چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیرعامل بانک ملی استان گیلان :مجموع معوقات ۱۲ بانک گیلان بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد است!

همای گیلان: اظهارات چندی پیش استاندار گیلان مبنی بر آن که اعتبارات بانک های گیلان فقط در اختیار ۶۰ نفر است از یک سو و صحبت های معاون امور برنامه ریزی استانداری گیلان که حکایت از بدهی ۳ طرح بزرگ گیلان به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان داشت از سوی دیگر دلیلی شد تا خبرنگار ما پاسخ سوالاتی را از مدیر شعب بانک ملی استان جویا شود. در ادامه این پرسش ها و پاسخ های آقای محمود ابراهیمی را می خوانید:axe11756

خزر: مجموع کل معوقات بانکی گیلان چقدر است و چه راهکارهایی برای وصول درآمد آن در نظر دارید؟

مجموع کل معوقات بانکی ۱۲ بانک عضو کمیسیون هماهنگی بانک های استان گیلان بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال می باشد و اما در مورد راهکارهای وصول، تفکیک بدهکارانی که قصد بازپرداخت دیون معوق خود را دارند ولی بنا بر شرایط خاص اقتصادی از توانایی بازپرداخت تعهدات برخوردار نیستند ، از بدهکارانی که با استفاده از تسهیلات بانکی بر خلاف مفاد قرارداد در مسیر غیر مصوب به سوداگری و سرمایه گذاری غیر اصولی پرداخته و در عین حال قصد بازپرداخت دیون خود را ندارند.

بانک های استان با گروه اول به منظور حفظ سطح اشتغال و تولید، مماشات نموده و با استفاده از تبصره های مندرج در قوانین بودجه همانند مواد قانونی ۲۸- ۲۹- ۱۶ و… به ادامه فعالیت آنها در راستای بازپرداخت بدهی کمک می نمایند. لیکن در خصوص گروه دوم با استعانت از اهرمهای قانونی و قضایی و ابزارهای موجود در سیستم بانکی در راستای بازگشت بیت المال تلاش می نماید . شایان ذکر است در خصوص تسهیلات پرداخت شده به خانوارها (تسهیلات خرد) که منجر به معوق شده اند عموماً از طریق ضامنین و راهکارهای معمول اعم از تقسیط مجدد و بخشش جرایم، پیگیری می گردد.

خزر: اخیراً بحث هایی پیرامون قرارداد بانک ها با شرکت هایی مطرح می شود که این شرکت ها با عنوان شرکت حقوقی گاهاً اقدام به ایجاد مزاحمت برای مردم می کنند، تا چه حد این موضوع صحت دارد؟

شرکت پیگیری وصول مطالبات که از سال ۱۳۸۸ تشکیل و عقد قرارداد با آنها به بانکها پیشنهاد شده است ، میتواند در این زمینه مفید فایده باشد، لکن بسیاری از بانکها به جهت افزایش هزینه وصول مطالبات هم برای خود و هم برای بدهکاران تاکنون قراردادی با شرکت مذکور منعقد ننموده اند و عموماً این کار از طریق کارشناسان حقوقی بانک و عنداللزوم وکلای حقوقی منتخب صورت می گیرد.

خزر: چندی پیش استاندار گیلان عنوان کرد که اعتبارات بانک های گیلان فقط در اختیار ۶۰ نفر است، حال سؤال اینجاست که این ۶۰ نفر چطور توانسته اند تمام این اعتبارات را جذب کرده و آیا اقدام به بازپرداخت اقساط آن نموده اند؟

تسهیلاتی که به عنوان تسهیلات تکلیفی در راستای توسعه استان ها در قالب اعتبارات بودجه ای در سال ابلاغ و این نوع تسهیلات در قالب کارگروه توسعه در بخشهای مختلف اقتصادی که شامل کشاورزی ، صنعت و معدن اعطا می شود ، بانکها و سازمان های ذیربط با نظارت ، ملزم به پرداخت آن می باشند و اخذ تضمینات و پیگیری و وصول آن به عهده بانکها بوده و این اعتبارات اعطایی هم در حال وصول اقساط می باشد و هم بنا به دلایل اقتصادی معوقه دارد و تعداد پرونده ها منوط به مبلغ اعتبار و طرح های توجیه دار و تأثیر گذار در استان می باشد که محدودیت پرونده را با توجه به محدودیت منابع مالی در پی دارد.

خزر: معاون امور برنامه ریزی استاندار گیلان چندی قبل خبر از بدهی ۳ طرح بزرگ گیلان به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان داد، حال سؤال افکار عمومی این است که این طرح ها در چه قالبی هستند و چطور توانستند از این تسهیلات کلان استفاده کنند؟

تسهیلات اعطایی از لحاظ مبلغ مصوب مالی و نظارت در دوران ساخت تا مرحله بهره برداری ، از اختیارات استانی خارج بوده و این تسهیلات پس از بررسی از لحاظ فنی، مالی، اقتصادی در قالب اعتبارات طرح های زودبازده و کارآفرین به صورت مرحله ای تا اتمام پروژه توسط سیستم بانکی پرداخت می گردید. لکن طرح های بزرگ صنعتی در استان دارای ظرفیت پایینی در چرخه تولید بوده که از دلایل عمده آن می توان به سوء مدیریت، تورم، رکود، تحریم و بانک محور بودن سرمایه گذار، عدم تناسب بین هزینه های خرید مواد اولیه  و هزینه های تمام شده و فروش و… اشاره کرد که زمینه های معوقه شدن تسهیلات اعطایی را در سیستم بانکی به وجود آورده و در حال حاضر بانک ها با توجه به شرایط بدهکاران در حال مماشات  و پیگیری مطالبات از طریق مراجع ثبتی ،حقوقی، قضایی بوده که البته رسیدن به نتایج مطلوب در مراجع مربوطه زمانبر می باشد./خزرآنلاین

About

Check Also

بیماری‌های قلب و عروق اولین عامل مرگ و میر در کشور

بیماری‌های قلب و عروق اولین عامل مرگ و میر در کشور رئیس گروه پیشگیری و …