چاپ مطلب چاپ مطلب

اینجا گیلان است، جغرافیای رنج و تلاش و امید…

همای خبر/گیلان؛ سرزمینی به بلندای تاریخ، یادگار مردان و زنان تاریخ ساز، دیار سرداران دلیر و هشت هزار شهید دفاع مقدس، خطه ی مقاومت و پایداری، پهنه ای نشسته بر وسعت بی بدیل جغرافیای زمان، جغرافیای رنج و تلاش و امید، تصویری موزون از کوه و جنگل و جلگه و دریا، و سرزمین گیل مردان و گیل زنان سختکوش و خدایی است که به امانت به دست ما رسیده تا هرچه آبادتر به دست فرزندانمان بسپاریم.
امروز، گیلان به یمن دهه ی توسعه و بالندگی و به برکت بصیرت مردمی ولایتمدار، فرصت آن را یافته تا حضور رئیس جمهور ولایی و عدالت پیشه ی خود را با امید تحولی اساسی در استان پذیرا باشد و با عنایت و الطاف دولت مردمی، مسیر توسعه را با سرعتی بیشتر بپیماید.
جناب رئیس جمهور، گیلان، استانی است که جای جای آن مملو از نبوغ، شایستگی و دارای فرهیختگان زیادی می باشد. سرزمینی که با وجود برخورداری از منابع اقتصادی-جغرافیایی (توریسم، کشاورزی، صیادی) در درون استان، موقعیت و مقر جغرافیایی در مجاورت دریایی غنی از منابع و همسایگی با کشورهای قفقاز و داشتن مرز آبی و خشکی بین المللی، قرارگیری در مسیر ترانزیت زمینی و دریایی بطور همزمان، بهره مندی از بنادر و ظرفیت های اقتصادی متنوع، هنوز محرومیت (هرچند در پس تصویر سرسبز و باطراوت طبیعت آن پنهان مانده) اما روح مردم بزرگ آن را می آزارد. نگاهی گذرا به شاخص های توسعه و بررسی روند برنامه ها و طرح های انجام شده در این زمینه گویای این است که گیلان عزیز از بیماری هایی نظیر بیکاری، فقر و توسعه نیافتگی (بویژه در مناطق روستایی)، مهاجرت روستایی، تمرکزگرایی، چالش های زیست محیطی، که به عنوان موانع توسعه محسوب می گردند رنج می برد.
آقای رئیس جمهور:
_ آیا می دانید بسیاری از روستاوندان گیلانی به دلیل عدم حمایت از تولیدات کشاورزی و نبود امنیت شغلی در روستاها و اختلاف شدید هزینه و فایده فعالیت های کشاورزی اقدام به فروش زمین ها و خانه های خود می نمایند؟
_ آیا می دانید هم اکنون درصد بیکاری استان ۳ / ۱۰ درصد است؟
_ آیا می دانید در حال حاضر ۴۰۰ روستای گیلان فاقد تاسیسات آب آشامیدنی و ۳۰ درصد از تاسیسات آبرسانی روستایی فرسوده است؟
آیا می دانید طی سه دهه ی اخیر ۱۰ درصد از سطح اراضی جنگلی گیلان به دلایل مختلف (مثل قاچاق چوب، برداشت بی رویه و غیراصولی شرکت های بهره بردار، عدم احیای جنگل، آتش سوزی و … ) کاهش یافته است؟
_ آیا می دانید ترکیب جمعیتی روستاهای استان به دلیل مهاجرت در حال تغییر است؟ (طی چندسال اخیر ۱۸۰۴۶۷ نفر از سایر استانها به روستاهای گیلان مهاجرت نموده اند).
_ آیا می دانید سطح آبهای زیرزمینی استان در چند سال گذشته بسیار کاهش یافته است؟
_ آیا می دانید سلامت محیط زیست گیلان در حال حاضر به دلیل آلودگی و عدم سیستم مناسب دفع زباله و آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی بشدت مورد تهدید است و به دنبال این آلودگی ها حیات انسانها و سایر گونه ها در معرض نابودی است؟
_ آیا می دانید هم اکنون میزان بالایی از جوانان تحصیل کرده و متخصص گیلانی به دلیل نبود ظرفیت های اشتغال در استان مجبورند خارج از استان مشغول به کار باشند؟
_ آیا می دانید برخی از مدارس روستایی و دور افتاده استان فاقد امکانات اولیه بوده و جهت تامین هزینه های خود دست به دامن اولیاء دانش آموزان و خیرین می شوند؟
_ آیا می دانید بسیاری از بیمارستانها و مراکز درمانی شهرستانهای گیلان به دلیل تجمع امکانات در مرکز استان از امکانات اولیه برخوردار نیستند و بیماران شهرستانهای دورافتاده مجبورند جهت بهره مندی از خدمات پزشکی مسافت های طولانی را تا مرکز استان طی کنند؟
و بسیاری آیا می دانیدهای دیگر…
توجه داشته باشید بسیاری از این معضلات با توجه به ظرفیت های طبیعی و انسانی استان گیلان در صورت تمرکززدایی و تفویض تصمیم گیری ها از سطح ملی به سطح استانی و اتخاذ ” روند برنامه ریزی از پایین به بالا” و تغییر رویکرد مدیریت استان قابل تغییر می باشد. و ما به عنوان عضوی کوچک از جامعه ی تحصیل کرده گیلان خواستار نگاهی نو به مسائل استان هستیم.

دکتر شهریار نصرتی
پژوهشگر و مدرس دانشگاه

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند دکتر …