چاپ مطلب چاپ مطلب

اگر جای اقای دکتر نیکفر بودم/رضا بژکول روزنامه نگار

اختصاصی همای گیلان: اصولا یکی از وظایف نمایندگان شهر لاهیجان در ادوار مختلف و در کسوت نمایندگی این است که افکار و ایده های فراجناحی و فرا حزبی داشته باشند و به جای منافع حزب و یا جناح در مسایل سیاسی ، به فکر شهر و عمران آبادی آن باشند .

نماینده لاهیجان باید علاوه بر ویژگی های منحصر به فرد ، انسانی برنامه ریز ، خلاق ،طراح ،پی گیر و بیطرف در ساماندهی و عمران و ابادی شهر باشد .

ایرادی نیست که نماینده لاهیجان وابسته به یک جناح و یا طیف باشد. اما لازم است بیش از شروع نمایندگی با حزب و یا جناح خود اتمام حجت کند ، که نماینده احاد مردم و جناح های موجود شهر هست .

چه انهایی که به او رای دادند و چه آنهایی که رای ندادند ، چه جناح او باشند و چه جناح مقابل ، باید فراجناحی بیاندیشد و به آن عمل کند .

بر این اساس من اگر جای جناب اقای دکتر نیکفر نماینده محترم شهر لاهیجان و سیاهکل بودم سعی می کردم موارد زیر را با همه وجود رعایت و خود را ملزم به آن کنم .

اگرچه نیمی از دوره نمایندگی جناب دکتر نیکفر گذشته ، اما می توان در همین محدوده کوتاه به پایان دوره نمایندگی ، ثابت نماید که تغییر روش و منش در نگاه داده و خود را وامدار مردم می داند نه جناحش ، حتی اگر این تغییر رفتار منجر به حاشیه رفتن او در جناح اقلیت مجلس ، کشور و یا استان و حتی انزوا او بشود . اما مهم این است که خود را خادم مردم و وام دار آنان قرار داده است.

موارد ذیل می تواند در فرایند کوتاه مدت(نزدیک به ۲۱ ماه ) به او کمک کند روش بهتری برگزیند اگرچه سخت است و پر هزینه، اما لازم است گاهی به خاطر منافع مردم یک شهر، منافع حزبی را زیر پا گذاشت وخود را فدا مردم کرد .

۱-پس از انتخاب و شروع به کار مجلس شورای اسلامی ، تمام داشته های منقول و غیر منقول خودم را شفاف به شهروندان گزارش می کردم ، اول خودم و آنوقت طی اطلاعیه ای از همه شهروندان می خواستم که از هرگونه تنش و یا دودستگی و حاشیه سازی برای رقیب ، خوداری و اگر کسی چنین کاری انجام داده از خود جدا می کردم .

۲-با رقیبان انتخاباتی خود ملاقات و به جای دفع انها به جذبشان اقدام و جلسات هم اندیشی هر شش ماه یکبار با ادوار نمایندگان برگزار و از تجربه انان بهره می گرفتم .

۳-در هنگام سخنرانی ها و یا مصاحبه ها علیه هیچ شخصیت حقیقی و یا حقوقی حرفی نمی زدم و سعی می کردم با مسئولان مخالف، ملاقات ، تا اختلافات به جامعه کشیده نشود .تا بتوانم گام به گام برنامه ها را ارایه و پیاده کنم . چنانچه در آغاز برنامه ای نداشتم تیم گروهی از میان جوانان و نخبگان تشکیل و طی سه ماه با برنامه ریزی منسجم ، اهدافم را آماده ، بررسی و اجرا می کردم .

۴-با تمام وجود تلاش می کردم فرا جناحی عمل کنم از همه نحله های فکری بهره می گرفتم و خود را از حاشیه ها و درگیرهای جناحی و یا حزبی دور نگه می داشتم ، از مشاورانم می خواستم در طول دوره از این امر پیروی کنند تا وحدت جامعه به خاطر تفاوت های جناحی تشدید نشود .

۵-با تمام مسئولان شهر لاهیجان و سیاهکل از امام جمعه تا فرماندار و یا شهردار و هر مسئولی تعامل و برنامه هایم را با گفتگو دوستانه پیش می بردم .

۶- برای روندهای امور شهر، هر فصل با طیف های مختلف ، از اصلاح طلب تا اصولگرا و یا اعتدال گرا و دیگر طیف ها شهر جلسه نقد ،بررسی و پیشنهاد می گذاشتم .

۷- در حمایت از برنج کاران و چایکاران و دیگر تولید کنندگان شهر با مسئولان ملاقات و طرح ها و ایده های خود را با آنان در میان می گذاشتم و چنانچه موفق نمی شدم با لابی و رایزنی در رده های بالا مشکلات را پی گیری و نتایج را از طریق کانال اختصاصی به مردم گزارش می دادم .

۸- به صورت منظم و مرتب هر هفته و یا ماه مشکلات مردم شهر و روستا را از نزدیک بررسی ، و سعی می کردم هر ماه نیز نشست مطبوعاتی در شهر و یا روستا برگزار تا به پرسش ها و انتقادات انان پاسخ دهم .

۹-با حضور هفتگی یا ماهانه در دانشگاه های لاهیجان و تعامل با اساتید و دانشجویان ، همچنین در نشست با مسئولان شهر ، از چگونگی استفاده از زنان فرهیخته و نخبه شهر در مسئولیت ها راه کار ارایه ، تا نسبت به وضعیت نیمی از جمعیت کشور بی تفاوت نباشم .

۱۰- اتاق فکری از مشاوران قوی چه زنان فرهیخته و چه مردان شایسته تشکیل می دادم .و در حوزه های مختلف از انها کمک می گرفتم (ترجیحا از جوانان ) و هر سه ماه یکبار به مردم گزارش عملکرد فصلی به صورت تفکیکی از کارهای انجام شده ارایه می دادم .

۱۱- سعی می کردم در زمان حضور در مجلس ، وقتم را با حاشیه ها صرف نکنم ، بلکه با رایزنی با نمایندگان تاثیر گذار و همچنین نمایندکان گیلان، فارغ از نگاه جناحی دنبال امتیازی و یا سرمایه گذاری بیشتر باشم تا شهرم را نجات دهم .

۱۲- هر هفته یک یا دو روستایی که بیشترین مشکلات را گزارش کرده اند سرکشی و برای رفع مشکلات آن با مسئولان شهر رایزنی ، و برنامه هم اندیشی با نخبگان و مردم همان روستا برگزار و از نظرات بکر آنان بهره می گرفتم .

۱۴- در نطق پیش از دستور در مجلس شورای اسلامی به منافع ملی و بومی می اندیشدم نه جناحی ، بیشتر مشکلات شهرم را با صدای بلند به گوش نمایندگان و مسئولان حاضر می رساندم و در کانال تگرامی ، عملکرد روزانه و یا هفتگی خود را در کلیه امور به اشتراک می گذاشتم .

۱۵- جلسات هم اندیشی با مطبوعات ، رسانه و یا شبکه های اجتماعی به صورت فصلی یا شش ماه یکبار برگزار و از نظرات و انتقادات آنان بهره می جستم .

۱۶- با بازاریابی در سطح خرد و کلان ، و لابی با دارندگان ثروت و تولید کنندگان کشور ، از هر طریق ممکن ، انان را مجاب می کردم تا با سرمایه گذاری در شهرم رونق خاصی در جهت رشد و پیشرفت ان داشته باشم

۱۷- دفتری در مرکز شهر تهیه و از مردم می خواستم مشکلاتشان را به دفتر ارسال ، ثبت کرده و رسید آن را دریافت نمایند ، انوقت گروهی را مامور پی گیری می کردم . چنانچه موفق نمی شدم خواسته های آنان را در شهر لاهیجان براورده کنم ، تحت هر شرایطی با وزرای دولت در باب موضوع های درخواستی پی گیری نموده و گزارش کاملی از نتیجه آن به مردم ارایه می دادم .

۱۸- مشکلات شهر لاهیجان و سیاهکل را اولویت بندی می کردم تا طی چهار سال اهداف بلند مدت خود را عملی و یا اجرا کنم .

۱۹-در همه حوزه ها از مشاوران جوان و تحصیل کرده بهره می گرفتم و حقوق ماهانه نمایندگی ام را صرف امور جاری شهر و یا پرداخت برای کاربردی ترین پیشنهاد های نخبگان و تحصیل کردکان در جهت توسعه شهر می کردم .

۲۰- در برنامه های خود ملاقات با فرماندار و استاندار را به صورت مستمر و ماهانه برنامه ریزی می کردم. تا هم با تعامل با استاندار مشکلات شهر را پی گیری و با ارایه طرح و پیشنهاد با بالاترین مقام شهری و استانی روندی بهتر را پیش بگیرم تا شهر را به پویایی ،آبادی ،آزادی و پیشرفت سوق دهم .

?و ده ها برنامه پیشنهادی دیگر مانند محیط زیست ،اموزش و پرورش ،حقوق شهروندی ،استخر ،بیکاری ، مهاجرت ،فساد و……….( که در یک متن قابل بیان نیست ) با برنامه ریزی و استفاده از خردجمعی و تشکیل تیم گروه های تخصصی همراه با مسئولان همگام با مردم به پیش می بردم .

متن فوق نه تخریب نماینده شهر است و نه تحمیل نگاه و یا تضعیف ، پیشنهادی است برادرانه در جهت نقد پذیری خاضعانه برای گفتگو عاقلانه ، تعامل فرا جناحی ، ایجاد وحدت در عین کثرت ، براورده شدن مطالبات به حق مردم لاهیجان و سیاهکل با روستاهای بی شمار نیازمند .

امید انکه پس از خواندن متن فوق با دیدی مثبت به یاداشت مهاجر دغدعه مند بنگرند . باشد که چنین شود .

مجلس خانه ملت است و نماینده خادم ملت

به امید آن روز .

 

 

انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …