چاپ مطلب چاپ مطلب

دانایی خود را مدیون معلمان والامقام هستیم/ فرهاد پردخته


اختصاصی همای گیلان، درست است که مهر ماه هم مثل بسیاری از مهر ماهای دیگر از امور تکراری است اما تکراری بودن مهر ماه هرسال به هیچ وجه از اهمیت حضور دانش آموز و معلم در محل تحصیل در محفل علم ودانایی کم نمی کند. همه ما براین امر واقفیم که معلمین عزیز از جنبه هویتی،منزلتی و معیشتی در جایگاه شایسته خویش قرار ندارند اما بر این باوریم که معلم برای تأثیرکذاری بر فرزندانمان در مسیر توسعه دانایی کم نخواهد گذاشت و این کار در کلاس درس او اتفاق می افتد.
بسیاری از بزرگان دین،خانواده،اقتصاد،سیاست ، آموزش وپرورش را سازندگان تمدن دانسته اند.براستی دین مداران تأثیر گذار،پدران ومادران،برنامه ریزان اقتصادی،سیاست مداران و تصمیم سازان بزرگ از کجا برخاسته اند و این مایه فکری خود را از کجا گرفته اند؟از حضرت عیسی مسیح نقل می کنند که فرمود: درخت را از روی ریشه و میوه اش می توان شناخت. میوه های معلم دانش آموزان او هستند که باید آینده را در دست گیرند، اما به نظر می رسد که این امر هنوز دغدغه جامعه ما باقی مانده و همه آن را باور ندارند.
در جامعه نیازمند آزادگی،مدارا،قانون گرایی،هم افزایی،عدالت،خرافه ستیزی و پیشرفت وتوسعه هستیم وجاری شدن صفاتی مانند خودشیفتگی،پیش داوری کردن،جرم اندیشی و تعصب را در جامعه بد می دانیم؛ و اینک از خود بپرسیم آیا بود یا نبود این دو دسته صفات از مجرای معلم و آموزش و پرورش نمی گذرد؟براستی بین تولیدات رسمی ما ومصرف دانش آموزانی که روزانه حداقل چهار ساعت زیست مجازی دارند چه تناسبی وجود دارد؟
معلم معمار دانایی است و ما جز از طریق دانایی با جهان ارتباطی نداریم،:معلم پنجره رو به هستی باز می کند،کار معلم این است که جزء از طریق ذهن ، مفهوم و معرفت با جهان هیچ ارتباطی ندارد لذا معلم آموزگار هستی آفرین آینده نسل های ما است.
منزلت معلم را باید چگونه پاس بداریم و حفظ کنیم که این به کار خود مدیران برمی گردد،باید نوعی برنامه ریزی انجام دهیم که این منزلت را ارتقاء ببخشیم و ماه مبارک مهر فرصت بسیار مناسبی است،که عزت معلمان را بیشتر پاس بداریم.
منزلت معلم ، منزلت ذاتی است و اگر معلمی منزلت نداشته باشد وی معلم نیست.معلم باید در اوج آگاهیها باشد،سواد و دانش روز و تخصص را داشته باشد و این که حداقل عقب تر از دانش آموزان نباشد،در وسط میدان زمان باشد اگر می خواهیم که منزلت معلمی را حفظ کنیم، باید همه ملت و دولت بخش عظیمی از دانایی خود را مدیون معلمان جامعه بدانند، وبرای معلم احترام بدون ریا را هدیه کنند.
همه ی ما شهید مطهری را الگو و اسطوره ی معلمین میدانیم به این دلیل که این مرد بزرگوار آگاه بود و زمان را می شناخت و دغدغه های زمان را می شناخت و امواجی را که مدرنیته در آن زمان به راه انداخته بود سعی می کرد به آنها درکفتار و کتابهای خود جواب دهد.چرا که معتقد بود معلم بایستی در وسط و میدان معرکه باشدروز وزمانه و پاسخگو باشد.
امروز باید برای ارتقای معلمی تلاشهای زیادی صورت بگیرد و ما معلمین با اتحاد و انسجام خود از این ظرفیت عظیم در آموزش و پرورش بتوانیم به مطالبات امروز وفردای فرزندان ایران زمین پاسخ دهیم.
امروز ما باید در حیات سیاسی و اجتماعی جامعه نقش آفرینی کنیم،در عرصه های تصمیم گیری حضور فعال داشته باشیم واین وظیفه وشغل انبیایی ما است اگر باور داشته باشیم. پتانسیل و منزلت معلم باید طوری باشد که در عرصه سیاسی و اجتماعی نقش افرینی کند.اگر کسانی که دایه احترام به معلمین را دارند،راه احترام به معلمین تکریم جایگاه و منزلت معلمین در جامعه است.راه معلمین امروزه این است که هویت های اصیل جامعه را در نهان خانه ذهن فرزندانمان باز یابی و ساختارمند نهادینه کنند..
با پایدار کردن مدرسه و کلاس بانشاط و شاداب نوعی برنامه ریزی کنیم ؛چرا که شاداب کردن مدرسه به منزلت معلم افزوده خواهد کرد .
معلمی شغل انبیاست و ما معلمین باید جایگاه و رتبه خودمان را در سیستم و نظام آموزشی حفظ کنیم و نباید برای هر کاری تن بدهیم و ارزش و جایگاه معلمی خودمان را ندانیم.چرا چون جامعه به ما نیاز دارد،در پژوهشی که از شهروندان در نقاط مختلف کشور انجام داده بودند بالاترین شغلی که همه بدان با درصد بالا اعتماد داشتند شغل شریف معلمی بود و این نشان از قداست و جایگاه آشکار معلمان است تا امروز .
معلمی شغل و حرفه نیست بلکه ذوق و هنر و توانمندی است.خداوند متعال اولین معلم در خلقت و آفرینش است و در قرآن کریم اولین آیاتی که بر پیامبر بزرگوار نازل شد،اقرا باسم ربک الذی خلق بود،به نام نوشتن و علم نازل شده است.
آموزش و پرورش به عنوان زیربنای اصلی توسعه در کشور محسوب می شود،همه ما به عنوان شهروندی از این اجتماع دوران دانش آموزی و حضور در سرکلاس درس را تجربه کرده ایم و همیشه خود را مدیون معلمین می دانیم.

آموزش و پرورش کارخانه انسان سازی و تولید فکر و اندیشه است ؛دستگاه تعلیم و تربیت با پرورش سرمایه بزرگ نیروی انسانی،زمینه ساز پیشرفت جامعه در آینده است که دولت و مجلس هم در این خصوص توجه ویژه ای به این قشر ساعی و خدمتگزار (معلم) باید داشته باشند، تا جایگاه ومنزلت معلم جامعه اسلامی در عصر تمدن نوین اسلامی برتری یابد و نمود پیدا کند
مراقب باشیم معلمان جامعه مردم سالاری دینی را با احترام همگانی ، با نشاط تر حفظ کنیم.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …