چاپ مطلب چاپ مطلب

نگاهی نو به پیامدهای میزان مشارکت دوازدهمین انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی

یادداشت

نگاهی نو به پیامدهای میزان مشارکت دوازدهمین انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی

طبق پیش بینی ها، غربی ها و عوامل داخلی نهایت تلاششان را برای عدم مشارکت و یا مشارکت حداقلی آن نمودند اما طبق نتایج، میانگین مشارکت بالای ۴۰٪ را نشان می دهد.

از مهمترین نکات مشارکت ۴۰ درصدی در این است که نظام در حدفاصل دو انتخابات گذشته بحران های سختی همچون اغتشاشات سنگین ۱۴۰۱ و چندبرابر شدن برخی قیمتها را پشت سرگذاشته ولی سرمایه های اجتماعی نظام همچنان حفظ شده است.

نتایج انتخابات و نحوه شمارش آراء و اعلام نتایج، شفافیت و سلامت کم نظیری را به دنیا نشان داد. ثابت شد نظام که بشدت به مشارکت مردم نیاز داشت حتی یک درصد رأی مصلحتی به مجموع آراء و آمارها نمی افزاید و بسیاری از چهره ها نتوانستند موفق به پیروزی شوند.

بیشترین ضرر و خسارت را برخی از جریانات اصلاحات و تحریم کنندگان خوردند که هم کرسی های مجلس را و هم سرمایه های اجتماعی خود را از دست دادند.

نتایج نشان می دهد مردم عمدتا در شهرهای بزرگ از لیست های جریانی تبعیت کرده اند و تا زمانی که رقیب جدی با جهت گیری سیاسی خطرناکی همچون جریانات برجامی، سند ۲۰۳۰, مخالفت با محور مقاومت، اشرافی گری و… در صحنه باشند بیشتر به لیست‌ها اتکا می‌کنند و ائتلاف‌ها در مواقعی که ذکر شد کارکرد مؤثرتری خواهند داشت. نکته مهم اینکه شورای نگهبان در این دوره بسیار سهل گونه رفتار نمود و بسیاری از افراد را نیز تایید نمود.

از منظر ژئوپلیتیک منطقه ای ج ا ایران ستون خیمه مقاومت است. بدون شک نگرانی های زیادی در سراسر محور مقاومت (غزه، دمشق، لبنان، یمن و …) از باب افت جایگاه مردمی ایران در داخل برطرف گردید.

توصیه می شود به جای تخریب مردم و جبهه خودی، تاکید کنیم که عواملی همچون طبیعی بودن نصاب مشارکت مجلس در کل دنیا، غفلت از فریضه بزرگ جهاد تبیین، دیده نشدن کارهای بزرگ آیت الله رئیسی در این مدت بسیار موثر بود و علی رغم جنگ شناختی و هجمه های رسانه ای گسترده، مردم ایران واقعا به تناسب موضوعات نامبرده گل کاشتند. قابل ذکر است در بسیاری از کشورها عدم رای دادن جرم تلقی گشته و جریمه های خاص آن را نیز به همراه می دارد. این قهر قشری از مردم شریف با صندوق ها نیز باید محترم شمرده شود و با واکاوی ژرف، سعی در حل شکاف ایجاد شده شود تا ترمیم نسبی حاصل گردد و این یکی از هنرهای حکومت مردمی تلقی می شود که جز با انتصاب مسئولین دلسوز میسر نخواهد شد.

سجاد صلاح کار
فعال سیاسی

انتهای پیا/ همای خبر

About نسرین عشقی

Check Also

جامعه ملل چه سازمانی بود و چه سرنوشتی داشت؟!

جامعه ملل چه سازمانی بود و چه سرنوشتی داشت؟! یادداشت از امیـرحسین تقی زاده/ دانشجوی …