چاپ مطلب چاپ مطلب

اعضای شورا ودهیارسوتگوابر: عدم هماهنگی منابع طبیعی با بنیاد مسکن موجب شده است که برخی مواقع طرح هادی جنبه تشریفاتی داشته باشد

اختصاصی همای گیلان:روستای سوتگوابربدون تردید یکی از زیباترین روستاهای دهستان توتکی سیاهکل به حساب می آید.


از بهترین ویژگی های این روستا قرار گرفتن در بالای تپه می باشد و گویا بامی است که از فراز آن مناطق دیگر را به تماشا می نشینیم، این روستا با بیش از ۹۰ خانوار و جمعیتی در حدود ۲۷۰ نفر در بخش مرکزی واقع شده است. روستا سوتگوابر یک مسجد ، مدرسه ابتدایی، خانه بهداشت و چند باب مغازه دارد. با این توضیح کوتاه خبرنگار ما با شهرام امیدی ( رئیس شورا و عضو شورای بخش مرکزی) مهدی شهری و نامدار ترفنج به عنوان اعضای شورای محل و افسانه شهری در سمت دهیار گفتگویی انجام داده است که با هم آن را میخوانیم:
اعضای شورا ودهیار در ابتداء ضمن تشکر از زحمات مهندس اسلامی فرماندار شهرستان ، جعفرزاده معاونت فرمانداری ، سیده زهرا میراعلمی بخشدار مرکزی و مهندس منعمی ریاست اداره گاز سیاهکل اظهار داشتند: یکی از مهمترین خدمات دولت که می تواند منجر به مهاجرت معکوس شود گازرسانی به روستاها است که الحمدالله روستای سوتگوابر از این نعمت بهره مند خواهد شد و تاکنون ۸۰ درصد کار اجرایی شده که امیدواریم هر چه زودتر شاهد افتتاح آن باشیم.
ایشان در زمینه معنی لغوی روستای سوتگوابر گفتند: روستای سوتگوابر به معنی سوتگاه یعنی عبادتگاه و گوابر به معنی زیر زمین است که قدمت آن به دوران زرتشت میرسد.
ایشان همچنین یادآورشدند : این روستا از سال ۹۲ دارای طرح هادی است اما یکی از مشکلات موجود در این طرح این است که برخی از جانما یی ها ی ان قابل اجرا نیست ، مثلا در طرح هادی محل ما زمین ورزشی پیش بینی شده است ، اما منابع طبیعی به بهانه ملی بودن مانع از اجرای پروژه شده است.
شورا و دهیار روستای سوتگوابر در زمینه مشکلات محل افزودند: مهمترین مشکل این روستا به جهت کوهپایه ای بودن و بارندگی های سیل آسا و رانشی بودن جاده محل است که متاسفانه چندین نقطه تاکنون تخریب شده است و موجب از بین رفتن آسفالت و در نتیجه هزینه ها ی صرف شده می گردد که در این خصوص مدیر کل حمل و نقل ، پایانه ها ، فرماندار شهرستان ، معاونت فرماندار، بخشدار مرکزی و رئیس راه وشهرسازی بازدید بعمل آوردند که خوشبختانه اقداماتی در این زمینه انجام شد، اما باید چاره اندیشی اساسی شود.
خادمان مردم در محل اضافه کردند : یکی از مشکلات عدم دسترسی به اینترنت ، به جهت نداشتن تلفن کابلی است که امیدورایم در این زمینه هم تدبیر خاصی اندیشیده شود.
ایشان همچنین اظهار داشتند : دیگر مشکل این روستا عدم وجود راه ارتباطی در محله خوک لنگه سوتگوابر است که منابع طبیعی مانع این راه ارتباطی شده است ، این در حالی است که دارای ۱۳ هکتار مستثنیات منابع طبیعی است و چندین هکتار باغ چای دارد و ۹ خانوار هم زندگی میکنند.
ایشان اذعان داشتند : از آنجاییکه اقتصاد مقاومتی مهمترین شعار کشور ما می باشد، لذا رسیدگی به روستاها و تولیدکنندگان می تواند رافع این مشکلات شود، زیرا توجه به روستاها و نیاز های مردم می تواند مهاجرت را از شهرها به سوی روستاها سوق دهد که در این زمینه بازنگری مستثنیات منابع طبیعی یکی از آن دسته موارد است تا طرح هادی در روستاها اجراشود.
خدمتگزاران مردم در محل به مشکل کم آبی روستا اشاره نمودند و اضافه کردند: روستاهای سوتگوابر ،سه چکه وکاشکی نه تنها در فصول گرم سال، بلکه در فصل پاییز و زمستان هم با مشکل کم آبی مواجه هستند که جهت حل این مشکل پروژه ای در حال اجرا است که فقط ۴۰ درصد آن انجام گرفته و بقیه کار به دلیل عدم اعتبار متوقف شده است.
ایشان در زمینه اقدامات انجام شده تصریح نمودند: همکاری آبفار در زمینه تقویت آب شرب روستا ، روشنایی معابر، شن ریزی تمام کوچه ها ، تعویض تیرهای چوبی وبتنی برق در روستا، لوله گذاری برای دفع آبهای سطحی در چندین نقطه از روستا، لایروبی انهار کنار مسیر جاده روستا اعم از خیابان اصلی و کوچه ها ، نصب سیم های برق به طول ۲۵ تیر برق که به سرقت رفته بود از جمله اقدامات ما در این محل می باشد.
ایشان بازگشایی پل روستا به جهت بارندگی شدید و نصب تابلوی ورودی در ابتدای روستا ، صدور ۶ جلد پروانه ساخت برای مدد جویان کمیته امداد ، شاخه زنی درختان مسیر خیابان اصلی ، آموزش در زمینه تفکیک زباله در مبدا، معرفی چندین نفر از افراد محل به محیط زیست که دامهای آنها بر اثر حمله پلنگ تلف شده بودند ، ساخت حسینیه برای محل در جنب مسجد از دیگر خدمات خود در محل بیان داشتند.
ایشان خاطر نشان کردند: ساخت حسینیه برای محل در جنب مسجد ، تعمیر و مرمت زیباسازی فضای بیرونی مسجد، همکاری با اداره راه و شهرسازی در زمینه ادامه آسفالت روستای سه چله از دیگر خدمات ما در محل می باشد.
خادمان مردم در محل به برنامه های آتی خود اشاره نمودند و افزودند: نصب تابلوی ورودی در خور شان و منزلت روستا، احداث ۲ پل در ورودی روستای سه چکه و سوتگوابر ، تعریض کوچه ها ، اقدام برای اخذ سند روستایی، ادامه آسفالت در محل سه چکه و احداث دفتر دهیاری از جمله برنامه های آتی ما در این روستا می باشد.

 

About سردبیر ارشد

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …