چاپ مطلب چاپ مطلب

فرزین رحمتی گیلوائی کارشناس سیاسی و مسائل منطقه ای هر دم از این باغ بری می رسد!

فرزین رحمتی گیلوائی
کارشناس سیاسی و مسائل منطقه ای

هر دم از این باغ بری می رسد!

خبر لایحه جریمه ۳ میلیون تومانی اشخاص بی حجاب و تبصره های عجیب آن که از سوی نماینده محترم مجلس در یکی از برنامه های تلویزیونی و تنها با گذشت یک هفته پس از انتخابات اواخر زمستان ۱۴۰۲ منتشر شد، یاد آور خبر تلخ حادثه هواپیمای اوکراینی آن هم پس از گذشت یک هفته از شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی در اوایل زمستان ۱۳۹۸ بود! گویا در سرمای سرد بی مهری، ایجاد التهاب در جامعه، متغیر وابسته ای است که هر بار متغیرهای مستقل منسجم کننده را نشانه می گیرد!
اگرچه اندیشه نگارنده با فحوای این طرح انطباق عقیدتی دارد، اما به حکم منطق هر گرهی را باید به شیوه ای صحیح باز نمود، چرا که به نظر می رسد این لایحه نه تنها درد بی حجابی را درمان نمی کند، بلکه امنیت روانی جامعه را دچار تشویش نموده، موج نارضایتی ها را بلند تر می نماید و در نهایت، اعتبار روایت دشمنان را در نزد مردم افزایش خواهد داد. و این یعنی کسب نتیجه معکوس حاصل از قانون‌گذاری!

شایسته است قانون گذاران به‌این نکته توجه کنند که در دنیای مبتنی بر پلورالیسم و پدیده جهانی شدن، انتخاب های نسل امروز بیش از آنکه بر مبنای اندیشه های مذهبی باشد، بر اساس منطق متاثر از فضای حاکم بر رسانه های جهانی است، و راه خنثی سازی قرائات غیر، ارائه قرائت اصیل متناسب با سلیقه جامعه است و نه برخوردهای قهرآمیز و تنبیهی که موجب گسترش شکاف بین حکومت و جامعه می شود. زیرا ضریب گسست ارتباطی مردم-مسئولین معمولا در زمان های حساس نمایان خواهد شد.

به عنوان مثال، در گزارش منتشر شده توسط مرکز افکار سنجی کیو (keyou analytics) مورخ فروردین ۱۴۰۱، از باب بررسی عملکرد ۱۰۰ روزه دوم دولت، ۴۹/۶ درصد از مردم مهمترین عامل مشکلات کشور را ناشی از سوء مدیریت دانسته و ۵۲ درصد نیز، نسبت به عملکرد دولت اعلام نارضایتی نمودند. در واقع نتایج آماری این هشدار را می داد که نیمی از جامعه مستعد کنش های اعتراضی است، با این وجود در پی تداوم وضعیت جاری و با جرقه ماجرای فوت مرحومه مهسا امینی و حوادث پس از آن، آتش اعتراضات خشونت آمیز در سراسر کشور برافروخته شد و در این میان، بر اثر تحریک و بهره برداری بیگانگان تعداد زیادی از هموطنان از دو طرفِ درگیر، جان خود را از دست دادند. اما فروکش نمودن شعله های ایامِ بحران به معنای پایان ماجرا نبود‌ و مشارکت ۴۱ درصدی حائزین شرایط در انتخابات اخیر حاوی این پیام بود که جمعیت غالب جامعه، خرسندی لازم را از شرایط موجود نداشته و عدم همراهی سیاسی را نشان اعتراض خود قرار داده اند. در نتیجه، با غیبت ۳۶ میلیون نفری واجدین شرایط، پایین ترین میزان مشارکت مردمی در کل ادوار انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب در روز ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ رقم خورد، که به معنای کاهش قابل تامل نرخ سرمایه اجتماعی قابل تفسیر است!

با این وجود، منطقی می نماید که مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون های مربوطه با بررسی دقیق علت ها، تفحص در آیات و روایات و تحقیق در روش های تربیتی مبتنی بر اصول علمی، شیوه های کارآمدتری را در جهت مقابله با پدیده بی حجابی و قانون گذاری انتخاب کنند تا فضای ذهنی-رفتاری جامعه حالت تهاجمی به خود نگیرد و در راستای نیل به آرمان های والای اسلام و انقلاب، هوشمندانه تر گام برداشته شود.

در پایان، به نهادهای نظارتی پیشنهاد می شود تا بررسی نمایند که اندیشه خوردن این سیب، حاصل از تدبیر و انتخاب آدم بوده است یا اغوا و هدایت پشت پرده شیطان؟ چرا که برنامه ریزی های پیچیده و دقیق مبنی بر روش های مستقیم، غیر مستقیم و ترکیبی با هدف ایجاد چالش در کشورهای مخالف هژمون و بهره برداری از بحران های به وجود آمده، از راهبردها و تاکتیک های شیطان بزرگ زمان و متحدان آن در نظام بین الملل محسوب می شود

About مدیر خبر1

Check Also

تیم والیبال دانش‌آموزی ایران قهرمان جهان شد

تیم والیبال دانش‌آموزی ایران قهرمان جهان شد تیم والیبال دانش آموزی ایران با شکست آلمان …