چاپ مطلب چاپ مطلب

روستای تیسیه خمام معرف سنت حصیر بافی در گیلان

اختصاصی همای گیلان، درسالهای اخیر بمنظور احیای سنتها ،اداب ورسوم وشناسایی ومعرفی محصولات و صنایع دستی بومی -محلی شاهد برگزاری جشنواره های متنوعی درجای جای استان گیلان هستیم از جشنواره گل گاوزیان ،فندق ،چای ، برنج و بادام زمینی در شرق گیلان گرفته تا جشنواره انار ترش و آلوچه یا گوجه سبز و دهها محصول دیگر در غرب ودر مرکز استان

بخش خمام یکی از بخشهای بزرگ شهرستان رشت است که در تنوع محصولات استراتژیکی همچون برنج ،صنایع دستی و موقعیت های توریستی ،گردشگری از جایگاه ویژه ای در استان گیلان برخورداراست.

یکی از شاخصه های این بخش صنایع دستی و سازه های بومی ومحلی شیرزنان وشیر مردان این مرزوبوم است که درکنار فعالیتهای کشاورزی منبع درآمدی خوبی را برای خانواده های روستایی منطقه رقم زده وبه اصطلاح اشتغال خرد روستایی بوجود اورده است.

«لی یا گالی» گیاهی خود روست که درکنار مردابها و سواحل می روید واوایل تابستان زمان برداشت آن است.

الیاف این گیاه بعداز خشک شدن بعنوان مواد اولیه درحصیر بافی مورد استفاده قرار میگیرد.

بمنظور پاسداشت صنایع دستی حصیر بافی ورونق تولید ملی درسالی که به این نام مزین شده به همت بخشداری خمام ،جهاد کشاورزی ودهیاری وشورای اسلامی روستای تیسیه در تاریخ ۲۰تیر جشنواره «لی »برگزارشد.

این جشنواره که باحضور پرشور مردم ومسوولین در زمین ورزشی روستای تیسیه برگزارشد با برنامه های متنوعی ازجمله اجرای برنامه سنتی آیینی لافند بازی توسط پهلوان بین المللی -بازیهای بومی،محلی-موسیقی سنتی-برپایی نمایشگاه عرضه محصولات محلی وصنایع دستی بومی منطقه در ۲۵ غرفه همراه بود.

درپایان این مراسم به سراغ اعضای شورای اسلامی این روستا :اسماعیل محمودی،سید حسین سجادی فرد-رضا صبح خیز-اسماعیل فری زاد ،مختار خادمی وسید فاضل حسینی ،دهیار روستای تیسیه رفته و گفتگویی ترتیب دادیم.

سید فاضل حسینی که یکی از دهیاران باسابقه بخش خمام (ازسال۱۳۸۶)است و اخیرا نیز در روز دهیار ازسوی بخشداری بعنوان دهیار نمونه در سطح بخش معرفی شده است به نیابت از اعضای شورای اسلامی روستا با بیان اینکه هدف از برگزاری جشنواره «لی»معرفی وشناساندن صنایع دستی روستا وفراهم نمودن زمینه رونق اقتصادی وایجاد اشتغال پایدار در روستا بوده به بیان عملکرد این دوره از شورا پرداخت وگفت: روستای تیسیه به علت نزدیکی به منطقه آزاد انزلی( این روستا در ۸کیلومتری منطقه آزاد انزلی واقع شده است ) وهمجنین نزدیکی به مرکز استان سالانه پذیرای مسافران وگردشگران زیادی است بطوریکه تاکنون دراین روستا ۴پروانه ساخت واحد بوم گردی صادر شده که در حال حاضر نیز یکی از واحدهای بوم گردی درحال احداث می باشد.

وی درادامه به عملکرد عمرانی این دوره از شورای اسلامی روستا اشاره کرد ومهمترین اقدامات عمرانی صورت گرفته را بیان نمود وافزود: دراین دوره از شورای اسلامی با همت وحمایت نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی وبخشدار محترم روکش آسفالت دریکی از کوچه های روستا انجام شد وضعف برق ان برطرف گردید همچنبن موفق شدیم باهمکاری جهاد کشاورزی وابیاری یک دستگاه پمپاژ دیزلی دریافت کرده و اقدام به لایروبی رودخانه نماییم.

حسینی سپس کمبود آب شرب، ضعف برق ،پوسیدگی تیرهای برق با فشار ضعیف وقوی و عدم آسفالت حدود ۲کیلومتر از کوچه های زیرسازی شده را از مهمترین مشکلات روستای تیسیه عنوان نمود واز مسوولین خواست تا جهت رفع این مشکلات از دهیاری وشورای اسلامی این روستا حمایت نمایند.

وی درپایان از مسوولین شهرستان رشت وبخش خمام وبخصوص نمایندگان مردم رشت درمجلس شورای اسلامی درخواست مساعدت نمود.

خبرنگار:زهرارگان

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …

۳ comments

  1. این روستا زادگاه یدر من است با دیدنش خیلی به وجد اممدم اما سالهاست که نتونستم به اوجا برم. به خوبی یادم می آید که مادر بزرگم با این لی های جه طور زنبیل می ساخت یادش بخیر

  2. با سلام
    یکی از زیباترین روستا ها میباشد
    مردمان با فرهنگ و مودبی دارد. بنده اهل کرج هستم و در روستای تیسیه ساکن هستم .
    نسبت به هم کمک میکنند. و اعتماد خوبی بین مردم وجود دارد . که این یک نعمت الهی میباشد.

  3. اهالی روستای تیسیه مردمان با فرهنگ و مودبی هستند. بنده محمد صفری اهل کرج هستم و در تیسیه ساکن هستم در کمک کردن به هم نوع خیلی فعال میباشند. و اهالی تیسیه از به زیبا سازی روستا اهمیت میدهند.
    از دهیار محترم و شورای محترم روستا کمال تشکر را دارم.