چاپ مطلب چاپ مطلب

پیاده روها،پل های هوایی وبهبود کیفیت آن/محمدعباسی(کارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت )

اختصاصی همای گیلان:بدلیل بروز مشکلات متعددپیاده رو هاوبلا استفاده ماندن پل های هوایی دراکثر شهرهای ایران وازجمله شهرهای زیبای گیلان ، ضرورت انجام این تحقیق به صورت جامع، لازم بنظرمی رسید، لذا نگارنده نیزدراین خصوص پژوهشی انجام نمود که خلاصه ای ازمقاله به شرح زیر، جهت مدنظر قراردادن توسط تیم مدیریت شهری وشهرداریهای گیلان، به هنگام تعریف واجرای پروژه های جدید، ارائه گردیده است.

mail.google.com

شهر یک محیط انسان ساخت است که برای راحتی بشر ساخته شده و باید تمام شرایط لازم برای زندگی و راحتی افراد را داشته باشد. شهرها بدون وجود عابر پیاده ارزشی ندارند و این عابرین پیاده هستندکه نشاط سرزندگی و شور وشوق را به شهر هدیه می دهند. شهر باید با توجه به نیاز عابر پیاده طراحی شود. ازجمله فضاهایی که عابرین پیاده ازآن استفاده می کنند، پیاده روهاو پل های هوایی هستند.

   متاسفانه امروزه شاهد این هستیم که عابران پیاده ازپیاده روها وپل های هوایی استفاده نمی کنند. دغدغه اینجاست که علت این موضوع چیست؟چرا مردم ترجیح می دهند از عرض خیابان عبور کنند؟ چرا افرادازپیاده روها استفاده نمی کنند؟ چگونه  می توان کیفیت این محیط را ارتقا داد؟ چگونه می توان پل های هوایی به عنوان یک فضای شهری عمل کرده ودر آن تعاملات اجتماعی رخ بدهد؟

  حال مهم است که بدانیم، مهمترین اصل درحمل ونقل، جدایی سواره و عابر پیاده از همدیگر است. اگراین موضوع به عنوان یک اصل به دقت انجام شود به جرات می توان گفت که بسیاری از مشکلات ترافیکی و کشتارعابرین پیاده نزدیک به صفر می شود!

هدف نگارنده ازاین بحث

به دودسته کلی تقسیم می شود:

اول: شناخت عدم استقبال شهروندان از پیاده روها و پل های هوایی است.

دوم: ارایه پیشنهادهایی برای استقبال بیشتر شهروندان ازپیاده روها و پل های هوایی.

مفهوم پیاده رو وپیاده راه

    هالپرین از جمله نظریه پردازانی بودکه اعتقاد داشت شبکه حمل ونقل سواره می بایست از پیاده جدا باشد. وی اعتقاد داشت در خیابان های محلی جدیدترازهای متفاوتی وجودخواهدداشت، خودروها در ترازهمکف، حمل و نقل تندرودرترازی پایین تر و عابرین پیاده دربالاترین تراز برروی پل هایی نزدیک به اسمان وبه دورازخطروسایل نقلیه باسرعت بالا.

مفهوم پیاده رو: گذرگاهی است که درکنار مسیرهای سواره رومثل جاده، خیابان ویامیدان منحصرا برای حرکت عابران پیاده ساخته می شود.

مفهوم پیاده راه: خیابانی است که به منظور برتری دادن به محیط وروداتومبیل های سواری رابه آن ممنوع می کنندو ورود سایروسایل نقلیه موتوری به آن تنظیم می شود.

بررسی مشکلات پیاده روها

    -پیاده روهای ما اکثرا بسیار فراز و نشیب دارندودارای سطح همواری نیستند به گونه ای که وقتی فرد تصمیم می گیرد از پیاده رو رد شود، چون باید بالا پایین برود ترجیح می دهد از خیابان که همواتر و صاف است عبور کند، چرا! چون انسان به دنبال راحتی بیشتراست وحتی اگربداندعبورازخیابان ممکن است برایش خطرآفرین باشد، اما آن لحظه احتمال خطررا نزدیک به صفرمی بیندو چون راحت طلب است، عبور از خیابان را با تمام خطرات به پیاده رو باپستی بلندی های بسیار ترجیح می دهد.

    -اکثر مغازه داران پیاده روجلوی مغازه های خودراجزو ملک خودمی دانند وآن را اشغال می کنند که: این باعث می شود فضای عبور برای عابرین پیاده کم شودوبه یکدیگربرخوردکنندکه این امرموجب عدم استفاده مردم ازپیاده رومی شود.

     -وجود درختان پهن و پربرگ که باعث تنگ و باریک شدن پیاده رو می شود.

    -وجود ناودان ها ولوله های کولرموجوددارپیاده روهها و چکه کردن آب برروی افراد پیاده می شود.

    -وجود موتور سیکلت سواران و دوچرخه سواران در پیاده روها

    -عدم وجود سایه بان

    -وجود کیوسک ها و دکه های روزنامه فروشی که باعث راه بندان و کند شدن حرکت می شوند و افراد به یکدیگر برخورد می کنند.

    -وجود دستفروشان ولگردان و معتادان

    – عدم جذابیت پیاده روهاوداشتن شکل یکنواخت آنها

    -وجود مشکلات زیرساختی پیاده روها مانند جمع شدن آب باران درگودال ها و..

    -جذابیت کاربری های اطراف پیاده رونیز برترغیب استفاده ازآن می افزایدکه متاسفانه رعایت نمی شود. 

-راه حل های پیشنهادی جهت بهبود عملکرد پیاده روها

    -با هموار کردن و صاف کردن(بدون پستی و بلندی) پیاده روها افرادراترغیب به استفاده ازآن کنیم. 

     -شهرداری ها به مغازه داران تذکر بدهند به پیاده روی جلوی مغازه جزومالکیت آنهانیست واگر نشد با جریمه آنان باعث شوندکه زمینه برای حرکت عابر پیاده درپیاده روبهبود پیدا کند.

     -در پیاده روها از درختان وگیاهان باریک استفاده شودکه هم فضای کمتری اشغال کنند، هم دید بهتری از پیاده رو به سواره رو بدهند، زیرا درختان حجیم و پهن جلوی دیدرا گرفته وممکن است باعث شوند فردی که ازپیاده رو وارد خیابان می شد دیده نشود و کشتارعابر پیاده رخ دهد.

    -هدایت کردن لوله های آب ناودان هاوکولرازبالا به پایین  وجلوگیری ازریزش آنها برروی عابرین

    -با گذاشتن میله ها و نرده هایی از عبور موتورسیکلت سواران و دوچرخه سواران به پیاده روجلوگیری شود، در غیراین صورت شهرداری ازطریق اخطاروسپس جریمه بایداقدام کندیا می توان بین پیاده رووخیابان یک مکانی برای عبور دوچرخه در نظرگرفت که ازپیاده رووخیابان تفکیک شده باشد که دوچرخه سواران دیگرواردپیاده رونشوند!

    -برچیدن کیوسک ها توسط شهرداری

    -استفاده از مصالح جدیدوجذاب ونوین مانند کف سازی های زیبا نرده هاوهمچنین درختان زیبا به طوری که چشم بخواهدآن رادنبال کند، باعث ترغیب بیشتربه استفاده ازپیاده رو می شود.

    -از بین بردن مشکلات زیر ساختی

-بررسی مشکلات پل های هوایی

    یکی دیگر از مسیرهای عابر پیاده پل های هوایی هستندکه درعرض خیابان قرار می گیرند.  

-ارتفاع زیاد پله های آن که از ۱۸ سانتیمتر که استانداردآن است بیشتر است.

-مسیر بسیار طولانی که افراد بایدطی کنندکه ترجیح می دهند باعبورازعرض خیابان مسیربسیار کوتاه تری را بپیمایند.

-این پل ها درشب بسیار تاریک هستند.

-وجود تبلیغاتی که برروی این پل ها وجود دارند، مانع دید افراد ازروی پل به خیابان می شود.

-عدم زیبایی وعدم استفاده ازپوشش های گیاهی دراین پل ها آن ها رامانندیک اسکلت فلزی بی روح ساخته است.

-فرهنگ استفاده ازاین پل ها هنوز جا نیفتاده است.

-راه حل های پیشنهادی جهت بهبود عملکرد پل های هوایی

۱-استاندارد سازی پله های آن وتبدیل آن به پله های برقی

۲-ایجاد نوردرپاگردها وپله ها وروشنایی درفضا که باعث آرامش خاطر عابر پیاده در شب، هنگام عبوراز پل می شود وهم باعث دیدن فضای اطراف آن.

۳-می توان با ایجادگل وگیاه دراین پل ها نشاط وسرزندگی ایجاد کردو باساختن یک سبزراه هوایی مردم رابه استفاده ازاین پل ها ترغیب نمود.

۴-برداشتن تبلیغات از روی پل ها

۵-گسترش فرهنگ استفاده از این پل ها

-نتیجه گیری

    پیاده رو ها و پل های هوایی نقش مهمی در ایجاد شبکه ارتباطی عابر پیاده در فضای شهری ایفامی کنندوازاهمیت بالایی برخوردار هستند، بنابراین طراحی مناسب این فضاها نه تنها به بهبودسیستم ارتباطی پیاده و فضای شهری کمک می کند بلکه باعث ایجاد فضاهایی امن، جاذب وبا صرفه می شود.

بهبود کیفیت پیاده روها وپل های هوایی باعث استفاده حداکثری مردم از آن می شودودر نتیجه مردم به خیابان ها وارد نمی شوند ومشکلات ترافیکی وکشتار عابر پیاده کم می شود.

    با طراحی مناسب پیاده رو ها وپل های هوایی می توان آن راتبدیل به یک فضای شهری مناسب، خاطره انگیز، نقش دهنده و جاذب جمعیت نمود. بدین ترتیب می توان ویژگی های منفی آن هارااز بین بردواز پتانسیل های آن به نحو احسنت استفاده کرد.

    پدیده ای که اکثرشهرهادرگیرآن هستندو روزبه روز گرفتارتردرآن می شوند، مشکلات ترافیکی وعدم کارایی مسیرهای پیاده است که بسا جای تامل دارد!

منبع

Abbasi,M et al.(2015),” pavement footways and pedestrian bridges and Improve its quality”, International Conference on architecture & civil and urban Development at the beginning of the third millennium.tehran,Iran.July.

(لازم به ذکراست که منابع بکاربرده شده بطورکامل درمقاله اصلی قابل رویت می باشد.)

14380610577

About سردبیر ارشد

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …