چاپ مطلب چاپ مطلب

تحلیل رفتار اجتماعی مردم در دوران کرونا/ سحر عامری مدرس دانشگاه

اختصاصی همای گیلان، در دو نوشته پیشین، به مباحث بنیاد نظری اشاره شده است، در نوشتار فعلی و دو سه نوشتار بعدی ، کارکردگرایانه، می کوشم به مصادیقی تحلیلی برای تغییر رفتار جامعه پسند و جامعه ستیز اشاره کنم:

– رفتار اجتماعی مردم در رابطه با تصمیم گیری های حکمرانی
حکمرانی عبارت است از : نظام تصمیم گیری های کلان که بر بیشتر مردم موثر واقع شود ، مردم نسبت به نظام تصمیم گیری واکنش هایی دارند که به برخی از این واکنش ها اشاره می گردد.

الف . رفتارهای انتقادی و اعتراضی :
۱ . اعتراض نسبت به پنهان کاری
این اعتراض دست کم در دو موضوع کاملا عیان بوده و هست :
اعتراض نسبت به اعلام دیر هنگام ورود کرونا به کشور و اعتراض نسبت به آمار مبتلایان و فوتی های مربوط به کرونا.
تا دوم اسفند ، روز انتخابات مجلس شورای اسلامی هیچ دال بر اعلام ورود کرونا مشهود نبود و حوزه های رای گیری نیز شرایطی کاملا عادی را سپری می کردند ، در حالی که اخیرا وزارت بهداشت اعلام کرد : اولین بستری کرونا را در ۲۸ بهمن ماه اعلام کرده بودیم ، میزان قبور اضافه شده در قبرستان ها ، نگاهی به اطراف و اکناف و ملاحظه پرده های سیاه بر کوی و برزن نشان می دهد که آمار اعلامی واقعی نیستند.
۲ . اعتراض نسبت به تبعیض ها و تخصیص ها
هم زمان با پیک حضور کرونا ، مبنا گرفتن تست PCR ، تب بالای ۳۸٬۵ و افت اکسیژن خون کمتر از ۹۰ بود که به کمبود شدید کیت باز می گشت ولی در مجلس شورای اسلامی ، بلافاصله بعد از بازگشایی از همه نمایندگان آزمایش گرفته شد و به رغم کمبود شدید تجهیزات و امکانات بهداشتی ، به آن ها یک سری کامل و شیک امکانات تحویل داده شد ، با قرنطینه قم و تعطیلی اماکن زیارتی مخالفت شد ولی هم زمان نهمین اجلاس سالیانه خبرگان رهبری ، تعطیل شد.
۳ . اعتراض نسبت به نداشتن سیاست واحد حکمرانی
رییس جمهوری از سه استان سفید نام برد ، سخنگوی وزارت بهداشت همان روز آن را صریحا رد کرد ، سخنگوی وزارت بهداشت ، آمار اعلامی چین درباره کرونا را غیر واقعی دانست ، برخی کارگزاران حکومت، از آن آمار کاملا دفاع کردند.
۴ . انتقاد وسیع عموم جامعه پزشکی ، درمانی و بهداشتی کشور نسبت به تقدم اقتصاد بر سلامت و یا شعار “ برای جان ، نیاز به نان است “ ، نگارنده بر نقش موثر تحریم های بین المللی ، کمبود منابع مالی و تضعیف اقتصاد ملی اعتقاد دارم و از این رو ، برخی از رفتار ها و اقدامات انسدادی دولت را می پذیرم ولی اعتراض به سیاست ها و نگاه های فایده گرایانه و ابزاری ( اوتیلیتاریستی ) متمرکز است.
۵ . جمع آوری کپسول فاویپیرای ور که ظاهرا بر کنترل و یا تضعیف رشد ویروس کرونا موثر است و سئوال این است که چرا جمع آوری شد و اینک در اختیار کیست؟
۶ . رشد توجه به رسانه های بین المللی ( ماهواره ایی ) و فضای مجازی.
۷ . تقویت ملی گرایی و تضعیف جهانی سازی ، بویژه در کشور هایی مثل ایران که تنوع قومیتی دارند.
۸ . باور پذیری ضعف کشور های پیشرفته صنعتی و اقتصادی مثل آمریکا و انگلستان و …

در قسمت بعد به
تحلیل رفتار اجتماعی مردم نسبت به سیاست های اعلامی مقام معظم رهبری در خصوص کرونا می پردازیم.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …