چاپ مطلب چاپ مطلب

اعضای شورای بخش مرکزی سیاهکل در گفتگو با همای گیلان عنوان نمودند: منضبط بودن،نگاه دقیق به مسائل،رعایت قانون وآینده نگر بودن از ویژگی های بانوان مدیر است

اختصاصی همای گیلان: بی شک شوراها می توانند در توزیع عادلانه امکانات دولت نقش آفرینی کنند و درمسیر خدمات رسانی گام بردارند زیرا به عنوان نمایندگان مردم در روستاها و شهرها زبان گویای آنان هستند. .در این راستا هرچقدر شوراها به وظایف و اختیارات خود ، اشراف بیشتری داشته باشند ، دروازه خدمات رسانی را زودتر می گشایند.ازسوی دیگرخدمات رسانی در روستاها ها می تواند زمینه زیرساخت برای اقتصاد را فراهم کند و شاهد رشد و شکوفایی تولیدات داخلی و بخش کشاورزی باشد . قدرمسلم بسیاری از نابسامانی ها در بخش کشاورزی به عدم فراهم نمودن امکانات عمرانی و نبود منزلت اجتماعی مردم بر می گردد. شهرستان سیاهکل دارای دو بخش مرکزی و دیلمان می باشد خبرنگار ما به سراغ اعضای شورای بخش مرکزی این شهرستان رفته تا از نزدیک با فعالیتها و خدمات این عزیزان آشنا شویم .

کوچک نیا : تلاش ما براین است تا نسبت به انجام برنامه های پیش بینی شده اقدام و انعطاف پذیری لازم راداشته باشیم
۱- لطفا ضمن معرفی خود و سایر اعضای شورا بفرمائید بخش مرکزی دارای چند روستا می باشد و چقدر از روستاها دارای شورا و دهیاری و چند روستا فاقد شورا هستند؟
ج:عزیزاله کوچک نیا رئیس شورای بخش مرکزی هستم و همکارانم اکبر دیلمی نژاد نائب رئیس شورا ،کیانوش افراز ذیحساب ،شهرام امیدی سخنگو ونقی نوین در سمت منشی شورا انجام وظیفه می نمایند .
تعداد۱۴۵ روستا داریم که ۶۵ روستا دارای شورا و ۴۴ روستا دارای دهیار می باشد.
۲- چند روستا در شرف اخذمجوز دهیاری هستند؟
ج:دو روستای کرفستان و انگلبر در حوزه بخش مرکزی در سال ۹۷ در شرف اخذ مجوز دهیاری هستند.
۳- چه اقداماتی برای روستا و دهیاری انجام داده یا انجام خواهید داد؟
ج:با هماهنگی و تعاملی که بین اعضای شورای بخش مرکزی و بخشدار محترم وجود دارد کارهای حوزه بخش مرکزی در چند بخش تقسیم بندی شده برای هر بخش یا حوزه برنامه های سالیانه ای در نظر گرفته شده است و همه ی سعی مجموعه این است که بتوانیم نسبت به انجام برنامه های پیش بینی شده اقدام و انعطاف پذیری لازم با توجه به شرایطی که گاها در بخش رخ می دهد داشته باشیم به عنوان مثال در حوزه عمرانی که شامل پروژه های مهم اعم از پل سازی، شن ریزی، زیرسازی جاده ها ، کمک به مدیریت آبفار در تامین آب شرب روستایی و در شرایط خاص مثل بحران برف ، آتش سوزی و یا سیل تدابیر و برنامه ریزی های لازم در دستور کار قرار داده ، در حوزه فرهنگی شرکت در مناسبت ها و انجام امور فرهنگی مانند یادواره های شهدا- دیدار خانواده شهدا به صورت ماهیانه ماهی یک بار، برگزاری بازارچه روستایی در جهت حمایت از محصولات روستایی به عنوان مثال جشنواره دوجین یا بازارچه روستایی نمک رودبار که در عید ۹۷ اجرا گردید نمونه ای از این دست است و نذر پاک که برنامه فرهنگی است با همکاری بخشداری در جهت حفظ محیط زیست در ماه های سوگواری برگزار گردید.

دیلمی نژاد:شناسایی بیش از ۱۵۰ واحد بوم گردی در حوزه بخش مرکزی

۴- آقای دیلمی نژاد لطفا بفرمایید در بحث بوم گردی چه اقداماتی انجام دادید یا انجام خواهید داد در این راستا وظیفه شما چیست؟
ج:با توجه به دستور سریع استاندار و فرماندار محترم و پیگیری ویژه بخشدار محترم در این خصوص کمیته ای در بخش مرکزی که شامل اعضای شورا بخش و کارشناسان فنی و دهیاران روستا تشکیل گردید و در این خصوص با معرفی چند نفر از دهیاران با تجربه به امر تسهیلگر توانستیم ۱۲۵ متقاضی در حوزه بخش مرکزی که می توان گفت بیش از ۱۵۰ واحد بوم گردی را شامل می شود شناسایی نماییم حوزه بخش مرکزی در این خصوص با هماهنگی بخشدار محترم کارگاه آموزشی ویژه بیش از چندین بار اجرا نموده است و در این راستا با همکاری فنی حرفه ای شهرستان اقدام به دوره آموزشی راهبردی بوم گردی برای متقاضیان و دهیاران حوزه نموده و در جلسه پایانی با هماهنگی بخشدار محترم با بخشداری خمام بازدید میدانی از مجموعه های موفق در خمام به عمل آمد که این برنامه بسیار در دهیاران و شرکت کننده ایجاد انگیزه نموده و مفید گزارش گردید که در همین جا لازم می دانیم از تدبیر بخشدارمحترم در اجرای چنین برنامه مفرح و آموزنده تشکر نمایم.
۵- لطفا بفرمائید بحران برف سال ۹۶ را چگونه مدیریت نمودید چه وظایفی به عهده این بخش بود؟
ج: به دستور بخشدار محترم جلسه ای در آذر ماه ۹۶ به جهت مدیریت برف احتمالی در زمستان برگزار گردید که در این جلسه چند موضوع در دستور کار قرار گرفت که در نوع خود نسبت به سوالات گذشته متفاوت و کارسازبوده است
تقسیم بخش مرکزی به چندین خوشه در هر دهستان با مدیریت دهیاران مرکز استانها انجام گرفت.
روستاهای فاقد دهیاری با روستای مجاور دارای دهیار در یک خوشه کاری قرار گرفتند و یکی از اعضای شورا یا دهیار در هر خوشه مسئولیت آن خوشه را به عهده داشته و شورای بخش مرکزی موظف شد نسبت به پیگیری و شناسایی مشکلات موجود در این خصوص و جمع بندی گزارشات اقدام نماید.
شناسایی ماشین آلات برف رویی در روستاها- تهیه تیغه های برفروبی برای هر دهستان با حمایت فرماندار محترم و بخشدار از محل ارزش افزوده موارد فوق و جلسات متعدد در این خصوص برعهده شورای بخش مرکزیست و بخشداری کمک نموده تا با ۱۶ اکیپ برف روبی اکثریت روستاهای دارای خانواده در حوزه بخش مرکزی در ۴۸ ساعت اولیه بازگشایی نماید.

افراز: وضعیت کنونی نسبت به سنوات گذشته از کارایی بالاتری برخوردار می باشد
۶- با توجه به اینکه بخشدار مرکزی خانم می باشد وضعیت مدیریت بانوان را چگونه ارزیابی می کنید ؟
ج:خانم سید زهرا میر اعلمی اولین بخشدارزن در شهرستان سیاهکل می باشد و در حال حاضر نزدیک به ۲۳ ماه است که مسئولیت انجام امور در حوزه بخش مرکزی سیاهکل را دارد شاید در ابتدای امر توانایی یک خانم در مجموعه مدیریتی سیاسی در بخش که نزدیک ۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و اکثرا صعب العبور بوده و دارای ۱۴۵ روستا می باشد سخت به نظر می رسید اما در طول مدت این دو سال تحولات بسیار خوب و سازنده ای توسط ایشان در مجموعه بخش مرکزی ایجاد گردید و در هر شرایط چه در پروژه های ملی و چه در بحث ایجاد زیرساخت های لازم پای کار بوده در همه شرایط چه بحرانی و غیر بحرانی مثل برف، آتش سوزی و غیره و هدایت مجموعه شوراها و دهیاران داشتن برنامه برای روستا و کمک کردن به آنها در اجرا برنامه هایشان را در دستور کار قرار داده و مهمترازهمه وقت و زمانی است که ایشان با توجه به اینکه یک خانم هستند برای حوزه سپری می کنند وقتی در زمان غیر از ساعات اداری ایشان مشغول فعالیت و رسیدیگی به امور می باشد لذا به طور کلی منضبط بود ن، نگاه دقیق به مسائل، رعایت قانون، پیگیر بودن و آینده نگر بودن از ویژگی بانوان مدیرمی تواند باشد.
۷- آقای افراز لطفا بفرمائید وضعیت فعلی شورای بخش مرکزی را چگونه ارزیابی می کنید؟
ج:با توجه به اینکه در حال حاضر بخش مرکزی توانسته است با حمایت های بخشداری محترم و برگزاری جلسات هفتگی نسبت به ایجاد یک ساختار مشخص در بخش مرکزی و همچنین در روستاهای حوزه عمل خود اقدام نماید.
وضعیت کنونی نسبت به سنوات گذشته از کارایی بالاتری برخوردار می باشد و این موضوع توسط شوراهای حوزه بخش مرکزی و دهیاران بارها ابراز گردیده است.

امیدی: لایروبی انهار باقی مانده و آب بندان از اقداماتی است که در سال آتی در دستور کاربخشداری شوراها و دهیاران بخش مرکزی می باشد
۸- با توجه به اینکه چندین دوره در حوزه بخش مرکزی فعالیت دارید مستندات آماری شما در زمینه حل مشکلات از گذشته تا حال چیست؟
ج:با توجه به شناخت منطقه و تجربه کاری و تعامل با روسای ادارات و فرمانداری و بخشداری و شوراها و دهیاران این بخش مرکزی کمک شایانی در حل مشکلات منطقه و پیش بینی آن قبل از وقوع برای مجموعه بخش داشته است

۹-یکی از مشکلات اساسی کشاورزان ” آب “است لطفا بفرمائید وضعیت آب کشاورزی این بخش و چه اقدامی جهت رفع کم آبی انجام داده اید؟

ج:در این راستا از دی ماه سال گذشته جلسات متعددی با حضور بخشدار و معاونت و روسای ادارات ذیربط برگزار گردید که منجر به شناسایی مشکلات منطقه در این حوزه شده است و تمامی شوراها و دهیاران موظف به پایش منطقه در این خصوص و تشویق کشاورزان به شخم زودهنگام و کشت زود هنگام شده که این امر باتوجه به هشدارهای سازمان یک منطقه ای و هواشناسی به ما درمدیریت مشکلات کمک موثری نموده است.لایروبی انهار باقی مانده و آب بندان از اقداماتی است که انشاالله در سال آتی در دستور کار ادارات، بخشداری، شوراها و دهیاران بخش مرکزی می باشد.

نوین: کمبود و یا نبود آب شرب مناسب در بعضی از روستاها نیازمند اعتبارات ویژه ای است
۱۰- آقای نوین لطفاٌ بفرمایید زباله های بخش مرکزی چگونه مدیریت می شود؟
بحث پسماند از دغدغه های همه مسئولین بالاخص فرماندار محترم و بخشدار می باشد. اکثریت دهیاران حوزه بخش مرکزی با قرارداد با تعاونی دهیاران در این خصوص اقدام نموده اند البته جلسات متعددی در این خصوص در بخشداری برگزار گردید حتی در ایام نوروز پایش منطقه ای در محور گردشگری انجام شده است.
۱۱- بفرمایید اقدامات انجام شده جهت دریافت تسهیلات دولتی از سوی شما برای مردم این بخش چه بوده است؟
ج:به دستور فرماندار محترم و با حمایت معاونت محترم و بخشدار گرامی جلسات متعددی تحت عنوان کارگروه اشتغال در فرمانداری برگزار گردید و حسب دستور بخشدار اطلاع رسانی توسط شورای بخش مرکزی و دهیاران جهت تشویق برای استفاده از تسهیلات در اختیار گذاشته دولت به منظور ایجاد توسعه پایدار در روستاها انجام شده است که خوشبختانه استقبال خوبی در این خصوص در حوزه بخش مرکزی داشته ایم و امیدواریم که میزان بیکاری افراد در روستاها به کمک این طرح ها کاهش یابد
۱۲-مشکلات حوزه بخش مرکزی چه هستند؟
ج:اعمال ماده ۴ برای زمین هایی که دارای کاربری مسکونی داخل طرح هادی بوده اما مالکیت اراضی ملی داشته اند که این اصرارمطالبات ساکنین بخش مرکزی می باشد. کمبود و یا نبود آب شرب مناسب در بعضی از روستاها که نیاز است اعتبارات ویژه ای در خصوص تهیه زیرساخت ها مناسب در نظر گرفته شود تا شبکه آب رسانی روستایی بهبود و اصلاح گردد برنامه ریزی در خصوص زیرساخت های موردنیاز و تعیین تکلیف برای روستاها زیر ۲۰ خانوارباید مورد توجه قرار بگیرد.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …