چاپ مطلب چاپ مطلب

سید رضا صفوی،بخشدار خشکبیجار: شوراها صدای مردم هستند

اختصاصی همای گیلان، خشکبیجار یکی از بخش های شهرستان رشت است با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت که به لحاظ همجواری با ساحل و دارا بودن زمین های حاصلخیز کشاورزی از موقعیت کشاورزی توریستی و گردشگری خوبی برخوردار است. این بخش یکی از سرزمینهای کهن با قدمت بالای تاریخی استان گیلان با بیش از ۲۰۰۰ سال می باشد و از دیرباز به سرزمین فرهیختگان و علما معروف بوده خشکبیجار زادگاه اولین امام جمعه استان گیلان است که به بیش از یکصد سال پیش می‌رسد.
قالب شغل مردم این بخش صیادی ،کشاورزی و باغداری است و ۶هزار و صد هکتار از زمین‌های زیر کشت این بخش شالیزار هستند.
به جهت آشنایی بیشتر شما مخاطبین عزیز با این بخش با سید رضا صفوی، بخشدار خشکبیجار به گفتگو پرداختیم .

وی در آغاز این گفتگو ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و مناسبت های هفته از جمله روز و هفته شوراها روز معلم و روز کارگر به وجه‌تسمیه خشکبیجار و علت نامگذاری این سرزمین به این نام اشاره نمود و گفت :بخش خشکبیجار به هیچ رودخانه منشعب از آبهای اصلی متصل نیست و مزارع و زمین‌های کشاورزی آن در پایین دست واقع شده اند که فقط از رودخانه ها و کانال های زهکشی سیراب می شوند و چون در انتهای خطه سرسبز قرار گرفته اند تا از بالادست آب سرازیر نشود دچار کم آبی میشوند بنابراین به نام خشکبیجار معروف شده است.
بخشدار خشکبیجار در ادامه سخنان خود تعداد جمعیت این بخش را طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور ۲۷ هزار نفر اعلام نمود که از این تعداد ۱۲ هزار نفر جمعیت شهری و بقیه جمعیت روستایی هستند.
وی با بیان اینکه این بخش به دو دهستان بزرگ حاجی بکنده و نوشر تقسیم می شود، وی افزود: بخش خشکبیجار از ۴۲ روستا تشکیل شده که از این تعداد ۳۶ روستا دارای دهیاری و ۶ روستا هم فاقد دهیاری هستند .
صفوی سپس به بحث تامین آب زراعی با توجه به قرار گرفتن فصل کشاورزی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه امسال در ترسالی قرار داریم اما هر مسیر آب آماده نباشد و مدیریت درست و بهینه آب زراعی صورت نگیرد و انهار به موقع لایروبی نشوند ممکن است دچار مشکل کم آبی شویم.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا شروع کار کشاورزی و مقدمات و آماده سازی انهار و زمین های کشاورزی در اکثر جای استان با تعویق همراه بوده افزود: با مدیریت خوب در بخش خشکبیجار آماده‌سازی و زهکشی انهار در فصل زمستان انجام گرفت و با توجه به تجربه و با مدیریت بخشداری با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی بخش خشکبیجار تا به امروز حدود ۶۰ کیلومتر از انهار کشاورزی با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان از حساب دهیاری ها و شوراها و ۲۰ کیلومتر نیز توسط آب منطقه آماده سازی شده است.
وی افزود: خوشبختانه از نظر لایروبی در بخش خشکبیجار مشکلی وجود ندارد و فقط در قسمت ایستگاه های پمپاژ با مشکل مواجه هستیم که انشاالله رفع خواهد شد و کود شیمیایی نیز در بین شالیکاران در حال توزیع می باشد .
بخشدار خشکبیجار با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط ۱۰ درصد از شالیکاران زمین های کشاورزی خود را تحت پوشش بیمه قرار داده‌اند به آنان توصیه نمود آینده نگر بوده و با بیمه کردن، مزارع خود را در مقابل حوادث احتمالی غیر مترقبه مصون بدارند.
صفوی همچنین با تبریک هفته شوراها به اعضای شوراهای اسلامی بخش خشکبیجار، شوراها را نمایندگان مردم و صدای آنان لقب داد و اظهار داشت: شورا پس از انتخاب دهیار نقش اجرایی ندارد ولی نقش نظارتی دارد آنچه که در روستای خود اولویت می بیند مصوب می کند و بعد به دهیار ارائه می دهد.وی افزود: هرچقدر شورا مطالبه‌گر خواسته‌های مردم باشد روستا آبادتر خواهد شد.
بخشدار خشکبیجار در ادامه خاطرنشان کرد: به شوراهای عزیز توصیه می کنم اختلافات محلی و درونی خود را کنار گذاشته و جهت ترسیم آینده روشن روستایشان گام مفید بردارند و از دو قطبی یا چند قطبی کردن خود در حوزه شورایی پرهیز نمایند.
صفوی با بیان اینکه شورا باید منافع مردم و روستاها را بر منافع شخصی خود ترجیح دهد ،خاطرنشان کرد:شورا باید یک انسان فداکار باشد او باید در خط مقدم مبارزه با مشکلات قرار گیرد.
بخشدار خشکبیجار همچنین به بحث مبارزه با بیماری کرونا در این بخش اشاره کرده و گفت :در این بخش از همان روزهای شیوع بیماری کرونا ستاد مبارزه با این بیماری به مدیریت بخشداری تشکیل دادیم و بیش از ۱۰ جلسه در این راستا برگزار کردیم و بنده به عنوان رئیس ستاد مبارزه با ویروس کرونا در بخش وارد عمل شدم در این راستا بسیاری از مغازه های متخلف هم پلمپ شدند.

وی افزود:برخی از خیاطان بخش جهت تولید ماسک فراخوان شدند و به تولید ماسک پرداختیم که در اختیار دهیاران جهت توزیع در بین اهالی روستاها قرار گرفت همچنین مواد ضدعفونی کننده، دستکش و بسته‌های غذایی حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر روستاها نیز توسط دهیاریها در میان مردم توزیع شد و هفته‌ای ۲ الی ۳ بار هم از طریق دهیاریها نیروی مقاومت بسیج و شهرداری کار ضدعفونی معابر سطح شهر و روستا صورت گرفت و در روز سیزده بدر نیز تدابیر لازم جهت عدم ورود مردم به طبیعت و پارک ها به منظور قطع زنجیره انسانی بیماری کرونا انجام شد که هم مردم هم مسئولین در این خصوص همکاری صمیمانه ای داشتند در اینجا لازم می بینم ازهمکاری صمیمانه همه مردم فرماندهی محترم کلانتری، فرماندهی محترم نیروی مقاومت بسیج و عوامل شهرداری تقدیر و تشکر نمایم
وی در پایان این گفتگو از تبدیل به احسنت شدن ماشین آلات تعاونی دهیاران بخش خشکبیجار در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اکثر ماشین آلات تعاونی دهیاران بخش فرسوده اند که طبق ضوابط قصد داریم آنها را تبدیل به احسنت نماییم.
گزارش:زهرا رگان

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …