چاپ مطلب چاپ مطلب

حمیدرسایی:تحریمهای اصلی یعنی بانکی و نفتی همچنان بر روال خودش باقی است

downloadهمای گیلان:نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: رهبری به آقای جلیلی هم مجوز داده بودند که از غنی سازی ۲۰% به پایینتر توافق شود؛ اما در قبال چیزی که ارزش داشته باشد.حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی چ با اشاره به عملکرد مجلس نسبت به دولت گفت: رسانه ها سعی می کنند القا کنند مجلس در پی تقابل با دولت است؛ در حالی که مجلس روالی دارد و باید با توجه به ساختار خود که پرسشگری و نظارت است و در همه دوره ها هم بوده عمل کند.

اگر چه پرسش در صورتی خوب است که مبتنی بر رفع نیازهای مردم و هشدار نسبت به رفع مشکلات باشد و به سوی معامله گری سوق پیدا نکند و نباید از این ابزار جهت رفع نیازهای منطقه ای استفاده شود.

رسائی که سئوالات مکرر نمایندگان از وزراء دولت یازدهم را منحصر به این دوره ندانست ادامه داد: به جرأت می گویم تعداد سئوالات نمایندگان نه تنها در این دوره نسبت به دولتهای پیشین افزایش پیدا نکرده بلکه روند کاهشی داشته است و مجلس از کمترین ابزارهای نظارتی خود نسبت به دولت استفاده نموده است.

وی همچنین در ارتباط با پرسشهای خود از وزرا گفت: من تا به حال ١١ سئوال از وزرا داشته ام که نسبت به ۵ مورد آن با توجه به اصلاحی که از طرف وزرای مربوطه صورت گرفت، انصراف دادم و دو مورد از سئوالات نیز به صحن علنی آمد که وزیر نتوانست نمایندگان را قانع کند. برخی موارد هم در کمیسیون ها مطرح شده و هنوز به صحن نیامده.
رئیس دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر به پرونده هسته ای جمهوری اسلامی اشاره نمود و با انتقاد از روند این پرونده در دوران اصلاحات گفت: براساس آن دوران در سعدآباد، مراکز تحقیقاتی هسته ای ما تعطیل شد. روندی که نتیجه اش مطالبات غیر قانون ی بیشتر غربی ها بود و به دستور رهبری در همان دولت آقای خاتمی پلمپ ها باز شد. پس از آن غربی ها همین موضوع را بهانه کردند و فشارهای خود را بیشتر کردند که این فشارها در دوره دولت نهم و دهم اعمال شد ولی نتیجه سیاست های غلط و عقب نشینی دوره قبل بود.

رسائی تأکید کرد: اگر امروز تیم مذاکره کننده ما چیزی برای معامله دارد نتیجه همان مقاومت هشت ساله است. چنانکه ما در آن زمان قدرت تعداد سانترفیوژهازی محدود داشتیم و امروز ١٩ هزار سانترفیوژ داریم. آن روز غنی سازی نداشتیم؛ اما حالا دارای تکنولوژی غنی سازی ۲۰% هستیم. این موضوع سطح مذاکرات ما را بالا برده است. اما نقدی که ما هم اکنون نسبت به جریان مذاکرات داریم، ناشی از آن است که این مذاکرات برد ـ برد نیست حتی نتیجه برد – باخت با فاصله کم هم نیست.

آقای روحانی در پیامی که پس از توافق ژنو خطاب به رهبری نوشتند تأکید داشتند که هم غنی سازی حفظ شد و هم ساختار تحریم شکسته شد. اما حقیقت آن است که آنچه در ژنو اتفاق افتاد با آنچه آقای روحانی برای رهبر انقلاب مرقوم کرد مطابقت ندارد. مقایسه آنچه که در این مذاکرات داده شده است، نسبت به آن چیزی که به دست آورده ایم، نشان می دهد که نتیجه برد ـ برد نبوده و حتی به چنین چیزی نزدیک هم نیست.

عضو کمیسیون اصل ٩٠ مجلس گفت: تحریمهای اصلی یعنی بانکی و نفتی همچنان بر روال خودش باقی است و تحریم های مبتنی بر اتهام نقض حقوق بشر و کمک به تروریستها نیز همچنان ادامه دارد. تنها تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای در حوزه صنعت و حمل ونقل را تعلیق نموده اند.

رسائی مدعی شد: رهبری به آقای جلیلی هم مجوز داده بودند که از غنی سازی ۲۰% به پائینتر توافق شود اما در قبال چیزی که ارزشش را داشته باشد مثل لغو همه تحریم های ظالمانه. مشکل دیگر این است که متأسفانه ما آن چیزی که باید در پایان کار می دادیم را در همین مرحله گام اول داده ایم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بیان اشکالات برای تضعیف دولت نیست، ادامه داد: فشار از درون، توان دولت را پای میز مذاکره بالا می برد و این مطالبه گری باعث می شود تیم سیاست خارجی دولت در مقابل تفسیرهای آمریکا و غرب در ارتباط با توافق ژنو مقاومت کند.

حمید رسائی در ادامه با تأکید بر وجود نشاط و فضائی شاداب پس از انتخاب دکتر روحانی به ریاست جمهوری گفت: البته اگر هر کس به غیر از آقای روحانی هم رئیس جمهور می شد از آنجا که خون تازه ای در شریان سیاسی مملکت جاری می گشت به وجود آمدن چنین فضائی طبیعی بود. آن چیزی که مهم است چنان که مقام معظم رهبری هم در آخرین فراز پاسخ شان به دکتر روحانی در ارتباط با توافق ژنو تأکید داشتند این که هر دولتی در صورتی موفق می شود که بر توان درون کشور سرمایه گذاری کند که همانا جوانان مهمترین این سرمایه هستند. نکند امید ما برای حل مشکلات کشور توافق با غربی باشد.

رسائی در پایان با اشاره به اینکه مشکل تحریم کنندگان با ما ساختار نظام نیست بلکه اعتقادات مردم ماست تأکید نمود: تقابل ما با غرب ساختاری نیست، فکری است. لذا امید به آنان برای رفع مشکلات داخلی، خیالی خام است./عصرتدبیر

About

Check Also

الکترونیکی شدن آزمون‌ها در سطح وسیع به شرط اختصاص بودجه

الکترونیکی شدن آزمون‌ها در سطح وسیع به شرط اختصاص بودجه   رئیس سازمان سنجش کشور: …