چاپ مطلب چاپ مطلب

آیا پزشکان بخش خصوصی نیازی به واکسن آنفلوانزا ندارند؟ ?دکتر مهران قسمتی‌زاده، عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران و رییس نظام پزشکی لاهیجان-سیاهکل

همای گیلان:?نادیده گرفتن بخش خصوصی در برنامه‌های وزارت بهداشت، چه به عمد رخ دهد و چه به سهو، خطایی استراتژیک و متاسفانه تکرار شونده است

▫️مدتی است بحران سلامت و طوفان کرونا به مهم‌ترین مساله کشور تبدیل شده است؛ بحرانی تهدیدکننده که در شش ماه اخیر حتی پرواز قیمت دلار و پراید و توییت‌های ترامپ هم نتوانسته بیش از چند ساعت اخبار آن را تحت‌شعاع خود قرار دهد. وخامت و اهمیت خطر آنچنان است که نهادهای دولتی خود را موظف می‌دانند تعداد ابتلا و مرگ هموطنان‌مان را هر روز به اطلاع همه برسانند. گرچه در درستی و نادرستی این آمار حرف و حدیث بسیار است و گرچه برخلاف انتظار، این آمار نه توسط متولی سلامت کشور یعنی وزارت بهداشت بلکه توسط وزارت کشور یعنی متولی نظم جامعه منتشر می‌شود.

در بحبوحه مبارزه با کرونا تهدیدی دیگر در راه است‌ و رفتن به‌سوی فصول سرد سال، وحشت شیوع آنفلوانزای انسانی همزمان با پاندمی #کووید_۱۹ را به جان مردم انداخته است؛ به‌طوری‌که بسیار بیش از سال‌های گذشته برای توزیع واکسن آن بی‌‌تابی می‌کنند. اگرچه هنوز از توزیع واکسن در کشور خبری نیست، اما چندی قبل وزارت بهداشت با هدف مدیریت تقاضا نخستین اقدام خود را انجام داده و با انتشار دستورالعمل واکسیناسیون آنفلوانزای انسانی، فهرست افراد حایز اولویت را برای دریافت واکسن اعلام کرده است.

در این فهرست پزشکان و پرسنل بیمارستان‌ها و زنان باردار در اولویت اول قرار دارند و حتی پرسنل نظامی و انتظامی و امنیتی شاغل در بخش‌های ارائه خدمات بهداشتی و همچنین افراد پرخطر خانواده شهدا و جانبازان نیز از قلم نیافتاده‌اند و افراد دچار بیماری‌های مزمن و… نیز در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

اما متاسفانه در این دستوالعمل ملی که متولی اصلی نظام سلامت کشور منتشر کرده است، در فهرست گرو‌ه‌های دارای اولویت هیچ اشاره‌ای به پزشکان و کادر درمان ارایه کننده خدمات سرپایی در بخش خصوصی (غیر بیمارستانی) نشده است.

متاسفانه باز ‌هم مدیران نظام سلامت کشور همان اشتباه همیشگی خود را مرتکب شده‌اند و اقدام به خط‌‌کشی غیرواقعی بین بخش خصوصی و دولتی کرده‌اند و در این خط‌کشی به ناگهان فراموش کرده‌اند که ۷۰٪ بار عرضه خدمات سلامت سرپایی در جامعه ما به دوش #بخش_خصوصی است و به تبع چون آنفلوانزا در اکثر موارد یک بیماری سرپایی است، بیشترین مراجعه مردم در این مورد هم به بخش خصوصی و به‌ویژه مطب‌های پزشکان عمومی و درمانگاه‌های عمومی و داروخانه‌های خصوصی خواهد بود، در نتیجه پزشکان و پرسنل آنها در این بخش بیش از سایرین در معرض ابتلا به آنفلوانزا خواهند بود.

شاید لازم است به مدیران و کارشناسان تدوین‌کننده دستورالعمل‌های اینچنینی یادآوری شود که ایشان متولیان کل نظام سلامت کشور (چه خصوصی و چه دولتی) هستند و مطب‌ها و درمانگاه‌های خصوصی بخشی مهم و شاید به انتخاب بسیاری از مردم مهم‌ترین بخش عرضه‌کننده خدمات سرپایی سلامت کشور به‌شمار می‌آیند و نه تنها حفاظت از ایشان جزو وظایف وزارت بهداشت بوده، بلکه نادیده گرفتن آنها در برنامه‌های وزارت بهداشت خطایی استراتژیک است؛ خطایی که تاکنون سبب‌ساز شکست بسیاری از برنامه‌های وزارت بهداشت شده است!

متاسفانه این روالی است که بارها و بارها از سوی مسوولان و کارشناسان وزارت بهداشت دنبال شده است و هنوز هیچ‌کس نتوانسته به ژنرال‌های سلامت تفهیم کند که در جنگ، نباید بخش مهمی از ارتش خودی را نادیده گرفت و آن‌گاه انتظار پیروزی را هم داشت.

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

همای خبر؛ موقعیت استراتژیک آرش مال در منطقه آزاد انزلی، این مجمع تجاری و فرهنگی در موقعیتی منحصر به فرد است

همای خبر؛ موقعیت استراتژیک آرش مال در منطقه آزاد انزلی، این مجمع تجاری و فرهنگی …