفت‌های سال‌های گذشته و نشانه‌ای مشخص برای موضوع «غیبت» است که در قرآن مذمت شده است. مساله اصلی در غیبت، سخن گفتن پیرامون فردی است که امکان دفاع از خود را ندارد. بسیاری از مسائل در گفت‌وگوهای رودررو نیز امکان طرح ندارند و هنگامی که در نبود افراد بیان می‌شوند، زشتی دوچندان می‌یابد.» حشمت‌ا… فلاحت‌پیشه از طیف اصولگرایان هم درباره بولتن معتقد است: «افراد وقتی که قصد تخریب شخصی را دارند وارد فضای بولتن‌نویسی شده و به رقابت می‌پردازند درحالی که اگر حرفی برای گفتن داشته باشند می‎توانند از روش‎های بهتری استفاده کنند.» به هر حال بولتن‌نویسی به تدریج تبدیل به یک شغل شده و نویسندگان آن باید از قوه تخیل خوبی در تهیه مطالب برخوردار باشند چراکه قرار است غیرواقعیت در آن منعکس شود و درنهایت باید به جریان‌سازی علیه دولت تبدیل شود. تلاش نکنید؛ بولتن‌ها نمی‌میرند بلکه تنها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند.

 

****

نگاهی به تاثیر گذاران در چرخه ی فساد اقتصادی در سالهای اخیر

از مه‌آفرید خسروی تا ….

علی کریمی پاشاکی ـ اختلاس و فساد مالی بزرگ که در چهارسال گذشته کشف شده، کم نبوده است. عدد و رقمی حدود ۲۰‌هزار میلیارد تومان. اینها البته فقط اختلاس‌ها و فسادهای بزرگ است. از سال ‌۹۰ تا امروز بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان اختلاس و فساد مالی در کشور کشف شده که عاملان آنها تنها ۴ نفر بوده‌اند. اما رئیس قوه قضائیه از یک پرونده ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی هم صحبت کرده که هنوز جزئیات آن مشخص نیست. خبرآنلاین نوشت؛ با این حال حتی اگر فساد مالی ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی اخیر را که آیت‌ا… آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه از آن صحبت کرده یا ماجرای تازه شروع شده پدیده شاندیز را جزو تخلفات مالی ثابت شده به حساب نیاوریم، باز هم با رقم‌های کلانی رو‌به‌رو هستیم که باعث شده‌اند شمردن صفرهای زیاد این پول‌های از کف رفته برای مردم عادی شود. حتی این اواخر پای ثابت جوک‌های شبکه‌های اجتماعی هم واژه اختلاس شده است. آمارهای موسسه شفافیت بین‌المللی می‌گوید وضع ایران در فساد اداری و اقتصادی در یک سال گذشته بهتر شده است. حالا از میان ۱۷۵ کشور جهان در جایگاه ۱۳۶ قرار داریم. با این وجود از ابتدای دهه ۹۰ تا امروز بیش از ۱۳هزار میلیارد تومان اختلاس و فساد اقتصادی در کشور انجام شده که عاملان آنها تنها ۴نفر بوده‌اند: مه‌آفرید خسروی، بابک زنجانی، سعید مرتضوی و محمدرضا رحیمی. در مطالب زیر می‌توانید معروف‌ترین فسادهای اقتصادی ۳ سال گذشته را که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند باعث شدند مردم ایران تورم ۴۹ درصدی را تجربه کنند یا حداقل در این تورم کشنده، موثر بوده‌اند را ببینید؛ ۳هزار میلیارد تومان، مه‌آفرید امیرخسروی، اعدام: در شهریورماه ۱۳۹۰مقامات قضایی از اختلاسی پرده‌برداری کردند که در آن زمان بزرگ‌ترین فساد مالی تاریخ ایران لقب گرفت. این‌بار پای ۳هزار میلیارد تومان در میان بود و مه‌آفرید امیرخسروی با سرقت این رقم از شبکه‌های بانکی توانست رکورد ۱۶ساله فاضل خداداد را بشکند که از سال ۱۳۷۴ با فساد اقتصادی ۱۲۳میلیارد تومانی‌اش رکورددار اختلاس در ایران بود. پرونده مه‌آفرید خسروی سوم خردادماه امسال بعد از هزار و ۲۰ روز رسیدگی قضایی با اعدام او بسته شد اما چند ماه پیش از آنکه حکم اعدام او اجرا شود، دومین پرونده اختلاس بزرگ به جریان افتاد که این بار رقم آن بیش از سه برابر سرقت مه‌آفرید خسروی بود.۹‌تا‌۱۲ هزار میلیارد تومان، بابک زنجانی، صادر نشده:  بابک زنجانی با شرکت هلدینگ سورینتش درست زمانی دستگیر شد که در اوج فعالیت‌های اقتصادی خود بیش از ۷۰ شرکت تجاری داشت و صاحب بانک‌هایی در مالزی، امارات و تاجیکستان بود. با این وجود بدهی بیش از دو و نیم میلیارد یورویی زنجانی به وزارت نفت و بانک مرکزی و همچنین جعل اسناد بانکی با پرداخت رشوه به بانک ملی تاجیکستان، اصلی‌ترین اتهاماتی بود که پای او را به زندان باز کرد. در پرونده بابک زنجانی، قاچاق طلا از ایران و همکاری با سعید مرتضوی در تخلفات مالی هم به چشم می‌خورد. درنهایت بابک زنجانی با اتهام فساد مالی ۹هزار میلیارد تومان که عده‌ای آن را ۱۲هزار میلیارد تومان می‌دانند، راهی زندان اوین شد تا بعد از تکمیل پرونده، روند قضایی او طی شود.هزار میلیارد تومان، سعید مرتضوی،  ابطال حکم ریاست بر سازمان تامین اجتماعی: مرتضوی که به خاطر تخلفات مالی و پرونده کهریزک درگیرودار دادگاه بود، با اتهام تصرف غیرقانونی در اموال شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی و اختلاس هزار میلیارد تومانی یک بار دیگر دادگاهی شد. اتهام مرتضوی در دل خود چندین عنوان مجرمانه را داشت. از واگذاری ۱۳۸شرکت به بابک زنجانی گرفته تا پرداخت رشوه به نمایندگان مجلس. در گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تأمین‌اجتماعی که در مجلس قرائت شد از رقم ۶میلیارد تومانی هم صحبت شده بود که مرتضوی در روزهای پایانی دولت دهم به فکر پرداخت آن به مدیران دولت‌های نهم و دهم افتاد و کارت هدیه ۵۰میلیون تومانی به محمدرضا رحیمی و کارت‌های هدیه ۱۰۰ میلیون تومانی به سرپرست وقت وزارت تعاون و معاون وقت اجتماعی رئیس‌جمهور هم جزو همین پاداش‌ها بودند. گزارش تحقیق و تفحص البته از رقم‌های دیگری هم حکایت داشت که از ابتدای دهه ۸۰ تا سال ۹۲ تحت عناوین مختلف به صورت غیرقانونی هزینه شده بودند.۲میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان، محمدرضا رحیمی، ۵سال حبس، پرداخت ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رد مال و یک میلیارد تومان جزای نقدی: معاون اول احمدی‌نژاد که ریاست ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی را هم به عهده داشت، به اتهام  اختلاس ۲میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومانی از بیمه ایران در زندان است. او که در سال ۹۲ نشان ملی خدمت را از دستان احمدی نژاد گرفته بود، در سال ۹۱ در فهرست کسانی که در پرونده اختلاس بزرگ از بیمه ایران نقش داشتند، معرفی شد. در آن زمان یکی از متهمان اصلی پرونده گفت که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را به حساب شخصی محمدرضا رحیمی، رئیس پیشین دیوان محاسبات و معاون اول احمدی‌نژاد، واریز کرده است و دو سال بعد، دادگاه رحیمی را به ۱۵سال زندان، پرداخت ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رد مال و یک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم کرد. این حکم در دی‌ماه امسال به ۵ سال و ۹۱ روز حبس و پرداخت همان مقدار جریمه نقدی و رد مال تغییر پیدا کرد.۶۵۰۰ میلیارد تومان، ناشناس، رئیس قوه قضائیه چند روز قبل در لرستان اشاره‌ای به آن کرد و رسیدگی به آن را به بعد موکول کرد. آیت‌ا… آملی‌لاریجانی گفته بود: دو تا سه پرونده بزرگ بانکی باید در آینده نزدیک رسیدگی شود که یکی از این پرونده‌ها مربوط به پرداخت ۶۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک خصوصی به یک فرد است. این موضوع بر حسب گزارش بوده و تاکنون در دادسرا یا دادگاه مطرح نشده و این درحالی است که گفته می‌شود بخشی از این مبلغ به صورت ارز از کشور خارج شده است.

 

****

شما هم به چالش گرانی دعوت شده اید؟!

رقص‌ قیمت‌ها درشب عید

علی کریمی پاشاکی ـ روزهای اسفند و داستان تکراری گرانی. چیزی عجیب نیست. هر سال عادت کرده‌ایم با نزدیک شدن به شب عید خوراکی‌ها گران شوند. این گرانی محدود به میوه نیست. انواع و اقسام گوشت هم به موج گرانی می‌پیوندند تا هزینه سفره‌ای که خانم خانه می‌خواهد برای شب عید آماده کند، گران تر از روزهای عادی سال شود. این روزها مسئولان اصناف مختلف کشور از گران شدن ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت انواع محصولات غذایی خبر می‌دهند. موز، پرتقال، گوشت گوسفند، مرغ و ماهی و چندین خوراکی دیگر به لشکر گرانی ها پیوسته‌اند. داستان مرغ خیلی عجیب و غریب شده و گوشت این پرنده که تا همین ۳ هفته پیش حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود، این روزها با قیمت حدود ۸ هزار تومان فروخته می‌شود. مسئولان می‌گویند که تا ۲۰ فروردین موز ارزان نمی‌شود. آنها از گران شدن ۲-۳ هزار تومانی هر کیلو گوشت گوسفند خبر می‌دهند. ماهی هم در انتظار افزایش ۱۵ درصدی قیمت از ۶ روز دیگر است. به نظر می‌رسد اگر می‌خواهید برای روزهای عید نوروز مواد غذایی بخرید، همین امروز بهترین زمان است.

 گوشت برزیلی گران شد؛ منتظر گرانی ساندویچ و پیتزا باشیم

همین مانده بود که گوشت برزیلی گران شود. گوشت برزیلی که چند سالی است میهمان سفره‌های ایرانیان شده، آمده تا جایگزین گوشت گران‌تر بازار بشود. اما چند روزی است که این نوع گوشت منجمد وارداتی، ۱۰‌تا ۱۲ درصد گران شده تا خانواده‌ها مجبور شوند از این نوع گوشت هم کمتر استفاده کنند. رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی استان تهران می‌گوید که در چند روز اخیر به دلیل کمبود گوشت منجمد برزیلی در بازار، قیمت آن افزایش یافته و طبیعی است که در این ایام میزان تقاضا برای این محصول افزایش یابد. علی خندان روی جوان با اشاره به اینکه در حال حاضر در نمایشگاه‌های بهاره گوشت منجمد برزیلی ۱۰ درصد کمتر از نرخ بازار عرضه می‌شود تاکید می‌کند که همین موضوع از دلایل مهمی است که موجب کمبود و افزایش قیمت آن در بازار شده است. گوشت منجمدی که حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسید حالا به کیلویی ۲۳ هزار تومان رسیده است. رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی استان تهران، مسئول بهبود اوضاع به وسیله افزایش واردات را شرکت پشتیبانی امور دام می‌داند. با افزایش ۳ تا ۴ هزار تومانی این گوشت که بیشتر خانواده‌ها، فست‌فودها و رستوران‌های کشور از آن استفاده می‌کنند، باید منتظر افزایش قیمت انواع ساندویچ و غذاهای گوشتی کشور باشیم.

 مرغ ۸ هزار تومانی بازار؛ مسئولان می‌گویند نخرید

قیمت مرغ  چندین هفته است که روز به روز گران تر می‌شود. دیگر از آن قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ تومان گذشته خبری نیست. مسئولان دلیل این گرانی را کاهش جوجه ریزی اعلام کردند. سریال ادامه دار افزایش قیمت‌ها باعث شد تا روز اول اسفند قیمت مرغ به کیلویی ۸ هزار تومان برسد. همان روز شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام کرد که می‌تواند به طور نامحدود، مرغ ۵ هزار و ۵۰۰ تومانی عرضه کند. دعوا آن قدر بالا گرفت که وزیر جهاد کشاورزی وارد میدان شد و گفت که مرغ‌های بازار بیشتر از ۷ هزار تومان نمی‌ارزند. ۵ روز پیش رئیس هیأت مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور گفت که هر کیلوگرم مرغ گرم با قیمت ۶ هزار و ۹۸۰ تومان و هر کیلوگرم مرغ منجمد با قیمت ۵ هزار و ۸۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. اما اگر سری به فروشگاه‌های پروتئینی سطح شهر بزنید می‌بینید که خبری از مرغ ۷ هزار تومان در بازار نیست. همین مسئول صنفی می‌گوید که هر کیلوگرم مرغ به مصرف‌کننده با قیمت ۷ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود. ظاهرا مردم تمایل چندانی به مصرف مرغ‌های منجمد که با یارانه حدود ۲ هزار تومانی در هر کیلوگرم و برای حمایت از مصرف‌کنندگان توزیع می‌شود ندارند و همین موضوع باعث شده تا مرغ ارزان نشود.

 شیر برای سومین بار در سال ۹۳ گران شد

برخی برندهای معروف لبنیات در چند روز اخیر قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی را برای سومین بار افزایش داده‌ است. به طوری که قیمت شیر کم چرب با افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان به ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت شیر پرچرب با افزایش ۲۰۰ تومان به ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در هر بطری رسیده است. این در حالی است که همین کارخانه قبل از این قیمت شیر را طی دو بار ۳۰۰ تومان افزایش داده بود. حالا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وارد میدان شده و گفته که هیچ‌یک از برندهای لبنیات حق افزایش قیمت تا پایان سال را ندارند و با متخلفان برخورد می‌شود، در پاسخ به اینکه برخی کارخانه‌ها برای جبران هزینه، به جای افزایش قیمت ، آن را با کم‌فروشی (کاهش وزن فرآورده) جبران می‌کنند.

موز تا ۲۰ فروردین ارزان نمی‌شود

موز در سبد میوه خانواده ایرانی در روزهای عید جا باز کرده است. به میهمانی ها که می‌روید، موز تقریبا در همه خانه‌ها به میهمانان تعارف می‌شود. برای همین شب‌های عید که فرا می‌رسد، قیمت این نوع میوه هم بالا می‌رود. این روزها با افزایش قیمتی که پیدا کرده در بازارهای سطح شهر با قیمت کیلویی ۶ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اگر می‌خواهید ماهی بخرید زمان را از دست ندهید

۳۶۵ شب سال یک طرف، شب عید هم یک طرف. رسم است که خانواده‌ها در شب عید، سبزی‌پلو با ماهی بپزند. خیلی فرقی نمی‌کند که آن ماهی چه باشد. چه ماهی سفید گران‌قیمتی که این روزها کیلویی ۲۲ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود باشد و چه قزل‌آلای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی پرفروش. اما همین که به روزهای آخر اسفند نزدیک می‌شویم و خانواده‌ها برای تدارک سفره عید خود به بازار می‌آیند، قیمت همه اقلام و به‌طور ویژه ماهی افزایش می‌یابد. همین سه روز پیش بود که رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از گران‌شدن ۱۵ درصدی قیمت ماهی از روز ۲۰ اسفند خبر داد. این مقام صنفی دلیل این گرانی را افزایش تقاضا عنوان کرده است.الان در بازار ماهی حلوا سیاه بدون تیغ ۲۱ هزار تومان، ماهی تیلاپیا ۲۲ هزار تومان، ماهی آزاد ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ماهی کپور انزلی ۱۶ هزار تومان قیمت دارند. حالا با توجه به افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها باید منتظر بود تا در شب عید حلوا سیاه بدون تیغ ۲۴ هزار و ۱۵۰ تومان، ماهی سفید و تیلاپیا ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان، ماهی آزاد ۹ هزار و ۷۷۵ تومان، قزل‌آلا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و کپور انزلی ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان در بازار به فروش برسند.دیگر به این قیمت ها در شب عید هر سال عادت کرده ایم.

گوشت گوسفندی از قافله جا نماند

با افزایش قیمت مرغ، خیلی از خانواده‌ها به دنبال گوشت گوسفند برای جایگزین کردن آن هستند. این موضوع یکی از عواملی است که در روزهای گذشته قیمت گوشت گوسفندی را بالا برده است. این روزها اگر اقدام به خرید گوشت گوسفند کرده باشید با افزایش ۲-۳ هزار تومانی قیمت آن روبه‌رو شده‌اید.همین دیروز رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش قیمت این گوشت در بازار خبر داد. علی اصغر ملکی از افزایش ۲ هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی طی دو هفته اخیر خبر داده و می‌گوید قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه تحویل به مغازه‌دار ۲۸ هزار تومان است و مغازه‌ داران آن را تا ۳۱ هزارتومان به مشتری عرضه می‌کنند. او دلیل دیگری را برای افزایش قیمت گوشت گوسفند مطرح می‌کند. وی در مورد علت افزایش قیمت گوشت گوسفندی توضیح می‌دهد که هم اکنون در روزهای پایانی سال ۹۳ قرار داریم و دام‌هایی که در این سال پرورش یافته بودند به تدریج رو به اتمام هستند. ملکی در پاسخ به این پرسش که احتمال کاهش قیمت این نوع گوشت تا پایان سال‌ جاری وجود دارد یا خیر می‌گویدکه احتمالا قیمت تا پایان سال به همین شکل باقی می‌ماند و تغییر نمی‌کند. گفتنی است که رئیس اتحادیه گوشت گوساله نیز با اشاره به قیمت ۳۰‌هزار تومانی هر کیلو گوشت گوساله تاکید می‌کند که این گوشت تا پایان سال گران نمی‌شود.

 

****

نگاهی به حجم بالای خشونت در خاور میانه و غرب و اروپا

نسل جدید ناقضان حریم انسانیت

علی کریمی پاشاکی ـ افکار عمومی از حجم خشونتی که در سالها و سنوات اخیر در خاور میانه و غرب و شرق و شمال و جنوب عالم اعم از اروپا، امریکا، افریقا و اقیانوسیه دامنگیر جامعه بین الملل شده بهت زده شده است. سلاخی انسان ها زیر بیرق سیاه داعش، شورش خیابانی تحت عنوان « جنبش علیه رنگین پوستان در اروپا، شلیک تیر نفرت توسط تندروهای رژیم صهیونیستی به اتاق مذاکرات هسته ای، جنایات بوکوحرام در افریقا، بازی با جان انسانها در قاره مهاجران استرالیا، پیامدهای نفرت بار نژاد پرستی در امریکا و … اینها گونه های جدید از اشکال خشونت مدرن و نقض حریم انسانیت هستند. براستی مبانی و منطق این خشونت ورزی ها چیست و در عصر ارتباطات چگونه می توان این درجه از تقدیس و ترویج خشونت را تحلیل و توجیه کرد. قبل از هر چیز باید اذعان کرد که اغلب تئوری ها و پیشگویی های خوشبینانه درباره ماهیت و ساختار عصر جدید به تقریبا بن بست انجامیده است. بشر جدید تحت تاثیر افکار برخی از متفکران جهانی با حسی از امید به صلح در قرن بیست و یکم گام نهاد. روزهای آغازین این قرن کم نبودند کسانی که با صدای نوید طلوع دوران صلح و همگرایی ملت ها را می دادند. آن روزها حتی نظریه اندیشمندان بدبینی مثل صاحب رساله جنگ تمدن ها (هانتینگتون) جدی گرفته نشد. گمان می رفت که در سایه ظهور رسانه های قدرتمند، صدای صلح طلبان بلند تر خواهد شد و صدای جبهه افراط، تندروی و خشونت و رادیکالیسم به افول و انزوا خواهد گرایید. تصور می شد که افزایش آگاهی و فوران اطلاعات عرصه را بر خشونت آفرینان تنگ خواهد کرد اما در مواقعی کثیر عکس این پندار اتفاق افتاد. جهبه افراط و خشونت از ابزار اطلاعات و تکنولوژی برای گستردن چتر نفوذ خود بهره برد و ما شاهد گونه های هولناکی از درگیری و نزاع شدیم که اتاق فرمان آن در دست مهندسان و دانش آموختگان آکادمی های مدرن خشونت است.

جامعه جهانی در حال حاضر با اندوه و اسف اشکال جدید از رفتارهای انتقام جویانه را به تماشا نشسته است. جنبش نژاد پرستی در قلب اروپا پا گرفته که شعار خود را اخراج و تسویه کامل رنگین پوستان قرار داده است. در این سوی جهان زیر پرچم سیاه داعش گروهی از جوانان رمیده از دیار و فرنگ و رنگ جمع شده اند که آدم سوزی و آدم کشی را ترویج می کنند . اکنون باید با نظریات کسانی همصدا شد که در افق جهان فرا صنعتی نشانه هایی از بحران اخلاق و معنویت را می دیدند و بر این باور بودند که دنیای مدرن از یک سو شکاف ها و فاصله ها میان طبقات مختلف جامعه را به نحو خطرناکی افزایش داده است و از سوی دیگر غلبه روحیه سوداگری و سود انگاری و منفعت طلبی بر دولت ها باعث فراموشی ارزشهای انسانی مثل صلح طلبی و نوعدوستی شده است. نسل جدید افراط در خاور میانه و اروپا از بطن همین شکاف ها و خلاء های سربرآورده است. جریان داعش امروز نماد بارز جریانی است که هیچ ارزش و هنجاری را در روابط بین الملل به رسمیت نمی شناسد و بر همین اساس با دستی گشاده همه تکنیک های فنآوری را برای ترویج خشونت به کار می بندد. استخدام اکیپ تصویر برداران، راه اندازی شبکه تقدیس خشونت در دنیای اینترنت و مجازی و سرباز گیری از نسل دانش آموخته غرب از جمله راهبردهای قابل تامل این جریان است. کارشناسانی که محتوای وب سایت های این جریان را بررسی کرده اند بر این باورند که این جریان سطح تکامل یافته جنبشی است که در دهه ی ۳۰ و ۴۰ قرن بیستم شرق و غرب  اروپا را درنوردید. آن روز نیز راستگرایان افراطی مثل داعش با آرمان مرهوم نجات جهان به میدان آمدند . در منظر رهبران مکتب افراط آن روز، نیز اعتبار و ارزش انسان رنگ می باخت. از این نظر تفاوت چندانی نمی توان میان تئوری پردازان نازیسم و نئونازیسم و داعش قائل شد. هر یک به زبان ها و روش های مختلف ابتدا ارزش و اعتبار انسان ها را ساقط و سپس فرمان ترور و حذف فیزیکی آنها را صادر می کنند.

در این میان ایرانی ها بیش از سایر ملت ها از مظاهر رفتارافراط گرایان در رنج هستند. دست که در دولت یازدهم و بعد از انتخابات ۲۴ خرداد سال ۹۲ به این سو که برگزیدگان مردم بر آن شدند تا راه صلح و دوستی و آشتی با جامعه جهانی را پیش بگیرند، با صف بلند افراطیون مواجه شدند. در وادی سیاست خاور میانه پرچم مقابله با اندیشه صلح طلبی ایرانیان را «نتانیاهو» در دست گرفت. تلاش های این روزهای رییس رژیم صهیونیستی مصداق بارز از نمایش تقدیس خشونت و ستیز با صلح است با رویه ای که جریان افراط در تل آویو و حامیان آنها در بخشهایی از کنگره امریکا و لابی صهیونیستی پیش گرفته اند با تکیه بر غیر اخلاقی ترین وزشت ترین روش ها می کوشند مانع بروز هر گونه اعتماد و آرامش میان ایران و طرف بین المللی شوند.

اما خشونت، توسن سرکشی است که در نهایت سوار خویش را بر زمین می زند، بر همین اساس روزی که رییس افراطی و جنایتکار رژیم صهیونیستی راهی واشنگتن شد برخی سیاستمداران و ناظران دور اندیش در غرب گفتند که دیگر بر سر اسب بازنده نتانیاهو شرط بندی نخواهند کرد. کارشناسان خاور میانه بدرستی گفته اند که نخست وزیر فعلی اسراییل، با پنجه انداختن بر اعتبار بین المللی ایران و اتهام زنی دروغ به جمهوری اسلامی ایران، راهی برای فرار از شکست و افتضاح خویش می جوید.

 

*****

خودکشی سیاسی نتانیاهو و رادیکالیسم

علی کریمی پاشاکی ـ بنیامین نتانیاهو بعد از موج تبلیغات گسترده سرانجام به کنگره امریکا رفت تا با اتکا به ادعاهای تکراری، چرخه مذاکره و توافق هسته ای با ایران را مختل سازد. اما شواهد نشان از این دارد که تیرهای او یکی پس از دیگری به خطا رفته و نتوانسته توجه سیاستمداران غربی را به خود جلب کند. از طرف دیگر مذاکرات ۱ + ۵ با ایران در حال رسیدن به ایستگاه پایانی است و هر چقدر به ایستگاه پایانی نزدیک تر می شود، التهابها نیز افزایش می یابد؛ چرا که اضطرابها برای رسیدن به خط پایان و هدف نهایی در مسیر زیاد می شود. همین معنا نه به عنوان سفر از یک مبداء به مقصدی مشخص، بلکه به عنان الگویی در تحلیل باید مورد توجه قرار گیرد. اگر دیپلماسی هسته ای و مذاکرات را در مقام تمثیل به یک سفر سیاسی یا دیپلماتیک تعبیر نماییم، رسیدن به کیلومتر های نهایی تا مقصد تعیین شده التهاب زاست و امکان خطا را افزایش می دهد. لذا باید دراین کیلومتر نهایی مدیریت دیپلماسی هسته ای در دو طرف میز برای رسیدن به نقطه پایان در این مسیر پر پیچ و خم بیش از گذشته فعال باشد. بالطبع باید پذیرفت که برخی پارامترهای غیر قابل پیش بینی، کنترل شده اما هنوز پارامترهای غیر قابل کنترل وجود دارند. سخنان اخیر اوباما و جان کری در واقع مدیریت یک پارامتر قابل پیش بینی و غیر قابل کنترل از منظر دولت امریکاست آن هم شخص «نتانیاهو» است. رژیم صهیونیستی به خوبی می داند که حل و فصل پرونده هسته ای ایران اگر بر اساس قاعده برد ـ برد و ضمن احترام متقابل انجام شود، اسراییل باید در سال جاری میلادی و سال آینده خورشیدی به هر تقدیر یک سونامی دردناک را تحمل خواهد کرد. سونامی ای که در آن بالطبع باید پرونده یک کشور مستقل فلسطینی و کاهش جایگاه این رژیم جعلی در نظام منطقه ای و بین المللی حتی نزد اروپایی ها و امریکا شود. این موضوع موجب شده است نتانیاهو با وجود اینکه می داند ممکن است حضور او در کنگره امریکا با افتضاح نیامدن بسیاری از نمایندگان دمکرات و حتی بخشی از جمهوری خواهان روبه رو شود که این مساله می تواند بر آینده انتخاباتی او موثر باشد، باز هم می خواهد قهرمان رادیکالیسم و تندروی یهودی در جهت مبارزه با مهمترین چالش تاریخی در حوزه سیاست خارجی منطقه ای امریکا شناخته شود. لذا به نوعی به خود زنی و خودکشی سیاسی رو آورده است و با این افتضاح سعی می کند قهرمان امروز برای رادیکالیسم و تندروی یهودی و قهرمان فردا برای عقده حقارت ناشی از شکست در برابر تحرکات دیپلماتیک ایران باشد. از این روست که او وارد امریکا می شود و تلاش می کند این معنا را به گونه ای مطرح کند که تندروهای لایه های گوناگون حوزه سیاست داخلی، منطقه ای و بین المللی را فعال کرده و به گونه ای رسیدن به یک توافق نهایی را با چالش جدی مواجه سازد و از طرفی شکست قریب الوقوع خود در انتخابات پیش روی مجلس رژیم صهیونیستی را نیز با تاکید بر سیاست خارجی و مقابله با ایران تا اندازه ی شکست حزب خود را توجیه کند.

 

****

به پیشواز بهار دل انگیز و گلستانه ی  پامچال های  عاشق

سنت ها و آیین نوروز در  گیلان

علی کریمی پاشاکی ـ با آمدن عید نوروز فصل زیبای بهار با تمام طول و عرضش به سراغ ما می آید. آن که بیاید با خود روزهای نو را به ارمغان می آورد، این روزهای نو در تقویم ایرانیان نوروز نامیده می شود. نوروز هم حکایت از نو شدن، تازگی، رویش و زایش و تجدید حیات طبیعی و نیز انسان که خود طبیعتی بس عظیم است را به همراه دارد. « نوروز » در فرهنگ ایرانیان چه ایرانیان پیش از اسلام و چه ایرانیان پس از اسلام تا به امروز و چه از نگاه اساطیری و تاریخی  چه از نگاه سنتی و فرهنگی می توان نقسیم و بررسی کرد.

نوروز از نظرگاه دینی، تاریخی ، اساطیری و باستانی :

شاید اولین روزی که زندگی بشر به شب انجامید و تاریکی را در پی آورد غمی بر دل آدمی نشست، که خواب او را در ربود، در صبحگاه روز بعد، او وقتی جهان را دوباره روشن و درخشان دید روزی نو را تجربه کرد و آن روز، اولین نوروز انسان شد. زنده یاد دکتر مهرداد بهار در کتاب « جستاری چند در فرهنگ ایران » در مورد این که نوروز را آیین پیش آریایی در ایران می دانند را تایید می نماید. وی معتقد است در « اوستا» کتاب دینی ایرانیان پیش از اسلام اشاره ای به نوروز شده است و تنها در دوره میانه و در میان متون پهلوی به عید نوروز و آیین های آن اشاره شده است. از نظرگاه سنتی ـ فرهنگی ، آنچه تاکنون در ایران به عنوان نوروز و مراسم آن وجود دارد از دوران ورود آریاییان به ایران تاکنون باقی مانده است. در دوران هخامنشیان نشانه هایی از آیین نوروز در کاخ آپادانا در مجموعه تخت جمشید وجود دارد. این مقوله یعنی آیین نوروز در دوره ساسانیان بنا به روایت نویسندگان و مورخان از اهمیت بیشتری برخوردار بوده، به همین دلیل نام نوروز در میان اشعار زمان ساسانی که شاعران ایرانی مانند نظامی و منوچهری آن را نقل کرده اند، آمده است. البته آنچه امروز از نوروز در ایران وجود دارد بخشی از آیین های بازمانده از دوران پیش آریایی هاست که پس از امتزاج با باورهای آنان و پس از ایرانی شدن در دوران پیش از اسلام و در دوران پس از اسلام نیز با آمیخته شدن با باورهای اسلامی ممزوج گشته و به گونه ای که اکنون وجود دارد در این سرزمین کهن و پر افتخار رایج است. بدیهی است که اساطیر و آیین ها در گذار تاریخی ـ جغرافیایی همیشه دستخوش تغییراتی می شوند که آیین نوروز هم از این قاعده مستثنی نیست. علی ایحال ، آیین نوروز علاوه بر باور داشت مذهبی و ملی و اساطیری است دارای نمادهایی نیز می باشد. یکی از این نمادها در سفره هفت سین نمایان است که حسن ختام این بهاریه کوتاه به توضیح تزیینات سفره هفت سین اختصاص می دهیم. سفره هفت سین، شامل سبزه نو دمیده و سنبل خوش بر و بو، سیب که میوه ای بهشتی نام گرفته و نمادی از زایش است، سمنو ، این مائده تهیه شده از جوانه گندم ، سنجد، که بوی برگ و شکوفه درخت آن محرک عشق و دلباختگی است ، سیر، که از دیرزمان به عنوان دارویی برای تندرستی شناخته شده است، دانه های سپند که نامش به معنی مقدس است و نیز شمع که روشنایی و نامش آتش را بیاد می آورد، تخم مرغ که تمثیلی از نطفه و باروری است. کاسه آب زلال به نشانه همه آبهای خوب جهان و ماهی زنده در آب به نشانه تازگی و شادابی و نُقل و شیرینی و … و  وجود قرآن کریم به عنوان هدایت کننده انسان به خوبی ها، همه نشانه هایی از نعمات بیشمار خالق بی همتاست.

سنت‌ها و آیین مردم رشت قبل از حلول سال نو

مردم در این دیارهمانند همه گیلانیان بر اساس اعتقادات مذهبی و ملی  با اجرای آئین‌ها و مراسم خاصی به استقبال سال نو می‌روند که پیام آور نوشدگی سال، رویش دوباره و پیوستن به طبیعت است.روز اول فروردین، نوروز ایرانیان که در آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود، پیام آور نو شدگی سال و آمدن گرما و مرگ زمستان و رویش دوبارۀ طبیعت، و زمان خروج انسان از عالم خمودگی و پیوستن به طبیعت و شروع به حیات اجتماعی دوباره در جامعه است.نوروز در اسلام هر چند که به مذهب شیعه منحصر نیست، اما چنان در میان شیعیان فراگیر است که حتی روایاتی از امامان شیعه نیز در بزرگداشت نوروز نقل شده است. علامه مجلسی در “السماء‌والعالم” از امام صادق‌(ع) حدیثی را بدین مضمون نقل می‌کند: “در آغاز فروردین، آدم آفریده شد و آن روز فرخنده‌ای است برای طلب حاجت‌ها و برآورده شدن آرزوها و دیدار پادشاهان و کسب دانش و زناشویی و مسافرت و داد و ستد. در آن روز خجسته بیماران بهبودی می‌یابند و نوزادان به آسانی زاده می‌شوند و روزی‌ها فراوان می‌گردد.”

نوروز، سمبل تحول و تغییر و دگرگونی است. گیلانیان با خانه تکانی و پوشیدن لباس نو واجرای آئین‌ها و مراسم گوناگونی سعی می‌کنند به استقبال این تحول بروند.

فچین دچین یا خانه تکانی

خانه تکانی از جمله آئین های نوروز است که ۱۰ تا ۱۵روز مانده به نوروز (سال نو)خانه تکانی شروع می شود. در این آئین همه وسایل خانه گردگیری و شستشو شده و پاکیزه می‌شود.پس از خانه تکانی، نوبت سبزه کاشتن می‌شود. مادران حدود یک هفته مانده به نوروز، مقداری گندم و عدس و ماش و شاهی در ظرف‌هایی زیبا ریخته و خیس می‌کنند تا آهسته آهسته بروید و برای سفره نوروزی آماده شود.

آینه تکم

یکی دیگر از مراسم قبل از سال نو، اجرای یک نمایش عروسکی به نام « آینه تکم» است که در نواحی غربی استان گیلان انجام می شود. «تکم چی ها» از آذربایجان به نقاط هشتپر و حتی انزلی و رشت آمده و پیام آور رسیدن سال نو و نوروز می شوند.

تکم عروسکی به شکل بز بود که به دسته ای متصل می شد و آن را با پارچه و منجوق های رنگی و پر می آراستند و با بالا و پایین بردن دسته ای  که از سوراخ چربی دار می گذشت، آن را به حرکت و جنبش وا می داشتند، در کنار این نمایش با صدای دو چوب که به هم می خورد و آهنگی شاد را تداعی می کرد، تکم چی ها ترانه هایی خوش آهنگ می خواندند.

عروس گوله

نمایش “عروس گوله” نیز از دیگر مراسم قبل از حلول سال نو به شمار می‌رفت. این نمایش همراه با آواز ریتمیک دارای مفاهیم اخلاقی و آیینی خاصی بود. بازیگران این نمایش معمولاً سه نفر بودند و به نقش غول، پیربابو و نازخانم ظاهر می‌شدند. نقش نازخانم را بیشتر مواقع پسر جوانی که لباس زنانه پوشیده بود اجرا می‌ کرد.

نوروز خوانی

نوروز خوانی از مراسم آخر هر سال است. نوروزخوانی که هم اکنون نیز کم و بیش رواج دارد، در این دیار نماد ورود بهار و خیر و برکت است. برای این کار گروهی نوروزخوان در کوچه و خیابان به راه می افتند و اشعاری می‌خوانند. اغلب نوروزخوانان نخست دوازده امام را می‌خوانند و وقتی به قسمت ترجیع‌بند می‌رسند، آن را دو نفری تکرار می‌کنند و بعد شعر نوروز و نوسال می‌خوانند و این شعر چنین آغاز می شود:

همی بخوانم من امام اولین را شه کشور امیرالمؤمنین را

وصی جانشین یعنی علی را به یاسین و الف لام و به فیروز

دهید مژده که آمد عید نوروز امام دومین هم دسته ی گل

شفاعت می کند او بر سر پل اما سومین شاه جهان است

بود نامش حسین شاه یگانه و . . . . »

آنها این اشعار را تا امام دوازدهم تکرار می کنند  و مردم را به دعا و نیایش و سپاس از نعمت های الهی همچنین دوری از عداوتها و حسادتها و تشویق و تقویت دوستی ها و دوست داشتن ها فرا می خوانند تا همانند سال نو تازه شوند.

 

****

به دنبال اهانت به آیت ا… هاشمی رفسنجانی توسط افراطیون و بدخواهان

اعتدال و صبر آیت ا… هاشمی رفسنجانی و خشم افراطیون

علی کریمی پاشاکی ـ اهانت و طلب مرگ برای هیچ انسانی زیبنده نیست. چون حیات را حضرت باریتعالی اعطاء نموده و اوست که می تواند پس بگیرد. اما می شود خشم و غضب های برخی را در طلب مرگ ویا اهانت  برای آیت ا… هاشمی رفسنجانی درک کرد. در واقع طلب مرگ برای آیت ا… هاشمی رفسنجانی ضمن آنکه غیظ و غضب آنان را از ایشان نشان می دهد، در عین حال حکایت از استیصال آنان در مصافشان با آیت ا…  هم می نماید. اتفاقا اگر احساس می کردند که در رقابت و مبارزه شان با آیت ا… هاشمی رفسنجانی دست بالا را دارند، این چنین برای او آرزو نمی کردند. نفس اینکه آنان رسیده اند، به نقطه ای که دیگر دارند آرزوی مرگ آیت ا… را می کنند، دقیقا به معنای اوج ناامیدی از ایشان است. آنان از تیر ماه ۱۳۸۴ به این سو و بالاخص از ۲۲ خرداد سال ۸۸ به بعد هر چه داشتند علیه آیت ا… هاشمی رفسنجانی به کار گرفتند. هر تهمت، افتراء، اکاذیب، توهین و بی احترامی که می توانستند نسبت به ایشان دریغ نورزیدند. ایشان و خانواده شان را متهم به اشرافی گری کردند، حتی بخش هایی از تاریخ معاصر را تحریف کردند که به ایشان به زعم خودشان ضربه بزنند. پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ تحمیلی را بر گردن ایشان انداختند. اما با وجود همه اینها و با وجود چهار سال هجمه بی وقفه و همه جانبه و نسبت دادن هر چه به ذهنشان می رسید به آیت ا… هاشمی رفسنجانی، ایشان توانست آن منزلت چشمگیر را در انتخابات ۲۴ خرداد به دست آورد و نامزد مورد نظرش با قریب ۱۹ میلیون رای رییس جمهور نماید.اما این تنها مشکل راست افراطی نبود. مشکل اساسی تر که باعث شده تا از یکسو برای آیت ا… هاشمی رفسنجانی طلب مرگ کنند و از سویی دیگر او را پدر خوانده ی جریان انحرافی و اسفندیار رحیم مشایی دولت آقای دکتر روحانی بدانند، این است که آیت ا… با دست خالی توانست بر آنان غلبه پیدا کند. مشکل دیگر راست افراطی آنست که می بیند دولت دکتر روحانی عملا دارد در جهت اندیشه ها وآرمانهای آیت ا… هاشمی رفسنجانی حرکت می کند. آیت ا… هاشمی رفسنجانی بود که خواهان تنش زدایی عزت مندانه  با جهان و همچنین امریکا شده بود. در حالی که افراطی ها در مخالفت با آیت ا… هاشمی رفسنجانی یکبار دیگر ظرف چند هفته ی گذشته آیت ا… را در معرض توهین ها و بی حرمتی ها قرار دادند، اما در عمل دکتر روحانی دارد آرام آرام و بی سرو صدا در همان مسیر مورد نظر آیت ا… هاشمی رفسنجانی حرکت می کند. راست افراطی فعلا ترجیح می دهد و تا حدودی شاید مجبور است علیه روحانی موضع گیری نکرده و فقط کفشش را بر اتومبیل وی بکوبد. اما در مقابل تلافی تنش زدایی دکتر روحانی را دارد بر سر آیت ا… هاشمی رفسنجانی می آورد. انصافا، این افتخار آیت ا… هاشمی رفسنجانی است که سیبل گفتمان تدبیر و تعقل شود و همه حملات متوجه وی شود، اما مسیر تدبیر و تعقل، مسیر اعتدال و میانه روی، کشور را از بحران نجات دهد.

علی ایحال اشکال اساسی آن است که افراطی ها فکر می کنند که مشکل در آیت ا… هاشمی رفسنجانی است و اگر او به تیر غیب دچار شود و از صفحه روزگار محو گردد، همای بخت و اقبال و سعادت مجددا بر دوش آنان خواهد نشست، افراطیون نمی دانند که چه شخص آیت ا… هاشمی رفسنجانی باشند، چه نباشند، سیاست های افراطی، رادیکار تند و غیر مسئولانه آنان، مردم فهیم ایران اسلامی را در وضعیتی قرار داده که به جز پیمودن مسیری که آیت ا… هاشمی رفسنجانی سالهاست آن را نشان می دهد، چاره دیگری باقی نمانده است

****

کار ویژه های سه ضلعی آیت ا… هاشمی رفسنجانی برای استحکام بیشتر نظام

ارتباط مستمر با مردم ـ همپوشانی با دولت و حلقه وصل منتقدین و معتقدین

علی کریمی پاشاکی ـ سرمایه های انسانی به مثابه مغز و هسته ی سامان بخشی به سامانه عمومی کشور، ملهم از هماهنگی و همپوشانی مولفه های بسیاری بروز و ظهور می یابند و باید بسیاری از پس زمینه ها محقق شود تا فردی در رشته و رسته ی خود جایگاهی ممتاز یافته و توانایی های بالقوه ی خود را به منصه ظهور و جلوه گری برساند. حوزه ی سیاسی نیز از این قاعده مستثنی نیست، بسیاری ازسیاسیون در برهه هایی آمده و نقش خود زده و رفته اند اما معدود افرادی توانسته اند در سیطره و حیطه وسیعی به نقش آفرینی پرداخته و محل رجوع و ارجاع نحله های مختلف سیاسی باشند و برون دادی ویژه و منحصر به فرد رقم بزنند. آیت ا… هاشمی رفسنجانی یکی از همین سرمایه هاست، مردی که در آستانه هشتاد سالگی تلاطم های پرشماری را از سرگذرانده اما معطوف و مترتب با هوشمندی سیاسی اش هر بار از میانه ی تنازعات سر برافراشته و کنش راهبردی خود را به منصه ظهور رسانده است. سیاستمدار با تدبیری که دوست و دشمن به تیز هوشی سیاسی و اذعان دارند و اکنون در نوک هرم یک سه ضلعی به نقش آفرینی می پردازد و تمامی سرمایه ها و اندوخته های سیاسی خود را به میدان آورده تا در شرایط حساس و بزنگاه خطیر فعلی، آنچه را که عقبه ی پرفراز و نشیب وی برای او دست یافتنی کرده، محقق نموده و کار ویژه و منحصر بفردش را متبلور سازد. آیت ا… در هشتمین دهه ی زندگانی خود پس از سیر و سلوک های پرفراز و نشیب و طی طریق بر مدار عرش و فرش سپهر سیاسی، اکنون درست در گرانیگاه خطیری ایستاده است که بایدش. او دستی در حاکمیت و همراهی همیشگی با مردم و همنوایی با دولت و اعتنایی در میان منتقدین دارد، این سه نکته دایره شمول میدانداری آیت ا… هاشمی رفسنجانی را آنچنان فراخناک کرده که می تواند به عنوان حلقه تزاحم میان آنان که دل در گروی ایران و ایرانی دارند، عمل کرده و حلقه وصل در این میانه باشد. نکته ای که آیت ا… در طول چند ماه گذشته بر آن استمرار و دوام داشته و به انحاء مختلف سعی در بهره گیری از این ظرفیت کرده است.

آیت ا… هاشمی رفسنجانی و ارتباط  مستمر با توده های مختلف مردم

حذف و هدم آیت ا… یکی از بزرگترین هدف گذاری های مخالفان در طول سه دهه و اندی گذشته بوده و اگر در سالهای دور مخالفین نظام این وظیفه را بر دوش می کشیدند، در طول چند سال گذشته بخشی از رقبای سیاسی آیت ا… هاشمی رفسنجانی با تمام توان این وظیفه را بر عهده گرفته و بر بال شایعات و خبر سازی ها در پی تخریب دامنه دار و بی فروکاست بوده اند، اما آیت ا… با ان سابقه ی گرانسنگ، عقبه پر پیمان و همچنین مسئولیت عالیه ای که بطور رسمی در اختیار دارد قابل کنارگذاری از سوی تندروها نیست و آنان در پروسه ی «هاشمی زدایی» تنها آب در هاون می کوبند. او در چند صباح اخیر در اقدامی متقابل با کنش های ملموس تر بیرونی، حضور خود را در سطح رسانه ای پررنگ تر کرده و در این میان جامعه هدفی را نشانه گرفته که در طول سالهای اخیر تحت شمول پر وپاگاندای منتقدین تندرو قرار داشتند و نه تنها اثر و خبری را از حضور آیت ا… دریافت نمی داشتند که همواره تندترین انتقادات و جملات لفظی و کلامی را پیرامون وی در خوراک خبری خود دریافت می کردند. پس از فعل و انفعالات انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ مشخص شد که همین حملات و گزند ها بسیاری از پیش ذهنیت های قبلی را در سطح عام زدوده و عرصه را برای میدان داری آیت ا… هاشمی رفسنجانی بیشتر از پیش فراهم کرده و او هم سیاستمداری نیست که از این فرصت چشم بپوشد.

حال که آیت ا… هاشمی رفسنجانی زمینه همپذیری فوق العاده ای در سطوح میانی و پایین جامعه یافته، حضور عیان تر بیرونی را در دستور کار دارد نمونه این اقدامات آیت ا… در سفرهای وی به اقصی نقاط کشور و همچنین حضور در مناسبت های خاص تجلی می یابد. او اگر چه تریبون هایی چون نماز جمعه را در اختیار ندارد، اما بیش از پیش به میان مردم رفته و با آنان سخن می گوید تا این خلاء را پر کرده و پیام های ویژه خود را به زبان عامیانه در اختیار همگان قرار دهد.

سیاست همپوشانی و همراهی آیت ا… هاشمی رفسنجانی با دولت دکتر روحانی

همگان از همپوشانی و همنظری و خاستگاه مشترک سیاسی دولت و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام آگاهند و آیت ا…  با توجه به این ذهنیت آن را بر مسیری هوشمندانه رانده و به زبان گویای دولت در زمینه هایی تبدیل شده که در بسیاری از وجوه و بطور رسمی دولت نمی تواند با توجه به معذوریات و محذوریات، آنگونه که باید و شایسته است به موضع گیری بپردازد. آیت ا… هاشمی رفسنجانی در این زمینه از خود خرج کرده و با آنکه می داند این میدان داری تبعات و هزینه هایی برای وی دارد، فرصت را از دست نداده ومصلحت اندیشانه و عافیت طلبانه عمل نمی کند و جملاتی را مورد تاکید و اشاره قرار داده و به گرانیگاه های حساسی اشاره می کند که دراین برهه شاید به جرات بتوان گفت که کسی را یارای بیان آن با این ابعاد و در این سطح و با دایره نفوذ و تاثیر گذاری وی نیست.

آیت ا… هاشمی رفسنجانی، میدان سومی را در میدان تلاطم ها میان دولت و مخالفین باز کرده و در جبهه سوم میدان داری می کند. او با اخطارها و انزارهای خود توجه اذهان عمومی را به مقولات حساس جلب کرده و نمی گذارد که دولت در این میان بدون حامی و پشتوانه بماند.

آیت ا… هاشمی رفسنجانی، حلقه ی وصل منتقدین و معتقدین

هیچ ساختار و سیستمی فارغ از منتقدین و معترضینی نیست که رویکردها و رویه های موجود را نپسندیده و به دنبال ایجاد تغییرات در آن نباشند. نکته کلیدی در این میانه آن است که ساختار حاکمیتی بتواند آن نظرات را در چارچوبی مسالمت آمیز و اصلاح طلبانه سامان بخشد و ضریب امنیت ملی خود را بدین واسطه ارتقاء بخشد. آیت ا… هاشمی رفسنجانی با آن عقبه اعتدالی و انصاف مدارانه ی خود مورد اعتنای تمامی نحله های منتقد مسالمت جوست و تحول خواهان و تکثیر مداران او را امینی بر طرح مطالبات می بینند و اینجاست که آیت ا… در سومین ضلع میدان داری خود به مثابه یک مهره کلیدی در تعدیل و جذب منتقدین عمل کرده و از سوی دیگر مطالبات این طیف را در عرصه ی عمومی و در بدنه  حاکمیت عرضه و ارائه می دهد و مانع انشقاق افزایی و عامل حرکت بر مسیر هم افزایی و وفاق ملی می شود. این سه کار ویژه آیت ا… هاشمی رفسنجانی، یعنی آگاهی بخشی به عموم مردم و همراهی با آنان، حمایت از دولت روحانی و بازگشایی جبهه ی سوم و نیز تعدیل و برقراری توازن میان منتقدین و حاکمیت، وظیفه خطیری است که او در این برهه از زندگی سیاسی خود برگزیده و بدون شک کسی را دراین زمینه ها با این دایره شمول و حیطه تاثیر گذاری یارای هماوردی نیست و لازم است این همت پاس داشته شود و برای تحقق آن همگان اهتمام دو چندانی بورزند.

 

About سردبیر ارشد

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …