چاپ مطلب چاپ مطلب

در جلسه شورای کشاورزی آستانه اشرفیه مطرح شد: سالیانه ۴ میلیارد متر مکعب در استان آب تولید میشود که ۳ میلیارد نیاز استان است اما نبود مدیریت موجب هدر رفتن این میزان آب میشود

اختصاصی همای گیلان:سومین جلسه شورای کشاورزی آستانه از زمان سر کار آمدن فرماندار آستانه عصر امروز در فرماندار آستانه اشرفیه با محوریت تصمیم گیری برای بهینه سازی آب بندان ها تشکیل شد.

index
درابتدای این جلسه باقر پور رئیس اداره جهاد کشاورزی آستانه به تعداد آب بندان ها در آستانه اشرفیه اشاره کرد و گفت : در سطح شهرستان ۴۳ پهنه آب بندان به مساحت ۱۸۲۰ هکتار وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه مصرف روزانه آب کل استان ۱۷ میلیون متر مکعب می باشد افزود: ظرفیت ذخیره آب در آستانه ۱۵میلیون هکتار می باشد که این نشان از ظرفیت بالای آستانه می باشد.
رئیس اداره جهاد کشاورزی آستانه گفت: تا امروز در چند روستا از جمله: فوشازده ، سوخته کوه و امیر کیاسر کار ذخیره آب در آب بندان ها به پایان رسیده و از فرماندار و مسئولین اجرایی خواست تا با همکاری و هم فکری خود برای سر وسامان بخشیدن به دیگر آب بندان های آستانه کمک کنند.
در ادامه جلسه فرماندار با بیان اینکه ، در زمان طاغوت با بی فکری سدهایی ( از جمله سد سفید رود) در بعضی نقاط ساخته شده که باعث بروز این مشکلات شد و به لطف خدا بعد از پیروزی انقلاب با درایت مسئولین این مشکلات تا حدی مدیریت و رفع گردید.
اسماعیلیان افزود : درباره وضعیت آب در سال ۹۴ هشدارهایی رسیده که باید آن را جدی بگیریم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.
وی محوریت اصلی جلسه را مدیریت نذورات آسمانی و ذخیره سازی آب در هنگام بارندگی برای زمان کم آبی دانست و اظهار داشت: اگر بحران را پیش بینی و مدیریت کنیم به راحتی قابل حل خواهد بود و مشکلی نخواهم داشت.
فرماندار آستانه افزود : باید با تدبیر درست جلوی هدر رفتن آب و سرایر شدن آن به دریا را بگیریم و با مدیریت درست نه تنها به خود ، بلکه ، به همه آبزیان نیز کمک کنیم که این کار مورد رضایت خدا و لطفش قرار میگیرد.
در ادامه این نشست صادقی مدیر امور منابع آب شرق نزدیک با تشکر از سخنان فرماندار با اشاره به اینکه ، سالیانه ۱۲۵۰ میلیمتر بارندگی در استان داریم افزود :اگر خطرات را بشناسیم تجربه ثابت کرده که میتوانیم آن را به فرصت تبدیل کنیم واز همه دستگاه های اجرایی به خصوص دهیاران و شورا های اسلامی روستا ها خواست تا کمک کنند بتوانیم این میزان آب را ذخیره و مدیریت کنیم .
صادقی با بیان اینکه : آب سفید رود از ۸ استان میگذرد تا به آستانه میرسد گفت: سالیانه ۴ میلیارد متر مکعب در استان آب تولید میشود که ۳ میلیارد نیاز استان می باشد ، اما نبود مدیریت موجب هدر رفتن این میزان آب میشود.
وی با درخواست همکاری و مساعدت از فرمانداری ، جهاد کشاورزی و دیگر مسئولین اجرایی خواست تا در جهت نفع مردم وکشاورزان مصرف آب کنترل و مدیریت شود و اقدامات لازم نسبت به لایروبی آب بندان های آستانه انجام گیرد. ایشان همچنین به افزایش درجه گرما و کم شدن بارندگی در سال آینده اشاره کرد و از همه مسئولین خواست تا با تصمیم گیری صحیح و درست در ذخیره سازی آب همکاری کنند.
بخشدار آستانه نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: اگر بخواهیم مانند سال گذشته ، در سال ۹۴ هم موفق باشیم باید دست در دست هم بگذاریم تا نقاط ضعف بر طرف شود و مشکلی برای روستاییان پیش نیاید.
مصطفوی به زحمات زیاد آب منطقه ایی در سال های اخیر اشاره کرد وافزود : ما در آستانه ۴ استخر بسیار بزرگ داریم که استخر امیر هنده با ۱۰۰ هکتار نمونه ایی از آن می باشد که باید تلاش شود واز مدیران ارشد استانی کمک گرفته شود تا این استخر لایروبی و مورد استفاده قرار گیرد.
وی همچنین از زحمات جهاد کشاورزی و دهیاران که با تبلیغات خود برای کاهش سوزاندن کاه ها در روستاها کمک به سزایی کردن تشکر کرد.
فرماندار آستانه در انتها از بخشدار خواست تا با بررسی های لازم هر پهنه از آب بندان ها که قابل لایروبی هستند را طبق مصوبه این جلسه و با حکم دادستان لایروبی کنند و در صورت دخالت و مانع شدن از سوی سازمان محیط زیست برخورد قانونی انجام گیرد.
در پایان این جلسه از برخی افراد که در سال زراعی گذشته زحمت زیادی کشیدند با لوح تقدیر قدردانی شد.
مهندس صادقی(مدیر امور منابع آب شرق نزدیک) ، محمد زاده ( رییس اداره آبیاری آستانه اشرفیه) ، بخشی دخت ( رییس اداره آب منطقه ایی کوچصفهان ) ، حسن زاده (دهیار نیاکو) و خانم میر عابدینی ( دهیار نازک سرا) از جمله این افراد بودند.

About

Check Also

در راستای اجرای طرح ملی جی نف انجام شد برگزاری آئین نصب پلاک های کدپستی هوشمند در بازکیا گوراب لاهیجان

در راستای اجرای طرح ملی جی نف انجام شد   برگزاری آئین نصب پلاک های …