چاپ مطلب چاپ مطلب

❇️نگاهی به«اقتصاد کشاورزی ایران»؛از دیدگاه(فائو)/دکتر علی رحیم پور دکتری اقتصاد


اختصاصی همای گیلان:مقدمه❇️
?«سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) (به انگلیسی: Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO)) از سازمان‌های بین‌المللی است که در زمینهٔ توسعهٔ کشاورزی فعالیت دارد. سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ توسط ۴۴ کشور عضو سازمان ملل متحد تأسیس شد. این سازمان از مرکز فائو و از طریق شبکه جهانی بالغ بر حدود نود اداره برای گسترش و مدرنیزه کردن کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تأمین غذای مناسب برای همگان، به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.مقر این سازمان واقع در شهر رم در کشور ایتالیا است.(ویکی پدیا)
?«اقتصاد کشاورزی ایران»؛
در تاریخ چند هزارساله خود،
همواره،درخشان بوده است.
?ریشه استعمارگری«اسکندر»،
«اعراب»،«مغول»،«روس»،
«انگلیس»و«…»؛درهمین
توانمندی کشاورزی ایران؛
نهفته بود.
?دقت کنید:
?{(فائو)در جدیدترین گزارش خود موسوم به«دورنمای محصولات و وضعیت غذایی»،از تولید ۲۱.۶ میلیون تن غله در ایران طی سال زراعی ۹۹-۹۸ خبر داد و گفت این کشور از لحاظ ذخیره‌سازی غلات در رتبه نهم جهان ایستاده است.

?بر اساس برآورد فائو، تولید غلات ایران طی سال زراعی ۹۹-۹۸ با افت ۰.۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. در سال قبل ۲۱.۷ میلیون تن غلات در کشور تولید شده بود.

?بر اساس این گزارش، تولید گندم ایران در سال زراعی گذشته ۵۰۰ هزار تن نسبت به سال قبل کاهش داشته است و به ۱۴ میلیون تن رسیده است. اما تولید برنج در کشور با رشد ۲۰۰ هزار تنی مواجه شده و بالغ بر ۳.۳ میلیون تن شده است. ایران در سال پیش از آن ۳.۱ میلیون تن برنج تولید کرده بود.

?تولید سایر غلات نیز رشد ۲۰۰ هزار تنی داشته و از ۴.۱ میلیون تن در سال زراعی ۹۸-۹۷ به ۴.۳ میلیون تن طی سال زراعی ۹۹-۹۸ رسیده است.

?فائو در بخش دیگری از گزارش خود به بررسی میزان ذخایر غلات در کشورهای مختلف از جمله ایران پرداخته است. این نهاد بین‌المللی، کل ذخایر غلات ایران در سال ۲۰۲۰ را ۹.۷ میلیون تن برآورد کرده است که رشد ۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن دارد. ایران در سال ۲۰۱۹ بیش از ۹.۱ میلیون تن ذخیره غلات داشته است.

?کل ذخایر غلات دنیا در سال جاری میلادی ۸۸۰.۹ میلیون تن برآورد شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن، حدود ۱۳ میلیون تن افت داشته است. ذخایر غلات دنیا در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۸۶۸.۱ میلیون تن اعلام شده بود. گندم مهم‌ترین غله ذخیره شده در جهان است، به طوری که ۲۷۶.۶ میلیون تن از این محصول توسط کشورهای مختلف در سال ۲۰۲۰ نگهداری شده است. میزان ذخایر برنج جهان نیز ۱۸۳.۱ میلیون تن اعلام شده است.

?سهم ایران از کل ذخایر غلات دنیا ۱.۱ درصد محاسبه شده است. ایران که از نظر جمعیتی در جایگاه هفدهم جهان قرار دارد از نظر حجم ذخایر غلات، رتبه ۹ جهانی را به خود اختصاص داده است. فقط کشورهای کانادا، اتحادیه اروپا، روسیه، آمریکا، چین، هند، آرژانتین و برزیل ذخایر غلات بیشتری در سال ۲۰۲۰ نسبت به ایران دارند.

?نصف ذخایر غلات دنیا در
چین قرار دارد.
?چین با ذخیره غلات ۴۳۵.۶ میلیون تنی در رتبه نخست از نظر میزان ذخیره‌سازی غلات قرار گرفته و تقریباً نصف ذخایر غلات دنیا را به خود اختصاص داده است. آمریکا با ۸۹.۱ میلیون تن و هند با ۵۷.۵ میلیون تن در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

?میزان ذخیره غلات برخی کشورهای دیگر عبارت است از: کانادا ۱۰.۴ میلیون تن، اتحادیه اروپا ۴۶.۹ میلیون تن، روسیه ۱۲.۴ میلیون تن، ژاپن ۶.۷ میلیون تن، پاکستان ۲.۲ میلیون تن، ترکیه ۸.۳ میلیون تن، مصر ۶.۷ میلیون تن و تونس ۱.۲ میلیون تن.

?فائو پیش‌بینی کرده است ذخایر غلات ایران در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۱۸ درصدی نسبت به امسال، به ۱۱.۵ میلیون تن برسد.}
(?کانال اکونومیست فارسی)
?جای بسی خوشحالی است
که کشور پهناور ایران،رتبه نهم
جهان را در امر غلات دارد و
تولید برنج ایران هم،دویست
هزار تن افزایش داشته است.
همه این تولیدات«درون‌زا»ست.
? دولت های ایران،در این شصت(۶۰)سال،اگر به«دلارهای نفتی»و«واردات بی‌رویه»تکیه
نمی کردند،روزگارکشاورزی ایران،
بسیار درخشان می شد.
?متاسفانه دولت های پیش و
پس از انقلاب اسلامی،کوشیده
اند،با هزینه کردن«دلارهای
نفتی»،برنج‌،گندم‌،چای،ذرت،
شکر را،واردکرده تا انحصارا،
«توفیق!»را؛به نام«دولت خود!»
ثبت و طرفدار جمع کنند!
?«کشاورزی ایران»؛در تولید
برخی کالاها،«برتری مطلق»و
در بعضی دیگر«برتری نسبی»
دارد.
?«واردات»؛کشاورزان«نجیب»
و«صبور»را؛به خاک سیاه،نشانده‌
است.
?«برتری مطلق»:وضعیتی که
ایران،در تولید کالاهایی؛مطلقا
«برتری»دارد.مانند نفت،گاز،قالی،
پسته،زعفران و..•
?«برتری نسبی»:وضعیتی که ایران؛«نسبتا»،«برتری»دارد.
مانند برنج‌،گندم،چای و..•
?اما،بازار ایران،انباشته‌ از«برنج
و چای بی کیفیت وارداتی»ست.
▶️سرشک▶️
۲۶آبان۱۳۹۹

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …