چاپ مطلب چاپ مطلب

رییس کانون کارآفرینی استان گیلان : استاندار حمایت همه جانبه از صنعت و تولید را در دستور کار مدیران ارشد استان قرار داده است وبا سرکشی  های منظم در شهرستانها براین حمایت نظارت می کند

اختصاصی همای گیلان :  مدتی است که در کنار کلماتی مثل ، کار ، کارگر ، کارفرما ، کلمه کارآفرین و کارآفرینی زیاد به گوش می رسد.عبارت کارآفرینی باعث شد تا با رئیس کانون کارآفرینی استان و مدیر عامل شرکت صام تک خزر که تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی با برند تجاری نیوساد است و همچنین صاحب امتیاز و مدیر آزمایشگاه همکار غیر دولتی وزارت بهداشت و اداره کل استاندارد گیلان نیز میباشند ، گفتگویی را ترتیب بدهیم شما متن صحبتهای خبرنگار ما را با آقای دکتر افشین رحیمی می خوانید:

به عنوان سوْال اول، کلمه کارآفرینی چه  مزیتی بر کارگر یا کارفرما دارد؟ آیا کارآفرین فرد جدیدی است؟

دکتر افشین رحیمی: شاید بهتر باشد از تعریف کار شروع کنیم ، کار به مجموع فعالیتهایی گفته می شود که یک سری از منابع أولیه را به محصول تبدیل می کند. در هر کاری ، کارگر و کارفرما وجود دارد.در یک تقسیم کار متداول ، کارگر اجرای کار را برعهده دارد و کارفرما طراحی ، سرمایه گذاری و مسئولیت شکست یا موفقیت طرح کاری را پذیرفته است.

کارآفرین مدال افتخاری است که بر سینه کارگران وکارفرمایان خلاق ونوآور الصاق می گردد

در این تعریف، کارآفرینی ، توضیح دهنده کیفیت اعمال کارگر و کارفرما می باشد.کارگری که در اجرای کارخود ، خلاقیت و نوآوری و مسئولیت پذیری داشته باشد به عنوان کارگر کارآفرین شناخته می شود و به همین ترتیب کارفرمایی که خلاقیت و نوآوری را در طراحی ، سرمایه گذاری و…پررنگ کرده باشد، به عنوان کارفرمای کارآفرین شناخته می شود. بنابراین کارآفرین صفتی است که می تواند بر سینه کارگران و کارفرمایان خلاق و نوآورهمچون یک مدال افتخار الصاق گردد.

برای إیجاد رقابت سالم به یک فضای کسب وکار سالم است

سوال:آقای دکتر رحیمی آیا کارگران و کارفرمایان استان ما را می توان کارآفرین نامید؟

دکتر افشین رحیمی: سوْال سختی را طرح کردید، در تعالیم مذهبی ما داشتن رضایتمندی  دو طرفه کارگر و کارفرما از همدیگربسیار توصیه گردیده است. کارگران و کارفرمایان نسبت به همدیگر وظایفی دارند و این وظایف ،حقوقی   رابه هر یک  مترتب می کند .به عنوان مثال وظیفه کارفرما ؛ تعریف حدود و ثغور یک کار ، آموزش انجام آن  و پرداخت حق الزحمه کارگر است و وظیفه کارگر ، انجام صحیح کارخواسته شده در زمان تعریف شده است.برای انجام این وظایف متناسب باهر شغل، انواع نوآوری و خلاقیت ها بروز می نماید. ظهور و بروز این خلاقیتها منجر به شناسایی کارگران یا کارفرمایان کارآفرین خواهد شد. در استان گیلان به تبع قانون کار، ساعت حضور کارگر در محل کار مبنای محاسبه است و شما در هیچ لحظه ای از کیفیت کار صحبتی ندارید.بنابراین تفاوت کارگر خوب با کارگر اصطلاحا ” زیرکاردررو ” مغفول می  ماند و قانون کار قادر به حمایت از کارگر خوب که همان کارگر کارآفرین  است نخواهد بود. برای إیجاد رقابت سالم به یک فضای کسب وکار سالم نیاز دارید تا کارگر یا کارفرمای کارآفرین فرصت عرضه خود را داشته باشد. بنابراین تا هنگامیکه تغییرات بنیادین در قانون کار یا در فضای کسب و کار کشور و استان اتفاق نیفتاده باشد نمی توان درباره روحیه کارآفرینی کارگران و کارفرمایان گیلانی اظهارنظر مناسبی را ارائه کرد.

 

سوال: أشکال فضای کسب و کار کجاست؟ براساس آمار آرائه شده از طرف مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، استان گیلان رتبه های برتر را در فضای کسب و کار کشور دارد، آیا این کافی نیست؟

دکتر رحیمی: به نکته خوبی اشاره کردید، علاقمندم نظر مخاطبین شما را به شاخص های این اندازه گیری جلب نمایم . مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی هر سال چندین نوبت از طریق تشکل ها ، انجمن ها و صاحب نظران وضعیت کسب و کار را رصد می کند. عمده شاخص ها شامل موارد زیر است:

١- مشکل دریافت تسهیلات از بانک ها

٢- ضعف بازار سرمایه

٣-وجود مفاسد اقتصادی در دستگاههای حکومتی

۴- نرخ بالای بیمه اجباری

۵- برگشت چک مشتریان

۶-قیمّت گذاری غیرمنطقی محصولات تولیدی توسط حکومت

٧- بی ثباتی در قیمّت مواد اولیه

٨-ضعف زیر ساختهای حمل و نقل

٩- ضعف زیر ساختارهای تأمین برق

١٠-تولید کالاهای غیر استاندارد و تقلبی

١١-بی ثباتی قوانین و مقررات مربوط به تولید و سرمایه گذاری

بسیاری از شاخص ها برای همه استانهای کشور تأثیر یکسان دارند در مواردی به دلیل غیر صنعتی بودن استان گیلان ، نزول شاخص های تولیدی و صنعتی تاثیر بسیار کمی را در فضای کسب و کار استان گیلان نشان می دهند . ضمن آنکه خشکسالی دهه اخیر بسیاری از استانهای مرکزی و شرقی کشور را به چالش بی آبی دچار کرده است که به لطف خدا برای استان گیلان در مرحله حاد قرار نگرفت. با این توضیح شاید این تفسیر بهتر باشد که سرعت رشد  کیفیت فضای کسب و کار در استانهای دیگر مانند اصفهان ، آذربایجان شرقی ، خراسان رضوی و فارس و … به دلیل مشکلات مطروحه کاهش یافت، آنقدر که به سرعت رشداستان کشاورزی مثل گیلان رسید.

هر چند درمثل مناقشه نیست، ضمن طلب مغفرت برای در گذشتگان زلزله ۶٩ رودبار، بعد از زلزله فقیر و غنی یکی شدند، چه آن فردی که یک خانه کوچک أجاره ای داشت ، چه آن فردی که یک خانه ۵٠٠ متری دو طبقه داشت .در صبح اول تیر ۶٩ هر دو به یک نقطه رسیدند: هیچ نداشتند.!

برخی از ادارات  ، نهاد ها و موسسات با قربانی کردن منافع جمعی فضای کسب کار استان را از رمق انداخته اند

اما قبل ازآنکه إشکالات فضای کسب و کار در استان گیلان را شرح دهم ترجیح دارم از مزیت های آن بگویم:علی رغم آنکه تحریم های خارجی در مرحله کمرشکن قرار گرفته بود و با تدبیر دولت محترم از باب رهایی از این بیماری ، اقتصاد کشور در دوران نقاهت به سر می برد، نماینده محترم دولت – آقای استاندار – با حضور خود نهایت تلاش را به خرج دادند که بر گرفتاریهای حادث شده نه تنها گرفتاری جدیدی أضافه نگرددبلکه در حد مقدورات به مردم کمک شود و حمایت همه جانبه ای را از صنعت و تولید در دستور کار مدیران ارشد و اجرایی استان قراردادند .اما چرا این حضور ارزشمند ایشان ، فرصت سرعت بهبود در حد اندازه های لازم را نیافته است.  باید بپذیریم که میزان موفقیت هر فرمانده ای  به تعداد و کیفیت یاران وفادار و قسم خورده فرمانده بستگی دارد. آنچه مشهود است برخی از ادارات  ، نهاد ها و موسسات در انجام وظایف قانونی خود به نحو أحسن فعالیت نمی کنند و رسالت حکومت که خدمت گزاری به مردم است رابا رسالت صنفی و حفظ منافع سهامداران   تعویض کرده اند وبا قربانی کردن منافع جمعی فضای کسب و کار استان را از رمق انداخته اند. آنچه در فضای کسب و کار سرنوشت ساز است میزان هماهنگی ارگانهای  إجرائی، ارگانهای نظارتی و  نهادهای تصمیم ساز با همدیگر و بر اساس پیروی از تفکر واحد شخص استاندار بعنوان مقام ارشد اجرایی و نماینده تام الاختیار دولت در استان  است.براساس قوانین ترمودینامیک برای داشتن یک فضای کسب و کار ضعیف   نیازی به صرف انرژی نیست، نیازی به تدبیر نیست، نیازی به  صداقت نیست،  همین که  همه چیز را مشمول گذشت زمان کنید و دست روی دست بگذاریدخودبه خود فضای کسب و کار ضعیف می شودو این ضعف بیکاری ، اعتیاد ، جنایت و بسیار بدبختی دیگر را به همراه خود می آورد.

اما اگر دنبال فضای کسب و کار سالم هستیم ، باید انرژی صرف کنیم، باید تدبیر کنیم باید بابت اعطای مسئولیت و صندلی ریاست ، مطالبه گرایانه برخورد کنیم. مطالبه مردم برای آنکه شنیده شود به اجماع نیاز دارد وأین اجماع به داشتن نقاط مشترک افراد محتاج است ، نزدیک شدن این نقاط مشترک به زمان نیاز دارد و شاید هرگز فرصت نشود که یقه سفیدها به چالش پاسخگویی کشانده شوند.اما مطالبه یک نَفَر ، آنهم نماینده محترم دولت تدبیر و امید، استاندار مکتبی آقای دکتر نجفی ، در کمترین زمان و با بیشترین انرژی ، توانایى عقیم گذاشتن افکار غیرمردمی را دارد.

IMG_2559--0 IMG_5569 IMG_5583 IMG_5589 IMG_5697 IMG_5704 IMG_5713 IMG_5716

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

تیمور پورحیدری: واحدهای صنعتی و معدنی نمونه گیلان انتخاب می‌شوند/ صنایع و معادن گیلان تا ۲۶ اردیبهشت فرصت دارند

تیمور پورحیدری: واحدهای صنعتی و معدنی نمونه گیلان انتخاب می‌شوند/ صنایع و معادن گیلان تا …