چاپ مطلب چاپ مطلب

گیلان را بیشتر بشناسیم (۴ )/ علی رحیم پور سرشکه دکترای اقتصاد

اختصاصی همای گیلان: با سوادان گیلان در سال ۱۳۹۰ معادل ۲ میلیون نفر بودند؛یعنی ۸۴ درصد مردم گیلان باسوادند.
در استان گیلان ؛ معادل ۳۸۴۲۳۵ دانش آموز و ۲۰۱۸۷ نفر کادر آموزشی و ۱۰۰۸۷ نفر اداری و دفتری بودند.
۸۳۴ روستا در گیلان تحت پوشش سواد آموزی اند. که تاسف بار است! چرا ؟ چون فلسفه تأسیس ” نهضت” با سواد ساختن میانسالان و بالاتر بود. امروزه نهضت در جاهایی که مدرسه نیست و افراد زیر ۱۵ سال را که مدرسه نرفته اند، پوشش می دهد، این نقض غرض است!
تعداد کارکنان آموزشی دانشگاه آزاد برابر با ۲۷۷۵ نفر است و دانشجویان آن، ۴۹۳۱۰ نفر.
تعداد دانشجویان دانشگاه های دولتی گیلان معادل ۸۶۳۵۶ نفر می باشد.
دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گیلان پیشینه ای ۵۰ساله و دانشگاه آزاد ۳۰ ساله دارد و تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد، نصف دانشگاه های دولتی است .
از سال ۱۳۶۸ که هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور شد، خصوصی سازی را شتاب داد تا اولا هزینه های دولت را در امر آموزش کم کند و ثانیا در هر کوی و برزن اجازه تاسیس دانشگاه داد. به این ترتیب هم کیفیت آموزشی دانشگاه را کم و هم جیب همفکران خود را پر کرد.
بهترین زمین های داخل و حاشیه شهر ها به تملک دانشگاه آزاد درآمد . کشورهای پیشرفته به دانشجو پول می دهند تا درس بخواند و روی اشخاص با استعداد سرمایه گذاری می کنند. در کشور ما از آنان پول می گیرند. این نظام آموزشی پولی فساد انگیز و دانش گریز را از مهد کودک تا دکتری، در شش گوشه کشور، توسعه داده اند.
■ تعداد ۱۳۷۳ پزشک در گیلان بوده که۷۰۷ پزشک عمومی و ۱۷۳ دندانپزشک و ۵۳ داروساز و ۳۸ پزشک متخصص بودند.
روستاهای گیلان ۱۰۰ پزشک هم ندارند! و بسیار محرومند.

بهم ریختگی جمعیتی، درآمدی و امکاناتی از ویژگی های توسعه گیلان است. با دستمزدهای پایین و قیمت بسیار پایین برنج و چای، طبیعی است که درآمد کشاورزان، بسیار ناچیز باشد و دوا و درمان برایشان کالایی لوکس. ازاینرو کمتر به سوی پزشک می روند! با این دفترچه های بیمه کم خاصیت ۲۰ تا ۴۰ درصدی.
اینان با مالیات های همین مردم درس خوانده اند ولی به آنان جفا میکنند و دولت ها، به تماشای این بازی ایستاده اند،
مردم فقیر یا مریض اند یا مجرم یا مالباخته!
بنابراین به پزشکان و قضات و وکلا بیش ازپیش نیازمندند ! بیشر پزشکان و قضات و وکلا بدون گرفتن پول کافی به این مردم فقیر توجهی نمی کنند!
در کشورهای پیشرفته درآمد کافی است، جرم هم کم است. دفترچه بیمه هم کارآمد است. پس نیاز چندانی به پزشکان وقضات و وکلا ندارند.
در استان گیلان ؛ سالانه ۴۰۵۵ ساعت برنامه رادیویی و ۲۲۷۶ ساعت برنامه تلویزیونی تهیه می شود .پخش برنامه سالانه رادیویی در گیلان ۷۰۷۹ ساعت و تلویزیونی ۷۴۸۸ ساعت است.
بزرگترین ضعف ایرانی ها به دلیل شکست از اسکندر یونانی، مسلمانان عرب، مغول، روس و انگلیس “خودباختگی” تاریخی است که درحال حاضر تجلی آن رادر غربزدگی می بینید.
●گیلان ؛ ۹ سینما با ۵۱۵۶ صندلی دارد. با گسترش رسانه های جمعی، عدم سرمایه گذاری و ناامن بودن، بیشتر سینماها تعطیل شده اند!
■ گیلان ۸۹ کتابخانه عمومی و ۳۱ کانون پرورش فکری دارد.
●استان گیلان سه درصد جمعیت کشور ولی دو درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد بنابراین؛ میزان رفاه در استان گیلان پایین است.
استان تهران ؛ ۲۰ درصد جمعیت کشور ولی ۲۸تولید ناخالص داخلی را دارد.
این امرسبب جذابیت تهران برای کوچندگان آن می شود.

علی رحیم پور سرشکه
دکترای اقتصاد

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …