چاپ مطلب چاپ مطلب

گلایه ی شهردار شلمان از مصوبات یک بام ودوهوای آب منطقه ای

 

همانطوریکه می دانیدیکی ازمهمترین مشکلات شهرداری ها،عدم مطابقت اعتباربا خواسته های مردم می باشدو خودکفا بودن شهرد‌اری ها درجذب اعتبار ، مشکلات شهرداران را دوچندان نموده است. هرچنددولت طی سالهای اخیر ،مبلغی به عنوان ارزش افزوده دراختیارشهرداری هاقرار داده است ، اما این مبلغ مورداعتراض شهرداری ها می باشد .درهمین خصوص ونیز بمنظور ارائه عملکردشهرداری شلمان ونیز آشنایی با مشکلات این شهر، با مهندس ناصرشاد گفتگویی ترتیب داده ایم که باهم این مصاحبه رامی خوانیم:
بهره برداری ازساختمان شهرداری وآتش نشانی تاپایان تیرماه سال جاری
شهردارشلمان در گفتگوی خبری با همای گیلان درخصوص ساختمان درحال ساخت شهرداری وساختمان اتش نشانی گفت:ساختمان شهرداری و آتش‌نشانی شلمان به مساحت ۵۰۰ متر مربع با اعتباری بالغ بر ۱میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سازمان شهرداریها و منابع داخلی براوردشده است که تا پایان تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد.
پیش بینی انجام ده هزارمترمربع آسفالت در سال جدید
مهندس ناصرشاددر خصوص روکش آسفالت و معابر شهری اظهارداشت: ۱۰۰۰۰ مترمربع آسفالت در سال جدید پیش‌بینی شده که قسمتی در خیابان شیخ الاسلامی به مساحت ۲۵۰٠ متر مربع انجام شد و مابقی در حال انجام است.
عدم امکان صدور پروانه ساختمانی در شلمان نتیجه تصمیمات آب منطقه ای

وی مصوبات جدید طرح هادی را از مشکلات اصلی شهرستان شلمان برشمرد و گفت: مشکل اصلی ما در خصوص حریم رودخانه شلمانرود است که بر اساس طرح مصوب سال ۹۷ حریم رودخانه شلمان رود ۱۶ متر برای دیوار و ۲۰ متر برای اعیانی ساختمان در نظر گرفته که این روند تا سال ۹۸ ادامه داشته و در سال ۹۸ استعلامات جدید صورت گرفته که سازمان‌ آب جواب مودیان را ندادند و با پیگیری و جلساتی که در فرمانداری و دفتر معاونت امور عمرانی استاندار تشکیل شد ، قرار بر این شد که مشکل حریم رودخانه ها را حل نمایند. اما متاسفانه در جلسه ی سال جدید ، منعقده در ۲۳ فروردین ماه در دفتر معاون بهره برداری سازمان آب منطقه ای گیلان ، بیان شد که حریم رودخانه در واقع حریم کیفی،۴ برابر حریم کمی ، که ۱۶ متر که حول وحوش ۱۰۰متر خروج از خط پروژه های سازمان آب در نظر گرفته است و ۲۰ متر جلوتر ازطرح قرار دارد و عملاً امکان صدور پروانه در ۸۰ درصد از طرح هادی مصوب شهر شلمان وجود ندارد و با ابلاغ جدید که ابلاغ هنوز به دستمان نرسیده است ادعا شده که به دفتر فنی ابلاغ نموده ایم که بنابه اظهار دفتر فنی، امکان صدور پروانه وجود ندارد .

شهردارشلمان ادامه داد: سازمان آب در سالهای ماضی استعلامات متعددی را پاسخ داده که در سال ۹۷ طرح را به ما ابلاغ کرده و سازمان آب منطقه ای استان جزو امضا کنندگان طرح هادی است که طبق قانون ۱۰ سال اعتبار دارد چطور از ۱۶ و ۲۰ متر به ۱۰۰ متر می رسدو تصویب طرح هادی در دوم اردیبهشت سال ۹۷ انجام و اکنون حقوق مکتسبه ایجاد شده و مردم برای دریافت سندو صدور پروانه مشکل دارندو افرادی که ساخت و ساز انجام داده اند ، امکان صدور سند برایشان وجود ندارد که از شهرداری نامه ای برای ثبت اسناد ارسال گردید که براساس طرح اجرا شود .
مهندس ناصر شاد خاطر نشان کرد :شهرداری شلمان در فروردین ماه سال جاری هیچ گونه صدور پروانه ای نداشته است و با توجه به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد در آمدشهرداری از محل صدور پروانه است درآمدما تقریبا به صفر رسیده است .
وی اذعان داشت : در محدوده شهری شلمان ۸۰ درصد زمین های ما در داخل حریم کمی و کیفی شلمانرود قرار گرفته‌انددرتعریف کمی وکیفی بایدگفت: کمی امکان ساخت و ساز وحتی دیوار هم وجود ندارد وبرای حریم کیفی ضوابط تعریف کرده‌اند . مثلاً اگر سند داشته باشد می‌توانیم بر اساس آن پروانه صادر کنیم و حقوق مکتسبه ای که ایجاد شده بر اساس استعلامات آب منطقه‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌اند، همه پروانه‌های صادر شده بر اساس استعلامات صورت گرفته از سازمان آب منطقه ای استان بوده و جواب آن ۱۶ و ۲۰ متر است ودر بحث حریم ۱۰۰ متر قطعامشکل داریم.
وی یاداورشد:یک سری ازمردم می خواهنداز املاک خوداستفاده نمایند اما آب منطقه ای می گوید امکان ساخت وجودندارد. شهردار شلمان ادامه داد:مشکل این است که حریم حفاظتی رودخانه درست نمی شود جایی که مبنای ۱۰۰متر باشد هر سال با وقوع سیل قسمتی از دیوار شستشو داده میشودو اگر این روند ادامه پیدا کند ،بر اساس مصوبات طرح هادی چیزی به نام شهر شلمان نخواهیم داشت.
مهندس شاد هنچنین در خصوص دفع زباله یادآورشد :
زباله ی شهر شلمان مستقیم و به روز به محل دفن زباله آلمان لنگه هدایت می شود که الحمدالله در خصوص دفع زباله مشکلی وجود ندارد . جایگاه موقت نداشته و مستقیم حمل می شود.
وی پیرامون دفع آب های سطحی بیان داشت :
خوشبختانه ازبابت دفع آبهای سطحی مطالعات انجام گرفته و قرار بود سازمان مدیریت بحران لوله اختصاص دهد که متاسفانه هنوز انجام نشده است.
تصویب بافت فرسوده شهردر سال۹۸
وی در زمینه بافت فرسوده در این شهر گفت: در سال ۹۸ قسمتی ازبافت فرسوده شهر به تصویب رسیده است . بحث تخفیف صدور پروانه تا ۵۰ درصد در بافت های فرسوده ازجمله مزیت این طرح می باشد.
شهردارشلمان درخصوص بودجه ی پیش بینی شده برای شهرداری شلمان در سال ۱۴۰۰ گفت:بودجه ی پیش بینی شده سال جاری ۶ میلیارد تومان می باشد که نسبت به سال گذشته ، ۱۳ درصد افزایش داشته است. سال گذشته اعتبار ۵ میلیارد و ۴۰۰ بود که حدود ۶ میلیارد و ۵۰ تحقق پیدا کرد.
قانون شهرداری ها به روز نیست
ناصر شاد درپاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه شماقبلا عضو شورای شهرلنگرود بوده اید، چه تجربه ی مفیدی کسب کرده‌اید که این تجربه بتواند به مددشهرداری برسد تا باعث توسعه و شفافیت در امور شهری شود ، تاکیدکرد:
مهمترین معضل مدیریت شهری نبود مدیریت یکپارچه و واحد است . اما متاسفانه قانون شهرداری ها به سال های ماضی بر می گردد تا آن موقع یک مدیریت واحد را در ادارات آب ، برق و گازو ادارات خدمات رسان شاهد بودیم که امروز هم به دلیل اینکه قوانین به روز نشده است و هم اینکه ادارات خدمات رسان را عملا از شهرداری گرفته اند مشکل اصلی شهرداری این است که با قوانینی که الان داریم همراه نیست ، امروز اداره برق و گاز را جدا کردند بدون این که قوانین را بروز کنند .
معضل دیگری که گریبانگیر همه شهرداری هااست نیروهای شهرداری است برای مثال در سی ان جی شهرداری شلمان ۱۰ نیروی کار داریم که امکان اخراج آنها وجود ندارد.ازمحل اعتبارات سی ان جی شهرداری درآمد ماهانه ۸ میلیون تومان دارد.اصل این کار براین مبنابود تاسی ان جی درآمد پایداری برای شهرداری کند اما هزینه نگهداری سرسام‌آور است و امکان سود دهی برای مجموعه وجود ندارد.
نیاز به۸۰ میلیون اعتبار برای انجام دیوار چینی شلمان رود
وی در خصوص آلودگی رودخانه شلمان رود و لایروبی انهار اظهارداشت:
درسال ۹۶ لایروبی انهار به طول ۳کیلومتر با هزینه ای بالغ بر ۱۶۰ میلیون تومان از محل منابع داخلی شهرداری انجام شد که این عمل موجب گردید تا در سالهای بعد دچار آبگرفتگی نشو یم. همچنین قسمتی از رودخانه به طول ۱۲۰ متر دیوار چینی، شده است و برای انجام ادامه ی دیوار چینی، ۸۰ میلیارد تومان هزینه لازم است .الحمدالله رودخانه عاری از هرگونه زباله است اما باید فرهنگ سازی صورت گیرد .
واریز یک سوم عوارض وصولی ارزش افزوده به حساب شهرداری ها از سوی اداره مالیاتی
ناصر شاد در خصوص در آمد شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده گفت :
از محل ارزش افزوده پرداخت ناچیزی صورت می گیرد و بحث ارزش افزوده حساب و کتابش صحیح نمی باشد ۳درصد از مالیات وصولی به عنوان ارزش افزوده باید به حساب شهرداری واریز گردد که در قبال این واریزی قسمتی از کدهای در آمد شهرداری حذف شده است،در گذشته در کارخانه های برنجکوبی از محل تولید ناخالص ، درصدی به حساب شهرداری واریز می شدو از زمان بحث مالیات بر ارزش افزوده ، ردیف درآمدی شهرداری حذف و در نتیجه امور مالیاتی این حساب را بر عهده گرفته است .
وی افزود : در شلمان ۸ کارخانه ی برنجکوبی وجود دارد و مالیات گرفته می شود و این شهر با ۵۲۰۰ نفر جمعیت اگرخرج کرد هرفردی دومیلیون باشد ده میلیاردوچهارصدمیلیون می شود .۹درصداین مبلغ می شو۹میلیون و سی وشش هزار ،باتوجه به این که سه درصدبایدبه حساب شهرداری ریخته شودمبلغ واریزی به حساب شهرداری شلمان ۳۱۲ میلیون تومان است حالا چقدربه حساب شهرداری ماواریزمی شود ۴۰ میلیون تومان .به نظر می رسد انچه به حساب شهرداری ها واریز می شود یک سوم عوارض وصولی ارزش افزوده از سوی اداره مالیاتی می باشد.
اما سوال اینجاست که اگرحق مابه حساب شهرداری ریخته شود شاهد تحول در شهر خواهیم بود . هیچ شهرداری ای ازپرداخت حق وحقوق وکارعمرانی عقب نخواهدماند.
درسالهای اخیرتورم زیاد شد اماارزش افزوده ی ما کاهش پیدا کرد.این حق شهرداری هاست که متاسفانه امور مالیاتی نمیدهد .
عدم استعلام اداره ی صمت از شهرداری ها در صدور گواهی کسب
وی معضل در آمدی دیگر شهرداری ها را عدم استعلام اداره ی صمت در صدور گواهی کسب دانست و گفت :علی رغم این که در رای دیوان آمده است اداره ی صنعت و معدن موظف است از شهرداری استعلام کندامااداره صمت ازانجام این کارسربازمی زند.
مگر میشود در وسط شهر شغلی ایجاد شود و از شهرداری استعلام نشود؟

وی گفت : اگر قانون مالیات بر ارزش افزوده حل شود وصنعت و معدن به رای دیوان تمکین کند، بسیاری ازمشکلات شهرداری هاحل خواهدشد. مگر می‌شود شهرداری مشکل حقوق پرسنل داشته باشد؟مگر میشود شهرداری برای پرداخت هزینه ها ناتوان شود ؟بایستی این دو مورد حل شود و کدهای درآمدی شهرداری را برگردانند ‌در قانون مالیات بر ارزش افزوده به اسم شهرداری عوارض گرفته می‌شود ولی به شهرداری‌ها پولی داده نمیشود، امور مالیاتی و تامین اجتماعی تمام حساب های شهرداری را بررسی می کنند و شهرداری نمی تواند به حسابی که حق خودش است دسترسی پیدا کند.
وی در این خصوص افزود :حق مردم شهر است که پولی که می دهند به خودشان بازگرددتاما بتوانیم در سطح شهر هزینه کنیم و اگر مشکلی در سطح شهر وجود داشته باشد شهرداری بتواند آن را برطرف نماید .

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

تحصیلات راه یافتگان به مجلس دوازدهم چیست؟! + نمودار

تحصیلات راه یافتگان به مجلس دوازدهم چیست؟! + نمودار  همای خبـر – نقل از فرهیختگان:نگاهی …