چاپ مطلب چاپ مطلب

? بحران های زمستانی ، مدیریت های شهری و استانی ✍رضا بژکول پژوهشگر اجتماعی

اختصاصی همای گیلان:آنچه که پر واضح است در استان سرسبز گیلان منابع (تجهیزات، نیرو، منابع مالی) در حوزه مدیریت بحران کم نیست (و اگر کم هست باید از مسئولان محترم پرسید چرا اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است ) اما آنچه که بیش از هر چیزی در این امر گویا است و خود را نشان داده ، نگاه مدیریتی به مقوله ای مهم همچون بحران و مدیریت بحران است که چگونه در زمان اضطرار به آن عمل کنند .

استفاده بهینه از منابع، وجود ساختار مناسب عملیاتی در سطح استان، و شهرستانی و حتی روستاها در حوزه مدیریت بحران در تمامی دستگاههای اجرایی، توجه جدی به برنامه ریزی عملیاتی در حوزه مدیریت بحران، توجه جدی به آمادگی و آموزش مستمر و مداوم در سطح نیروهای دستگاههای اجرایی و مردم، توجه جدی به اجرای طرح های پیشگیرانه و استانداردسازی، سازماندهی مناسب مردم جهت استفاده در امور مدیریت بحران و نهایتاً وحدت رویه و هماهنگی لازم بین دستگاههای اجرایی است که با مدیریت واحد و یکپارچه بحران را در سطح استان و شهرستانی ها کم می کند واز بروز مشکلات عدیده جلوگیری می نمایید.

راقم با الگو گرفتن از نظرات و یاداشت های کارشناسان این حوزه در سطح کشور و استان نکاتی چند جهت روشن شدن موضوع نگارش کرده ، باشد که مسئولان محترم گیلان با نگاه مثبتی به یاداشت یک شهروند مهاجر گیلانی که سالها در آن استان زندگی کرده و بحران های زیادی را در زمستان دیده بنگرند ، نه از دید منفی .

شاید این یاداشت روزنه ای باشد برای نگاه های دیگر جهت برنامه ریزی دقیق و تشکیل اتاق فکر قوی از مرکز به شهرستانها ، و دادن اطلاعات دقیق از یک مرکز از طریق رسانه ها اعم از رادیو ، تلویزیون، روزنامه ها و سایت ها و شبکه ها باشند .

این تعامل و تعادل هم حرکت مردم را تسهیل می کند و هم اطلاعات درست را به مردم انتقال می دهد که در کجای استان و یا شهرستان نیازمند به کمک و مساعدت دارند و هم اینکه کمک بزرگی به مسئولان خواهد بود جهت جلوگیری از تلفات و صدمات بیشتر .

نگاه تیز و نقد کارشناسان خبره استان و شهرستان گیلان به این یاداشت می تواند کمکی هر چند اندک برای بحران های باشد .

تبیین ساختارهای بحران، سازماندهی شهری و روستایی با استفاده از قابلیت های موجود در استان و همچنین استفاده از نظرات کارشناسان اجرایی و غیر اجرایی در این بحران فاجعه را نه تنها کم ، بلکه آن را تا اندازه ای مدیریت می کند .

با تشکیل مدیریت بحران مردم نهاد در هر شهرستان می توانیم بحران را مدیریت کنیم.

موارد ذیل شاید بتواند مسیر کارشناسان استان را در بحث بحران روان تر کند (نقد کارشناسان و مسئولان گیلانی به متن فوق مایع خرسندی است)

۱- آسیب شناسی جامعی از قوانین، ساختار و اقدامات ،توسط استاندارمحترم گیلان و نظرات کارشناسان و مردم از بحران های گذشته در استان وشهرستان ، و استفاده از تخصص و تجارب ارزشمند دانشگاهیان، مدیران مجرب، صورت عملی بگیرد.

۲- ساختار مدیریت بحران در تمامی سطوح استانی و شهرستانی بازنگری شود و در سطح یک سازمان عملیاتی، در سطح استانی یک مرکز عملیات اضطراری ، و در سطح شهری و روستایی یک پایگاه عملیات اضطراری پیش بینی و تجهیز گردد تا تمامی امور آمادگی ، مقابله و اجرای طرح های پیشگیرانه ، بازسازی و بازتوانی را پیگیری نماید.(اتاق فکر عملیاتی برای هماهنگی )

۳- یک برنامه عملیاتی جامع با قابلیت اجرایی، در مرکز استان و شهرستان ها با توجه به نوع حادثه و بحران مبتلا به آنها تهیه و این برنامه ها با زمانبندی مشخص و با تخصیص منابع مالی لازم الاجرا گردد.

۴- در تمامی دستگاههای اجرایی در سطح استان و شهرستان ، مرکز و واحد مدیریت بحران تشکیل و تجهیزات مورد نظرفراهم گردد . تا با بکارگیری نیروهای مجرب و متخصص ، مدیریت بحران هدایت شود.(به نظر می رسد این مرکز است)

۵- تیم های واکنش سریع در تمامی سطوح استانی و شهرستانی و در تمامی دستگاههای اجرایی، راه اندازی و تجهیز گردد تا با آموزش های روز دنیا به صورت مرتب و مستمر به روز رسانی شده تا در مواقع ضروری از آنها استفاده گردد.

۶- آموزش مستمر و مداوم تمامی کارکنان دولت و دستگاههای عمومی و غیردولتی و نیزدعوت از آحاد مردم (شهروندان، دانش آموزان، دانشجویان و صنوف مختلف) در حوزه مدیریت بحران انجام گردد، تا فرهنگ همزیستی و مقابله با بحران در جامعه نهادینه شود(در دوران کرونا این امر با تشکیل گروه های شهری در زمان اضطراری قابل اجرا است )

۷- از توان احاد مردم به صورت دواطلبانه در هر شهر برای مدیریت بحران سازماندهی شده تا در موارد ضروری و بحرانی، از آمادگی آنها برای اجرای طرح های ضربتی استفاده گردد.

۸- اجرای طرح ها و برنامه های آموزشی، آمادگی و پیشگیری در صدر برنامه های مدیریت بحران در سطح استان و شهرستان از هم اکنون به مرحله اجرا قرار گیرد(از طریق رسانه ها ) و به طور مرتب کنترل شده و به زمان بحران واگذار نشود.

۹- ارتباط مستمر و مداوم بین سازمان ها و متولیان مدیریت بحران و دستگاههای اجرایی در برنامه کاری قرارگیرد . و تنها به یک اطلاعیه ها و بخشنامه ای اکتفا نگردد .

۱۰- با توجه به ورود تکنولوژی های جدید در عصر جدید ، مسئولان استان و شهرستان نسبت به درخواست و خرید تجهیزات روز اقدام و تجهیزات کهنه و قدیمی را از مدار اداری خارج کنند ، در این زمینه نظرات متخصصان این حوزه و تشکیل تیم گروه می تواند کارساز باشد .

۱۱- برای روزهای زستانی نهادهای مربوطه در هر نقطه شهر نسبت به استقرار تجهیزات و امکانات مربوطه با هماهنگی همه دستگاه های امنیتی و اداری اقدام، تا سرعت عمل آن در چهار نقطه شهر در همه شهرها بیشتر و سهل تر گردد (استقرار تجهیزات در یک نقطه شهر باعث از دست دادن زمان می شود )

۱۲- تشکیل تیم گروه های زمستانی در مدارس (با هماهنگی سایر ارگان ها ) و دعوت از نیروهای داوطلب ، و فراخوان آنها در هنگام اضطرار برای کمک به نیروهای اجرایی و مردم در سطح وسیع می تواند سرعت کار را دو چندان افزایش دهد.

۱۳- تشکیل گروه تخصصی جهت بررسی نیازها و امکانات در شهرها، برای برطرف کردن کمبودها ،با استفاده از نظرات کارشناسان این حوزه ، این امر باعث خواهد شد دستگاه های اجرایی کارآمدتر شوند.

۱۴ تشکیل اتاق فکر برای اطلاح رسانی دقیق از یک مرجع در استان و شهرستان ، برای جلوگیری از ارسال آمار از سوی هر ارگانی به رسانه ها ، در غیر اینصورت نتیجه آن می شود که آمارهای داده شده همخوانی نداشته و مردم را مضظرب و نگران کند . متاسفانه در بحران گذشته آمارهای گوناگونی از قطعی گاز، آب، و برق و غیره به رسانه ها ارسال شده که از لحاظ روانی تاثیر منفی درذهن اذهان عمومی گذاشته است.

امیدواریم دربحران های ناخواسته در گیلان ، این بار شاهد همفکری و همدلی مسئولان و مردم در کنار هم با بهترین تصمیم ها باشیم ، ما زمانی بر بحران ها غلبه خواهیم کرد که در کنار هم بدور از فضا سازی های سیاسی و استفاده ابزاری و یا جناحی آز ان باشد.

به امید آن روز

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …