چاپ مطلب چاپ مطلب

نگاهی به تاریخ ۴۰ساله ایران و آمریکا ♤ (۲ )/علی رحیم پور دکتری اقتصاد

اختصاصی همای گیلان: به قدرت رسیدن ” جرج بوش ” انگیزه ای شد که در سال ۱۳۸۴ ؛ چینش نامزدهای ریاست جمهور ی ایران؛ بگونه ای شد که سرانجام ؛ رقابت بین “هاشمی “و” احمدی نژاد “؛ شد که احمدی نژاد غلبه کرد. یکدوره احمدی نژاد و بوش همدوره بودند . حکومت ایران در فروپاشی حکومت طالبان افغانستان و رژیم بعث عراق ؛نشست ها و همکاری هایی داشته است . ویرانگری های پیاپی و مغول وار ” بوش” در افغانستان و عراق و پیدایش القاعده در خاورمیانه و رکود شدید “آمریکا و اروپا در ۱۳۸۷( ۲۰۰۸ ) سبب شد که مردم آمریکا از جمهوریخواهان و جنگ ؛ روی برگردانند و به یک رنگین پوست دموکرات رای دهند !
در آستانه ی انتخابات آمریکا همواره احمدی نژاد می گفت : محال است که یک سیاه پوست رای آورد ! اما در واقع رای آورد و دوباره فشار دموکراتها بر دولت افراطی و ستیزه جوی احمدی نژاد بالا گرفت . احمدی نژاد هم بحث بی حاصل و دشمن آفرین ” هولوکاست ” را در هر کوی و برزن در داخل ایران و سازمان ملل ؛ جار زد و هزینه ی کشورداری و دیپلماسی ایران را به شدت افزایش داد . گرفتن ژست ضد امپریالیستی و گشودن کشور به روی کالاهای با کیفیت و بی کیفیت خارجی ؛ ” بیماری هلندی ” را در اقتصاد ایران ؛ بنیادی تر و جاودانه ساخت . بر آگاهان و ناآگاهان معلوم نشد که چگونه در آمد ۶۰۰تا ۷۰۰میلیارد دلاری نفت به نابودی رفته است . هنگامی که غرب به رهبری آمریکا دریافت که ایران ” دلار ” ندارد و در نیمه ی دوم سال ۱۳۹۰ ؛ حکومت ایران را وارد فاز تحریم قرار داد ؛ و دلار که از سال ۱۳۸۱ تا پایان نیمه اول ۱۳۹۰ رشدی حداکثر ۵ درصد در سال داشته است با سختگیری های حقوق بشری اوباما و تحریم های همه جانبه ؛ دولت ثروتمند احمدی نژاد[ با ۷۰۰ میلیارد دلار] از پای درآمد و دلار از ۱۰۰۰ به ۴۰۰۰ تومان پر کشید و در یک دوره ی کوتاهی قدرت خرید ملی و قدرت خرید مردم به یک سوم تا یک چهارم کاهش یافت . اگر فردی ماهانه یک میلیون تومان درآمد داشت و می شد ۱۰۰۰ دلار . در یک چشم برهم زدنی (طرفه العینی) شد ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار . این امر فقط در جنگ دوم جهانی در اروپا اتفاق افتاد و در ۱۰ سال اخیر در زیمبابوه ی” رابرت موگابه “و ونزوئلا ی “هوگو چاوز” .
اگرچه ؛احمدی نژاد ، همواره ” قطعنامه های سازمان ملل ” را ” کاغذ پاره ” می نامید که بعد ها ” آتش پاره” شدند .
تا اینکه انتخابات ۱۳۹۲ فرارسید که هفت نامزد [ جلیلی ،حداد عادل، رضایی عارف ،غرضی،قالیباف و ولایتی] هیچکدام برای ” انرژی هسته ای ” برنامه ای نداشتند و فقط “روحانی” برنامه داشت و پیشینه ی نمایندگی هسته ای ایران را ؛ در دوران خاتمی هم.
“نرمش قهرمانانه” هم به میان آمد.” برجام ” آمد و صادرات نفت از یک میلیون بشکه در روز در دوران تحریم همه جانبه ؛ اینک افزون بر دومیلیون بشکه در روز رسیده است .
دام های تحریم گسترده، به آهستگی و پیوستگی؛ کمتر شده است .
در ۲ سال گذشته ؛ گاه و بیگاه ؛ نیروهای نظامی ایران در اعیاد مبارک،نیروهای نظامی انگلیسی و آمریکایی را در دریای عمان دستگیر و فیلمبرداری کردند!با نمایش آن در رسانه های ایران و جهان؛ موجب فشار بر دولت دموکرات آمریکا شده اندو دموکرات ها را ناتوان نشان داده اند و اینکار را آنقدر بازپخش و بزرگ کردند تا ملی گرایی خفته ی آمریکایی را بیدار نموده و گرایش مردم به سمت تیر و تفنگ و حزب جمهوریخواه و دونالد ترامپ عوام گرا ؛ افزایش یابد و او را با هیچ پیشینه ی مدیریتی؛بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا بنشانند و دوباره در یاد ها ؛گروگانگیری در دوره ی جیمی کارتر؛تازه گردد.سرانجام یک جمهوریخواه عنان گسیخته و بی مغز ،بر سر کار آید.
بنابراین؛ حکومت ایران؛برآن امید است و کوشش می کند تا با تبلیغات جهت دار و گسترده؛نامزد همخط با نظامیان ایران را بر سر کار آورد.ایران و آمریکا ؛با یکدیگر” رجزخوانی ” می کنند.هر دو کشور؛به جای آنکه “نظام”شان؛فرهنگی”باشد؛فرهنگ”شان؛نظامی”شده است.مذهبی های راست سنتی مشتاقند یک نامزد با گرایش نظامی؛برگزیده شود .
حاکمیت نظامیان؛در طول تاریخ چهار کالای کمیاب را نایاب ساخته است :
۱ ) آزادی؛با برجسته شدن دشمن،آزادی که حق خداداد مردم است از آنان دریغ می شود!
۲ )آسایش و آرامش؛دولت و مردم حواس شان به جنگ است و درآمد کشور به جای هزینه در دشت سازندگی؛در تنور جنگ خواهد سوخت .
۳ ) درآمد ملی؛ کاهش می یابد چون؛هزینه ی جنگ بالاتر می رود !
۴ ) اشتغال؛ کاهش می یابد چون هزینه های نظامی؛بالاست پس سرمایه گذاری نمی شود!
در جنگ ۸ ساله؛درآمد نفتی ایران؛”صد”میلیارد دلار و زیان های جنگ “هزار” میلیارددلار شد .
نظامیان ایران مشتاقند که رئیس جمهوری انتخاب شود که اولاعلیه فرهنگ غرب و ثانیا به دنبال خیرات و گداپروری باشد !

اما دوباره در ایران فردی معتدل در انتخابات ۱۳۹۶ انتخاب شد .

<<علی رحیم پور >>

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …