چاپ مطلب چاپ مطلب

سرپرست منابع طبیعی رشت خبر داد رفع تصرف ۱۲.۵ هکتاری از اراضی ملی/ خطر توسعه اراضی زراعی در حاشیه جنگل

همای گیلان به نقل از ایسنا/گیلان سرپرست منابع طبیعی رشت، قطع درختان جنگلی و حمل چوب آلات غیر مجاز را از معضلات منابع طبیعی شهرستان دانست و یادآور شد: توسعه اراضی زراعی در حاشیه عرصه های جنگلی نیز خطر تصرف اراضی ملی را بیشتر کرده است.

مهدی پورمیرزایی با بیان اینکه ۳۱ هزار هکتار از اراضی شهرستان رشت جزو انفال محسوب می شود، اظهار کرد: ۲۵ درصد مساحت شهرستان رشت را اراضی ملی تشکیل می دهد که شامل ۱۵ هزار هکتار اراضی جنگلی و جنگل کاری بوده و مابقی مربوط به اراضی ساحلی، آب بندان ها و بیشه زارهاست.

وی از رفع تصرف ۱۲.۵ هکتار از اراضی ملی استان در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: در حوزه قاچاق چوب آلات جنگلی نیز ۳۷۱ فقره پرونده برای حمل چوب آلات غیر مجاز(ماده ۴۸) و ۱۴۰ فقره پرونده برای قطع درختان جنگلی(ماده ۴۲) تشکیل شد و ۹۰ متخلف را تحویل مراجع قضایی دادیم.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رشت، از کشف و ضبط ۱۰۷۰ مترمکعب چوب آلات جنگلی قاچاق و ۲۰۰ استر هیزم خبر داد و گفت: همچنین طی سال گذشته ۹ فقره آتش سوزی سطحی در اراضی جنگلی شهرستان به وقوع پیوسته است.

پورمیرزایی، پارک جنگلی سراوان و امامزاده هاشم را یکی از مهمترین اراضی ملی شهرستان دانست و تصریح کرد: با همکاری مسئولان استانی و ملی باید معضل پسماند در منطقه سراوان رفع شود.

وی قطع درختان جنگلی و حمل چوب آلات غیر مجاز را از دیگر معضلات منابع طبیعی شهرستان رشت دانست و یادآور شد: توسعه اراضی زراعی در حاشیه عرصه های جنگلی نیز خطر تصرف اراضی ملی را بیشتر کرده است لذا براساس قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها اقدام به رفع تصرف و تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان می کنیم.

سرپرست منابع طبیعی رشت، با بیان اینکه سالانه اقدام به واکاری، اصلاح، مرمت و بهبود کیفیت جنگل، تقویت توان تولید عرصه های جنگلی و بهسازی سیم خاردارهای حفاظتی می کنیم، ادامه داد: مهمترین اقدامات اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رشت در حوزه برنامه های مدیریتی و پرورشی جهت بهبود وضعیت جنگل ها و حفاظت و صیانت از عرصه هاست.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه «همیار طبیعت» از علاقمندان به منابع طبیعی و جنگل ها خواست جهت مقابله با تصرفات غیر مجاز و قاچاق چوب و تخریب منابع طبیعی در این سامانه ثبت نام کنند و گفت: برای افراد کارت همیار طبیعت، کارت حفاظتی، کارت مروج و کارت همیار طبیعت دانش آموزی صادر می کنیم تا بازوی اداره کل منابع طبیعی استان در حفاظت از عرصه ها باشند.

پورمیرزایی، از مسئولان محلی به ویژه شوراهای شهر و دهیاران خواست به جلوگیری از قطع درختان و تصرف اراضی ملی در روستاها کمک کنند و یادآور شد: شماره شبانه روزی ۱۵۰۴ آماده دریافت گزارشات مردمی مبنی بر قاچاق چوب، تصرف اراضی و حریق در جنگل هاست.

وی با بیان اینکه دهیاران بدون اخذ استعلام از اداره منابع طبیعی شهرستان از هرگونه تصرف و بهره برداری از اراضی ملی محدوده روستاها پرهیز کنند، ادامه داد: مناطق روستایی و فضاهای ساحلی از مواهب الهی هستند و فضای سبز شهرستان را تشکیل می دهند لذا مردم و مسئولان در حراست از این سرمایه ملی به اداره کل منابع طبیعی استان کمک کنند.

باکانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

مهدی کاظمیان سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی؛ معرفی ۳۵ بسته جدید سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی در نمایشگاه اکسپو

مهدی کاظمیان سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی؛ معرفی ۳۵ بسته جدید سرمایه گذاری منطقه آزاد …