چاپ مطلب چاپ مطلب

بخشدار خمام در جشنواره لی : احیای ایین ها ی بومی وسنتی نشاط اجتماعی را در بین مردم ایجاد میکند

اولین جشنواره لی( مواد اولیه حصیر بافی )در استان گیلان در روستای تیسیه خمام برگزارشد
اختصاصی همای گیلان، این جشنواره که عصر دیروزپنجشنبه ۲۰تیر تا شامگاه ادامه داشت با حضور پرشور مردم خمام و شهرستان رشت و حتی شهرستانهای اطراف همراه بود.

حضور زنان ومردان روستای تیسیه با لباسهای محلی که دست اوردها و دست ساخته ها را از زنبیل ،حصیر وسبدهای زیبای حصیری که ازمحصول محلی لی ساخته شده بود ومحصولات محلی خود را در۲۵غرفه نمایشگاه موجود در این جشنواره عرضه کرده بودند ، شورو حال خاصی به مراسم داده بود.

از اجرای موسیقی سنتی گیلکی گرفته تا حضور هنرمند گیلانی ،حق دوست نام اشنا و رونمایی از چتر حصیری وپرچم ملی ازجنس حصیر که به زودی به ثبت ملی خواهد رسید تا حضور اولین بانوی لافند باز گبلانی که در عرصه جهانی مشهور است همه وهمه نشان از فرهنگ غنی ومتمدن مردمان خوش قلب و خوش ذوق ومهمان نواز سرزمین سرسبز گیلان دارد.

اخیرا مسوولان ومدیران خوش ذوق وخوش فکرمحلی و منطقه ای درسال رونق تولید ملی وبرای ایجاد اشتغال پایدار روستایی سعی در برپایی چنین جشنواره های محلی وبومی بمنظور شناسایی فرصتهای شغلی موجود روستایی دارند که در خمام نیز ازبعد از حضور مهندس مهدوی بعنوان بخشدار شاهد تحولات چشمگیری درزمینه های مختلف ازجمله برپایی جشنواره‌ های بومی -محلی در راستای تحقق هدف مهم رونق تولید ملی بوده وهستیم.

مهندس رضا مهدوی،بخشدار خمام درمراسم جشنواره لی گفت:هدف از برپایی این جشنواره آشنایی با یکی از کهن ترین آیینهای سنتی مردم گیلان یعنی حصیر بافی بوده است.

وی افزود:امروز ما به پاس احترام به توسعه وفرهنگ تمدنی وسازه های سنتی قدیمی که ازجاجیم وحصیر و محتویات ان درسطح روستاهای گیلان رایج بوده درکنار هم گرد امده ایم تا اززحمات خردو کوچک و بزرگ ،مردو زن قدردانی نماییم.

مهدوی درادامه سخنان خود از بانوان ،اعضای شورای اسلامی ودهیار روستای تیسیه تشکر وقدردانی کرد وگفت: جشنواره لی دومین جشنواره محلی وبومی است که در بخش خمام برگزارشده وتا پایان سال ۴جشنواره بومی ومحلی دیگر نیز دراین بخش برگزار خواهد شد.

وی بابیان اینکه اینگونه مراسمات درایجاد نشاط اجتماعی بسیار تاثیر گذار است افزود:امروز دسیسه های فضای مجازی و عوامل اجانب گریبانگیر خانواده ها شده و آمار طلاق و آسیبهای اجتماعی را در استان افزایش داده است که با انجام این نوع حرکتهای فرهنگی میتوان جلوی بسیاری ازاین آسیبها را گرفت.

بخشدار خمام تصریح کرد:از مدیر کل محترم تعاون،کار ورفاه اجتماعی دعوت کردیم و از ایشان خواستیم تا جهت شکل گیری تعاونیهای خرد روستایی و ایجاد اشتغال پایدار روستایی روستاهای خمام را حمایت نمایند.

وی درادامه از مدیر کل گردشگری وصنایع دستی استان خواست تا از آثار وصنایع دستی روستائیان بخش خمام با ارائه تسهیلات ارزان قیمت وکم بهره مورد حمایت قرارداده و موجبات رونق اقتصادی منطقه را فراهم نمایند.

وی سپس به موقعیت استراتژیکی خمام اشاره کرد وگفت:خمام در کریدور شمال وجنوب قرار گرفته و در هاب دریای خزر است

و به حوزه کشورهای سی آی اس نستراک وصل است بنابراین از موقعیت بسیار خوبی بخصوص درزمینه تجارت وصادرات برخوردار است.
مهدوی همچنین به آمار واردات کشور روسیه اشاره کرد وافزود:امروز روسیه ۴۸۰میلیار دلار درآمد وارداتی دارد درحالیکه درآمد وارداتی ما ۴۵۲میلیون دلار است که با برنامه ریزی،هدف گذاری،سیاست گذاری واولویت بندی میتوان درکنار این بندر کارتکس خرد بازرگانی ایجاد کرد ومحصولات بومی ومحلی مردمان این سرزمین را صادرنمود و اشتغال پایدار روستایی ایجاد کرد که با این حرکت جلوی مهاجرت معکوس گزفته میشود .

بخشدار خمام تاکید کرد : باحمایت مسؤلان ودست اندرکاران محترم امور ما میتوانیم رونق اقتصادی را درمنطقه داشته شاهد باشیم.

گزارش:زهرارگان

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …