چاپ مطلب چاپ مطلب

بخشدار دیلمان :دیلمان در زمینه بومگردی گام بسیار بزرگی برداشته است و در این زمینه جهت اشتغال پایدار، بخش دیلمان پیشرو می باشد


دیلمان ازجمله بخش های مستعد استان گیلان می باشد این بخش به دلیل شرایط آب وهوای مناسب در فصول گرم سال منطقه ویژه ای برای گردشگری به حساب می آیدضمن آنکه شش ماهه دوم به دلیل کوهستانی بودن وشرایط بارش برف می تواندبه عنوان منطقه خوبی برای ورزش های زمستانی تعریف شودهرچند طی دوران انقلاب اسلامی خدماتی در این بخش ارائه شده است اما این خدمات هنوز نتوانسته است دیلمان را به جایگاه واقعی ای خود نه در زمینه تامین تولیدات داخلی ونه در زمینه گردشگری ونه ایجاد اشتغال برساند.کشت وکار به صورت سنتی ،فصلی بودن کشاورزی ،فقدان برنامه از سوی جهاد کشاورزی چه در زمینه مدرن کردن زمین ها وچه در خصوص افزایش درآمد موجب متواری شدن جوانان از این بخش وهجوم به سمت شهرهای پرجمعیت گردید که در دل خود می تواند موجب بسیاری از معضلات اجتماعی گردد .ناگفته نماند دولت چند سالیست در زمینه آبیاری قطره ای برای باغات قدمهای موثری برداشته است اما ایجاد اشتغال ومهاجرت معکوس، نیازمند، سوق دادن کشت وکار محصولات به سمت آبی ،تشویق مردم به بوم گردی و عنایت ویژه به صنعت گردشگری می باشد.با این مختصر توضیح از وضعیت موجود بخش دیلمان گفتگویی با دکتر بهرام آریا منش بخشداراین بخش ترتیب داده ایم با هم این گفتگو را می خوانیم:

انجام طرح گابیون بندی(سیل بند) جهت کاهش خسارات ناشی از سیل در منازل مسکونی
بخشدار دیلمان طی گفتگویی به ارائه گزارش عملکرد پروژه های منابع طبیعی و آبخیزداری بخش دیلمان و پیرکوه در سال ۱۳۹۷ پرداخت وگفت: طرح گابیون بندی(سیل بند) به مقدار ۴۶۱۶ متر مکعب جهت کاهش خسارات ناشی از سیل در منازل مسکونی,زمین ها و باغات کشاورزی، طرح بیولوژیکی در حال انجام کاشت بذر های یونجه و اکسترس در مراتع ملی به مقدار ۱۱۹ هکتار برای افزایش کیفیت مرتع و طرح ۳۰ غرق به مقدار ۳۰ هکتار برای حفاظت از مراتع ملی در حال انجام است که میزان اعتبارات تخصیص داده شده جهت انجام طرح های مذکور به ۱۱/۳۵۳/۵۷۳/۴۶۸ ریال می باشد.


شن ریزی راه های روستایی
دکتر آریا منش در خصوص عملکرد پروژه های راه روستایی و راهداری بخش دیلمان و پیرکوه درسال ۱۳۹۷ گفت: تثبیت بستر و بهسازی آسفالت محور راه دیلمان به آسیابر واسطلخ کوه به طول ۱۳/۵ کیلومتر که ۱/۵ کیلومتر به بهره برداری رسیده و ۱۲ کیلومتر دیگر تثبیت انجام شده است و آسفالت این مسیر باقی مانده است لازم به ذکر می باشد به جهت نامساعد بودن هوا آسفالت مسیر در زمان مناسب انجام خواهد شد.
که اعتبار تخصیص یافته شده برای این پروژه مبلغ ۴/۵ میلیارد تومان می باشد.
وی اضافه کرد: شن ریزی های راه روستایی کوچلام و زنش و پیلابور به سیوسرک به طول ۶ کیلومتر نیز یکی دیگر از پروژه های راه روستایی و راهداری این بخش می باشد.


تثبیت بستر و بهسازی آسفالت محور راه اسپیلی به میکال
بخشدار دیلمان آنگاه به پروژه های مربوط به راهداری و حمل و نقل جاده ای اشاره نمود و اظهار داشت: تثبیت بستر و بهسازی آسفالت محور راه اسپیلی به میکال به طول ۹ کیلومتر به مبلغ ۳/۵ میلیارد تومان و نیز ادامه پروژه در حال انجام از محورروستای میکال به گولک به چهارراه گرماور به طول ۷ کیلومتر به مبلغ ۳میلیارد تومان درسال آینده به بهره برداری خواهد رسید لازم به ذکر است به جهت نامساعد بودن هوا آسفالت مسیر در زمان مناسب انجام خواهد شد و همچنین بهسازی آسفالت داخل بافت روستای گولک به طول ۱ کیلومتر به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان در سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید.


آریا منش ادامه داد:شن ریزی های انجام شده محور راه روستایی شامل راه روستایی چشناسر به روستای درویشخانی، رزدره به روستای آذرستانک، پش به روستای رزدره، اسپیلی به روستای صیغل محله(صوفیان سر)، بورسرا و راه روستایی آسیابر به روستای چوکند می باشد که طول شن ریزی های انجام شده راهداری ۱۰ کیلومتر می باشد.


وی خاطرنشان کرد: بهسازی چشمه و لوله گذاری انتقال آب شرب با همکاری شورا و دهیار روستای ایشکوه درحوضه بخش دیلمان و پیرکوه صورت گرفته است.

آریامنش سپس با اشاره به پروژه های عمرانی انجام شده آموزش و پرورش بخش دیلمان و پیرکوه گفت: اقدامات عمرانی مدرسه شامل آسفالت و بتن ریزی حیاط امام صادق اسپیلی به مبلغ ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ریال
،تعویض درب مدرسه شهید بهشتی به مبلغ ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال ،دیوارکشی مدرسه میرحسینی ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ریال ،فنس کشی مدرسه جلیسه و آسیابر ۷۰/۰۰۰/۰۰۰ ،فنس کشی مدرسه لور۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال است.
سپس به ارائه آمارشبکه ها و انشعابات اجرا شده توسط اداره گاز دیلمان و پیرکوه پرداخت ویادآور شد:شبکه دیلمان-اسپیلی ۱/۰۳۷ کیلو متر، بن زمین ۲۴۰ کیلو متر، ۳۱۰ کیلو متر، برسرا ۳۹۹ کیلو متر،عین شیخ ۳۶۰ کیلو متر،میکال ۷۵ کیلو متر،گیسل ۲۵۰ کیلو متر، جلیسه ۴۷۰ کیلو متر، قشلاق وتاریکدره ۲۵۰ کیلو متر۱۷۰ کیلو متر می باشد.


آبیاری کم فشار و تحت فشار باغات فندق و گردو و صیفی جات

بخشدار دیلمان وپیرکوه در مورد فعالیت های انجام شده جهاد کشاورزی بخش دیلمان و پیرکوه سال ۱۳۹۷ گفت:
*پروژه های آبیاری کم فشار و تحت فشار باغات فندق و گردو و صیفی جات عبارتند از:طرح گروهی روستای گیلارکش به مساحت ۱۴۴هکتاربه مبلغ ۵۵۰میلیون تومان،قشلاق ۱۸۵هکتار و ۶۸۰ میلیون تومان،یسن ۷۶هکتار و ۲۹۰ میلیون تومان، عین شیخ ۱۳۵هکتارو ۶۵۰ میلیون تومان، کمنی ۲۲۵هکتارو ۸۵۰ میلیون تومان که همگی کم فشار هستندوطرح آبیاری قطره ای تحت فشار برای ۱۰ نفر از بهره برداران ۵۰هکتار و ۵۰۰میلیون تومان می باشد.

اجرای پروژه تامین آب در اراضی شیب دار بخش دیلمان

دکتر آریا منش پیرامون پروژه های تأمین آب در اراضی شیب دار بخش دیلمان و پیرکوه خاطر نشان کرد:احداث استخر دیارجان ۱۰هزار متر مکعب،احداث استخر قشلاق ۶هزار متر مکعب،انتقال آب کشاورزی ۱۰۰۰ متر با لوله از جمله خدمات این بخش می باشد.


وی گزارش عملکرد طرح های اجرا شده توسط جهاد کشاورزی دهستان پیرکوه و روستاهای همجوار از حوضه بخش دیلمان و پیرکوه را به شرح زیراعلام نمود: طرح های گروهی انجام شده آبیاری قطره ای در روستاهای وسمه جان,بنه زمین,یرشلمان ,کلاک و جلیسه سیستم آبیاری قطره ای در حدود ۹۱۲هکتار از باغات اجرا گردیده است ودر حال بهره برداری می باشند.

لوله گذاری ۳۰ هزار متر برای باغات فندق

وی افزود: در روستاهای حوزه مرکز جهاد کشاورزی پیرکوه حدود ۳۰ هزار متر لوله گذاری برای باغات فندق انجام شده است که گامی بزرگ برای استفاده بهینه و صرفه جویی در آب می باشد که با این عملیات حدود ۵۰۰ هکتار باغات جدید احداث گردیده است.
بخشدار دیلمان اظهار نمود: در طرح آبیاری قطره ای ۱۲۰ نفر بهره بردار که دارای باغات فندق,گردو و دارای استخر ذخیره آب بودند شناسایی گردیدو به جهت اجرای کار مقرر گردید مشاور از باغات بازدید و نقشه برداری از باغات انجام گیرد.

دکتر آریامنش در زمینه فعالیت های انجام شده پایگاه امداد و نجات هلال احمر بخش دیلمان و پیرکوه سال ۱۳۹۷خاطر نشان کرد:۴ خانوار شامل ۱۳ نفراز روستاهای کوه پس ،ملومه وپیشکیلیجان دچار سیل ودو خانوارشامل ۸نفراز روستاهای کوه پس وکشتی گیر چاک گرفتار آتش سوزی شدند که جمعا ۴۴/۸۵۳/۰۰۰ریال به آنها کمک شده است.

توزیع سبد کالا به نیازمندان بخش دیلمان و پیرکوه
وی سپس عمده ترین خدمات ارائه شده توسط پایگاه امداد و نجات هلال احمر بخش دیلمان و پیرکوه سال ۱۳۹۷ (امدادی –حمایتی-فرهنگی) را برگزاری کلاس های آموزش امداد و نجات در مدارس بخش دیلمان و پیرکوه، اجرای مانور امدادی به مناسبت های مختلف در مدارس بخش دیلمان و پیرکوه دانست وگفت: ۲۴ فقره تصادف داشته ایم که ۱۳ فقره آن به بیمارستان های دیلمان –سیاهکل-لاهیجان اعزام شدند. خدمات رسانی به تعدادی از مسافران گرفتار در برف ، اسکان تعداد زیادی از مسافرین در راه مانده در برف، توزیع سبد کالا به نیازمندان بخش دیلمان و پیرکوه ۴۷ موردبوده که ارزش هر سبد کالا ۱۰۰۰۰۰۰ ریال می باشد و در ماه مبارک رمضان نیز با همکاری خیرین ۳۰ نفر ازدانش آموزان بی بضاعت بی سرپرست و بد سرپرست منطقه محروم بخش دیلمان و پیرکوه جذب شدند.
ضمن آنکه شرکت در کلیه راهپیمایی ها و مناسبت های مذهبی وجشن ها و … از جمله سایر این فعالیت ها بودند.

بخشدار دیلمان و پیرکوه به فعالیت های انجام شده اداره برق بخش دیلمان و پیرکوه در سال ۱۳۹۷ اشاره نمود و گفت: احداث ترانس روستای بنه زمین، تعویض ۱ عدد تیر فشار قوی روستای عینی، تعمیرات خطوط برق کوه پس ، تعمیرات خطوط سیم برق مسیر شاه شهیدان و به تعداد متعدد شن و ماسه آسفالت سازی برای ترانس و زلزله نگاری از جمله ی فعالیت های این بخش بودند.
آریا منش افزود: میزان اعتبارات هزینه شده در این بخش ۷/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال می باشد.

کشف حمام تاریخی روستای دیارجان/ بهسازی تفرج گاه لونک

وی سپس فعالیت های انجام شده میراث فرهنگی,صنایع دستی و گردشگری بخش دیلمان و پیرکوه را برشمرد وگفت: کشف حمام تاریخی روستای دیارجان ، بهسازی تفرج گاه لونک هزینه به مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال، دستگیری ۲۱نفر ازعاملین حفاری غیرمجاز در ۸ مرحله، کشف ۴ قلم اشیاء تاریخی در ۴ مرحله و کشف ۴ دستگاه فلزیاب در ۴ مرحله از جمله این خدمات است.

بخشدار دیلمان آنگاه فعالیت های انجام شده اداره آب و فاضلاب روستایی بخش دیلمان و پیرکوه سال ۱۳۹۷ راچنین عنوان کرد:درگرماور تعویض پمپ ۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال در ایشکوه بهسازی چشمه +لوله گذاری ۱ کیلومتر ۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰ریال در اروشکی لوله گذاری ۸۰۰ متر ۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰ریال
در نوروزمحله بهسازی چشمه(۲مورد) +لوله گذاری ۲۰۰ متر ۱۱۰/۰۰۰/۰۰۰ریال در آسیابر تعویض لوله ۳۰متر۱۰/۰۰۰/۰۰۰ریال در سیاه کاربن تعویض لوله ۳۰ متر ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ریال در گیسل لوله گذاری ۲ کیلومتر ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال در دیارجان تعویض لوله ۵۰۰ متر ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال
در عاشورآباد نصب کلتور و نصب سیستم رسوب گیر آب ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ریال در میکال تعویض شبکه لوله گذاری به طول ۳ کیلومتر۱/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال در گولک لوله گذاری ۷۰۰ متر+تعمیرات تابلو برق ۱۲۰۰۰۰۰۰۰ریال در ملامحله احداث مخزن ۱۵۰ متر مکعبی +لوله گذاری ۱ کیلومتر ۲/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال در کلاک لوله گذاری ۱ کیلومتر+نصب پمپ و رفع مشکل کم آبی ۲/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال در پیشکلجان تعویض پمپ +تعمیرات تابلو برق ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال هزینه در برداشته است.


بخشدار دیلمان در خصوص پروژه های انجام شده توسط دهیاران بخش دیلمان و پیرکوه گفت: این پروژه ها شامل تعریض و شن ریزی کوچه های داخل روستاهای دیارجان,اروشکی,نیاول و کوه پس از بخش دیلمان و پیرکوه ،شن ریزی روستا های دیارجان، نیاول،شن ریزی کوه پس، شن ریزی اروشکی می باشد.


وی افزود: سنگ چینی زمین ورزشی به طول ۸۰ متر با مبلغ ۱۷میلیون تومان نیز در روستای ملامحله صورت گرفته وهمچنین جمع آوری آبهای سطحی وکانال کشی روستای بن زمین نیز توسط دهیاری محل انجام شده است.


آریامنش پیرامون عملیات آسفالت و زیرسازی روستاها اذعان داشت: دهیاری های کوه پس ,میکال به تعهدات خود نسبت به زیر سازی خیابان ها وکوچه های داخل طرح هادی عمل نموده اند و با هماهنگی بنیاد مسکن سیاهکل و دهیاری ها پیمانکار انتخاب و قرارداد بین طرفین امضا شده و به دلیل شرایط جوی نامساعد به سال بعد موکول گردیده است.
وی افزود: عملیات آسفالت در روستای میکال ۱۰۲۵ متر ودر روستای کوه پس ۳۰۰ متروقرارداد ۶۰ متر دیوار و ۹۰۰متر سنگ فرش روستای کمنی در دستور کارمی باشد.

بخشدار دیلمان طرح های کمیته امداد بخش دیلمان و پیرکوه را به شرح ذیل تشریح نمود: کمک هزینه دانش آموزان ۱۱۲/۳۰۰/۰۰۰ ریال،۲ ۱۰ نفر کمک هزینه دانشجویان ۶۴/۰۰۰/۰۰۰ ریال ،۳ ۳۴ مورد کمک هزینه جهیزیه ۸۳۰/۰۰۰/۰۰۰ریال،۴۶۶مورد وام ضروری ۲۰/۰۳۵/۰۰۰ریال،۵ ۴۱۱ مورد کمک برای افراد تحت پوشش ۷۸۷/۷۰۸/۳۳۰ریال،۶ ۴۶مورد لوازم ضروری زندگی ۱۵۲/۹۹۰/۰۰۰ریال،۷ ۸خانوار رفع سوء تغذیه ۳۸/۷۸۱/۵۰۰ریال،۸ ۱۳۰ خانوار کمک های درمانی
۱۵۳/۸۱۵/۰۰۰ریال،۹ ۴۱مورد وام خود کفایی و اشتغال ۸/۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال،۱۰ ۳۱ نفر آموزش فن و مهارت ۲۰/۳۴۲/۰۰۰ریال،۱۱ ۱۰مورد احداث مسکن ۱/۳۴۲/۰۰۰/۰۰۰ریال ،۱۲ ۹۰ مورد تعمیرات مسکن ۱/۶۹۴/۵۲۴/۱۸۵ریال

دکتر آریامنش : میزان مبلغ مستمری بگیران از طریق سیستم بانکی نهاد کمیته امداد را۱۶,۷۳۳ خانوارخواندکه کل مبلغ تا پایان دی ماه ۱۰۲۳۸۸۰۰۰۰۰ ریال می باشد و ۱۹۷۰ نفر مددجو تحت حمایت کمیته امداد هستند.

وی در خصوص پروژه های بوم گردی گفت: در جهت اقامتگاه بوم گردی بخشداری دیلمان و پیرکوه با تعامل و پیگیری های لازم در زمینه بومگردی گام بسیار بزرگی برداشته است و در این زمینه جهت اشتغال پایدار در بخش دیلمان و پیرکوه پیشرو می باشد.
بخشدار دیلمان وپیرکوه اضافه کرد: لازم به ذکر می باشد ۱۵۰ مورد تقاضا کننده برای دریافت پروانه بوم گردی وجود دارد که ۵۰ مجور صادرگردیده است و ۸۰ مورد در شرف دریافت مجوز می باشند و ۲۰ مورد نیز در حال پیگیری جهت اقدام می باشد.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

شرکت مخابرات ایران، پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی دریافت کرد

شرکت مخابرات ایران، پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی دریافت کرد مهندس مجید سلطانی، مدیرعامل …