چاپ مطلب چاپ مطلب

برگزاری همایش تجلیل از ۵۰۰ مؤسسه خیریه و تشکل مردمی استان گیلان

برگزاری همایش تجلیل از ۵۰۰ مؤسسه خیریه و تشکل مردمی استان گیلان

همایش تجلیل از ۵۰۰ مؤسسه خیریه و تشکل مردمی استان گیلان با حضور حمیدرضا ترقی “عضو هیئت امنا” و حبیب اله آسوده “معاون توسعه مشارکت های مردمی” کمیته امداد، نماینده ولی فقیه، استاندار و جمعی از مسئولین استانی، به همت کمیته امداد امام(ره) استان برگزار شد.
به گزارش همای خبر ،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد، عباس اهرابی “مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گیلان” در این همایش، ضمن خیر مقدم به مدعوین و ارائه گزارشی از روند مطلوب همکاری خیّران و نیکوکاران برای رفع محرومیت‌ها در استان، گفت: این عزیزان همواره همدل و همراه نهادهای حمایتی بوده اند و امروز افتخار داریم، میزبان بخشی از این جامعه عظیم باشیم.

خیّرین؛ برگزیدگان خدا برای رسیدگی به حوائج مردم هستند.

حمیدرضا ترقی “عضو هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره)” در این همایش، با بیان اینکه خیر و احسان بر اساس اندیشه و باور دینی شکل گرفته است، گفت: با توجه به روایتی از امام حسین(ع)، خیّران و نیکوکاران از سوی خدا برای رسیدگی به حوائج مردم و رفع نیازهای آنان برگزیده و انتخاب شده اند.

وی، زندگی اقتصادی امیرمؤمنان حضرت علی(ع) را نمونه و الگویی برای کمک به فقرا و نیازمندان دانست و اضافه کرد: حضرت علی(ع) این الگو را برای ما ارائه کردند تا انفاق از محل کسب درآمد حاصل از کار و تولید، برای کمک به نیازمندان انجام شود، که بخشش از این راه بسیار ارزشمند است.

ترقی، با بیان اینکه در نظام احسان و نیکوکاری اسلامی انفاق بر چند نوع است، ادامه داد: از میان انواع بخشش، انفاقی که برای کسب رضای خدا و بدون منّت بر کسی انجام شود، از همه ارزشمندتر است.

عضو هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره)، بیان کرد: انفاق مسأله‌ای ارزشمند است که اگر با شروط ذکر شده و بر اساس مبانی دینی و اسلامی انجام شود، در جامعه مثمرثمر خواهد بود.

ترقی با تأکید بر اینکه در کنار هر بنگاه اقتصادی، باید یک مؤسسه خیریه ایجاد شود تا بخشی از سود حاصل جهت رفع نیاز محرومان صرف گردد، اظهار کرد: ساماندهی ظرفیت عظیم مؤسسات خیریه و ایجاد مراکز خیریه تخصصی و عدم موازی کاری، می تواند نقش بسیار مؤثری به منظور حرکت در مسیرفقرزدایی و رفع محرومیت واقعی در جامعه ایفا کند.

حضور و مشارکت مردم، پیشران توسعه و پیشرفت جامعه است

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) در این همایش گفت: افتخار کمیته امداد به مردمی بودن آن است و یکی از رسالت های این نهاد، فرصت سازی برای حضور و مشارکت مردم به منظور کاهش فقر در جمهوری اسلامی ایران است.

حبیب الله آسوده، با تأکید بر لزوم تکریم از دو قشر کارآفرینان و ارزش آفرینان در جامعه و مؤسسات خیریه، گفت: حضور و مشارکت مردم، پیشران توسعه و پیشرفت جامعه است و هیچ جامعه ای بدون حضور و مشارکت فعالانه مردمی همراه با اندیشه و مبانی فکری دینی، مسیر صحیح خود را طی نخواهد کرد.

وی، توانمندسازی نیازمندان را راهبرد و سیاست مهم این نهاد انقلابی برشمرد و بیان کرد: برای تحقق این هدف، باید منشور توانمندسازی را با مردم گفتمان کنیم و زمینه فعال سازی گروه های مردمی به سمت توانمندسازی نیازمندان را فراهم آوریم.

آسوده، با اشاره به ابعاد مختلف منشور توانمندسازی، گفت: جامعه عزتمند در گرو تربیت عزتمندانه فرزندان آن جامعه است و در این راستا ایجاد بستری مناسب برای تحصیل و علم آموزی این عزیزان یکی از شاخصه‌های توانمندسازی است و نباید اجازه دهیم کسی به دلیل فقر اقتصادی، از تحصیل باز بماند که گناهی نابخشودنی است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)، ازدواج و تأمین مسکن را از شاخصه های مهم دیگر توانمندسازی محرومان و نیازمندان برشمرد و گفت: باید گفتمان و حرکت مردمی، برای ایجاد شرایط و بستر ازدواج و ساخت سرپناه برای افراد بی بضاعت در جامعه شکل گیرد.

وی، اشتغال را از مهمترین و دیگر محورهای توانمندسازی عنوان و تصریح کرد: اگربه دنبال جامعه ای با آسیب های اجتماعی پایین هستیم، باید بستر و زمینه ایجاد اشتغال و کسب درآمد مشروع و عزتمندانه، را در جامعه فراهم کنیم.

آسوده، در پایان با تأکید بر ایجاد جامعه ای که به خیر و احسان توجه ویژه دارند، گفت: در جامعه ای که عنصر وجودی و پایه گذاری آن بر اساس خیر و احسان باشد، همبستگی اجتماعی افزایش می یابد.

خوشا به حال کسانی که کار خیر انجام می دهند

آیت الله رسول فلاحتی “نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت”، نیز در این همایش در سخنان کوتاهی بر اساس روایتی از پیامبر اکرم(ص)، گفت: سه گروه هستند که خداوند در قیامت عذاب را از آنها بر می دارد، کسی که راضی به قضای الهی است، کسی که ناصح مسلمانان است و کسی که مردم را به سوی خیر دعوت می کند و خوشا به حال کسانی که خودشان کار خیر را انجام می دهند، بخشش و عطا، موهبتی است که خداوند در وجود خیّران قرارداده است.

 

استاندار گیلان نیز در این همایش با اشاره به نقش خیّرین در بخش‌های مختلف اعم از تأمین جهیزیه، درمان، کمک به افراد سرپرست خانوار و مدرسه‌سازی گفت: خیّرین برای کمک به نیازمندان کار بزرگی انجام می‌دهند که موجب افتخار است.

 

اسدالله عباسی، با قدردانی از تلاش‌های خیّرین برای کمک به نیازمندان، گفت: بخشش و عطا، موهبتی است که خداوند در وجود خیّران قرارداده و این افراد اندوخته خود را در راه خدا اهداء می‌کنند.

 

وی، اضافه کرد: خیّرین، منجیانی هستند که موجب لبخند رضایت بر لبان محرومان می شوند و رفع گرفتاری محرومان، بهترین هدیه خداوندی است که نصیب این عزیزان شده است.

 

در پایان این مراسم ضمن اهدای نشان والی به کریم نوید “خیّر مطرح استان”، با اهدای یادمان از نمایندگان مؤسسات خیریه، مراکز نیکوکاری، گروه های جهادی و خیّرین منتخب استانی تجلیل به عمل آمد.

 

همچنین  در این مراسم به مناسبت روز پرستار از خانواده نرجس خانعلی زاده “نخستین شهیده مدافع سلامت گیلان” تجلیل شد.

 

گفتنی است ساختمان های اداری کمیته امداد امام خمینی(ره) لشت نشاء و سنگر هم با حضور مسئولان کمیته امداد کشور به بهره برداری رسید/انتهای خبر

About مدیر خبر1

Check Also

بیماری‌های قلب و عروق اولین عامل مرگ و میر در کشور

بیماری‌های قلب و عروق اولین عامل مرگ و میر در کشور رئیس گروه پیشگیری و …