چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیریت کارخانه برنجکوبی اکبیای فومن: واردات بی رویه ، بزرگترین معضل کشاورزان برنجکارمی باشد

اختصاصی همای گیلان:باشروع فصل بهار ،دغدغه شالیکاران ، اعم از بحران کم آبی، تهیه انواع کودهای شیمیایی (به قیمت گزاف)، به عمل آوری شلتوک و هزاران رنج دیگرآغازمی شود.کشاورزان با هزار امیدو آرزو ، تمام این مشکلات را سپری میکنند وبه تلاششان ادامه میدهند و هرگز نامید نمی شوند و برنج حاصل دستان پینه بسته ای است که با رنج و زحمت خود و خانواده بدست آمده است .

اما با شروع فصل برداشت همه امیدها به ناگاه به یاس مبدل می شودوباواردات بی رویه برنج ،شاهدکاهش قیمت محصول خودمی شوند.قصه پردرد ، اینجاست که دست کشاورز به هیج جایی بند نیست و کشاورز با هزاران بدهی، به امید اینکه بموقع محصولاتش را بفروشد ، ازعرش به فرش می رسد. سالهاحرف جلوگیری ازواردات بی رویه برنج می شودوکشاورزان دست به دامن نمایندگان مجلس شورای اسلامی می شوند ، اماچرا دولت و وزیر جهاد کشاورزی به فکر کشاورزان نیستند ،سوالی است که بی جواب مانده است .آیا دست های پشت پرده وسودجویان مانع این کارمی شود؟ چرا درست زمانی که شروع برداشت محصولات کشاورزاست شاهد واردات بی رویه برنج بی کیفیت پاکستانی و هندی و غیره می شویم ؟

به همین منظور از نزدیک به سراغ یکی از کارخانه داران بزرگ فومنات در روستای شیرذیل رفتیم تا از نزدیک ، با مشکلات کشاورزان زحمتکش و کارخانه داران آشنا شویم.
وقتی که وارد کارخانه برنجکوبی شدم با مرد۶۰ ساله ی با اخلاقی روبروشدیم که با خوش آمدگویی، با دستان پینه بسته ، دوشادوش کارگرانش در جابجایی گونی های جو به کارگران کمک میکرد. حس عجیبی داشتم، بله این مرد شریف
محمد اکبیا” صاحب کارخانه به همراه ۴ فرزندش ازدوران نوجوانی در این حرفه مشغول بکارمی باشد.
مردی با عطر بوی شالیزار، و انسانیت که از سن ۱۱ سالگی با پدرش در کارخانه برنجکوبی کار کرده بود حالا به مردی پخته وبا تجربه و حامی کشاورزان تبدیل شده است.
اودرابتدای صحبش ازواردات بی رویه برنج حرف به میان آورد. متاسفانه این یک واقعیت تلخی است که هر ساله موقع بالا آمدن محصول کشاورز ، دولت و وزیر جهاد کشاورزی به سادگی از این مسئله عبور میکند ، بدون اینکه جوابی برای این قشر زحمتکش داشته باشد. به راستی سوال اینجاست درسال مزین به جهش تولید ، چرا هیچ حمایتی از محصولات کشاورزان نمی شود ؟
محمد اکبیا در این باره گفت: در این مدت ۴۹ سال ، خودم هرگز بیمه نشدم ولی کارگرانم را بیمه کرده ام.
وی گفت:تجربه ای که طی این مدت کسب کرده ام ، به مراتب بالاترازعلم دانشگاهی است.
.محمد اکبیا افزود: در سال ۷۸ این کارخانه را با کمک ۴ پسرم و ۴ نیروی کارگری احداث نمودم درحال حاضر تمام دستگاههای ما پیشرفته است.
وی با بیان اینکه اعتقادی به دستگاه های چینی ندارم اذعان کرد:چون این دستگا ه ها اثرات منفی زیادی برکیفیت محصولاتی مانند علی کاظمی و هاشمی،دم سیاه که ضعیف هستند ، دارند و باید بطور تجربی آنها را تبدیل کرد. ولی برنج شیرودی و یا ارقام پرمحصول چون‌مقاوم است با دستگاه چینی قابل فراوری می باشند .
مدیر کارخانه برنجکوبی اکبیا تصریح کرد: ۵۹ سال با دستان خود،وبه صورت سنتی فراوری برنج انجام داده ام.
وی در خصوص برنج عنبربو که در اهواز کشت می شود ، افزود: چنین برنجی در اهواز وجود ندارد . برنج اهواز برنج غریب است که به اسم عنبربو میفروشندو این اسم را از گیلان به عاریه گرفتند.
محمد اکبیا در ادامه ی گفتگو از دردهای کشاورزان گفت: دولت ،هیچ وقت از کشاورز و کارخانه دار حمایت نکرد دراوایل مرداد ۸۰ هزار تن برنج وارد کرد و کام کشاورزان را تلخ کرد. تاجرانی که بیشتر برنج فومنات را خریداری میکنند، اکثرا از استان قزوین وارد بازاربرنج می شوند . درقزوین شرکت های زیادی وجود دارد که برنج شمال را خریداری میکنند.
“اکبیا “با اشاره به اینکه برنج از سالهای ۹۶،۹۷،۹۸ هنوزهم در کارخانه هست و به فروش نرفته ،افزود: من کارخانه داری هستم که اگر یک شپش برنج در کارخانه ام دیدید، درب کار خانه ام را می بندم و با اطمینان میگویم که از هیچ ماده شیمیایی هم استفاده نکردم .
وی یادآور شد : اخیرا بازرسانی که به کارخانه آمدند به آنها پیشنهاد دادم که برنج ما را در آزمایشگاه بررسی کنند ولی آنها بی تفاوت از این مسئله گذشتند و برایشان اهمیت نداشت!
این مدیر کارخانه برنجکوبی تصریح کرد : در طول زندگی ام یک کیلو برنج به کسی رشوه ندادم ، به مساجد و افراد نیازمند برنج دادم ولی رشوه اصلا .
“اکبیا ” گفت: طی سالیان قبل ، دولت ،شرکت تعاونی تشکیل داده بود باهدف توزیع کود،چای ،قند،شکر به کشاورزان . اما الان خبری ازتوریع نیست.
وی در ادامه گفتگو با اندکی بغض ادامه داد: اندازه همین سرمایه ای که در کارخانه دارم به همین مقدار دست کارگران است . خودم دوشادوش کارگران زحمت میکشم اما درست زمانی که کشاورز باید حاصل زحمت خود را ببیند با شرمندگی گردن خم می کند و ۳ میلیون پول می خواهد تا پول کارگران را پرداخت کند!
وی درادامه با انتقاد از دولت ادامه داد: از دولت کمک نمی خواهیم اماچرا با واردات بی رویه برنج پاکستانی و هندی که این برنج حاصل زمین نیست به فکرسلامت جامعه نیست.،سی دی هایی در دست دارم که گواه این است که برنج اشکر،ریزدانه را با آرد و پوست مرغ و کله مرغ خشک میکنند وبجای برنج به خورد ملت ما میدهند؟ چرا دولت نمی آید از کارخانه دار برنج را ۱۸ هزار تومان بخرد ،ولی حاضر است این هزینه را صرف برنج خارجی بی کیفیت کند؟!
امروزکشاورز روزی به هر کارگر ۵۰۰تا ۷۰۰ هزار تومان پرداخت میکند و کمرش می شکند ، ولی دولت حاضر نیست واردات بی رویه را قطع کند! همه چیز دست دولت است مردم خسته شدند و دولت باید سریعا به فکر اقشار کم درآمد کشاورز باشد.
مدیر کارخانه “اکبیا” که با برند برنج سالار گیلان شهرت دارد افزود: با ۴۹ سال تجربه به جرات میتوانم بگویم برنجی که از سرزمین کشاورزی می آورند و در خشک کن خشک میکنم و تبدیل به برنج می شود براحتی در همان روز بهترین کیفیت پخت را خواهد داشت.
گزارش : عطیه نصرتی

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی از دستاوردهای ایران اکسپو ۱۴۰۳ خبر داد: ۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال هیأت های خارجی از بسته های سرمایه گذاری

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی …