چاپ مطلب چاپ مطلب

تغییر کاربـری‌ها بلایی بر پیکره سرزمین

  • تغییر کاربری ها بلایی بر پیکره سرزمین

دکتر عماد مطالبی در گفتگو با همای گیلان اظهار داشت: توجه به پهنه بندی و تخصیص کارا و اصولی کاربری به زمین در پهنه های سرزمینی از مهمترین ارکان مدیریت خردمندانه زمین و در راستای آمایش سرزمین است.

عماد مطالبی گفت: باید با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت ها در تخصیص کاربری اقدام کنیم; لزوم توجه به مبانی و کلیات برنامه ریزی شهری، روستایی و منطقه‌ای در تهیه طرح های هادی ،جامع و تفضیلی و همچنین توسعه ای امری حیاتی است و نشان از ارائه یک طرح بهینه در سرزمین دارد.

مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای کلانشهر رشت در ادامه گفت : لازمه یک طرح و الگوی مناسب آمایشی برای یک شهر ”شناخت و درک درست نیازها و فعالیت شهروندان “ است.
مطالبی اظهار داشت: این به آن معنی است که ما باید گونه ای تعادل بین فعالیت، انسان و محیط ایجاد کنیم که به درستی پاسخگوی نیازهای شهروندان باشد.
وی تاکید داشت: باید هنگام استفاده از زمین ها و بهره گیری از آن، پیش‌بینی ها ، امکان سنجی ها و نحوه تحقق پذیری هر اقدام را لحاظ کرد تا ارائه بهتر خدمات به شهروندان که مالکان اصلی شهر هستند به شکلی صحیح اجرا شود و خصوصا در کلانشهرها باید به فکر ایجاد بانک زمین بود.

این کارشناس برنامه ریزی و آمایش شهری افزود : تغییر کاربری زمین به بهانه های مختلف، بدون توجه به نیازهای عمومی و بدون در نظرگرفتن اصول آمایشی برای سکونت افراد، می تواند چهره پهنه های زیستی در شهرها و روستاها را به شدت تغییر داده و پدیده ساختمان سازی های متراکم و غیراصولی را به مرور زمان بر شهرها و روستاها مسلط کند.

مشاور کمیسیون توسعه پایدار شهری رشت توضیح داد : پدیده تغییر کاربریهای مطالعه نشده و غیر متخصصانه، حس تعلق مکانی و تعلقات خاطر شهروندی را نابود می‌سازد و امور برنامه ریزی و تصمیم سازی آینده نگرانه برای خدمات رسانی شهری را دچار مشکلات جدی خواهد کرد که رفع آنها در آینده باعث هدر رفت هزینه و انرژی و زمان است و طرح های شهری و روستایی را بی اثر و علاوه بر آن ضربات مهلکی را بر پیکره سرزمین وارد خواهد کرد.

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای کلانشهر رشت همچنین اشاره داشت : وقتی از پهنه بندی و تخصیص کاربری در سطوح شهری بویژه در مقیاس محله ای صحبت می کنیم باید حتما مجموعه ها و کامپلکس هایی از اختلاط کاربری ها را ارائه دهیـم. وی گفت: بهترین نمونه آن می‌تواند  با رویکرد  تجارت و خدمات  همانCBD یا CENTERAL BUSINESS DISTRICT باشد.

عماد مطالبـی گفت: پهنه بندی با رویکرد کاربری مختلط، فرمی از بهره گیری خردمندانه از فضا و مکان است که می تواند در راستای فرم پایدار زیستی در شهرهای ما باشد که گامی در جهت دستیابی به شهر زیست پذیر خواهد بود.
دکتر مطالبی گفت : در تبیین آسیب شناسی شهری از نظام مسائل در حوزه های روستایی شهری و کلانشهری این است که ما به هر بهانه واهی مانند رشد، توسعه، اشتغال و غیره بخواهیم پهنه های سرزمینی را دچار تغییر کاربری کنیم. وی تاکید داشت: پاسخ مثبت دادن به درخواست های متعدد و بعضا نامعقولِ تغییر کاربری و بطور متوالی بدنبال رفع مغایرت ها و رفع نیازهای آنی ساخت وساز بودن برای اهالی شهر و حتی مهاجران، در طرح های هادی جامع تفضیلی و توسعه شهری، در نهایت به جایی خواهد رسید که دیگر پهنه ای برای مدیریت خردمندانه زمین باقی نمی ماند.

این کارشناس آمایش شهری گفت : هشدار می دهم توجه کنید نباید پهنه های سرزمینی ما دستخوش تغییرات وسیع کاربری شود ؛ ما وظیفه داریم برای نسل آینده در پهنه های سرزمینی زمین ذخیره کنیم.

انتهای پیام /

About نسرین عشقی

Check Also

اولین همایش انجمن ناشنوایان در لاهیجان برگزار شد + تصاویـر

اولین همایش انجمن ناشنوایان در لاهیجان برگزار شد + ‌تصاویـر اولین همایش انجمن ناشنوایان شهرستان …