چاپ مطلب چاپ مطلب

شهردارلنگروددرگفتگواختصاصی باهمای گیلان ازاحداث گلخانه هیدرپونیک درلنگرودخبرداد

 بی تردید یکی از مشکلات اساسی استان گیلان بحث زباله و دفع آن است. لذابا توجه به افزایش جمعیت و رشد تولید زباله، باید به دنبال راهکاری برای دفع مفید آن بود . یکی از این راهکارها ، تولید کمپوست از زباله می باشد. . نظر به لزوم این امر ،حدود دو سال است که کارخانه کمپوست در آلمان لنگه لنگرود در حال احداث است . بدیهی ست اقدامات شهرداری لنگرود فقط به این خدمت شایان توجه ، خلاصه نمی شود ؛ آسفالت معابر اصلی و فرعی شهری، هدایت آب های سطحی، احداث گلخانه هیدروپونیک و به روزرسانی المان‌های شهری مباحثی است که از نگاه این شهرداری مغفول نمانده است . شاید مهم ترین سکانس عملکرد مدیریتی شهرداری لنگرود، پرهیز از حواشی باشد. به طوری که توجه به پرداخت بموقع حقوق کارگران و کارمندان و تعامل با اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرستانی از رویکردهای مثبت شهردار جوان لنگرود است. در راستای عملکرد شهرداری، گفتگویی اختصاصی با مهندس سید مهدی رجایی، شهردار لنگرود ترتیب دادیم که باهم می خوانیم .

پروژه ساخت کارخانه کمپوست آلمان لنگ پروژه ملی و شهرستانی می باشد

شهردار لنگرود در خصوص اینکه چه میزان از پروژه ساخت کارخانه تولید کمپوست پیشرفت داشته است و دلیل تأخیر در انجام آن چیست گفت: این کارخانه ی کمپوست ۵۲ درصد پیشرفت داشت ، مضاف بر اینکه ۱۰۰ درصد تجهیزات خریداری شده است و هر اعتباری که به این ترتیب تخصیص داده شده دریافت کردیم و هزینه شده و اگر سرعت پرداخت پول بیشتر باشد سرعت انجام پروژه هم بیشتر می‌شود چون پروژه ،پروژه ی ملی و شهرستانی است که شهرداری لنگرود انجام می دهد و در واقع بعد از ساخت متعلق به کل شهرستان و کل شهرداری ها و بخشداری های شهرستان می باشد که می توانند از آن استفاده کنند.

رجایی در پاسخ به این سوال که میزان برآورد هزینه این پروژه چه مقدار است گفت طبق پیش بینی ها با توجه به افزایش قیمت‌ها به ۲۰ میلیارد تومان نیاز داریم تا پروژه را به اتمام برسانیم. اما تا به امروز ۲۰ میلیارد تومان نیز هزینه کرده‌ایم که از محل اعتبارات ملی تأمین شده و زمین این پروژه را شهرداری لنگرود تامین کرده است.
پرسش بعدی در مورد ظرفیت تولید کمپوست کارخانه بود که شهردار جوان لنگروددر این خصوص گفت : ظرفیت تولید این کارخانه ۲۵۰ تن در روز است که برای ده سال آینده پیش بینی شده و شهرهای مجاورنیز از این کارخانه استفاده می کند . چون منطقی نیست که با توجه به میزان هزینه صورت گرفته فقط شهر لنگرود از آن استفاده کند.
وی در پاسخ به این سوال که چه میزان زباله در شهرستان تولید می‌شود و با افتتاح این کارخانه چه میزان از این زباله ها تبدیل به کمپوست می‌شوند ، اظهار داشت: میزان تولید زباله در شهرستان بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ تن می باشد طبق استانداردها در هنگام تبدیل زباله به کمپوست ۳۰ درصد از حجم زباله باقی می‌ماند که زباله بی‌خطری بوده و فاقد شیرابه می باشد که این میزان رشد در کارخانه های ما با توجه به قدیمی بودن دستگاه ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد متغیر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولیت نگهداری کارخانه به عهده شهرداری لنگرود است یا بخش خصوصی گفت: بعد از ساخت کارخانه می توان فراخوان انجام داد که افرادی که آگاهی دارندبتوانند بیایند و کار را انجام دهند و یا شهرداری خودش هم می تواند کار کند.

تمام مشکلات آسفالت معابر اصلی لنگرود رفع شد

رجایی در خصوص هزینه اسفالت و اینکه چه میزان از کوچه و خیابان ها آسفالت شده ‌و چه میزانی باقی مانده است ، یاد آور شد تقریباً تمام معابر اصلی مشکلاتش حل شده و اگر جایی آسفالت نشده مشکلی در آن قسمت وجود نداشته بیش از ۸۰ درصد از معابر اصلی روکش آسفالت شده است و مشکلات آن حل شده و ۲۰ درصد باقیمانده مدت زمان زیادی از آسفالت کردن آن نگذشته بود و نیاز به روکش آسفالت جدید نداشت کوچه‌های شهر هم با همکاری و همیاری شهروندان برخی آسفالت و برخی موارد بتن انجام شد و بالای ۵۰ درصد از آسفالت کوچه ها اصلاح شده است.
شهردار لنگرود پیرامون هزینه ی آسفالت صورت گرفته خاطر نشان کرد : هزینه در سال های متفاوت متغیر بوده ، در سال ۹۷ هشت میلیارد، در سال ۹۸ ، چهارده میلیارد و در سال ۹۹ تا به الان نزدیک هشت میلیارد تومان بوده است .

کرونا باعث کاهش درآمدهای شهرداری شده است

تا به امروز در پرداخت حقوق پرسنل مشکلی نداشتیم

رجایی در خصوص کرونا وتأثیرآن  بر ساخت و سازهاو درآمد شهرداری خاطر نشان کرد :
کرونا به کل اقتصاد کشور تاثیر منفی داشته وبه همان نسبت ، خیلی از مراجعات مربوط به ساخت و ساز و در نتیجه درآمد شهرداری نیز کاهش پیدا کرده است یکی از درآمدهای شهرداری ارزش افزوده بود که دولت دو مرحله تنفس داده است دارایی هم اگر ارزش افزوده دریافت نکند، نمی تواند به شهرداری ارزش افزوده پرداخت کند به همین منظور خیلی از درآمدهای شهرداری کاهش پیدا کرده و و به همان میزان دریافتی های ارزش افزوده کم شده است . امیدواریم که به زودی زود شاهد حل این مشکلات باشیم و شهرداری به روال گذشته خودش برگردد . در همین مقطع نیز با توجه به مشکلات پیش آمده نمی‌شود از مردم توقع داشت که عوارض خودشان را بموقع پرداخت کنند .چون مردم هم دچار مشکلات معیشتی و اقتصادی ناشی از کرونا شده اند ولی از مردم تقاضا دارم افرادی که توانایی دارند عوارض خودشان را بموقع پرداخت کنند که بتوانیم برای آبادانی شهر هزینه نماییم .
شهردار لنگرود ادامه داد : از ابتدای شروع کار خود ، توافقی با شورا داشتیم که تا زمانی که حقوق پرسنل پرداخت نشود، هیچ الویت دیگری نباید وجود داشته باشد و اعضای شورا نیز رعایت می‌کنند و دغدغه این عزیزان نیز همین است و همین دلیل تا به امروز خداروشکر در بحث پرداخت حقوق، مشکلی نداشتیم . بحث ما از ابتدا اینگونه بود اول باید حقوق کارگر پرداخت شود و بعد کارمند و درآخر مدیران که در اکثر جاها اول مدیران حقوق می‌گیرند و بعد کارمندان واخر از همه کارگران .همین امروز که در خدمت شما هستم مدیران حقوق خود را دریافت نکرده اند ولی کارگران حقوق گرفته اند . خدا را شکر تا به امروز مشکلی نداشتیم امیدوارم تا این چند ماه باقیمانده به دوره شورای پنجم شرمنده ی عزیزان نشویم و حقوق آنها را به موقع پرداخت کنیم .

تحریمها بر عملکرد فاضلاب لنگرود تاثیر گذار بود

وی پیرامون این بحث که شهرداری در خصوص پاکسازی رودخانه شهر لنگرود در دو سال اخیر اقدامات خوبی انجام داده ، اداره فاضلاب در خصوص حل مشکل فاضلاب چه برنامه ای دارد گفت :
بحث فاضلاب ۱۰۰% بر عهده اداره آب و فاضلاب می‌باشد که به همین دلیل از مردم عوارض فاضلاب دریافت می‌کند که در قبض آب بهای یک قسمتی وجود دارد به نام دفع فاضلاب که مردم پرداخت می کنند که اداره آب و فاضلاب موظف است مشکلات فاضلاب را حل کند. در شهر لنگرود ،اداره آب و فاضلاب خوب عمل می‌کرد زمینی برای تصفیه‌خانه صنعتی تهیه کردو تاحدی تجهیزات خریداری کردند لوله گذاری در خیابان جمهوری تا میدان امام حسن مجتبی کامل انجام دادند که کار خیلی خوب و وسیع بود که قرار بر این بود از بانک‌های خارجی تسهیلاتی دریافت شود که با توجه به تحریم‌ها به مشکلاتی برخورد کرد و این پروژه متوقف شد ولی در جلسه‌ای که در سال گذشته با آقای جانبازی که از مسئولان آب و فاضلاب عالی رتبه کشور هستند در فرمانداری لنگرود داشتیم، قول دادند که اعتبارات لازم برای جمع آوری فاضلاب از رودخانه لنگرود و ایجاد چند تصفیه خانه کوچک در نقاط دیگر را پرداخت کنند که قرار بر این شد آب و فاضلاب طرح لازم را ارائه دهد و ما همچنان پیگیر هستیم که این اتفاق صورت بگیرد.

برای انجام لوله گذاری در میدان امام حسن مجتبی با مخالفت اهالی روبروهستیم

رجایی درپاسخ به این سوال که لنگرود از جمله شهرهایی میباشد که در هنگام بارندگی دچار آبگرفتگی می شود چه اقدامات دراین زمینه انجام داده ایدگفت: لوله گذاری که در سال ۹۷ در خیابان اصلی شهر لنگرود انجام گرفت مشکل این خیابان را رفع کرداما خروجی مناسب نداشت که آب هدایت شود اما لوله گذاری اصلی که در خیابان امام خمینی انجام گرفت مشکل خروج آب حل شد و آبهای سطحی در هنگام بارش سریع‌تر تخلیه می‌شود و در بارندگی اخیر هیچ‌گونه مشکلی در مرکز شهر نداریم ضمن انکه مکان های دیگر شهر مثل خیابان حافظ ،خیابان سعدی و خیلی از محلات و کوچه‌ها لوله گذاری شده و مشکلات آبگرفتگی حل شده است.
تنها جایی که نیاز به لوله گذاری اساسی مثل خیابان امام خمینی دارد میدان امام حسن مجتبی که حتی لوله ها هم خریداری شده ولی در زمینه کنده کاری بامخالفت مردم همراه شد و اجازه ندادند که کنده کاری انجام شود ضمن انکه لوله هاخریداری شده ودرجنب فرمانداری موجوداست. ما همچنان در حال رایزنی با مردم هستیم که بتوانیم لوله گذاری را انجام دهیم .
رجایی درخصوص علت مخالفت مردم اظهارداشت:مردم عنوان می کننداین لوله های بزرگی است و این حجم از کنده کاری امکان دارد به ساختمان ما آسیب بزند.

المان های شهر نشان دهنده هویت و فرهنگ مردم هستند

رجایی انگاه با اشاره به تغییر المان‌های موجود در شهر گفت : میدان نورانی فاقد المان بودکه المان آن ساخته شده و در حال بهره برداری است که بخشی از کار باقی مانده که به زودی افتتاح می گردد .
میدان نماز یا میدان انقلاب ،که به دلیل المان نماز موجود در این میدان به میدان نماز نیز شهرت داشت که در حال تعریف المانی هستیم که مفهوم نماز و انقلاب را داشته باشد و هم با بافت تاریخی شهر همخوانی داشته باشد چون میدان در منطقه تاریخی شهر قرار دارد. همچنین المانی در محوطه تاریخی پل خشتی در حال کار شدن است. چند طرح آوردند که در حال رایزنی با شورا برای انتخاب بهترین طرح هستیم . ما معتقدیم که المان های شهری در واقع ، نشان دهنده هویت شهر هستند و نیاز است المان شهری به روز شود . با توجه به اینکه رشد فکری ،رشد فرهنگی و رشد اقتصادی مردم در طول ایام مختلف پیشرفت پیدا می‌کند المان‌های شهر باید رشد پیدا کنند .

گلخانه هیدروپونیک در لنگرود ساخته می‌شود
رجایی اضافه کرد : در دیداری که در چند روز گذشته با جناب آقای دکتر محمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان داشتیم قرار بر این شد که اعتباراتی را برای تاسیس گلخانه هیدروپونیک در اختیار شهرداری قرار دهند. شهرلنگرود دارای زمینی به مساحت ۸۰۰۰ متر بود که به مدت ۱۵ سال بلا استفاده بود به این فکر کردیم چه کاری انجام دهیم که این زمین دارای درآمد پایدار برای شهرداری شود که در بحرانهایی همچون کرونا بر
درآمد شهرداری تاثیر نگذارد و حداقل در پرداخت حقوق پرسنل خود بتوانیم با خیال آسوده اقدام کنیم و طبق تحقیقات زیاد به این نتیجه رسیدیم که در منطقه آزاد ارس، کاری در حال انجام است که ما می‌توانیم در مقیاس کوچکتر این کار را انجام دهیم و آن هم احداث گلخانه هیدروپونیک بود چون دیگر کشاورزی به صورت سنتی مرسوم نیست و ما به روش هیدروپونیک روش آبی و بدون خاک که گیاه مواد لازمه خود را از آب تامین می‌کند و خاک در رشد گیاه تاثیر ندارد می توانیم بهره برداری بهتر و محصولات بیشتر از این گلخانه ها داشته باشیم. و از این راه درآمد زیادی نصیب شهرداری می شود که دکتر محمدی قول مساعدت در بحث ساخت این پروژه و گلخانه را به ما دادند که نزدیک به ۲ میلیارد تومان هزینه دارد و در حال حاضر پروانه های آن دریافت شده است .

امیدواریم تا پایان دوره بتوانیم گلخانه را به بهره‌برداری برسانیم تا سکاندار دار بعدی شهرداری لنگرود دغدغه پرداخت حقوق پرسنل را نداشته باشد.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی از دستاوردهای ایران اکسپو ۱۴۰۳ خبر داد: ۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال هیأت های خارجی از بسته های سرمایه گذاری

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی …