چاپ مطلب چاپ مطلب

دهیارروستاهای” دیارجان “،” عاشورآباد” و”نیاول ” بخش دیلمان: آلودگی های کارخانه سیمان باعث کاهش تولیدات کشاورزی شده است

اختصاصی همای گیلان:استان گیلان ،استانی است مملو ازموقعیت هاوپتاسیل های خدادادی . کوه، دریا ، مرتع ،جنگل های هیرکانی وتنوع آب وهوایی نمونه ای ازاین نعمت ها می باشند.

قابلیت های هرمنطقه از آن موجب گردیده تا به عنوان یک استان گردشگری معروف شود . در این بین بخش دیلمان ، به دلیل کوهستانی بودن، دارای آب وهوای سرد می باشد. همین عامل موجب گردیده تا گردشگران ، درفصول گرم سال ، این منطقه را به عنوان منطقه گردشگری برای خود انتخاب کنند. این بخش علاوه بر داشتن آب و هوای خنک، دارای چشم انداز های بدیع و بی نظیری ست که جنگل ها ومراتع سرسبز به آن رونق بخشیده اند . اما برای اطلاع از وضعیت معیشت وآگاهی از اقتصادمنطقه وهمچنین مشکلات آن ، به سراغ ” علی عابدی” دهیارروستاهای دیارجان ،عاشورآباد ونیاول رفته ایم که باهم این گفتگوی خواندنی رابه صورت پرسش وپاسخ می خوانیم :

س: لطفا خودتان رامعرفی کنیدو بفر ماییددرحال حاضر دهیارکدام روستاها هستید؟
ج: “علی عابدی” هستم دهیار روستاهای” عاشوراباد” و “دیارجان ” وهمینطور بصورت افتخاری پیگیر امور روستای” نیاول”
س: ضمن معرفی اعضای شورای اسلامی سه روستا، بفرمایید هر کدام چند نفر جمعیت دارند ؟
ج: اعضای شورای اسلامی روستای عاشوراباد عبارتند از : آقایان ابوالقاسم جعفری و اسحاق علی نژاد و سرکار خانم زهرا امیدی و عاشوراباد
حدود ۱۶۰ نفر جمعیت دارد و در روستای دیارجان که بالغ بر ۲۰۰ نفر جمعیت دارد آقایان محمد محمدپرست و صفر یزدانخواه و محمد فلاح بعنوان اعضای شورای اسلامی فعالیت دارند. در روستای نیاول نیز آقایان عباد پوررستمی و محسن علیپور و حسن خسروپور اعضای محترم شورای روستا میباشند و بالای ۱۵۰ نفر جمعیت دارد.
س: لطفا بفرماییدچه اقداماتی برای این روستاها انجام داده اید؟
ج: اقدامات صورت گرفته در هر سه روستا، ایجاد زیرساخت راه بوده که تماما در سه روستا بصورت ۱۰۰% شن ریزی انجام شده ، تمامی کوچه ها و خیابان های موجود نامگذاری شده و تابلوی مورد نظر نصب شده است.در روستای عاشوراباد طی ۴ سال تلاش دهیاری با مشارکت مردم مسجدی بالغ بر ۴۰۰ متر زیربنا احداث شده ، کوچه ها و خیابانهای باریک، بازگشایی گردیده و برای ۲۳ هکتار باغ فندق ، اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد ریال ازطریق جهاد کشاورزی برای آبیاری تحت فشار اعتبار گرفتیم و همینطور لایروبی استخر کشاورزی را انجام دادیم و در روستای دیارجان تمامی کوچه ها و خیابانهای باریک ، تعریض و شن ریزی انجام گرفت و نامگذاری شد . برای هر دو روستای عاشوراباد و دیارجان پلاک پستی تهیه و تحویل مردم گردید .برای روستای دیارجان که بالغ بر ۱۰۰ هکتار باغ فندق وجود دارد، سیستم آبیاری نوبتی راه اندازی شد و به نحو مطلوب در حال استفاده میباشند و همینطور دفتر دهیاری و شورای اسلامی برای روستا راه اندازی گردید که جا دارد از مدیر محترم آموزش و پرورش دیلمان و مدیر محترم مدرسه میرزاکوچک خان که همکاری کردند سپاسگزاری کنم . همچنین جاده بین مزارع که نیاز اساسی کشاورزان میباشد بطول ۴ کیلومتر راه اندازی و احداث شد.
س: ازمشکلات این روستاها بفرمایید؟
ج: مهمترین مشکل هر سه روستا که بارها و بارها تکرار کرده ومورد تاکید قراردادیم ، وجود کارخانه سیمان می باشد .آلودگی هایی که ازاین کارخانه ساطع میگردد آسیب های اجتماعی و زیست محیطی وحشتناکی ایجاد کرده است . روستای نیاول تماما در محاصره معدن سیمان و منابع طبیعی گرفتار شده و به نوعی روستا در حال تخریب بوده و چه بسا این چند خانوار هم بزودی کوچ نمایند . برداشت بی رویه خاک و تخریب جنگل که درحال اتفاق است موجب گردیده حجم فرسایش خاک افزایش پیدا کرده و میزان باردهی درختان فندق و گردو کاهش یافته و میزان محصول جو و گندم و عدس و لوبیا رو به افول است . شاید به جرات بتوان گفت که این سه روستا رکن اصلی بخش دیلمان و پیرکوه بوده و جاذبه های گردشگری فراوانی درخود جای داده است که با برنامه ریزی مدون و ایجاد زیرساخت های گردشگری ، سرمایه فراوانی تولید می شد و اشتغال پایدار با خود به ارمغان میاورد . اما همه اینها به نوعی در حال منتفی شدن است و علت و این مسئله ، احداث کارخانه سیمان میباشد .کارخانه ای که دقیقا مصداق ضد تولید است چرا؟!چونکه تمام دامداری را از بین برده ، کشاورزی و زراعت ر ا از بین برده، آبهای زیرزمینی خشک شده و درختان مثمر ، در حال خشکی شدن هستند و به تمامی راه های مواصلاتی، آسیب جدی وارد نموده است.اگر دولت فقط در دو بخش یعنی گردشگری و دامپروری سرمایه گذاری اساسی در این منطقه انجام میداد ، اشتغال ۴۰۰ نفر مسقیم کارخانه سیمان که با آن جولان میدهند و دهان مخالفان را می بندند، بیشتر از ۱۰۰۰ نفر را شامل میشد.
س: اقتصادمردم منطقه برچه اساسی استواراست؟
ج:مردم این سه روستا ، اکثرا به کشت گندم،جو،عدس وزعفران مبادرت دارند .ضمن آنکه برخی ازافراد، باغ فندوق وگردو دارند
س: درچندسال اخیربرخی ازکشاورزان به کشت زعفران تمایل پیدا نموده اند.شما به عنوان دهیاراین روستابفرماییداولاازمیزان تولیدزعفران دراین منطقه رضایت داردید وثانیا توضیح دهیدایادرامداین محصول، نسبت به کشت گندم وجو ، مقرون به صرفه تراست؟
ج: خوشبختانه یکی از کارهای خوب جهاد کشاورزی شهرستان ، شناسایی محصول جدید به نام زعفران بوده که طی این چند سال ، کشت آن ، رو به افزایش است. دهیاری هم به نوعی این موضوع را بین مردم تشویق و ترغیب نموده وبخوبی بین مردم جا انداخته است . با توجه به اینکه قیمت زعفران در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی از سطح بالاتری برخوردار است و بهره وری بیشتری دارد . امیدواریم که با حمایت های همه جانبه مسئولین محترم و متولیان امر ، حداقل این میزان که ۵ هکتار زیر کشت میباشد به بالای ۱۰۰ هکتار و ۲۰۰ هکتار برسد.
س: به نظرمی رسدقشرجوان استقبال خوبی از کشت گندم ،جو وعدس ندارد .دلیل این موضوع چیست؟
ج: دقیقا همینطور هست و علت آن کشت بصورت دیم و سنتی میباشد و هیچوقت صنعت کشاورزی در دیلمان مکانیزه نشده و همین امر، باعث کاهش بهره برداری شده و پاسخگوی نیازهای خانواده کشاورز نگردیده و منجر به مهاجرت جوانان به سمت شهرهای بزرگ شده است.

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

احداث دیوار حفاظتی در عاشورآباد

لایه روبی و راه اندازی استخر آب کشاورزی عاشورآباد

دعوت بسیج جامعه پزشکی و دندانپزشکی و ویزیت رایگان برای اهالی روستاهای عاشوراباد ، دیارجان و نیاول

دعوت بسیج جامعه پزشکی و خدمات رایگان پزشکی و دندانپزشکی برای اهالی روستاهای عاشوراباد ،دیارجان و نیاول

پیگیری آسفالت راه روستایی میکال به عاشورآباد بطول دو کیلومتر

نصب تابلوی راهنمایی مسیر

شن ریزی و تسطیح روستای دیارجان

لایه روبی استخر کشاورزی عاشورآباد و احیاء و راه اندازی

شن ریزی و تسطیح نیاول

ساخت مسجد در روستای عاشورآباد

احداث آب نهر در روستای نیاول

احداث مسجد روستای عاشورآباد

انتقال آب کشاورزی برای باغات فندق

نصب چراغ خطر در چهار راه عاشورآباد

بازگشایی کوچه های عاشورآباد

علی عابدی دهیار روستای دیارجان و عاشورآباد

ساخت تابلو و نصب

روستای نیاول

About مدیر خبر1

Check Also

مهدی کاظمیان سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی؛ معرفی ۳۵ بسته جدید سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی در نمایشگاه اکسپو

مهدی کاظمیان سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی؛ معرفی ۳۵ بسته جدید سرمایه گذاری منطقه آزاد …