چاپ مطلب چاپ مطلب

جمع‌بندی مباحث مطرح شده در اولین همایش ملی حمل و نقل و ترافیک رشت/

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت:

اولین همایش ملی ترافیک با توجه به محدودیتهای موجود و زمان کم پربار و موفق اجرا شد.

 

جمع‌بندی مباحث مطرح شده در اولین همایش ملی حمل و نقل و ترافیک رشت در کمیسیون حمل و نقل شورا/

🔹 با توجه به رئوس مورد مطالعه در همایش، طرحهای موثر مصوب میشود.

🔹توقع نداشتیم برخی مدیران ارشد شهرداری مرتبط با موضوع, در حد رفع تکلیف دقایقی در این همایش ترافیک حضور یابند جلسه را نیمه تمام ترک کنند

🔹 ارائه گزارشات نهایی و جمع‌بندی مباحث اولین همایش حمل و نقل و ترافیک در کمیسیون ترافیک شورای شهر

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت در جلسه‌ی جمع‌بندی همایش که با حضور دبیران اجرایی، مشاوران،اعضای کمیسیون و اصحاب رسانه تشکیل شد. اعلام کرد: اعتقاد داریم، اولین همایش ملی ترافیک با توجه به محدودیتهای موجود و زمان کم, پربار و موفق اجرا شد.
مسعود عباس‌نژاد تاکید کرد: اگر نیروها و پتانسیلهای موجود را به شکلی مثبت کنار هم قرار دهیم، قادریم با راهکارهای علمی، خلاقانه و اجرایی به راهکارهای مهار ترافیک شهر دست یابیم.

اختصاصی همای گیلان- عباس نژاد گفت: در بدنه شهرداری نیز هستند صاحبنظرانی که با تکیه بر تجارب خود و اشراف به قوانین، راهکارهای اجرایی موثری در حوزه ترافیک شهر دارند. ما اینجا جمع شده‌ایم تا با یک خرد جمعی به این مهمترین معضل شهروندی شهر رشت که بحث ترافیک است سامان دهیم.

عباس‌نژاد در بخشی از سخنان خود با انتقاد از مسئولانی که به شکل مستقیم با حوزه ترافیکی رشت مرتبط هستند اما حضور موثری در همایش نداشتند گفت: ما اینجا مجری نیستیم، بلکه قانون‌گذار و ناظریم. وی گفت: توقع ما از برخی مدیران ارشد شهرداری این نبود که در حد رفع تکلیف دقایقی در این کنفرانس مهم حضور یابند و شنیده و نشنیده جلسه را نیمه تمام رها کرده و بروند…

وی در ادامه ضمن تقدیر از اصحاب رسانه، سایتها و صدا سیمای مرکز گیلان که اخبار این کمیسیون را پوشش دادند گفت: نیروی انتظامی و پلیس راهور و بخصوص جنابان سرهنگ شریفی و امیدی که حاضر در این جلسه هستند نیز از یاران همراه ما در کلیت اجرای این پروژه هستند و از همین تریبون قدردانی خود را از حمایت آنان ابراز میداریم.

عباس‌نژاد همچنین ضمن تقدیر از دبیران همایش_ دکتر برگ گل و دکتر مقدم_ گفت: در صدد هستیم در آینده دومین همایش ترافیکی را نیز با رویکردهای تعریف‌شده‌تر و مشخص‌تر برگزار نماییم اما اکنون هم با توجه به داده‌های همایش و آمارها و اطلاعات بدست آمده قوانین و راهکارهایی را مصوب خواهیم نمود.
وی اضافه کرد: بحث ترافیک به طور مستقیم با همه شهروندان مرتبط است، ما اینکار را آغاز کردیم و البته این بستر برای کار و هم‌اندیشی همواره باز است و از این پس نیز از نظرات صاحبنظران، همکارانمان در شهرداری و پژوهشگران حوزه ترافیک شهر رشت استقبال میکنیم.

هادی رمضانی_ نایب رئیس جلسه نیز ضمن تقدیر و تشکر از تمامی دست‌اندرکاران این پروژه گفت: این همایش در نگاه کلی بازتاب خوب و قابل توجهی داشت، وی گفت: ما اکنون در آغاز راه هستیم اما سر نخ‌ها را اکنون در دست داریم. رمضانی گفت: تعامل مستقیم مدیریت شهری با دانشگاه اتفاق مثبتی بود که در این راستا شاهد آن بودیم، اما صرفا طرح مقالات کافی نیست و باید تا اجرای راهکارهای قابل اجرا همراه آن باشیم.

نادر حسینی_ عضو کمیسیون نیز ضمن برشمردن نقاط قوت همایش گفت ضعفهایی نیز در برگزاری همایش قابل مشاهده بود اما کلیت همایش، حرکتی درست بود که اعتقاد داریم دفعات بعد در شکلی جامع‌تر و حتی با حضور مسئولانی در سطوح بالاتر از تهران و چند استان دیگر میتوان به آن پرداخت.

دکتر وحید مقدم نیز در این جلسه با بر شمردن مهمترین مطالب مطرح شده در همایش به تشریح برخی از نتایج تحقیقات پرداخت.
وی اشاره کرد: پاندمی کرونا که در دوسال اخیر تاثیرات همه جانبه در زندگی شهروندان داشته، بر ترافیک شهری نیز بی اثر نبوده و طبق آمار شاهد هستیم که در دوران شیوع کرونا تعداد تصادفات کم اما بر شدت و خشونت انها افزوده شده است.( موارد مهم مطرح شده در همایش که توسط دکتر مقدم در جلسه ذکر شد, با ذکر نام محقق در پایان همین خبر درج میگردد)

دکتر مقدم بر این نکته تاکید داشت که برگزاری این همایش در ایجاد انگیزه و تحصیل دانشجویان و نخبگان حوزه ترافیک تاثیرات خوبی داشته و صاحبان مقالات از اینکه مجالی برای بیان ایده های خود یافتند، استقبال کرده و خواستار تداوم اینگونه همایشها هستند.
وی گفت: میدان دادن به اینگونه جوانان روحیه نشاط و کار بیشتری به آنان میدهد و بطور کلی دادن میدان عمل به جوانان تحصیل‌کرده فکر مهاجرت به خارج از کشور و اینگونه حواشی را از ذهن آنان دور خواهد نمود.

 

در ادامه این جلسه دکتر برگ گل، سرهنگ شریفی، سرهنگ امیدی نیز به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
نوری هریس_ عضو شورا نیز
ضمن مثبت خواندن کلیه فرِایند در اجرای همایش گفت میتوان در سایر حوزه‌ها نیز همایشها و فرخوانهایی از این دست اجرا نمود.

در پایان این جلسه از دبیران همایش، اصحاب رسانه و اعضای اجرایی همایش تقدیر بعمل آمد.

موارد مهم مطرح شده در همایش مذکور – اواخر آذرماه انجام شد- با ذکر نام محقق به این شرح بود:

۱. تصادفات رانندگی هفتمین عامل مرگ و میر در جهان است. ( مقاله تحقیقی محمد رحمانی نژاد)

۲. عامل بیش از ۹۳ درصد تصادفات، اشتباهات فردی و انسانی است( مقاله تحقیقی مهیار واحدی)
۳. بیشترین تصادفات منجر به مرگ در ایران مربوط به خودروهای سبک ایرانی و پس از آن خودروهای سبک خارجی و پس از آنها مربوط به موتور سیکلتها بوده است( مقاله تحقیقی رحمانی نژاد و مقاله تحقیقی مهیار واحدی)
۴. بیشترین تصادفات منجر به جرح مربوط به موتورسیکلتهاست (واحدی و رحمانی نژاد)
۵. رانندگان خانم بدلیل قانون‌مدار بودن و عدم سرعت نامتعارف به شکل چشمگیری کمتر دچار تصادفات شدید میشوند( مهیار واحدی)
۶. رانندگان بومی بدلیل آشنایی با مسیر سرعتهای بالاتر و تصادفات شدیدتر داشته اند ( واحدی)
۷. شرایط جوی باران و برف و وجود الکل یا مخدرات در خون راننده تاثیر مستقیم بر افزایش میزان تصادفات دارد( رحمانی نژاد و واحدی)
۸. تصادفات شدید و منجر به فوت عمدتا بین ساعات ۱۲ شب تا ۷ صبح رخ داده و در ساعات اولیه شب تعداد تصادفات بیشتر، اما کم شدت بوده است.
(واحدی)
۹. در خودروهای سبک داخلی بعلت ضعف بدنه و نداشتن تجهیزات ایمنی مانند کیسه هوا بیشترین تصادفات منجر به مرگ را بخود اختصاص داده است( واحدی)
۱۰. شدیدترین تصادفات خودرو با خودرو تصادف شاخ به شاخ یا جلو به جلو میباشد و علت برخورد عمدتا تغییر مسیر ناگهانی، باز کردن درب خودرو، تاخیر در عکس‌العمل راننده شناخته شده است و ایجاد جدول کوتاه میانی در خیابان های دوطرفه تا حدودی میتواند نرخ تصادفات شهری را کاهش دهد. (واحدی)
۱۱. ایجاد علائم‌پیش اخطار، آسفالت مناسب، شناسایی نوع خط کشیها و خط کشی مطلوب، پوشیدن لباسهای محافظ و قابل دید، نصب نوارهای لرزان کنار خیابان، دسترسی به مکانهای امن و ایجاد مقررات موثر و سختگیرانه برای سرعتهای بالا میتوانند تا حدود زیادی تصادفات خشن شهری را کاهش دهند. ( رحمانی نژاد)
۱۲. اورژانس پیش بیمارستانی در تصادفات منجر به جرح لازم به تقویت است؛ و میزان موفقیت در اورژانس‌های پیش بیمارستانی بسیار متغیر و وابسته به عوامل و امکانات است ( دکتر همایی راد)
۱۳. نجات جان مصدوم مستلزم مراقبت صحیح پس از حادثه است. (۶۰ دقیقه اول پس از حادثه گلدن تایم) است به این معنی که اگر امداد رسانی در یک ساعت اول بدرستی انجام گیرد، ضریب و احتمال زنده ماندن مصدوم به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد ( همایی راد)
۱۴. لازم است شاخص های زمانی و پروسه پذیرش بیمارستان کاهش یابد.( همایی راد)
۱۵. ترافیک شهری ارتباط کاملا مستقیم با زمان ارائه خدمت و بستری مصدوم در بیمارستان دارد به این شکل که در ساعت ۵ (پس از آن ۴ و ۳) صبح سریعترین امداد رسانی به مصدوم و در ساعتهای ۱۹ و ۲۰ دیرهنگام‌ترین خدمات و پروسه بستری شدن برای مصدومان به ثبت رسیده است( همایی راد)
۱۶. در ماه اسفند که ترافیک در اوج است کندترین ارائه خدمات به مصدومان تصادفات ارائه شده و ماههای تیر و مهر، پس از اسفند حائز ارائه کندترین و دیرهنگام ترین امدادهای مراقبتی اورژانس به مصدومان تصادفات بوده است( همایی راد)
۱۷. بطور متوسط به ازای هر یک متر افزایش فاصله محل تصادف تا بیمارستان یک صدم درصد به مدت عملیات افزوده میشود، بعبارت دیگر سرعت متوسط اورژانس ۳۰ کیلومتر بر ساعت است( همایی راد)
۱۸.تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی مترو و اتوبوس در کنترل و روان‌سازی ترافیک شهر نقش کلیدی دارد. ( امیرحسین ارجمند)
۱۹. با رواج زندگی شهری، بخش زیادی از ترددهای شهری مربوط به بانوان جوان ۱۸ تا ۳۵ سال است که ترجیح میدهند با وسایط حمل و نقل عمومی استفاده کنند( امیرحسین ارجمند)
۲۰. در بین وسایط نقلیه عمومی کلانشهر تهران، اتوبوس پایین ترین و مترو بالاترین میزان حمل و نقل شهری را انجام داده است؛ اما در عین حال بانوان با تحصیلات بالاتر، بیشتر با اتوبوس و بی. آر. تی تردد میکنند و بانوان با تحصیلات کمتر مترو را ترجیح داده اند! ( امیرحسین ارجمند)
۲۱. امنیت فردی، راحتی و ایمنی خودروها ، سه پارامتر مهم در انتخاب ناوگان حمل و نقل عمومی از سوی بانوان معرفی شده است.( ارجمند)
۲۲. هوشمندسازی شبکه حمل و نقل شهری ضریب اشتباهات را پایین می آورد. میتوان با هوش مصنوعی مکان‌یابی انجام داد و چشمان پلیس شهر را در ایجاد ترافیک روان تقویت نمود.
امروزه فرودگاه رشت، پس از فرودگاه مشهد، دومین فرودگاه هوشمندسازی شده توسط دیتابیس‌هاست. (کامیار شیری)

۲۳. با هوشمندسازی تجهیزات پلیس میتوان چراغهای راهنما را مدیریت نمود، خودروهای گشتی در دسترس نگاه داشت و هر یک را در هر زمان در محل درست جاگذاری نمود.( کامیار شیری)
۲۴. برای کاهش تصادفات درون شهری، لازم است خطوط تردد بین عابرین پیاده، خودروها، دوچرخه ها و موتورسیکلتها حتی الامکان مجزا در نظر گرفته شود. ( دکتر زهرا محتشم امیری)
۲۵. صحیح نیست سیاست‌گذاران حوزه مدیریت شهری تصمیمات یک جانیه بگیرند و در قانونگذاری نظرات شهروندان لحاظ نگردد، بلکه نظر و رفاه شهروندی باید همواره در ترددهای درون‌شهری مورد توجه قرار گیرد( دکتر زهرا محتشم امیری)
۲۶. دانشگاه گیلان مطالعاتی در بین شهروندان انجام داده و نظرات آنان را در استفاده از پلهای عابر پیاده جویا گردیده است. یک سوم جمعیت مورد سوال خود یا یکی از نزدیکانشان تحربه تصادفات شهری نسبتا شدید داشته‌اند. طبق این نظرسنجی ۸۲ درصد موارد استفاده از پل عابر پیاده در پل مکانیزه میدان جانبازان صورت گرفته است. ( دکتر محتشم امیری)
۲۷. درصد بسیار کمی_ حدود ۱۸ درصد_ موارد استفاده از پل، در پلهای غیر مکانیزه صورت گرفته و علت عدم استفاده از پلها، تعداد پله‌های بسیار زیاد و صرف وقت و انرژی برای استفاده از آن نام برده شده، همچنین نبود نور کافی در شب و گاه اشغال پل توسط افراد بی‌خانمان از دیگر علل متروکه ماندن پلهای غیر مکانیزه در شهر است.
دکتر امیری تاکید داشت چنانچه مدیریت شهر بودجه‌ای دارد که صرف ساخت پل میشود، خوب است استانداردهای لازم در تعبیه پل نیز رعایت گردد تا شهروندلن بتوانند از وجود پل بهره ببرند وگرنه پل بی استفاده مانده و ساخت آن نیز چیزی جز اتلاف وقت نخواهد بود.
۲۸. عابران پیاده، در مقایسه با خودروها، در عبور و مرورها در سطح شهر و بخصوص در تقاطع ها، رفتارهای پیش بینی نشده تر و پیچیده تری از خود نشان میدهند.( امین علیزاده تجن)
۲۹. بعنوان مثال در جامعه آماری موجود در دو تقاطع چهارراه گلسار و چهارراه میکائیل نسبت به عرض معبر و عرض منطقه خط کشی شده رفتار شهروندان متفاوت بوده. بعلاوه جنسیت عابران، عوامل جوی و عرض معبر و شلوغی مسیر، همگی در سرعت و چگونگی تردد عابران تاثیرگذار بوده است. میتوان گفت بطور کلی در چهاراه میکاییل سرعت تردد عابران بیشتر بوده، و در چهاراه گلسار سرعت عابران در مناطق غیر خط کشی تندتر از مناطق خط‌کشی شده به ثبت رسیده است. ( علیزاده تجن)
۳۰.در بحث مکان یابی جدید و بهینه‌سازی ایستگاههای اتوبوس مطرح گردید که در سالهای اخیر تعداد اتوبوسهای رشت از ۹ دستگاه به ۳۰ دستگاه رسیده است و اکنون هدف استفاده بهینه در کمترین زمان و مطلوبترین کاربری و معیارها در جهت کاهش فاصله ایستگاهها و فاکتورها و متغیراای دیگری است. ( میثم قاصدی)
۳۱. مطرح شد که از دو نوع خطوط اتوبوسرانی بی. ار. تی و خط ویژه، به دلیل متراکم بودن شهر، صلاح است نیرو بر روی راه اندازی اتوبوسهای خط ویژه گذاشته شود. (میثم قاصدی)
تفاوت میان اتوبوس بی.آر. تی نسبت به خط ویژه در دو فاکتور دریافت بلیط خودکار قبل از سوار شدن و همسطح بودن ایستگاه با کف اتوبوس بی‌آر. تی تعریف گردید. ( میثم قاصدی)
۳۲. راهکار شناسایی کریدورهای پیشنهادی به تفصیل در مطالعات طرح جامع شهر موجود است.
مسیر اصلی مورد مطالعه رینگ اصلی کمربندی رشت است که از میدان ولیعصر رشت آغاز و در میدان گاز به پایان میرسد. با توجه به اینکه این رینگ اکنون در وسط شهر قرار گرفته نیاز است که اقداماتی اساسی در این کمربندی انجام شود تا بتوانیم رینگ کاراتری داشته باشیم.
۳۳.در خصوص طول زمان تردد نیز، سه نوع زمان بندی با عنوانهای زمان صرف شده برای هر مسافر خارج از اتوبوس( مبدا تا ایستگاه)، داخل اتوبوس و زمان انتظار در ایستگاه تعریف گردید. همچنین طی محاسباتی دقیق‌تر مشخص گردید بطور کلی ۳۰ درصد از شهروندان رشت را اتوبوس‌سوار در نظر گرفت و طی محاسباتی دقیق مشخص نمود در ساعات پرتردد، متوسط و کم تردد، در هر مسیر چند اتوبوس مورد نیاز است و زمان صرف شده از مبدا تا مقصد با احتساب زمانهای در انتظار، برای هر شهروند چقدر خواهد بود. و چگونه با جاگداری صحیح ایستگاهها میتوان این زمان را تقلیل داد. مهندس قاصدی توضیح داد اگر بحث داینامیک را نیز در این محاسبات منظور نماییم متغیرها به چه شکل تغییر خواهد کرد. وی گفت در اینصورت بیشترین زمان صرف شده برای هر مسافر زمان پیاده و سوار هست و ظرفیت پیشنهادی برای اتوبوس ۴۵ نفر در نظر گرفته میشود و تعداد مورد نیاز اتوبوس نیز از سه تا ۱۸ عدد بسته به ساعات کاری متغیر خواهد بود.( میثم قاصدی)
۳۴. تخلفات در پارک‌های حاشیه عامل مهمی در بروز ترافیک شهری است. شهروندان سنین ۳۱ الی ۴۵ سال بیشترین تخلفات رانندگی را مرتکب میشوند. بانوان قانون‌مدارتر بوده و تخلفات بسیار کمتری مرتکب میشوند. (سبحان حسن‌جانی)
۳۵. خیابان نواب رشت دارای بیشترین تخلفات در پارک دوبل بوده در نتیجه دلایل درمانی بیشترین عامل بروز ترافیک در بخش مربوط به پارکینگ است(سبحان حسن جانی)
۳۶.بیشترین تخلفات پارکی مربوط به خودروهای سایپاست_ بدلیل فراوانی این نوع خودرو_ و بیشترین تخلفات پارکی بین ساعات ۱۰ صبح تا ۱۲ و نیم ظهر است.
۳۷. در شرایط جوی بارانی بیشترین تعداد تخلفات در سطح شهر صورت میگیرد و ترافیک در سطح شهر متراکم تر است.( سبحان حسن‌جانی)
۳۸.مدیریت پارکهای حاشیه‌ای راهکاری مناسب در این راستاست. جلوگیری از پارکهای بلندمدت در خیابانهای اصلی؛ همچنین راهکاری موسوم به “تست‌پارک” میتواند به حل معضل کمبود فضای پارک کمک کند. در اصفهان این طرح هم‌اکنون در حال اجراست. شهرندان مبلغی منصفانه و نه چندان گران را در ازای جای پارک پرداخت میکنند.(سبحان حسن‌جانی)
۳۹. ایجاد یک شهرک پزشکان با فضای پارک کافی کمک مهمی به حل معضل ترافیک رشت خواهد نمود.
۴۰. کاربری غلط ساختمانهای مسکونی و تعدد دربهای پارکینگ برای مجتمع‌های مسکونی عامل مهمی در بروز کمبود فضای پارک در معابر شهر است.( سبحان حسن جانی)

انتهای پیام//////////////////////////////////

About نسرین عشقی

Check Also

مدیرعامل شرکت گاز گیلان: آموزش و فرهنگسازی در مدارس، آینده‌ای روشن را برای ما رقم خواهد زد

مدیرعامل شرکت گاز گیلان: آموزش و فرهنگسازی در مدارس، آینده‌ای روشن را برای ما رقم …